GYM Car

Unikátní elektromobil GYM Car

Da Feng je studentem designu na Coventry University. Aktuálně vytvořil poměrně velmi zajímavý návrh elektromobilu, který nazval GYM Car. Jde o jednomístný sportovní automobil s lehkým šasi ze slitin hořčíku a karbonových vláken. O pohon se stará elektromotor na baterie, které lze dobíjet přímo ze zásuvky. Ale! Da Feng přišel také s unikátním konceptem „ručního nabíjení“. Baterie je totiž možné dobíjet přímo za pomoci výbavy v automobilu – posuvná sedačka může sloužit jako veslovací stolice ve spojení s pedály a volantem. Nebo můžete dobíjet baterky také stylem „bench press“, protože přímo nad řidičem je umístěno speciální držadlo. V podstatě jakýkoliv pohyb na sedadle elektromobilu GYM Car provedete se přemění v elektřinu pro vaše baterie. A ještě spálíte spoustu kalorií a zhubnete. Tak s tímhle nápadem ještě opravdu nikdo nepřišel.

GYM Car

designový koncept elektromobilu/solární buginy Helios

Helios – solární bugina připomínající ještěra!

Designér Kim Gu-Han přišel s unikátním konceptem solárního automobilu/elektromobilu/buginy Helios. Její unikátní vlastností je schopnost roztáhnout „solární křídla“ – sadu solárních panelů, které pomohou rychle dobít baterie, zejména v prosluněných savanách a pouštích, pro které je elektrická bugina určena. Samotný tvůrce návrhu přiznal, že se při jeho designu inspiroval v říši přírody, zejména u plazů s podobným roztahovacím „nákrčníkem“.

designový koncept elektromobilu/solární buginy Helios

koncept elektromobilu Scarab

Scarab – unikátní koncept „skládačky“

Mladý designér s předlouhým jménem David Miguel Moreira Gonçalves přišel s návrhem konceptu vozítka pojmenovaného Scarab. Jedná se o super-kompaktní , který může přizpůsobovat svůj tvar aktuálním potřebám provozu na silnici nebo ve městě. Může být poháněn bateriemi, nebo . Také je vybaven řadou senzorů, laserů a další elektronikou, která upozorňuje řidiče na blízkost chodců, jiných vozidel, případně mu může zobrazovat přes internetové bezdrátové spojení data o aktuální situaci na silnici. Navíc může být elektromobil Scarab velmi široce přizpůsoben vkusu svého majitele a využit v  – např. v takovém systému, kdy by si jej lidé mohli veřejně podobně jako , viz. obrázky uvnitř článku.

Irsko: 10% vozů budou elektromobily už v roce 2020

Po Německu se také irská vláda rozhodla razantně podpořit rozvoj elektromobilismu. Nabídne totiž 100% odpisy z daní pro všechny firmy, které se rozhodnou pořídit si elektromobily. Do roku 2020 díky tomu chce mít na silnicích 10% elektromobilů. Irský ministr energetiky Eamon Ryan vyjádřil přesvědčení, že Irsko se díky takovému daňovému zvýhodnění stane „testovacím centrem automobilových výrobců“. Nová opatření jsou součástí širšího programu opatření, která mají pohnout firmy k pořizování energeticky úsporných zařízení. Vláda vytvořila celonárodní komisi, která má za úkol zjistit co vše bude potřeba pro vybudování infrastruktury nutné pro rozvoj elektromobilů. Irská Státní energetická agentura (SEI) dokonce vypsala projekt v hodnotě 1 milionu eur na výzkum, vývoj a propagaci využití elektromobilů. Také nechala vytisknout brožury, které mají motoristům pomoci spočítat si náklady přechodu z benzinových nebo dieselových automobilů na elektromobily. Pokud se do roku 2020 podaří splnit 10% limit, SEI odhaduje, že by objem emisí oxidu uhličitého mohl klesnout o 350 000 tun ročně. Doprava je v Irsku zodpovědná za 35% emisí, druhý je průmysl a třetí domácnosti. Předseda SEI Brendan Halligan uznal, že než bude cíl splněn, zbývá ještě spousta práce. „Budeme muset změnit náš přístup k elektrickým automobilům a akceptovat skutečnost, že není jiné cesty vpřed,“ řekl listu Irish Examiner.

