elektromobil Chrysler

Chrysler ohlašuje elektromobily – Jeep EV, Dodge EV a další

Automobilka Chrysler se snaží dohonit co v posledních letech prošvihla. Zatímco General Motors mají svůj Chevy Volt, Chrysler neměl prakticky nic. Už několikrát avizovaný frontální útok přišel teprve nyní. Automobilka ohlásila skrze svou ENVI divizi zaměřenou na vývoj ekologických automobilů nové elektromobily jednoduše nazvané jako Jeep EV, Chrysler EV a Dodge EV.

Dodge je dvoumístný sporťák vycházející z modelu Dodge ZEO vybavený li-ion bateriemi a namísto spalovacího motoru je v něm umístěn elektromotor s výkonem 268 koní. Baterky se nabíjí ze zásuvky podobně jako v případě Tesla Roadster, za čtyři hodiny se plně nabije skre 220 V. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne sporťák pod pět sekund, maximální rychlost je 192 km/h. Dodge EV je jediný „čistý“ elektromobil, který Chrysler představil.
elektromobil Chrysler
Zbylé dva jsou „extended-range“ elektromobily, tedy takové, které jsou vybavené spalovacím motorem pro vyšší dojezd. Jeep EV je vybaven stejným elektromotorem jako Dodge EV, lithium-iontovými bateriemi, ale navíc také malým benzinovým motorem s integrovaným elektrickým generátorem. Při kapacitě nádrže 30 l má Jeep EV dojezd 650 km s tím, že prvních 65 km ujede čistě na baterie. Vývojáři Chrysleru se nicméně intenzivně zabývají možností integrací elektromotorů přímo do kol – dost možná by je zajímal náš lineární spalovací motor.
elektromobil Chrysler
Dalším elektromobilem je Chrysler EV, opět automobil s rozšířeným dojezdem. Sedmimístný minivan má podobné parametry jako Jeep co se týká dojezdu, nicméně jde samozřejmě především o rodinné auto.
elektromobil Chrysler
Jeden z elektromobilů chce Chrysler uvést na trh už v roce 2010, nejprve v Severní americe, později také v Evropě. Během roku 2009 vypustí na americké silnice testovací letku 100 elektromobilů. Zdá se, že automobilka se v budoucnu hodlá velmi výrazně zaměřit na elektromobily a elektrický pohon, spolupracuje dokonce s americkým Ministerstvem energetiky.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi iMiEV míří na Island i Nový Zéland

Elektrifikovaná budoucnost dopravy už klepe na dveře. své elektrické mikroautíčko cpe kam může a vlády jednotlivých států nadšeně přikyvují. Nejnovějšími „oběťmi“ krásného malého jsou Nový Zéland a Island. Obě země se v poslední době velmi zaměřují na , a tak není divu, že místní energetické společnosti (Meridian Energy na NZ) se do spolupráce s japonskou automobilkou jen hrnou. Nový Zéland má proti Islandu tu výhodu, že se tam podobně jako v  nebo Austrálii jezdí vlevo, takže elektromobil nebude muset být upravován. Během února 2009 spustí Meridian a Mitsubishi na Novém Zélandu promo tour. Co se týká Islandu, zde Mitsubishi a vládní představitelé podepsali „memorandum o porozumění“ s tím, že i MiEV se zde začne testovat během roku 2009. Projede se jím i prezident Islandu Olafur Ragnar Grimsson. Island je výjimečnou zemí v tom, že už od 80. let minulého století se snaží o udržitelný rozvoj a přechod k obnovitelným zdrojům. Kromě elektromobilů se zajímá také o auta na vodík.

Čína - Šanghaj

Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily

Statní rozvodná společnost v Číně se rozhodla urychlit výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily v lokalitách Peking, Šanghaj a Tianjin, tedy v nejvyspělejších oblastech Číny. „První řada pilotních dobíjecích stanic nebude sloužit pouze pro zkušební elektrické autobusy, ale bude přístupná také pro elektromobily, které by se měly stát velkou součástí budoucího trhu,“ řekl zástupce společnosti. Dodal však také, že vybudování národní sítě dobíjecích stanic si vyžádá řadu povolení od zástupců státu – holt byrokracie musí být. Vybudování jedné takové stanice stojí v přepočtu zhruba 36 500 až 44 000 dolarů. Zajímavé zprávy z Číny ale nekončí. Tamní ministr pro vědu a technologii údajně hodlá v následujících měsících vypustit na silnice 10 000 hybridních automobilů, elektromobilů a aut na palivové články, stejně jako vybudovat zkušební energetickou infrastrukturu pro všechny tyto typy automobilů ve více než 10 městech do roku 2010. Výsledky rozsáhlého testování se stanou základem nových vládních opatření na podporu alternativních paliv. Vývojem elektromobilů v Číně se zabývá například automobilka BYD Auto. Podle jejích zástupců by se země mohla stát největším trhem s elektromobily – ostatně jako s čímkoliv jiným.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt oficiálně odhalen, nové fotky!

