eCarTec 2009

eCarTec 2009 – jaká byla první evropská výstava elektromobilů?

Ve dnech 13. až 15. října se v Mnichově uskutečnil první ročník veletrhu elektrické mobility eCarTec 2009. Zájem návštěvníků z řad laické i odborné veřejnosti byl překvapivý. Celkem se na eCarTec podívalo 11 000 zájemců, své stánky rozprostřelo na výstavišti 190 vystavovatelů. Ty největší samozřejmě patřily energetickým společnostem jako RWE, VattenfallEon.  

Největší zastoupení měla jednostopá vozidla – elektrické koloběžky, elektrokola, elektroskútryelektrické motorky (cross i endura). E-max představil nový jednomístný skútr s vyjímatelnou baterií a integrovaným kufrem. Cena by se měla pohybovat někde kolem 2200 euro.

elektroskútr Suzuki Burgman FCV

Honda chystá renesanci – elektroskútr EV-Cub 2WD

Honda Super Cub nebo také jen „Honda Cub“ je něco jako asijský pionýr. Nezničitelný čtyřdobý motor o objemu 49 ccm způsobil, že se z tohoto „hybridu„, nečeho mezi kolem, babetou a motorkou, stal nepřekonatelný hit. Celosvětově se jej prodalo na 60 mil. kousků, což ze skútru (?) Honda Cub dělá nejprodávanější motorově poháněný vehikl všech dob. ČÍST DÁL…

Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v EvropěJaponsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
elektroskútr e-Max 110S

Test elektroskútru E-max 110S

Během posledních dnů babího léta jsme měli možnost otestovat vedle sebe dva . Tím větším z nich byl E-max 110S od německého výrobce e-max (neplést prosím s oblíbeným bankovním účtem). Společnost sídlící v Mnichově má s výrobou letité zkušenosti, působí na trhu už od roku 2003. Ačkoliv výroba probíhá v Číně, vývoj a návrh pochází z domácího Itálie.  

elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S

Elektroskútr e-max 110S na první pohled zaujme právě netradičním designem se dvěma nad sebou umístěnými kulatými předními světly. Elektromotor s max. výkonem 4000 W je zabudován do zadního 13″ kola. Jako zdroj energie slouží gelová baterie. Její zvlášností je, že je jí příjemné pravidelné dobíjení. Tj. po každé projížďce je dobré ji zapnout do zásuky. I v samotném manuálu stojí upozornění, že „jízda na částečně nabitou baterii výrazně snižuje její životnost“. Platí to i naopak, tj. pravidelné dobíjení výrazně zvyšuje její životnost.

Elektroskútry GOVECS

Nové elektroskútry GOVECS představeny v Polsku

Segment , ačkoliv zdánlivě nepříliš zajímavý, vypadá dnes ve skutečnosti jako jeden z nejslibnějších. ve sice zbankrotoval, ale to otevířá cestu novým „tvářím“. Podle našich informací jeden ze zakladatelů firmy a několik dalších lidí z managementu bylo nespokojeno se zhoršující se kvalitou výroby v , a tak začátkem roku 2009 založili, společně s lidmi ze zkrachovalého Vectrixu, novou firmu GOVECS se sídlem v  a výrobním závodem v polské Vratislavi.  

BMW C1-E

BMW odhaluje elektroskútr C1-E

Mezi lety 2000 až 2003 prodávalo BMWEvropě skútr nazvaný BMW C1. Jakkoliv jde o nejbezpěčnější skútr jaký byl kdy vyroben – má kabinu, přední nárazovou zónu a dokonce i bezpečnostní pásy – nikdy se příliš dobře neprodával. A to i přesto, že narozdíl od ostatních skútrů jste s ním mohli jezdit prakticky za každého počasí. Ale to by se mohlo v nedaleké budoucnosti změnit.

