Chevrolet Volt

General Motors – Chevy Volt se spotřebou 1 l na 100 km!

S pompou sobě i hvězdám v americké duši vlastní ohlásila americká automobilka General Motors, že její plug-in hybrid s rozšířeným dojezdem by měl ve městě dosáhnout na spotřebu 1 l/100 km. Přitom jen o pár chvil předtím ta samá automobilka přiznala, že možná nestihne uvedení automobilu slíbené na listopad 2010 a že dlouhodobě možná nebude výroba tohoto automobilu zisková. A vzápětí, bam! „Náš skvělý Volt bude mít spořebu 230 MPG,“ hlásají palcové titulky magazínů. Co si o tom myslet?

„Naši konkurenti a další se snaží o vývoj podobných technologií, případně dalších, v některých případech mají k dispozici více peněz,“ stěžovalo si GM. „Neexistuje jistota, že nevyvinou stejnou nebo lepší technologii dříve než my,“ hořekují vysocí manažeři. No ještě aby ne, když se General Motors teprve nedávno vymotali z bankrotu! A proč ty nářky? Americká státní pokladna je totiž prozatím hluchá k prosíkům o miliardy z záchranných balíčků, ve kterých nový prezident Barack Obama rozděluje perspektivním americkým firmám miliardy dolarů. General Motors u ale zamítnul tři žádosti, a tak teď firma chystá čtvrtou.

Chevrolet Volt Chevy Volt Chevrolet Volt
Toyota FCHV-adv

Toyota chce jezdit na vodík, už v roce 2015

Kromě hybridů jako je Prius se japonská Toyota už nějaký ten rok zajímá také o auta na vodík. Těžko říct co všechno se nachází v jejích vývojových laboratořích, ale navenek se chlubí alespoň přestavěným modelem Toyota Highlander pojmenovaným Toyota FCHV („Fuel Cell Hybrid Vehicle“). S ním už v roce 2007 urazila trasu z Ósaky do Tokia, tedy 555 km. Vůz vybavený vodíkovými palivovými články je konstantně vylepšován. Dnes už nese označení FCHV-adv („advanced“ – pokročilý) a na jednu 6kg nádrž vodíku dokáže cestovat až 690 km. Dojezd se tedy pohybuje na hodnotě 110 km na jeden kilogram vodíku. Pro srovnání, klasická Toyota Highlander z roku 2009 dokáže na jednu nádrž benzinu ujet 720 km.

„Technologie palivových článků v Toyotě za poslední dva roky rapidně pokročila,“ řekl Irv Miller, vysoký manažer Toyoty. „V roce 2015 bychom rádi na trh uvedli spolehlivé a odolné auto na palivové články s výjimečnou spotřebou, nulovými emisemi a za velmi příznivou cenu,“ dodal. Toyota není sama kdo ve vodík jakožto palivo budoucnosti věří. V dlouhodobém horinzontu představuje zajímavou alternativu například také pro General Motors. Podle Beth Lowery z GM však prozatím největší překážku rozvoji vodíkové ekonomiky představuje infrastruktura, na které musí společně pracovat vláda, akademické instituce a průmysl.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Nissan i General Motors chtějí lepší baterie

Baterie pro hybridyelektromobily se dnes potýkají jak s nízkou kapacitou, tak i omezenou životností a schopností dobře fungovat pouze v omezených podmínkách. Například když klesne teplota lithium-iontových baterií pod -10°C, případně stoupne nad 60°C, jejich výkon jde strmě dolů.
General Motors chtějí v případě svého chystaného hybridu Chevy Volt tento problém řešit za pomoci klimatizace, jak prozradili Denise Grey a Bob Kruse, kteří jsou za vývoj vozu zodpovědní, v rozhovoru pro magazín Green Fuels Forecast. Zkrachovalá a znovu na nohy postavená automobilka slibuje, že Volt ujede čistě na elektřinu 65 km a baterie vydrží 240 000 km nebo 10 let.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Inženýři a konstruktéři při stavbě Voltu využili poznatků, které nasbírali už při vývoji „nechvalně“ proslulého elektromobilu GM EV1. Do prvních kusů Voltu (či jeho evropské obdoby Opel Ampera) budou montovat baterie od LG Chem. Klimatizace poháněná doplňkovým spalovacím motorem se postará o nastavení té správné provozní teploty baterií skrze tekutinu. Časem chtějí General Motors vybudovat vlastní továrnu na výrobu bateriových sad.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Právě na tomto poli je podle Grayových slov v současné době vidět snaha o standardizaci, kdy automobilky jako Ford, Chrysler i GM společně pracují na definici základních požadavků pro baterie do hybridů i plug-inů. V souvislosti s tím je zajímavá také zpráva společností EnerDelNissan, které společně zkoumají novou generaci vodivých materiálů, které by měly pomoct snížit náklady a zvýšit výkon.