Li-ion baterie s výdrží stovek tisíc kilometrů

Životnost současné generace lithium-iontových baterií zatím není příliš obdivuhodná, například v případě Tesly Roadster předpokládá výrobce 70% kapacitu po pěti letech ježdění a 80 000 najetých kilometrů. O to více potěšil všechny zastánce nejnovější test společnosti Southern California Edison (SCE) provedený na baterii od společnosti Johnson Controls-Saft. Firma na li-ion baterii simulovala více než dva a půl roku takové podmínky, které by nejspíš zažila v lehkém komerčním vanu. Dosud baterka „ujela“ 289 682 km s minimálním „opotřebením“. Díky výsledkům testu dostala společnost SCE od amerického Ministerstva energetiky „plnou“ verzi baterie (test probíhal pouze na jedné šestině článku, který obvykle využívají plug-in hybridy nebo ). SCE má vyzkoušet, jak dobře by se taková baterie hodila pro osobní automobily. SCE tento test bude provádět ve spolupráci s Institutem pro výzkum elektřiny. SCE ve spolupráci s dalšími partnery, jako je např. automobilka , také v současné době testuje lehké, střední i těžké automobily typu plug-in hybrid.

Německo chce milion elektromobilů do roku 2020

Ve dnech 25. a 26. listopadu 2008 se v Berlíně konala konference Nationale Strategiekonferenz Elektromobilität čili „Národní strategická konference o elektromobilitě“. Německo se podle toho, co bylo na konferenci prezentováno, hodlá stát evropskou jedničkou v oblasti elektromobilů, oprostit se od energetické závislosti (což je však trochu v rozporu se vzrůstající závislostí na zemním plynuRuska), a vyrábět veškerou elektřinu pro své elektrické automobily z obnovitelných zdrojů energie. Do roku 2020 chce mít Německo na silnicích jeden milion elektromobilů a plug-in hybridů. Dnes tamní silnice brázdí zhruba 46,1 milionu automobilů. Jedním z těch, kdo na konferenci vystoupili, byl také německý ministr životního prostředí Sigmar Gabriel, který ve své prezentaci doslova řekl, že „Německo by se mělo stát vůdčím trhem elektromobility“. Dále vystoupil také ministr dopravy, zástupci ministerstva financí či zástupci státních i soukromých vědeckých institucí. Matthias Wissman, prezident Německé asociace výrobců automobilů zdůraznil, že budou třeba také vládní incentivy, které podpoří rozvoj elektromobilismu. Konference se samozřejmě účastinili také zástupci průmyslu, společností jako BMW (Mini E), Daimler (elektrický Smart) či Volkswagen (Golf Twin Drive). Německá vláda také zdůraznila podporu výzkumu technologií lithium-iontových baterií ve firmách jako Bosch, BASF a dalších. Všechna opatření, o kterých se na konferenci mluvilo, by se měla stát součátí nových legislativních opatření v nejbližším příhodném období.

Elektromobily - Michelin Active Wheel

Revoluční kolo od Michelinu – převrat pro svět elektromobilů?

Společnost Michelin úspěšně předvedla svůj nejnovější výdobytek techniky, na kterém pracovala společně s firmami Heuliez a Orange. Jedná se o elektrický pohonný a závěsný systém integrovaný v samotném kole. Michelin svoji novinku nazývá „Active Wheel“ a už teď tvrdí, že půjde o revoluci ve světě elektromobilů.

Už na Pařížském autosalonu byl (bohužel poněkud tiše) odhalen prototyp elektromobilu Heuliez Will, který jako první princip Active Wheel využívá. Kromě toho tam společnost Heuliez odhalila ještě elektromobil Friendly. Výhodou nového řešení od Michelinu je samozřejmě skutečnost, že se nesmírně šetří místem – elektromobil nepotřebuje žádné místo pro motor, převodovku, diferenciál, odpružení, prostě nic, co známe z běžného auta. Opět se tedy posunuje paradigma automobilu zcela novým směrem. Zbývá mnohem více místa pro baterie, pasažéry, zavazadla. Auta mohou mít zcela neobvyklé tvary a opět kufr vpředu i vzadu, jako kdysi u vozů Škoda. Heuliez Will postavený na podvoku Opelu Agila, pravda, není právě nejodvážnější ukázkou nového přístupu. Nicméně ukazuje, co všechno je díky Active Wheel možné.
Elektromobily - Heuliez Will

