taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

TAXI 2020 – Austrálie na solární elektřinu a palivové články

, nejmenší světadíl světa se potýká s obrovskými suchy, ale díky tomu má dobré podmínky pro využití . Student designu Damian Lucaciu na tamní univerzitě RMIT v Melbourne proto navrhnul svou představu budoucnosti , která výrazně počítá s využitím . Snažil se zabývat především těmi problémy, kterým bude běžný pasažér v roce v Austrálii skutečně čelit. Primární zaměření – vytvořit vůz co možná nejekologičtější, zároveň ale pohodlný a praktický.

Jeho vize vůbec nejsou nezajímavé. V taxi , který je poháněn a také střešními , najdeme samozřejmě GPS, systém pro noční jízdu, zábavní systémy pro cestující a dokonce i přístup pro handicapované. Zároveň je možné vehikl dobít přímo ze zásuvky. Tělo vozu je vyrobeno z hliníku a polykarbonátů.
taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

Subaru Stella EV

Elektromobily Pininfarina B0 Bluecar a Subaru Stella jdou do výroby

Jen pár hodin poté, co ohlásilo spuštění výroby elektromobilu , přispěchali s podobnou zprávou také další automobilky. Předně je to , která má připravený malý městský s dojezdem kolem 90 km a max. rychlostí 100 km/h. To je výrazně méně než i MiEV. Stella EV se dokáže dobít na 80% během 15 minut, plně pak za pět hodin ze standardní 220V zásuvky. Cena elektromobilu je stanovena na 4,7 mil. jen (zhruba 48 000 dolarů, tedy asi 912 000 Kč). Podobně jako Mitsubishi však mohou japonští zákazníci žádat o slevy na dani a dotace v celkové výši až 1,38 mil. jenů (asi 300 000 Kč). Letos chce Subaru vyrobit pouze 170 kusů svého elektromobilu a postupně výrobu navyšovat podle poptávky. Otázkou je, kdo by chtěl Stellu, když Mitsubishi je levnější a lepší?! Však také Subaru prozatím narozdíl od třech diamantů nemá plány na vývoz elektromobilu z .  

Subaru Stella EV Subaru Stella EV Subaru Stella EV
Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

elektromobil Citroen C1 EV ie

Zkušenosti s elektromobilem Citroen C1 Ev’ie

Během dubna se na britský trh dostal čtyřmístný městský osobní elektromobil Citroen C1 EV’ie společnosti ECC. Jde o kompletně předělaný Citroen C1, kde namísto spalovacího motoru a nádrže tiše vrní elektromotor a hoví si těžké lithium-iontové baterie Thundersky. Ty jsou umístěny v přední a zadní části automobilu, takže obsah kufru zůstává stejných 139 l jako v případě benzinové verze. Elektromobil aktuálně otestoval britský motoristický magazín Autocar a udělil mu hodnocení 3,5/5. „ se v mnoha ohledech chová stejně jako jeho benzinový protějšek,“ píše se v recenzi. Stejný názor pak má i známá britská fanynka Nikki Bloomfield, „Narozdíl od G-Wiz se v Ev’ie cítíte jako v normálním autě,“ píše ve své obsáhlé recenzi.

Ačkoliv cena 14 000 liber (asi 420 000 Kč) je zhruba dvakrát vyšší než u benzinové verze, odhadované roční úspory na parkovném, silniční dani, spotřebovaném palivu a poplatcích za vjezd činí 6500 liber (asi 195 000 Kč). Zhruba za jeden rok jsou tedy zvýšené náklady zpět. Pak je ovšem třeba počítat také s životností baterií, která v případě elektromobilu Citroen C1 Ev’ie činí 3000 nabíjecích cyklů, tedy asi sedm let. Pak je nutné baterii nahradit – současná cena je 2800 liber (asi 84 000 Kč). Dojezd elektromobilu je 90 km a plné nabití zabere šest hodin.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Celkově magazín Autocar ohodnitl elektromobil velmi dobře a nenašel závažnější chyby. To Nikki byla ve svém hodnocení mnohem kritičtější. Stěžovala si na problémový start, kdy elektromobil nereagoval okamžitě. Navíc měl problémy nabrat v kopci rychlost vyšší než 20 km/h při obsazení třemi lidmi. Dolů z kopce už se pak elektromobil řítil rychlostí 80 km/h, kdy podle Nikki posktytoval pocit stability a bezpečí. Brzy se však tenhle pocit měl při testovací jízdě zcela vytratit, když auto najednou nechtělo jet dál. Nechali ho tedy „vychladit“ s tím, že se nejspíš přehřálo, jenže pak elektrický Citroen znovu kleknul uprostřed rušné křižovatky. Když auto kleklo potřetí, přesedla osádka do Toyoty Prius, shodla se, že má mnohem lepší zrychlení v elektrickém módu než celý Citroen C1 Ev’ie a vydala se nazpět do sídla ECC.