Divize BMW motocykly nyní předvedla v rámci evropského projektu eSUM (European Safer Urban Motorcycling) pro bezpečnější provoz motocyklů ve městech koncept vylepšeného modelu s označením C1-E. Ten si zachovává všechny bezpečnostní prvky původní „cé jedničky“, ale navíc přidává elektrický pohon. Bavorská automotobilka si jej vypůjčila od společnosti Vectrix (která bohužel aktuálně za velkou louží bankrotuje). Jde však pouze o řídící systém. Vysoce výkonné lithium-iontové akumulátory jsou odlišné.

galerie: BMW C1-E
BMW C1-E BMW C1-E BMW C1-E
Akumoto A10/70 v. E-max 110S

Akumoto A10/70 v. E-max 110S

Pokud přemýšlíte o elektrickém skútru, který se dá řídit s oprávněním AM, pak vyčkejte času. V současné době testujeme dva konkurenty dostupné na českém trhu. Prvním z nich je na serveru Hybrid.cz hojně diskutovaný skútr Akumoto A10/70, druhým německý E-max 110S.

A pozor. Ačkoli třeba maximální rychlost 45 km/h oba skútry spojuje, jsou přecijen úplně rozdílné. Zaujme vás více devadesátikilový střízlík Akumoto za 45 tisíc korun nebo cenou i hmotností téměř dvojnásobný E-max?

Akumoto A10/70 v. E-max 110S

Peugeot Hymotion 3

Hybridní skútr Peugeot Hymotion 3 půjde do výroby příští rok

Francouzský podle domácí informační stránky ConsoGlobe pošle svůj hybridní skútr do výroby už koncem příštího roku. má být vybaven dvojicí elektromotorů (ve dvou předních kolech) a malým 125ccm jednoválcovým čtyřdobým motorem. Díky tomu by se spotřeba měla pohybovat 2 l/100 km a emise kolem 47 g/100 km. Unikátní design skútru se třemi koly má nastoupit do přímého souboje s aktuálně uváděným italským skútrem velmi podobné konstrukce. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že italský skútr využívá pohonu elektromotoru i zážehového motoru pro zadní kolo a není alespoň částečně zastřešený jako HYmotion 3.

Peugeot Hymotion 3 Peugeot Hymotion 3 Peugeot Hymotion 3
návrh elektroskútru Deana Kamena s využitím Stirlingova motoru

Skútr, který spálí všechno od vynálezce Segway

Vozítko Segway, které jeho vynálezce Dean Kamen propagoval jako revoluci v osobní dopravě, se nakonec zas takovou revolucí nestalo. Může za to především stále velmi vysoká cena. Více se o něm dozvíte např. z našeho testu. Teď chce Kamen prorazit s jiným typem osobního dopravního prostředku. Má jít o hybridní skútr poháněný Stirlingovým motorem a elektromotorem. Stirlingův motor bude sloužit jako generátor dobíjející baterie, které poskytnou šťávu pro celý elektroskútr. Zvláštnost Stirlingova motoru, který má nejblíž ke konceptu parního stroje, spočívá v tom, že se v něm přímo nespaluje žádné palivo, pracuje na principu horkého vzduchu, který tlačí válce. A tenhle vzduch může ohřát cokoliv, co hoří – klidně i polínka dřeva :). Kamen je velkým nadšencem technologie Stirlingova motoru, utopil v jeho vývoji údajně už kolem 50 mil. dolarů, mimo jiné jej chce upravit také pro auta.

Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

elektroskútr Piaggio MP3 Hybrid

Hybridní skútr Piaggio MP3 jde do výroby

Zcela osobitý přístup zaujala k problematice elektroskútrů italská společnost Piaggio. Na motocyklové přehlídce v Miláně v roce 2008 předvedla veřejnosti svůj skútr Piaggio MP3 Hybrid. Jde o hybrid, který ujede čistě na elektřinu až 65 km (podle jiných informací pouze 20 km). Nabídne tři různé hybridní módy a možnost přepnout kdykoliv na čistě elektrický pohon. Výsledkem by měla být spotřeba kolem 1,6 l/100 km. První vyrobený kousek byl nedávno dodán italskému premiérovi Silvio Berlusconimu. Nyní byla oficiálně potvrzena jeho výroba a v Evropě by se měl začít prodávat během léta za cenu 10 000 euro. Už příští rok by si to mohl zamířit i přes oceán.