Elektromobily - Solar Taxi

Solar Taxi dokončilo cestu kolem světa

Už v červenci roku 2007 jsme naše čtenáře informovali o tom, že do Prahy zavítalo Solar Taxi dobrodruha Louise Palmera. Solární vozítko táhnoucí s sebou vozík se solárními články se tehdy předvedlo na ČVUT za podpory Českého klubu elektromobilistů. Před pár dny Palmer dorazil na Světovou konferenci o klimatické změně, která se konala v sousedním v Poznani. Jeho Solar taxi mezitím stihlo objet celý svět – urazil v něm přes 50 000 kilometr, projel 38 zemí, svezl největší politické pohlaváry i známá jména jako je James Cameron. Ačkoliv na postavení svého Solarního taxi vydal Palmer celé jmění, dnes tvrdí, že jeho masová výroba by stála pod 20 000 dolarů za kus (400 000 Kč).

Elektromobily - Solar Taxi

David vs Goliáš: závod elektromobilů Tango a Tesla Roadster

Elektromobil Tango, který spíš než cokoli jiného připomíná pojízdnou žehličku, by asi nebyl ničím favoritem v závodě proti sportovnímu elektromobilu Tesla Roadster. Jenže závody elektromobilů mění všechna stará dogmata o autech. Podívejte se, jak závod Davida a Goliáše vypadal ve skutečnosti. Nic vtipnějšího jste určitě už dlouho neviděli. Jaké asi musel zažít řidič Tanga přetížení? 🙂

Faktem nicméně je, že celkově závod vyhrála Tesla Roadster s o několik desetin sekundy lepším časem. Po výměně řidičů (do Tanga usedl ten těžší, do Tesly lehčí) se časy ještě o něco vzdálily. Nicméně oba elektromobily si ve svých kategiích (dělí se podle voltáže) zadělaly na rekord nejrychlejšího vyráběného elektromobilu. Gratulujeme!

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Think! na návštěvě u britského premiéra

Elektromobil Th!nk míří do evropských měst

Norský výrobce elektromobilů Th!nk Global je téměř hotov se svým dnes již dostatečně známým modelem Th!nk City, který se začne co nevidět prodávat. Namísto toho, aby se automobilka snažila dobýt elektromobilem celou Evropu, zvolila úplně jiný postup. A sice: „Th!nk budeme prodávat jen tam, kde ho lidé skutečně uvítají.“ Alespoň ze začátku to tak opravdu bude.

Norové si totiž vypracovali jakýsi žebříček evropských měst, kde hodnotí jejich připravenost na elekotromobily. Kritéria sice Th!nk podle dostupných zdrojů přesně neodhalil, ale dají se odhadnout. Roli budou hrát různé úlevy a motivační zvýhodnění pro nákup a provoz elektromobilů, připravenost dobíjecích stanic, hustota dopravy, ceny pohonných hmot, kupní síla obyvatel, vztah obyvatel k životnímu prostředí, … A teď můžete hádat. Vešla se do první pětky Praha?
Nikoli. První pětka měst přátelských pro elektromobily je následující: Oslo, Kodaň, Lisabon, Londýn a z měst mimo Evropu také Tel Aviv.
Škoda.

elektromobil Mini E

Mini E základem pro elektromobily BMW

Docela nedávno vypustilo pětisethalvou smečku svých prvních . Prozatím je bude jen půjčovat, nejspíš aby se žádný z nich neztratil v dosahu. Pro výzkumné oddělení automobilky jsou totiž cenným testovacím materiálem. Elektromobily Mini E mají hrát důležitou roil v dnes ne právě růžově vyhlížející budoucnosti BMW. Bavorská autotovárna hodlá na jejich základě postavit celou řadu svých elektromobilů budoucnosti. První z nich, vybavený , má přijít na trh už v elektricky žhavém roce 2010. Má jít o „dokonalý rodinný elektrický vůz“. Velmi praktický, takže snad ani ne tak malý. Mluvčí BMW se svěřil magazínu Autoexpress: „Protože zadní sedadla a kufr zabírají baterie, Mini není kandidátem pro masovou výrobu.“ Konstruktéři proto vezmou pohonný systém Mini E a postupně jej naroubují na rozměrnější vozy série 5 a 7, později nejspíš také 3 a nakonec i SUV typu X3 a X1. BMW to nakonec s elektromobily myslí asi dost vážně.

