sériový hybrid

Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV nebo REEV (Range-Extended Electric Vehicle). Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

plný hybrid

Typ hybridního pohonu, který je někdy také označován jako „silný hybrid“, kdy automobil může být poháněn pouze spalovacím motorem, případně pouze elektromotorem, případně kombinací obojího. Takový typem hybridního pohonu disponuje Toyota (slovník: Hybrid Synergy Drive). Příklady hybridních aut označovaných jako plný hybrid můžou být např. Toyota Prius, Ford Escape, Toyota Camry Hybrid, Mercury Mariner Hybrid a další. Obvykle je možné přímo ve voze přepnout, zda chcete v daném okamžiku jet na baterii či na spalovací motor. Souvisejícím pojmem je paralelní hybrid.

Audi e-Tron

Autosalon IAA Frankfurt 2009: elektromobil Audi e-Tron oficiálně!

Neuvěřitelný údaj 4500 Nm kroutícího momentu dává Audi vplén oficiálním oznámením svého elektromobilu nesoucím označení e-Tron. Ačkoliv automobilka už měsíce jakékoliv spekulace o vývoji elektrického sporťáku odmítala, šťouraví novináři nakonec přeci jen měli pravdu. Inženýři z Audi nacpali do R8 čtyři elektromotory, dva pro každou osu, čímž mu dali do vínku výkon 230 kW, zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a z 60 na 120 km/h během 4,1 s.

Elektřinu dodávají sportovnímu elektromobilu lithium-iontové akumulátory s energií 42,4 kWh, čímž by měl být k dispozici dojezd 248 km. Baterie je umístěna přímo za kabinou aby bylo auto dobře vyvážené. e-Tron dokáže točivý moment svých čtyř elektromotorů distribuovat zcela podle potřeby, což by mělo supersportu umožnit dosud nevídanou pohyblivost.  

galerie: Audi e-Tron
Audi e-Tron Audi e-Tron Audi e-Tron
Mercedes-Benz třída B F-CELL

Mercedes-Benz třída B F-CELL – první auto s palivovými články

Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní vůz Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Tento elektromobil přesvědčuje svými suverénními jízdními výkony na úrovni vozu s dvoulitrovým benzínovým motorem a zároveň schopností uplatnit se v běžném každodenním provozu. Přitom se jeho bezemisní pohon spokojí při plnění podmínek nového evropského jízdního cyklu v přepočtu s 3,3 litry paliva na 100 kilometrů (naftový ekvivalent). Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v EvropěUSA.

Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od vozu Mercedes-Benz očekává. To znamená vysoká úroveň v oblasti bezpečnosti a komfortu, dále pak žádná omezení co se týká vnitřního prostoru i prostoru pro zavazadla. Ale zákazníci se nemusí zříci ani radosti z jízdy, protože použitý elektromotor má nejvyšší výkon 100 kW/136 k a maximální točivý moment 290 Nm, který je k dispozici již s prvním otočením motoru. ČÍST DÁL…

Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

Yamaha chce prodávat hybridní motorku Gen-Ryu

Poprvé se koncept budoucnosti jménem Gen-Ryu objevil v roce 2005 na . Yamaha si mezitím stačila zaregistrovat zástup patentů a teď to vypadá, že už příští rok by se hybrid mohl objevit v . Naživo se motorka opět objeví již v produkční verzi v . O pohon se bude starat 600ccm motor z YZF-R6, který dodá šťávu generátoru. Ten zase požene elektromotor a ten nakopne kupředu tuhle krásku na dvou kolech. tak nejspíš předběhne značku , která na příští rok také slíbila hybridní motorku.

