logo Chrysler

General Motors chce Chrysler, do hry vstupuje Renault-Nissan

Velké věci se dějí ve velkém automobilovém průmyslu. Největší automobilka světa, General Motors, se už dlouhé měsíce potácí v problémech, každý měsíc prodělává přes miliardu dolarů, za posledních 18 měsíců už má ztrátu 57,8 mld. dolarů. Omezuje výrobu, propouští a záchranným kruhem se má stát Chevy Volt. Chrysler má podobné problémy, prodeje se v posledních devíti měsících propadly o 25%. Společnost zaměstnává 130 000 lidí a většinu (80 %) vlastní kapitálový fond Cerberus Capital Management, zbytek Daimler AG (20 %). Teprve nedávno Chrysler představil nové modely automobilů, které odpovídají současnému trendu i stavu světové ekonomiky – jde o elektromobily nebo hybridy. Nedlouho poté vypluly na povrch zprávy o tom, že General Motors by mohli mít zájem o skoupení Chrysleru.

Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily

Do byznysu se hrne čím dál tím více zájemců. Nedávno to byl , aktuálně se přidává japonská . Ta před časem představila nové , které vynikají velmi krátkou dobou dobíjení a dlouhou životností oproti klasickým . chce tyto baterie postupně masově prosadit v  a průmyslových systémech. Už v prosinci 2007 ohlásila plán zahájit výrobu 150 000 kusů nových baterií měsíčně v továrně v Saku, prefektura Nagano, a tuto výrobu postupně navyšovat. Aktuální zprávy ovšem hovoří o neplánovaném výrazném navýšení – už v průběhu roku 2010 chce Toshiba vyrábět 3 miliony baterií měsíčně! A tím si samozřejmě ukousnout co největší část potenciálně obrovského trhu s .

elektromobil Mini E

Mini E – první elektromobil od BMW

Automobilka BMW nechala už před nedávnem dodat do Kalifornie flotilu 500 elektomobilů Mini. A teď už je jasné, o jaké modely přesně šlo. BMW totiž před autosalonem v Los Angeles oficiálně ohlásila nový model Mini E. Dojezd elektromobilu má být 240 km na jediné nabití li-ion baterií. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Mini E během 8,5 sekund při výkonu 204 koní. Narozdíl od běžných Mini Cooperů se ale dozadu nevejde už žádný pasažér, ani ten nejmenší – celá zadní část totiž vzala za své s bateriemi. Mini chce flotilu 500 elektromobilů nabízet k pronájmu už od jara 2009. Každému zájemci pak nabídne také domácí dobíjecí stanici, se kterou se auto naplno nabije už za 2,5 hodiny. Podle zájmu o pronájem se pak automobilka nejspíš bude rozhodovat o další budoucnosti svých elektromobilů.

elektromobil Mini E

Renault podpoří rozvoj elektromobilů ve Francii

Renault vidí v elektromobilech velkou budoucnost. Zkušenosti s výrobou malých městských automobilů má, stejně jako se samotnými elektromobily, a tak pro něj nejspíš nebude problém představit ve správný čas konkurenci řadu nových elektromobilů od japonských i dalších firem. Prozatím si však nejspíš nechává vše pro sebe a připravuje si pro tento nástup půdu. Včera jsme psali, že Renault podpoří rozvoj elektromobilismu ve Španělsku. Ale zdaleka nejen tam. S francouzskou energetickou společností EDF se taktéž dohodl na rozvoji osobních dopravních systémů s nulovými emisemi. EDF má už dnes jednu z největších flotil elektromobilů na světě. EDF bude společně s Renaultem, který své elektromobily vyvíjí ve spolupráci s Nissanem v rámci Renault Nissan Alliance , pracovat na prosazení elektromobilů v masovém měřítku. Cílem celého programu je vybudovat infrastrukturu potřebnou pro provoz elektromobilů aby v roce 2011, na kdy je plánováno uvedení prvních komerčních elektromobilů (nejspíš je myšleno od Renaultu, ale právě v téhle době je uvede i celá řada dalších automobilek) bylo vše připraveno a zákazníci si mohli užívat nových možností osobní dopravy. Ve stejné době budou elektromobily vyvíjené v tandemu Renault-Nissan dostupné v Izraeli, Dánsku, Portugalsku, americkém státě Tennessee a prefektuře Kanagawa (Japonsko).

