elektrobus ČAS-Service

Elektrobus ze Znojma

V provozu městské dopravy ve Znojmě slouží jediný elektrobus v ČR. Je postaven s použitím karosérie dnes již nevyráběného nízkopodlažního trolejbusu Škoda 21Tr. Na jedno nabití baterie může dojet 110 – 130 km. Do provozu byl zařazen v roce 2004. Vyvinula jej společnost ČAS-Service. Znojmo je tak od roku 2004 jediným evropských městem, v němž na pravidelné lince hromadné dopravy jezdí elektrobus.

Stát na jeho vývoj věnoval prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) deset milionů korun. O jeho pořízení údajně uvažovala i další česká města. Pohon elektrobusu zajišťuje asynchronní elektromotor vyrobený firmou Škoda Electric. Jako baterie slouží nikl-kadmiové akumulátory. Z 50 % na 80 % kapacity se akumulátory díky speciální rychlonabíječce nabijí za 20 minut. Maximální rychlost autobusu je 70 km/h. Mimochodem, tento elektrobus svého času zaujal i zástupce Číny – viceprezidenta česko-čínské obchodní a průmyslové komory profesora Li Minga, který se na něj přijel osobně podívat. Rozhovor s pracovníkem výrobce elektrobusu Petrem Smítalem si můžete přečíst na Busportalu. Většímu rozšíření elektrobusů v ČR zatím ale brání legislativa. Přitom cena elektrobusu je zhruba na úrovni trolejbusu. Představte si to: tichá hromadná doprava s nulovými emisemi!

Morgan LifeCar

Morgan LifeCar – ekologické umělecké dílo

Morgan Motor Company je malá britská automobilka založená v roce 1909, která se zabývá ruční výrobou unikátních sportovních vozů. Ty až doposud nebyly spojován s ekologickým provozem. Řada výrobců si však dopady na životní prostředí uvědomuje a Morgan není výjimkou. Na Ženevském autosalonu už letos v březnu proto odhalí funkční prototyp svého sportovního ZEV (automobilu s nulovými emisemi) s názvem Morgan LifeCar.

Land Rover LRX

Land Rover LRX

Měsíc před plánovaným oficiálním oznámením na Detroitském autosalonu se německým novinářům z magazínu Auto Motor und Sport podařilo zjistit podrobnosti o novém modelu Land Rover LRX. Je založen na podvozku Ford Focus, tělo vozu vychází ze zkráceného modelu Freelander – je 4,35m dlouhé a 1,55m široké.

Volitan

Volitan – futuristická lodička z Turecka

Turecká návrhářska společnost DesignNobis přišla s velmi zajímavým konceptem jachty budoucnosti. Volitan je superlehká poháněná . Je vybavena dvěma vrstvami , které pohánějí dva o výkonu 220 koní. Tělo lodi je vyrobeno ze supelehkých – karbonových vláken a kompozitů. Volitan má téměř nulové emise, přitom si poradí s prakticky jakýmkoliv počasím a mý výkon srovnatelný s jakoukoliv jinou jachtou. Přitom neztrácí ani vizuální atraktivitu, právě naopak. Jedná se zatím pouze o koncept, nicméně doufejme, že nějaký ekologicky nadšený miliardář si jich pár objedná.

Volvo ReCharge

Frankfurt: plug-in hybrid Volvo ReCharge

Další novinkou, která se objeví na autosalonu ve Frankfurtu je hybridní automobil Volvo ReCharge. Ten vychází z modelu C 30 hatchback, ovšem je doplněn o čtyři motory umístěné ve všech kolech.

Elektromotory budou poháněny lithium-polymerovými bateriemi umístěnými v kufru s kapacitou na 100 km pouze na jízdy elektřinu. Jakmile nabití baterií poklesne na 30%, do hry se zapojí 1,6l čtyřválec flex-fuel, který baterii dobije. Volvo ReCharge je ale také možné zapojit do zásuvky a nabít.

Volvo ReCharge

Zajímavostí je, že generátor má dostatek síly aby poskytl elektřinu dokonce celému domu v případě výpadku. Spotřeba modelu Volvo ReCharge se má pohybovat kolem 1,8 l/100 km. Plné dobití 220V zásvuky trvá tři hodiny, za jednu hodiny máte nabito na 50 km. Volvo jede.

Otázka do pranice: myslíte si, že se Volvo ReCharge, ať už v této nebo jiné podobě, nakonec dostane do prodeje a stane se konkurencí pro voza jako Toyota Prius?

Nový hybridní autobus

Americké společnosti UQM Technologies a Mobile Energy Solutions vyvinuly nový autobus poháněný hybridním pohonem. Základ jeho pohonného ústrojí tvoří 150 kW elektromotor od UQM, další energii pro baterie mohou dodat vodíkové palivové články, případně konvenční motory. Celý autobus byl od základu navržen pro alternativní paliva, je tedy vysoce aerodynamický a využívá velké množství kompozitních materiálů. Uveze až 37 lidí na vzdálenost více než 375 km.

Elektromobil Porsche 914

Porsche 914 jako elektromobil

Vědci a studenti ze slavného Massachusetts Institute of Technology (), to nejsou jen zahloubaní vědátoři. Partička studentů z MIT trávila posledních šest měsíců tím, že předělávala slavný Porsche 914 na elektrický pohon. Chtěli tím demonstrovat skutečnost, že elektrický pohon automobilů je možné úspěšně aplikovat. Svým způsobem tak vytvořili „květinovou alternativu“ nedávno ohlášenému elektrickému sporťáku Tesla Roadster společnosti .

V Londýně jezdí první hybridní double deckery

Ikona Londýna, červené dvoupatrové autobusy, vstupují do nového století v duchu aktuálně populárních hesel: ekologie, globální oteplování, emise. Nové jsou vybaveny 1,9 litrovým naftovým motorem, který pohání generátor napájející 660V lithium-iontovou baterii, která zase napájí dvojici 85kW elektromotorů. Původní autobusy poháněl sedmilitrový obr. Sníží se emise, a tedy i znečištění centra, hlučnost, a především spotřeba. Londýnská doprava se tak opět o něco zlepšuje. První hybridní jezdí na lince 141, tak až příště budete v , určitě se svezte!

Ford Airstream – minivan na vodík

Na autosalonu v Detroitu oznámila automobilka Ford ve spolupráci se společností Airstream nový koncept Ford Airstream. Jedná se o zářivě stříbrný hybridní minivan poháněný systémem HyDrive (HySeries Drive). Hlavním zdrojem energie jsou vodíkové palivové články plus lithium iontové baterie. Dojezd na baterie je 40 km, na palivové články 490 km. Baterie lze nabíjet přímo ze zásuvky, jedná se tedy o tzv. plug-in hybrid. Kombinovaná spotřeba hybridního automobilu Ford Airstream se má pohybovat kolem 5,7 l/100 km. Automobil Ford Airstream je vybaven futuristickým interiérem, kde lze například sledovat DVD či se připojit na internet.