Motorka samozřejmě může jezdit čistě na elektrickou energii, to pokud jsou plné baterie. Při brzdění se promění ve druhý generátor a bude posílat energii zpt do baterií. Gen-Ryu má tedy být s ohledem na svůj pohonný systém velmi flexibilní. O velkou částí řízení se postará palubní počítač, který bude rozhodovat ve kterých okamžicích mají jet elektromotor i spalovací motor, případně pouze jeden z nich.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu
Mimochodem, „Gen-Ryu“ má japonsky znamenat „pramen řeky“. Vypadá to tedy, že úžasné vize oblých elektrických motorek z japonského animace začínají nabývat skutečných obrysů. předvedený v roce 2005 a který vidíte na obrázcích měl být samozřejmě především lákadlem návštěvníků a japonští designéři se na něm zjevně dost vyjádřili. Produkční verze hybridní motorky si jistě nemohla dovolit pustit fantazii svých návrhářů tolik z uzdy.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

elektromobil Citroen C1 EV ie

Zkušenosti s elektromobilem Citroen C1 Ev’ie

Během dubna se na britský trh dostal čtyřmístný městský osobní elektromobil Citroen C1 EV’ie společnosti ECC. Jde o kompletně předělaný Citroen C1, kde namísto spalovacího motoru a nádrže tiše vrní elektromotor a hoví si těžké lithium-iontové baterie Thundersky. Ty jsou umístěny v přední a zadní části automobilu, takže obsah kufru zůstává stejných 139 l jako v případě benzinové verze. Elektromobil aktuálně otestoval britský motoristický magazín Autocar a udělil mu hodnocení 3,5/5. „ se v mnoha ohledech chová stejně jako jeho benzinový protějšek,“ píše se v recenzi. Stejný názor pak má i známá britská fanynka Nikki Bloomfield, „Narozdíl od G-Wiz se v Ev’ie cítíte jako v normálním autě,“ píše ve své obsáhlé recenzi.

Ačkoliv cena 14 000 liber (asi 420 000 Kč) je zhruba dvakrát vyšší než u benzinové verze, odhadované roční úspory na parkovném, silniční dani, spotřebovaném palivu a poplatcích za vjezd činí 6500 liber (asi 195 000 Kč). Zhruba za jeden rok jsou tedy zvýšené náklady zpět. Pak je ovšem třeba počítat také s životností baterií, která v případě elektromobilu Citroen C1 Ev’ie činí 3000 nabíjecích cyklů, tedy asi sedm let. Pak je nutné baterii nahradit – současná cena je 2800 liber (asi 84 000 Kč). Dojezd elektromobilu je 90 km a plné nabití zabere šest hodin.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Celkově magazín Autocar ohodnitl elektromobil velmi dobře a nenašel závažnější chyby. To Nikki byla ve svém hodnocení mnohem kritičtější. Stěžovala si na problémový start, kdy elektromobil nereagoval okamžitě. Navíc měl problémy nabrat v kopci rychlost vyšší než 20 km/h při obsazení třemi lidmi. Dolů z kopce už se pak elektromobil řítil rychlostí 80 km/h, kdy podle Nikki posktytoval pocit stability a bezpečí. Brzy se však tenhle pocit měl při testovací jízdě zcela vytratit, když auto najednou nechtělo jet dál. Nechali ho tedy „vychladit“ s tím, že se nejspíš přehřálo, jenže pak elektrický Citroen znovu kleknul uprostřed rušné křižovatky. Když auto kleklo potřetí, přesedla osádka do Toyoty Prius, shodla se, že má mnohem lepší zrychlení v elektrickém módu než celý Citroen C1 Ev’ie a vydala se nazpět do sídla ECC.