The Cube

The Cube – šílené multifunkční vozítko

Jako z dětské animovaného sci-fi filmu vypadá návrh designéra Carlose Mendeze nazvaný The Cube. Jde o multifunkční dopravní prostředek bez střechy jezdící na baterky. V případě že dojdou baterky, přijde ke slovu benzinový generátor. Vskutku bláznivý nápad nepostrádá fantazii, nicméně praktické využití takového je možná otázkou fantazie ještě odvážnější.

Volkswagen Up!

Volkswagen se paktuje s čínskou BYD

Německý koncern Volkswagen to nejspíš s plug-in hybridyelektromobily myslí docela vážně. Nasvědčuje tomu minimálně úsilí které vyvíjí v oblasti baterií. Už déle než rok spolupracuje se společností Sanyo na vývoji lithium-iontových baterií. Sanyo je největším světovým hráčem v oblasti baterií pro notebooky a mobilní telefony. Už v roce 2015 chce tento výrobce produkovat až 10 mil. baterií měsíčně, což by stačilo pro 1,7 mil. automobilů. Kromě toho Sanyo dodávalo baterie také pro hybridy značek FordHonda. Před pouhými třemi měsíci Volkswagen navázal úzkou spolupráci s Toshibou na vývoji elektromobilu vycházejícího z konceptu Volkswagen Up. Nyní se rozhodl spolupracovat také s čínskou automobilkou BYD. Ta na domácím trhu už před časem uvedla první plug-in hybridní auto, zájem je však nevalný. Přesto jsou všeobecně do BYD Automotive vkládány velké naděje. A známý finančník Warren Buffet navíc vložil i nemalou dolarovou investici. Čína představuje pro Volkswagen důležitý trh, jen během dubna tam prodal 121 000 vozů. BYD má obrovské možnosti v oblasti výzkumu a vývoje, levnou výrobu a především pevnou pozici na domácím trhu. Navíc, už včera jsme přinesli informace o tom, že Čína hodlá i nadále snižovat průměrnou spotřebu svých automobilů, a to především důrazem na malé městské vozy. Volkswagen si společným vývojem s BYD pojistí přítomnost modelu Volkswagen Up! na čínském trhu. Spolupráce s domácí automobilkou nemůže být v tomto případě krokem vedle.

Mitsubishi elektromobil i MiEV - produkční verze

Japonci by brali elektromobily do půl milionu

Je tomu jen pár dnů co jsme přinesli zprávu o tom, že Britové milují elektromobily. Však aby taky ne, když jim na ně vláda přidá až 5000 liber! Kdo další má elektrická autíčka rád? No přeci milovníci všech vyspělých technologií, Japonci. Agentura Reuters provedla v Japonsku mezi 882 respondenty průzkum a zjistila, že 40% by bylo ochotných koupit si elektromobil za cenu mezi 1,5 až 2 miliony jenů. To je v přepočtu kolem 400 000 korun. Další čtvrtina dotázaných byla ochotna utratit maximálně 1,5 mil. jenů, to je asi 300 000 Kč. Dalších 19% je pak odhodláno dát mezi 2,0 až 2,5 mil. jenů, tedy do půl milionu korun. Pouhých deset procent odpovědělo, že o elektromobil nemají zájem za žádnou cenu. Mezi prvními automobilkami, které chtějí na japonském trhu uvést elektromobily v masovém měřítku je Mitsubishi se svým modelem i MiEV. Jeho cena zatím nebyla oznámena, odhaduje se však do 3 milionů jenů, tedy do 600 000 Kč. Japonská vláda bude však podobně jako ta britská poskytovat na koupi elektromobilů dotace, což by mohlo koncovou cenu výrazně snížit.