Elektromobily jsou předurčeny k vítězství, říká výrobce baterií

Pravda, od výrobce baterií bychom ani nemohli čekat cokoliv jiného. Společnost Johnson Controls však v tomto oboru patří k nejstraším (viz. Wikipedia) – byla založena už v roce 1885 v USA vynálezcem termostatu. Dnes zaměstnává celosvětově 140 000 lidí a operuje v oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví a energetických řešení. Na Globálním summitu o životním prostředí pořádaném agenturou Reuters prohlásil Alex Molinaroli, prezident společnosti, něco v tom smyslu, že dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje směřují především k elektromobilům. „Lidé sice mluví o palivových článcích, ale popravdě, není kolem toho vidět tolik snahy a energie jako je dnes vidět kolem elektromobilů,“ dodal. Johnson Controls dnes ve spolupráci s francouzskou společností Saft dodává lithium-iontové baterie pro Daimler a jeho hybridní sedany Mercedes-Benz třídy S, kromě toho spolupracuje také s automobikou Ford. Ve svém výzkumu se společnost zaměřuje především právě na li-ion baterie. Návratnost velkých investic očekává do pěti let. „Být v tomhle byznysu je dnes velmi drahé,“ kometuje současnou situaci. Přesto zde vidí obrovský potenciál a odhaduje, že hybridní automobily či elektromobily budou do roku 2020 mít 6% trhu v USA a západní Evropě. Ještě větší příležitost ale vidí Molinaroli v Číně, kde mají elektromobily šanci obrovského rozvoje – místní lidé totiž budou moct rovnou „přeskočit“ klasické agregáty.

elektromobil Joule

Joule – elektromobil z Jižní Afriky

Až z Kapského města dojel na Pařížský autosalon v premiéře elektromobil Joule. Pochází od jihoafrické soukromé společnosti Optimal Energy založené v roce 2005. Ten by měl být k dispozici ve dvou verzích – s klasickým pohonem pomocí asynchronních permanentních magnetů pohánějících přední kola přes převodovku, případně s pohonem dvou či všech čtyř kol s elektromotory umístěnými přímo v kolech. Tělo je složeno z ocelového rámu v kombinaci s kompozitními a plastikovými částmi karoserie. Jako baterie slouží li-ion, která by měla nabídnout dojezd 200 km, ovšem při vybavení elektromobilu Joule dvěma sadami baterií (na které je místo) je možné dojezd zvýšit až na 400 km. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, maximální rychlost 135 km/h a moderní vybavení interiéru. Konkurence pro italský elektromobil Pininfarina B0? Narozdíl od ní zatím u Joule ještě vůbec není jasné, zda se někdy bude vyrábět – doufáme však, že ano.

Renault podpoří ve Španělsku elektromobily

Už před časem jsme psali o velkolepých plánech Španělska na transformaci energetiky směrem k obnovitelným zdrojům energie. Součástí tohoto plánu však byly také elektromobily. Jak to tak vypadá, Španělská vláda to myslí doopravdy. Aktuálně s automobilkou Renault vytvořila pracovní skupinu, která má pracovat na rozvoji elektromobilismu v zemi. Ohlásil to ministr průmyslu Miguel Sebastian s tím, že skupina pomůže Španělsku splnit cíl, který před časem sám vytyčil – mít na silnicích do roku 2014 přes 1 milion elektromobilů a hybridů. Skupina má za úkol vypracovat plán s jehož pomocí se tuto vizi podaří včas zrealizovat. Všichni víme, co v jižanském pojetí znamená pojem „včas“, nicméně i tak jde o velmi zajímavou iniciativu na vládní úrovni. Není bez zajímavosti, že většina z milionu zmíněných elektromobilů či hybridních automobilů by měla být vyrobena v samotném Španělsku. Pilotní projekt by měl začít co nejdříve, bude podobný pilotním projektům dua Renault-Nissan, které už běží nebo se připravují v zemích jako je Izrael, Portugalsko, Dánsko či Francie.

Elektromobil Dora

Sraz elektromobilů na Autoshow 2008 již zítra!

Rok uběhl jako voda a na pražském holešovickém Výstavišti se koná další ročník automobilového veletrhu – Autoshow 2008. A co víc, fandové alternativ by si měli přijít na své!

2. Mezinárodní sraz elektromobilů v ČR
V sobotu 11.10. se totiž sjedou do areálu elektromobily z domácí scény i ze zahraničí. V poledne už by měli být na místě všichni účastníci a právě tehdy je podle Mgr. Jaromíra Vegra, pořadatele srazu a předsedy o.s. Elektromobily, ideální doba pro jejich prohlídku. Je totiž dost možné, že jakmile se nabijí, budou uhánět dále Prahou. Kdo však nestihne přijít v poledne, nemusí zoufat. Podle nových informací elektromobily zůstanou na místě až do 17 hodin.

K vidění bude opravdu rozmanitá sbírka elektromobilů. Od těch, které na první pohled vypadají jako klasické vozy (např. Peugeot 106, VW Golf nebo Citroën Saxo), po naprosto netradiční elektromobil Dora z roku 1906 připomínající spíše kočár než automobil. Ani vyznavači jedné stopy nepřijdou zkrátka – terénní Quantya, maxiskútr Vectrix a také menší elektrické skútry budou na místě.
Tak nezapomeňte! V sobotu ve 12:00 ve venkovním prostoru u Křižíkových pavilonů (více informací u stánku KPC 02). POKRAČUJTE PRO VÍCE O VELETRHU …

Volkswagen Up! využije také Audi

Audi připravuje elektromobil založený na Volkswagen Up!