elektromobil NAViS

NAViS – elektromobil, který cítí

Vskutku futuristický návrh elektromobilu představil designér Michael D. Nicola. Jeho projekt NAViS dráždí fantasii snad ještě o trochu víc, než kdejaké ulítlé japonské anime. Odhlédneme-li od jedinečného tvaru a in-wheel elektromotorů systému FreeMotion, je tu ještě jedna unikátní vlastnost. Navis je totiž auto, které dokáže jezdit po čichu. Povrch auta by měl být tvořen „semi-porézním elektrostaticky citlivým kovovým kompozitem“ (kdo si pod tím dokáže představit něco konkrétního, nechť neváhá a přispěje do diskuse). Právě díky specializovanému povrchu by měl být elektromobil schopen se orientovat v prostoru podle vůní zachycených ve vzduchu. Celé to sice zní jako science fiction pohádka, ale auto je to určitě zajímavé! Navíc by vás mohlo upozornit třeba na blížící se restauraci (a říct co tam mají dobrého).

elektromobil NAViS

Peugeot 3008

PSA Peugeot Citroen chce diesel hybridy

Už před rokem automobilky PeugeotCitroen předvedly na autosalonu v Paříži několik konceptů využívajících nového hybridního pohonu. Systém byl pojmenován HYbrid4 (původně HYmotion4) a prvním modelem, který jej využije, bude v roce 2011 crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru, v případě Peugeotu 3008 to byl 2,0l diesel s výkonem 163 koní pro přední kola a elektromotor s výkonem 37 koní pro zadní nápravu. Aktuálně koncern PSA Peugeot Citroen ohlásil, že již pokročil v přípravě výroby zmíněného hybridního pohonu a v továrnách Mulhouse a Sochaux už běží pilotní výrobní projekty. Výhodou diesel-hybridního pohonu by měla být možnost namontovat jej do celé řady různých typů automobilů. Z výrobního pásu už sjelo několik prototypů modelu Peugeot 3008 (spotřeba 4,1 l, emise 109 g/km), předtím si hybridní pohon vyzkoušeli inženýři na modelech Citroen C4Peugeot 308. Druhým vozidlem v pořadí, které využije HYbrid4 bude Citroën DS5.

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v  jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z  i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v  pracuje. Například v  už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .

ETV Motors – mikroturbíny pro REEV

REEV je zkratka pro „range extended electric vehicles“. Neboli elektrické automobily s rozšířeným dojezdem. Nejde o čisté elektromobily, nýbrž o hybridy. Spalovací motor zde však neslouží přímo k pohonu náprav, ale pouze a jen ke generování energie pro elektromotor. Mladá izraelská společnost ETV Motors ohlásila, že se jí od investorů podařilo sehnat finance v hodnotě 12 mil. dolarů. Ty budou určeny na další vývoj mikroturbín pro generátory. Podle ředitele firmy Arnolda Rotha startup uvažuje o licencování technologie a společném vývoji s výrobci automobilů. Výhodou malých turbín určených pro generování energie je skutečnost, že mohou fungovat prakticky na jakékoliv palivo bez větších modifikací. ETV Motors využívají k testování svého vynálezu upravenou Toyotu Prius. Využití malých mikroturbín v masovém měřítku by mohlo znamenat další zlevnění automobilů na alternativní pohon, stejně jako jejich další zefektivnění.

Elektrické skútry: Movito

Movito – skládací elektroskútr od NASA

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku () to nedávno dal dohromady se softwarovou společností SolidWorks a společně vyhlásili soutěž „Vytvořte design budoucnosti“. V šesti kategoriích – spotřebitel, stroje, medicína, bezpečnost, udržitelnost a doprava se zúčastnily desítky projektů mladých návrhářů. Tai Chiem navrhl unikátní Movito. Sám tvůrce jej popisuje jako „šik, mladý a elegantní.“

Co je na něm skutečně jedinečné nejsou ani tak australské in-wheel elektromotory CSIRO (zabudované přímo v kolech), nýbrž možnost přestavět jej na dvoumístný . Resp. přestavět dva skútry Movito na jeden dvoumístný elektromobil. Samozřejmě, že jde o pouhou designérskou fantazii. Využití modulárního principu však není nezajímavé a naopak vyvolává v mysli další zajímavé otázky. Uhlíková vlákna se postarají o pevnost, lithium-iontové baterie o šťávu. Chceme vyzkoušet nějaký prototyp!
Elektrické skútry: Movito