Toyota Prius plug-in hybrid

Plug-in hybrid Toyota Priusu za tři roky ve výrobě

Podle Reuters začne Toyota se sériovou výrobou plug-in hybridu Toyota Prius od roku 2012. Výhledově chce ročně vyrábět od 20 000 do 30 000 kusů. První kusé informace o Toyota Prius plug-in hybridu se objevily už před pár měsíci. Překvapil velmi krátkým dojezdem čistě na elektřinu – kolem 20 km. První vozy k testování nabídne automobilka už do konce letošního roku, půjde asi o 500 kusů. Průběžně během let 20102011 bude tento počet navyšovat, k dispozici však budou plug-in hybridy pouze firemní a vládní sféře, které zároveň poslouží jako testovací králíci. Toyota aktuálně ústy svého nového prezidenta ohlásila, že v současné době více věří hybridům než elektromobilům. Prius plug-in hybrid by měl tedy stát proti elektromobilu Mitsubishi i MiEV, ačkoliv jde o úplně jinou třídu automobilů. Navíc se očekává, že nový dobíjecí Prius bude výrazně levnější než iMiEV. Skutečným konkurentem tedy bude především chystaný Chevy Volt od General Motors, který bude možné stejně jako Prius plug-in hybrid dobíjet doma ze zásuvky. GM nicméně chtějí pustit Volt na trh výrazně dříve, zřejmě už do konce příštího roku.

Koenigsegg Quant

Koenigsegg kupuje Saab, David pohlcuje Goliáše, cesta k elektromobilům?

Zkrachovalá americká automobilka General Motors odprodala po německém Opelu další svou ztrátovou evropskou divizi, švédský Saab. Ten se „stěhuje“ domů, do Švédska, kdy jej za pomoci tamní vlády odkopil výrobce luxusních sportovních vozů Koenigsegg. Zatímco Saab dosud vyráběl kolem 100 000 aut ročně, Koenigsegg v loňském roce prodal 18 vozů.

Co tím Koenigsegg sleduje zatím není jasné. Nejspíš chce vstoupit do vyšší ligy a udělat ze Saabu automobilku se „specifickým image“. A dost možná ve velkém rozjet výrobu elektromobilů! Saab se už v minulosti chlubil hybridními koncepty, např. 9-X BioHybrid. Koenigsegg zase před časem ukázal úžasný koncept čtyřmístného sportovního elektromobilu Koenigsegg Quant. Ten je společným dílem automobilky a společnosti NLV Solar AG, využívá k dobíjení baterie solární články. Dojezd se má pohybovat kolem 500 km a dobití do plné kapacity v řádu 20 minut. Poprvé byl koncept představen na letošním Ženevském autosalonu.
Koenigsegg Quant
Výjimečný je na vozu především povrch, kompletní šasi je totiž potaženo v tenkovrstvých solárních článcích. Regenerativní brzdy, ABS a ESP plus pohon dvěma indukčními AC elektromotory. Pohotovostní hmotnost elektromobilu je 1780 kg při výkonu 512 koní a maximálním točivým momentem 715 nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí auto během 5,2 s a maximální rychlost dosáhne 275 km/h. Může právě tohle být úsvit elektromobilů? Koenigsegg má obrovskou výhodu – může si dovolit vyrábět opravdu drahé sporťáky, nabité těmi nejnovějšími technologiemi. Tohle může být skutečné auto budoucnosti.
Koenigsegg Quant