Audi potvrdilo plány na malý elektromobil, který bude pode všeho vycházet z konceptu Volkswagen Up! Na něm hodlá automobilka Volkswagen postavit celou řadu nových vozů, kromě jiného se spekulovalo i o novém malém automobilu Škoda, resp. o tom, že by nová malá auta mohla být vyráběna v závodech Škoda Auto. Zvěsti o novém elektromobilu Audi potvrdil na Pařížském autosalonu Peter Schwarzenbauer, jeden z členů představenstva ingolstadtské automobilky. Zároveň potvrdil, že nové malé elektrické Audi nebude založeno na modelu Audi A1, které automobilka představilaPaříži.

Tata Nano

Tata našla prostor, CNG a EV v plánu

Po nepříjemnostech spojených se stavbou nové továrny pro model Tata Nano si může Ratan Tata konečně oddechnout. Po přesunu z Bengálska totiž sehnal 445 hektarů potřebných pro stavbu rozsáhlého komplexu, který má produkovat od 250 do 500 tisíc aut ročně. První vůz sice nesjede z výrobní linky tento měsíc, jak bylo původně v plánu, březnový termín zní však také ambiciózně. Zajímavá je zejména suktečnost, že se zmínil o vývoji pohonných jednotek na zemní plynelektřinu.

elektromobil Heuliez Friendly

Pařížský autosalon: elektromobil Heuliez Friendly

je francouzská společnost zabývající se návrhy pro různé světové automobilky. Na Pařížském autosalonu představila vlastní novinku v podobě elektromobilu Heuliez Friendly. Jedná se o třímístný městský elektromobil, který by se měl vyrábět ve třech verzích – krátká (2m 10cm, 16kW elektromotor), střední (2m 50 cm, 18kW elektormotor) a dlouhá (2m 90 cm, 25 kW elektromotor). Jako zdroj energie slouží NiMH baterie, které dávají dojezd 225 km při max. rychlosti 112 km/h. Elektromobil Friendly, první vlastní automobil značky Heuliez, by se měl vyrábět v objemu 10 000 kusů ročně a na trh se má dostat u v roce 2010.

Chrysler: polovina prodaných aut v roce 2020 bude elektrických

Americká automobilka Chrysler aktuálně představila tři elektrické vozy, z nichž první se má na americký trh dostat už v roce 2010. Evropě se poštěstí o něco později. Dodge EV, Jeep EVChrysler EV představují konkurenci pro Chevy Volt, Toyotu Prius, Hondu Insight a plejádu dalších hybridních/elektrických vozů, které se chystají přifrčet na trh během následujících let. A právě stále se rozšiřující nabídka spolu s rostoucími cenami pohonných hmot je nejspíš důvodem, proč výkonný vice prezident společnosti Chrysler Frank Klegon prohlásil, že v roce 2020 už bude 50% všech aut prodaných v USA elektrických. Tedy nikoliv pouze elektromobilů, ale například i hybridů nebo jiných typů aut doplněných elektrickým pohonem. Zvládnout něco takového během jedin dekády je určitě zajímavá výzva.

Pininfarina ukáže v Paříži svůj elektromobil

Už dříve jsme přinesli informace, že slavná italská značka Pininfarina připravuje malý elektromobil. Přestože ředitel společnosti Andrea Pininfarina, který podle všeho celý projekt vedl, nedávno zemřel, jeho odkaz žije dál. Prvního živého předvedení bychom se měli dočkat už na . Čtyřmístné auto vzniklo ve spolupráci s výrobcem baterií, společností Bollore. Ta dodá lithium-metal polymerové baterie, které mají být bezpečnější, než klasické li-ion baterie. Plné nabití během osmi hodin by mělo dát elektromobilu dojezd až 200 km. Výroba elektromobilu by měla začít už během příštího roku a jeho uvedení na trhy v , se očekává během roku 2010.

elektromobil GEM Peapod

GEM Peapod – elektromobil budoucnosti od Chrysleru

O nových elektromobilech Chrysler EV, Dodge EVJeep EV už jsme informovali, teď je na řadě novinka dceřinné společnosti Chrysleru – GEM (nově „GreenEcoMobility“, dříve „Global Electric Motorcars“). Ta přichází s elektromobilem GEM Peapod, který vyniká jedinečným designem připomínajícím kapku na kolečkách. Elektromobil je unikátní také středovou ovládací konzolí, která nabízí integraci s MP3 přehrávačem iPod nebo telefonem iPhone. Celé vozítko je pak postaveno z recyklovatelných materiálů. Peapod je první z celé série dopravních prostředk, které mají pomoct redefinovat budoucnosti osobní dopravy. GEM má nyní v plánu přijít také s elektrickým truckem a větším městským automobilem s delším dojezdem a vyšším výkonem.

elektromobil GEM Peapod