Pár dnů po nešťastném úniku neoficiálních fotek připravovaného automobilu přispěchala společnost General Motors s oficiálním odhalením svého esa v rukávu. Chevy Volt, auto, které má být pro GM cestou do budoucnosti a konkurencí pro vozy jako nebo Honda Insight, vypadá trochu jinak, než na fotografiích s rozjařenými pány z GM. Méně jako Prius, více jako osobitý vůz nadupaný nejnovějšími technologiemi.

Dokáže ujet až 64 km pouze na baterie s tím, že další stovky kilometrů navíc může ujet po zapojení spalovacího motoru. Důležitou roli zde hraje aerodynamika, která umožňuje snížit spotřebu a co nejlépe zachycovat kinetickou energii. Uvnitř vozu pak pasažéři najdou pohodlí a komfort – konfigurovatelný LCD displej, 7″ dotykovou obrazovku, volitelně navigační systém a bluetooth a USB připojení. Kromě benzinu je možné pro pohon doplňkového motoru (Chevy Volt má ambici být kategorií sám o sobě, kterou zove „E-REV„, tedy Extended-Range Electric Vehicle, neboli elektromobil s rozšířeným dojezdem) použít také ethanol E85.
Chevrolet Volt
Pro dobití 220 článků lithium-iontové baterie stačí Volt připojit do zásuvky 120V nebo 240V. Nabije se tam za osm, resp. pouhé tři hodiny při plném vybití baterie. Výkon automobilu se pohybuje na úrovni 150 koní a max. rychlosti 160 km/h. Auto má být výjimečně tiché, což je při jízdě na baterie samozřejmost, nicméně i když bude v chodu motor, nepůjde prý Volt na ulici téměř slyšet.
Chevrolet Volt

Venturi Fetish

Venturi a Michelin na Pařížském autosalonu představí elektromobil

Pařížský autosalon bude plný zajímavých nových ekologických automobilů. Jeden z nich předvedou společně také MichelinVenturi. Mělo by jít o zcela novou generaci elektromobilu s nejpokročilejšími technologiemi, jaké jsou dostupné. bude výkonný, ale zároveň zajímavě designově navržený – autorem návrhu je známý průmyslový designér Sacha Lakic. Teprve na bude ale představena skutečná podoba elektromobilu a také jeho technické specifikace. Monacká automobilka Venturi se mimo toho také brzy chystá uvést na trh svůj sportovní Venturi Fétish (na obrázku).

BMW potvrzuje malý městský elektromobil

Německá automobilka BMW, která je podobně jako konkurence na druhé straně oceánu stíhána problémy, se hodlá co nejrychleji přizpůsobit novým trendům. Ředitel společnosti Norbert Reithofer potvrdil, že ve vývoji je malý městský automobil, který bude prodáván také jako elektromobil. Viz. dřívější články „Elektromobil BMW iSetta potvrzen?“ a „Elektromobil BMW Isetta v přípravě?„. „Půjde o zcela nový automobil s dvěma motory. Jedním z nich bude velmi efektivní spalovací motor a druhý čistě elektrický model,“ řekl Reithofer německému týdeníku Die Zeit. Elektromobil bude navíc odpovídat novým kalifornským regulím pro rok 2012, zvládne tedy na baterie ujet alespoň 320 km. Je otázkou, pod jakou značkou se nakonec miniauto bude prodávat – zda BMW, nebo nějakou novou „zelenou“ značkou.

Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

Elektromobil Smart ED v projektu e-mobility Berlin

Daimler a RWE společně elektrifikují Berlín

Automobilka Daimler AG a energetický gigant RWE se v Berlíně spojili, aby společně spustili projekt „e-mobility Berlin“. Do běžného provozu bude na testování nasazena více než stovka elektromobilů v podobě druhé generace Smart ED („Electric Drive“ – elektrického Smartu) a vozů Mercedes třídy A, využívajících lithium-iontové baterie. Aby bylo možné elektromobily ve městě bez problémů využívat, vybuduje RWE 500 veřejných dobíjecích stanic.