Tesla Roadster

Tesla svolává k opravě 345 ze 400 vyrobených elektromobilů

Co na první pohled vypadá jako pěkná polízanice nakonec není tak horké, jak se zdá. Americká vládní Komise pro šetření defektů vydala právu, ve které upozorňuje, že některé šrouby na elektromobilech Tesla Roadster mohou být nedotažené. To by údajně mohlo vést ke zhoršení ovládání vozidla a prapodivným zvukům vycházejícím ze zadní části auta. „Pokud by nebyl problém řádně řešen, řidič by mohl ztratit kontrolu nad vozem, což by mohlo vést k nehodě.“ Komise tedy logicky nařídila automobilce Tesla Motors chybu napravit. Ta proto svolává zpět do svých servisních středisek 345 z celkových 400 vyrobených elektromobilů Tesla Roadster a k situaci má samozřejmě vlastní komentář. Ve zkratce, může za to Lotus, který Tesle dodává základ jejich elektromobilu. „Zadní vnitřní šrouby přírubových nábojů na malém množství Roadsterů byly nedostatečné utáhnuty během výroby v Lotusu, kontraktovaném výrobci šasi Roadsteru. Lotus dnes provádí stejné svolávání některých svých modelů Lotus Elise a Exige.“ Tesla dodává, že oprava samozřemě proběhne zcela zdarma, elektromobily budou případně vyzvednuty u majitelů a bude jim provedena nejen oprava, ale i kompletní inspekce a upgrade softwaru.

Dobíjecí stanice pro elektromobily - ChargePoint

Amsterdam zavádí dobíjecí stanice pro elektromobily

Před časem se Amsterdam, hlavní město Nizozemí, rozhodl, že do roku 2040 tam budou jezdit jenom elektromobily. Zdánlivě fantastická představa však začíná pomalu nabírat reálné obrysy. Jako dodavatel technologie byla zvolena společnost Coulomb Technologies, přední světový dodavatel dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Ta během následujících dvou let nainstaluje v Amsterdamu 45 dobíjecích stanic v rámci demonstračního projektu. Do roku 2012 už chce mít město těchto stanic 200 a do roku 2015 z nich má energii sosat 10 000 elektromobilů. Energetická společnost Nuon poskytne pro dobíječky energii z obnovitelných zdrojů jako jsou solární elektrárny či větrné elektrárny. Celý projekt nese název ChargePoint Network. Řidiči elektromobilů si možnost dobíjení v této síti dobíječek předplatí na speciální webové stránce, skrze kterou zaké obdrží platební kartu. Díky ní si budou moct dobít svůj elektromobil na kterékoliv dobíjecí stanici. Ty bude možné hledat skrze službu Google Maps (vyzkoušejte), případně také budou moct zažádat o vybudování nové stanice. Očekává se, že síť ChargePoint Network postupně proroste Evropou, resp. zprvu především velkými metropolemi.

Citroen C1 ev'ie

Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů

Britský Královský automobilistický klub (RAC) provedl průzkum mezi zhruba 1000 domácích motoristů. Hlavní otázka zněla: Přemýšleli byste o nebo plánujete pořízení elektromobilu během příštích pěti let? Pětina odpovědla Ano, přemýšlel bych o něm nebo Ano, plánuji pořídit. V Británii je dnes 33,8 milionu řidičů, z toho pětina je zhruba 6,75 milionu. Už před časem britská vláda ohlásila finanční podporu všem, kdo projeví zájem o koupi elektromobilu. Vzápětí se v Británii začal prodávat elektromobil Citroen C1. Ředitel nadace RAC Stephen Glaister však upozorňuje, že existuje nebezpečí uspěchání celého procesu. „Vláda aktivně prosazuje pořízení elektromobilů dlouho předtím, než je mohou výrobci masově nabídnout,“ řekl. „RAC plně podporuje představení ekologických automobilů. Ale elektromobily nejsou krátkodobé řešení. Co by měla vláda nyní dělat je zlepšovat silniční síť a podporovat automobilky ve vylepšování současných technologií. To znamená zvyšovat kapacitu silnic pro snížení poplatků a emisí oxidu ohličitého, zaměřit se produkci čistších benzinových a dieselových motorů a výrobu menších a lehčích automobilů.“ Vskutku?!