Smart ForTwo Electric Drive

Budoucnost smartu je v elektřině

Daimler se u příležitosti Ženevského autosalonu chlubí čeho všeho nedosáhl se svým smartem. Není toho málo. smart fortwo v loňském roce zvýšil svoje prodeje o 39% a letos bude zastoupen v 41 zemích světa. K nárůstu prodeje přispěl velký úspěch smart fortwo v USA a dvouciferné nárůsty na zavedených evropských trzích. Již v prvním prodejním roce bylo do USA dovezeno 24 600 těchto vozů a tak se Spojené státy staly po Itálii (33 800) a Německu (32 000) třetím největším odbytištěm smartu. Od uvedení prvního modelu smartu v roce 1998 bylo vyexpedováno celkem přes milion exemplářů tohoto dvousedadlového vozu. Aktuální modely se mohou pochlubit nízkou spotřebu i minimálními emisemi oxidu uhličitého. U modelu smart fortwo cdi je to 88 g/km. Ještě zajímavější jsou ale elektrické smarty.

Elektrokola - GreenWheel z MIT

GreenWheel – další revoluce z MIT, tentokrát pro elektrokola

Nedávno to byly tlumiče vyrábějící energii, teď je to vynález, který by mohl přinést revoluci do světa elektrokol. Studenti a výzkumníci na MIT neboli Massachusetts Institute of Technology se prostě činí. GreenWheel je vynález pocházející od týmu Smartcities, který se zaměřuje na mobilitu, veřejné prostory, materiální ekologii a další velmi zajímavé oblasti. GreenWheel je jednoduše řečeno věcička, která dokáže udělat elektrokolo z jakéhokoliv jízdního kola. Je levná, jednoduchá na instalaci a úžasně elegantní. Prostě téměř dokonalá. V jednom jediném hliníkovém obalu dostanete elektromotor, baterii od A123 Systems a generátor. „Prostě jen odmontujete kolo, nasadíte GreenWheel, zapojíte ho a vše bude pracovat,“ říká Ryan Chin, jeden z návrhářů. Abyste celý rám kola nemuseli omotávat nejrůznějšími drátky, využili studenti z MIT magie bezdrátového přenosu pomocí technologie bluetooth abyste mohli ovládat „plyn“. Navíc, GreenWheel lze namontovat na přední i zadní kolo. Jen jeden dá kolu dojezd až 40 km, životnost má být až 64 000 km. „Dřív než byste museli měnit baterie, vyměníte nejspíš kolo,“ podotýká Michael Chia-Liang Lin, další z návrhářů.

Už na letošní jaro se chystá více než dvanáct různých konfigurací GreenWheelu, které otestuje množství jezdů. Tým pak bude analyzovat všechny zjištěné informace aby mohl začít s masovou produkcí toho nejlépe nastaveného výrobku. Cena GreenWheel, které udělá z běžného kola elektrokolo, je odhadována na několik stovek dolarů. Už nyní projevilo údajně zájem několik světových měst, která chtějí montovat vynález do svých veřejných půjčoven klasických kol. Například Kodaň, která se chce svým systémem veřejné dopravy vyrovnat Paříži, kde už nějakou tu dobu funguje půjčovna elektrokol Vélib.

hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuitdalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

elektromobil Dodge Circuit

Dodge Circuit – sportovní elektromobil

Na Detroitském autosalonu automobilka Chrysler živě odhalila první ze svých elektromobilů. Jde o sporťák pojmenovaný Dodge Circuit, který využívá baterií firmy A123 a elektromotoru o výkonu 200 kW. Maximální rychlost údajně 192 km/h při dojezdu maximálně 320 km, to nezní špatně. Chrysler by jej rád měl na trhu už kolem roku 2010, ale bohužel zatím nejsou k dispozici žádné další podrobnosti.

elektromobil Dodge Circuit