Elektromobil

Americká armáda pořizuje tisíce elektromobilů

Armáda a zelená barva se k sobě hodí. Americká armáda však bude ještě o trochu zelenější. Připravuje totiž nákup asi 5000 elektromobilů určených k pohybu po základnách. První by měl dorazit na základnu Fort Belvoir ve Virginii již za čtrnáct dní, dalších 800 příští rok a 4000 v následujících třech letech.

Ačkoli US Army disponuje tou nejvyspělejší technikou, elektrická přibližovadla nebudou ničím vybočovat. Zatím není jasné, od kterých výrobců budou elektromobily pocházet, jisté však je, že se bude jednat o lehké dodávky, které lze potkat různě po přírodních parcích a ZOO.

Důležitá je však následující informace. Zatímco provoz obdobného konvenčního vozidla přijde na v přepočtu téměř 50 tisíc korun, elektromobil by měl vystačit z osmi tisícovkami. V počtu několika tisíc vozů se tedy může jednat o docela významné úspory.

Elektrický Smart ne dřív než v roce 2012

Testování elektromobilu Smart ED už síce probíhá druhým rokem, například v Coventry v Anglii slouží letka 100 elektrických vozů Smart jako policejní vozidla. Využívají sodíkovo-nikl-chloridových baterií a policie si je pronajímá za měsíční nájem 375 liber. Magazín Verdictoncars nicméně ze zdrojů blízkých automobilce Daimler, která Smarty vyrábí, zjistil, že do ostrého prodeje koncovým zákazníkům elektromobily ve verzi Smart ForTwo nepůjdou dříve než přinejlepším v roce 2012. Cena by se měla pohybovat kolem 15 000 liber (v přepočtu asi 450 000 Kč), tedy zhruba dvakrát více, než kolik stojí benzinová verze. Testování vozů se má během příštího roku rozšířit do celé Evropy, nejprve do BerlínaPaříže. Tamní vozy však budou vybaveny modernějšími lithium-iontovými bateriemi. Malosériová výroba vozů pak začne už v roce 2010, nicméně do prodeje je automobilka nechystá, spíše pro další testování. Otázkou je, zda rok 2012 není na elektrické Smarty příliš pozdě. Mitsubishi, Nissan a další už v té době budou mít na trhu své elektromobily rok nebo dva.

Daimler investuje do výzkumu elektrických pohonů

Německý koncern Daimler se po vzoru Nissanu, Mitsubishi a dalších automobilek z Japonska rychle přizpůsobuje současnému trendu směřujícímu k elektromobilům. Nedávno se rozhodl ve spolupráci s RWE vystavět v Berlíně infrastrukturu dobíjecích stanic v rámci projekt „e-mobility Berlin“. Nyní ve spolupráci s Technologickým institutem v Karlsruhe zahájil projekt „e-drive Project House“. O co jde? Daimler AG a institut spojí síly v oblasti výzkumu a vývoje. Vědátoři a studenti z univerzity se připojí k inženýrům z Daimleru, aby společnými silami komplexně řešili problém elektrického pohonu, a to ze všech úhlů. Půjde o řídí elektroniku a software, samotné elektromotory, samozřejmě i skladování energie a prostě všechno, co se pojí s elektrickým pohonem automobilů. Daimler samozřejmě doufá, že se mu tak podaří urychlit vývoj dostupných elektromobilů (poněvadž nejspíš vidí, že konkurence – zejména dvě japonské automobilky zmíněné v úvodu) jsou daleko před ním a mají našlápnuto k velmi dobrým výsledkům. Spojení akademické půdy a praxe má samozřejmě řadu výhod. Jak upozorňují redaktoři magazínu Autobloggreen, vědátoři často v oblasti praktického využití svých vynálezů „nevidí“ tak daleko, zde se proto uplatní zpětná vazba od lidí, kteří se zabývají především praxí. Společně pak mohou stvořit věci, které budou nejen praktické, ale i moderní a snadno dostupné. Ke spolupráci byly přizvány také další výzkumné instituce a podniky, takže časem by z toho snad mohlo něco opravdu kloudného vzniknout. Ostatně, v době ekonomické krize je investice do vzdělání, výzkumu a vývoje to nejlepší, co může firma udělat.