Chrysler chce investovat půl miliardy dolarů do elektromobilů

Nejmenší z velké trojky amerických automobilek, , žádá po americkém Ministerstvu energetiky 224 milionů dolarů. Chce je spolu s další stejnou částkou z vlastní kapsy využít k investicím do rozvoje výzkumu a výroby . Pokud by automobilka finance získala, vyrobila by demonstrační letku zmíněných vozů (365 vozů, na každý den v roce jedno?!), postavila výzkumné a výrobní centrum poblíž Michiganu a uspíšila nástup nových technologií na trh. Má-li jít vše podle zmíněného plánu, bude výrobní komplex dokončen kolem roku a Chrysler bude vyrábět 20 000 ročně. Chrysler se ovšem nyní oficiálně nachází v bankrotu. Již tento týden soudce rozhodne o schválení plánu na odprodej částí firmy evropskému , který lační i po dalších nákupech. Už předtím ale Chrysler ohlásil vývoj vlastních elektromobilů v různých segmentech trhu, například sportovní . Ve své divizi vyrábí Chrysler sousedský elektromobil Peapod.

Think City

Sdílení aut v Oslu – elektromobily Think City

Společnost Move About spustila už během letošního března v Göteborgu ve Švédsku jednu z prvních služeb sdílení elektromobilů. Kombinuje tak dva z nejzajímavějších trendů v osobní i nákladní dopravě – sdílení automobilů a nástup elektromobilů. Dnes je možné si v Jeteborgu pronajmout pět elektromobilů. Během těchto dní byla podobná služba spuštěna v Oslu, hlavním městě Norska. Uživatelé služby, což mohou být jednotlivci i firmy, platí pravidelný měsíční poplatek a navíc také malou hodinovou sazbu za užívání elektromobilu. Žádný oplatek za ujeté kilometry, žádné pojištění a podobně. K dispozici je celkem 13 elektromobilů Think City. Celkově dnes Move About provozuje asi 50 elektromobilů, podle oficiálních stránek jde o největší flotilu elektromobilů na světě. Uchytí se nový způsob dopravy? U nás se prozatím pomalu začínají objevovat půjčovny aut na plyn.

americké námořnictvo - letadlová loď

Americká armáda tankuje vodík, šetří palivo

Skoro to vypadá, jako by se americká armáda připravovala na válku, ve které bude ropa nedostatkové zboží. Na své havajské základně šetří díky obnovitelným zdrojům energie – zavádí auta na vodík (viz. článek na Ekobydlení.eu), všude jinde se pak snaží snižovat spotřebu paliva a vůbec šetřit kde se dá. Americké námořnictvo ušetřilo díky programu i-ENCON během prvních dvou čtvrtletí fiskálního roku 2009 zhruba 79 milionů dolarů na palivech. To znamená snížení celkové spotřeby o 12%. Kromě jiného se armáda soustředila na zavádění větrných elektráren, fotovoltaických systémů, geotermálních elektráren a využití tepelné energie oceánů na některých základnách v Kalifornii. Program i-ENCON má za úkol maximalizovat úspory ve spotřebě paliva na amerických bitevních lodích. To se projevilo v již zmíněné úspoře, která, převedena do naturální podoby, činí 682 000 barelů ropy. Kromě toho se americká armáda zajímá také o elektromobily, nedávno ohlásila, že jich chce tisíce.

Subaru hybrid

Hybrid od Subaru v roce 2012?

Japonská společnost Fuji Heavy Industries, která vlastní značku , by mohla už v roce světu představit svůj vlastní benzinový hybrid. Podle všeho by automobilka chtěla využít hybridní pohonný systém společnosti Toyota (Hybrid Synergy Drive), který pohání například vůz Toyota Prius. Toyota je ve Fuji největším akcionářem, nicméně není bez zajímavosti, že v minulosti měli ve FHI podíl také Nissan či General Motors. V současné době se firma zaměřuje na vývoj úsporných motorů a vozů s  zejména z důvodu zpřísňování legislativy jak v Evropské unii, tak v USA pod vedením Baracka Obamy. Japosko se chystá v oblasti emisí a spotřeby také přitvrdit. Kromě toho se FHI snaží také o vlastní elektromobil, který byl prozatím představen v podobě prototypu Subaru R1e.