Spoluprací s energetickou společností chce Daimler vybudovat systém, který následně bude k dispozici a plně funkční také běžným Berlíňanům. Obě společnosti nazývají „e-mobility“ největším světovým projektem propagujícím elektromobily jako řešení problémů životního prostředí, ale o něčem takovém můžeme se dá lehce polemizovat. Každopádně se jedná o velmi záslužný projekt i přesto, že elektřina v dobíjecích stanicích nebude zdarma, ale automaticky se započítá podle identifikačního čísla řidiči právě toho kterého elektromobilu.
Elektromobil Smart ED v projektu e-mobility Berlin
Německo zjevně hodlá začít elektromobily zapojovat do každodenního života svých občanů velmi brzy, podobně jako Norsko, Dánsko, Portugalsko a celá řada dalších evropských zemí, nemluvě o Japonsku. Sériová produkce elektromobilů Daimler má začít v roce 2010 a do té doby se dobíjecí stanice jistě rozrostou daleko za hranice Berlína.

Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

3x velká novinka od Nissanu na Pařížském autosalonu

Nissan má na příští měsíc pro Paříský autosalon přichystány tři velké novinky. Světovou premiéru futuristického konceptu, zcela nový do výroby připravený automobil a novou verzi již existujícího modelu. Futuristický model se jmenuje „Nuvu“. Elektromobil Nissan Nuvu má být novým pohledem na budoucnost městské dopravy, Nissan tvrdí, že tohle jsou auta, která budeme řídit v polovině příštího desetiletí. Autíčko je jen tři metry dlouhé (podobně jako Toyota iQ), vejde se do něj 2+1 lidí a podle Nissanu jde o potvrzení směřování firemní strategie směrem k elektromobilům. Už dříve totiž automobilka ohlásila, že na autosalonu v Tokiu 2009 bude mít připraven elektromobil nachystaný k výrobě, jehož prodej začne v Japonsku a Severní Americe během roku 2010. Nissan Nuvu jím není, ačkoli s ním sdílí některé technologie. Skleněná střecha modelu Nuvu je vybavena solárními panely, které kupodivu dobíjejí baterie! Dále je Nuvu postaveno z recykovatelných materiálů, čímž ještě více šetří životní prostředí.

Další novinkou je Nissan Pixo. Jde o městský automobil pro nejbližší léta. Pětidveřové auto je poháněno tříválcem o objemu 1,0 l. Díky snížené hmotnosti nabízí velmi dobrou spotřebu i výkon. Je 3565 mm dlouhé, 1470 mm vysoké a 1600 mm široké. Nissan jej vyrábí ve spolupráci se Suzuki v nových továrnách v Dillí v Indii. Pixo uveze pohodlně čtyři lidi a do prodeje půjde na konci jara 2009. Revidovaným modelem je Nissan Note. Kromě změny exteriéru nabídne také 1,5 l dCi motor s exmisemi 119 g/km.

Tata Indica

Tata Motors odhaluje elektromobily Ace a Indica

Potvrzují se tak informace z nedávné doby, kdy indická automobilka Tata Motors ohlásila spolupráci s automobilkou Chrysler na přípravě svých prvních elektromobilů. Jedná se o užitkový model Tata Ace a osobní automobil Tata Indica. Oba by měly být vybaveny li-ion bateriemi, které byly vyvinuty v rámci výzkumné laboratoře Tata Motors v Británii ve spolupráci s norskou společností zabývající se alternativními palivy. Elektromobil Tata Indica půjde do prodeje nejprve v Norsku, a to už příští rok. „Norsko má potřebnou infrastrukturu pro elektromobily, kterou Indie postrádá,“ řekl Ravi Kant, prezident společnosti Tata Motors. Plné nabití vozu zabere asi osm hodin, elektromobil pak ujede 175 – 200 km. Za další dva roky, tj. zhruba v letech 2010-2011, by měla být elektrická Indica uvedena také v Indii. V Norsku by měl mezitím přijít na trh také Think City a dost možná i další. Konkurenční prostředí bude doufejme tlačit na snižování cen a především zajistí expanzi také na další trhy.

Dodgeeo

3x nový elektromobil od Chrysleru?