elektromobil Peugeot Partner Electric

Ekolo.cz vozí elektrická kola elektromobilem

Společnost ekolo.cz, výrobce a distributor elektricky asistovaných kol a elektroskútrů, propaguje vlastním příkladem řešení čisté městské dopravy a zásobování. Od konce ledna 2009 zahajuje distribuci elektrokol prostřednictvím vlastního elektromobilu. Zakladatel projektu ekolo.cz Jakub Ditrich k tomu řekl: „Vzhledem k reálné absenci nabídky nových elektromobilů na trhu jsme se rozhodli využít starší typ – dodávku Peugeot Partner Electric (těchto vozů se v koncernu PSA vyrobilo v období 1994 – 2004 asi 1800 kusů, převážně pro francouzský trh a byly často používány pro poštovní a jiné městské služby), avšak osazenou nejmodernější technologií akumulátorů – pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií (LiFePO4).“ Dojezd auta na jedno nabití se díky tomu prodloužil až na 170 km, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů). Podrobné informace o nákladech a ceně dál v článku!  

elektrický skútr Vectrix

Vectrix ohlašuje novou verzi svého elektrického skútru

Na mezinárodní motocyklové přehlídce v Long Beach představí společnost Vectrix novou verzi svého stejnojmenného elektrického skútru. Vetrix Vx-1 se od svého předchůdce liší prakticky pouze vzhledem a také dostupnými periferiemi (např. nižší sedačka, aby bylo možné oběma nohama dosáhnout na zem). Maximálních rychlost elektroskútru je 100 km/h, najedno dobití ujede průměrně 48 až 88 km, nevyžaduje údržbu a vůbec je velmi nenáročný. Pravda, v kategorii skútrů jde o těžkou váhu, se svými 235 kg nepatří právě k nejlehčím. Zato alespoň pořádně drží na silnici, jak se ostatně můžete dočíst v našem testu elektrického skútru Vectrix. Už během jara či léta 2009 by firma chtěla na trh uvést dva další modely, a to Vx-1e a Vx-2. První jmenovaný využije stejný podvozek i pohonný systém jako Vx-1, nicméně za nižší cenu, s větším zaměřením na městský provoz, nižší rychlostí a slabší akcelerací. Vetrix Vx-2 bude menší, kompaktnější ekvivalent 50ccm motorky s klasickým spalovacím motorem. Vectrix se údajně připravuje na další podobné elektrické ekvivalenty, a to až do 150 ccm obsahu klasického benzinu, takže není vyloučen ani Vectrix Vx-3 apod. Není bez zajímavosti zmínit, že Vectrix jako firma poslední dobou významně roste. Rostoucí ceny benzínu a ekonomická krize nutí nejen americké zákazníky zamýšlet se nad svou osobní dopravou, a tak často volí ekologičtější, ale z dlouhodobého hlediska především levnější alternativu (třeba i přes vyšší počáteční investice). Prodeje skútrů Vectrix rostly během roku 2008 o 156%.

skútr Vespa Piaggio

Prodej skútrů v USA strmě roste

S tím jak Ameriku zasáhla ekonomická krize a zdražení benzinu s následným propadem prodejů automobilů, objevila se nutně oblast, která na této situaci naopak prosperuje. Skútry se staly novou modlou amerických měst. Jen během první poloviny roku 2008 stoupl prodej skútrů o 66% v porovnání s předchozím rokem, zatímco prodej motocyklů o pouhých 0,5%. Situaci komentoval Paolo Timoni, prezident Piaggio Group Americas, výrobce skútru Vespa. „Zatímco před pěti lety si lidé motorové skútry kupovali jako rekreační produkt na víkend, dnes si většina lidí kupuje skútr jako alternativní dopravní prostředek.“ Ha, a už to tu máme – alternativa! Sice pořád ještě benzinová, ale přeci jen alternativa k obrovským těžkým předimenzovaným autům. Piaggio se několik posledních měsíců v USA těšilo více než 100% růstu prodejů. Elektrické skútry se navíc, podobně jako elektromotocykly, pomalu dostávají do kurzu, viz. náš test elektrického skútru Vectrix. Spotřeba benzinových skútrů se pohybuje mezi 2,8 a 4,7 l/100 km. Ze zvýšených prodejů se těší také značky Honda, Yamaha, Suzuki a další známí výrobci skútrů. Amerika se v tomto ohledu tak trochu poevropšťuje – v jižní Evropě jsou metropole skútr plné už desítky let.