
Štítek: fotovoltaika




Tesla představila nové designové solární fotovoltaické panely
Tesla slibuje brzkou možnost objednání nových solárních střešních tašek. Kromě nich ale představila i nové klasické solární panely.



Volkswagen spustil svou největší solární elektrárnu
Automobilka Volkswagen spustila svou největší solární elektrárnu. Ta dodává elektřinu továrně Chattanooga v Tennessee během doby, kdy se v továrně zrovna nevyrábí. Fotovoltaická elektrárna má výkon 9,5 MW.

General Motors zdvojnásobuje výrobu solární energie
Automobilový gigant, společnost General Motors, pilně pracuje na využívání obnovitelných zdrojů energie k výrobě svých automobilů. Nejnovější zpráva hovoří o spuštění solární elektrárny, jejíž solární panely pokrývají střechy výrobního závodu Opel v německém Rüsselsheimu. Celkový výkon nové fotovoltaické elektrárny dosahuje 8,15 MWp.


Solární elektrárna
Slunce je jedním z nejsnáze přístupných zdrojů obnovitelné energie. Solární elektrárny slouží k přeměně sluneční energie na elektřinu. V současné době jsou nejběžnější fotovoltaické solární elektrárny skládající se z jednotlivých solárních panelů.

Jedna planéta-jeden motor?
Spoločnosť Cyclone Power Technologies Inc. sa zaoberá vývojom motorov s externým spaľovaním. Popri motore s názvom GRE (Green Revolution Engine), ktorý už stihol získať mnoho ocenení, existuje tiež jeho modifikácia nazvaná WHE (Waste Heat Engine). Tá pre svoj pohon používa odpadové teplo.

Toyota chystá solární dobíjecí stanice pro elektrická auta
Toyota Prius plug-in hybrid se začíná testovat už letos. Běžní zákazníci si zatím mohou koupit pouze třetí generaci Priusu, která dobíjení ze zásuvky prozatím neumožňuje. Plug-in verze Priusu se má začít prodávat příští nebo přespříští rok. Toyota už nyní připravuje vlastní solární dobíjecí stanice. V Japonsku jich do dubna vyroste 21 a budou dobíjet testovací flotilu.

ČEZ: nadělil si emisní povolenky, chystá velkou podporu elektromobilům a novým technologiím
Kolem jedné z největších českých korporací je teď rušno. Český energetický gigant ČEZ si včera ve sněmovně schválil odpustky v podobě emisních povolenech zdarma, čímž z rozpočtu ČR přesunul desítky miliard korun. Kritizuje to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík i financí Miroslav Kalousek. Podle Bursíka včera schválený návrh připraví státní pokladnu v letech 2013 až 2020 celkem o 68 miliard, které místo státu zinkasuje ČEZ. Navrhovatel Martina Říman (ODS) a stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) naopak uvedli, že Bursík rozhlašuje lži. Energetické společnosti, které povolenky zdarma získají (tedy ČEZ) budou totiž muset ušetřené peníze investovat do rozvoje čistších technologií výroby elektřiny. iHNed.cz informuje, že podle Římana vychází návrh takzvaného klimaticko-energetického balíčku, který loni v prosinci schválil Evropský parlament. V rámci něj se Evropská unie zavazuje do roku 2020 snížit emise o 20% a zvýšit na stejný podíl výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Otázkou však je, proč je nynější zákon propašováván jako „přílepek“ k úplně jinému nesouvisejícímu zákonu, když neexistuje žádné zřejmé tlaky.
Tak či onak, ČEZ se teď snaží přesunout mediální pozornost někam úplně jinam. Ohlásil totiž program FutureMotion – energie zítřka. Jedná se de-facto o koncepci rozvoje energetiky pro příští desetiletí. ČEZ se nyní cítí být ve vedoucí pozici v oblasti energetiky ve střední Evropě, kde fakticky je. Podporou vědy a výzkumu a využití moderních technologií při výrobě, spotřebě i distribuci chce snížit zátěž životního prostředí. Dále chce doplnit tradiční pojetí energetiky o nový pilíř, totiž lokální výrobu a zvýšit tak bezpečnost dodávek energie a snížit náklady. Díky postupnému zavádění tzv. chytrých rozvodných sítí hodlá spotřebitelům nabídnout úspory, pohodlí a šiřší možnosti rozhodování. A v neposlední řadě hodlá podporovat rozvoj elektromobilů.

Ferrari se solárními panely
Továrna Ferrari v italském Maranellu byla nedávno vybavena solární elektrárnou o celkovém ročním výkonu 213 985 kWh. Celkem 1075 solárních panelů má alespoň částečně kompenzovat fakt, že sportovní vozy Ferrari skutečně ke zlepšování životního prostředí ani byť snad jen malinko nepřispívají. Ferrari se to tedy snaží dohánět jinde a solární panely jsou velmi dobrá cesta. Kéž by se všechny ty nevzhledné šedivé krabice, kterým se říká továrny (případně sklady), na celém světě inspirovaly a zaujaly podobný postoj. O instalaci solárních modulů se postarala společnost EnerRay, jde o solární panely značky Mitsubishi. Fotovoltaika ušetří firmě významnou část prostředků. Na polovinu roku plánuje Ferrari spuštění trigenerace, kdy se v jedné provozovně bude vyrábět elektřina, teplo i chlad. Ta má pokrýt veškeré nároky továrny na spotřebu elektřiny a omezit produkci oxidu uhličitého o 25-30% proti současnému stavu. Kromě toho Ferrari také rozšiřuje plochy zeleně kolem své továrny i uvnitř, během posledních měsíců například vysadila 200 stromů. Fandíme!