Na Detroitském autosalonu minulý rok odhalil Chrysler tři velmi zajímavé koncepty. Šlo o Jeep Renegade, Chrysler EcoVoyager a sporťák Dodge Zeo, které měly všechny jeden společný rys: jezdily na elektřinu. Během posledních měsíců začal Chrysler prodávat své první hybridy, jde o SUV v podobě vozů Dodge Durango Hybrid a Chrysler Aspen Hybrid. O jejich „šetřivosti“ se dá úspěšně pochybovat, nicméně spolu-prezident firmy Jim Press nedávno prohlásil, že už koncem tohoto měsíce představí Chrysler tři prototypy elektrický automobilů, resp. možná elektromobilů dealerům na speciálním setkání. Neřekl už, zda nebo kdy by měly jít do prodeje, dodal pouze, že plug-in hybridy jsou pro firmu jednou z hlavních priorit.

elektromobil Think City

Snížení cen li-ion baterií na polovinu do roku 2010?

Britský deník The Guardian informuje, že společnost Ener1 chystá v následujících letech snížení cen lithium-iontových baterií až o 50%. Ener1 vyrábí li-ion baterie ve své dceřinné společnosti EnerDel, která je zase dodává například pro Think Global a její elektromobil Think City. Snížení cen prý má přijít společně s nasazením opravdu masové výroby baterií. Ta je zase podpořena zájmem velkých automobilek o alternativní paliva a rozvoj li-ion technologie. V podstatě všechny budoucí elektromobily, hybridy a další typy automobilů s alternativním pohonem mají využívat lithium-iontové baterie. „Můžeme snížit cenu li-ion baterií o 50% a věřím, že dokážeme toto snížení přesunout i na spotřebitele,“ řekl Guardianu Charles Gassenheimer, výkonný ředitel společnosti . Snížení očekává do dvou let, v současné době jedná s více než 24 světovými automobilkami.

Tesla Roadster v Berlíně

Tesla Roadster představen s problémy v Evropě

Už několik měsíců probíhá neveřejné testování a předvádění elektromobilu Tesla Roadster v Evropě poté, co automobilka Tesla ohlásila vstup také na trh Starého kontinentu. Nedávno se také zástupci sdružení ELEKTROMOBILY vydali do Berlína na zákaznickou VIP předváděčku.

„Jízdní dojmy byly pozitivní, vozidla splnila očekávání, zrychlení jsem zahlédl asi 0,6g, okamžitý výkon přes 200HP, víc jsem sledovat nestačil, ale impozantní zrychlení na Berlínské ulici z cca 50 na 145 km/h bylo vzrušující,“ říká Jaromír Vegr, předseda CzechEVclub. Dojmy další účastníků zájezdu jsou o něco méně nadšené, některé vozy údajně působily dojmem prototypů, zejména co se ovládacích prvků týká, absence airbagu u spolujezdce a dalších maličkostí.

Tesla Roadster v Berlíně

Faktem je, že například i němečtí novináři si povšimli problémů. Guido Reinking z magazínu Automobilewoche při testování zažil stav, kdy jedno ze tří testovacích aut bylo nepojízdné a druhému se kouřilo z míst, kde jsou baterie. Podle zástupce Tesla Motors byl problém v tom, že dva problémové prototypy byly vybaveny motorem v1.5, zatímco třetí model měl osvědčenou verzi v1.0.

Tesla Roadster v Berlíně

elektromobil Hinterland 1

Hinterland 1 – elektromobilem proti větru

Partička kanadských průmyslových designérů s bohatými zkušenosti v oblasti dopravy a letectví se rozhodla udělat si radost. A dost možná i vydělat nějaké ty peníze. Po čtyřech letech práce odhalili projekt Hinterland 1. Jedná se o elektromobil navržený od základu „trochu jinak“. S důrazem na možnost přizpůsobení pro osobní přepravu, ale i hromadnou dopravu. Co víc, návrháři se zaměřili především na aerodynamiku vozu, kdy aerodynamický odpor vzduchu představuje u běžných aut největší zátěž pro spotřebu.

Aerodynamický koefecient elektromobilu Hinterland 1 proto snížili až pod hodnotu 0.25, přičemž například Toyota Prius má 0.26. Při rychlosti 120 km/h údajně představuje odpor vzduchu u běžného auta až 75% spotřeby, zbytek sežere valivý odpor. Hinterland by se mohl vyrábět v několika verzích, jednak Mini verzi pro dva lidi, a Van verzi pro šest lidí. Designéři si představují, že by se mohlo vyrábět až 20 000 elektromobilů ročně.

elektromobil Hinterland 1