Opel Magna GAZ

Opel získala Magna a Rusko

Že Němci pečou s Ruskem? Nejnovějšího dění kolem automobilky Opel tomu jasně nasvědčuje. O evropskou součást krachujících General Motors měl zájem Fiat, ale jeho nabídka nebyla dost dobrá. Dále se o Opel ucházeli čínská firma Beijing Automotive Industry Corp. i investiční společnost RHJ International (viz. iHNed.cz). Německá vláda preferovala od počátku mezinárodní konglomerát Magna International, se kterou se nakonec také dohodla. Podle dohody získá Magna v Opelu 20% podíl, dalších 35% bude mít partnerská ruská státní banka Sberbank. Americkým General Motors zbude 35% a zbývajících 10% bude rozděleno mezi zaměstnance. Co je však nejdůležitější, v provozu zůstanou všechny čtyři továrny v Německu, jimž jednotlivé spolkové státy schválily pomoc. Přesto však Magna nedělá mnoho tajností kolem toho, že chce některé modely vozů Opel vyrábět v ruské automobilce GAZ. Poté, co se Německo dohodlo s Magnou přišel švédský premiér s komentářem k celé situaci. Podle něj se díky této dohodě ocitá tamní automobilka Saab, která stejně jako Opel patří pod GM, do velmi zranitelné a obtížné pozice. Je totiž také k prodeji, mezi zájemci je mimo jiné i náš oblíbený Fiat.

Toyota nabízí svůj hybridní pohon Hybrid Synergy Drive americkým General Motors

Toyota chce General Motors věnovat svou hybridní technologii?!

Podle japonského deníku Daily Yomiuri, který citoval anonymní zdroje z vyššího managementu japonské automobilky , se schyluje k velmi zajímavé dohodě. Toyota podle všeho hodlá věnovat svou hybridní technologii krachující americké automobilce . Úplně zadarmo. Toyota se údajně obává, že kolaps GM by mohl znamenat kolaps celého severoamerického trhu s automobily, což by poznamenalo nejen samotné automobilové továrny, ale především stovky a tisíce jejich dodavatelů. To by následně mělo neblahý vliv i na samotnou Toyotu. Navíc, pokud by GM věnovala svůj a další technologie pohánějící , de-facto by si tím pojistila pozici světově standardizovaného typu . Navíc by se údajně mohl dále urychlit jeho vývoj a snížování ceny. Celý tenhle plán by mohl být ještě jakž takž schůdný, pokud by mezi oběma automobilkami existovala nějaká kapitálová provázanost. Ta ale neexistuje, GM a Toyota pouze provozují v Kalifornii jednu společnou továrnu – to je ale tak vše, co spolu kdy měly společného. Podle magazínu GM-Volt.com jde tudíž o pouhé spekulace, což mu údajně potvrdily i některé zdroje blízké General Motors.

Opel Vectra EcoTec HCCI

General Motors v očekávání bankrotu představují nové motory

Americká automobilka General Motors se téměř jistě blíží bankrotu. Přesto, navzdory, se snaží ukázat, že její auta mají budoucnost. Aktuálně ohlásila vývoj úspornějších spalovacích motorů, které by mohly být využity v připravovaných modelech hybridníchplug-in hybridních automobilů. Jde o HCCI motory, tedy vznětové motory s homogenním naplněním spalovacího prostoru. Princip je takový, že HCCI motory zapalují směs benzinu a vzduchu stlačením ve válci, zapalovací svíčky se pak využívají pouze při studeném startu nebo vysokém zatížení motoru. GM tvrdí, že v kombinaci s dalšími technologiemi mohou nové motory ušetřit až 15% paliva. Výhodou jsou i nižší emise a možnost využití také s biopalivy nebo vodíkem. General Motor prozatím představili prototypy Saturn Aura a Opel Vectra s 2,2l motory HCCI EcoTec a výkonem 132 kW. „Pracujeme na řadě technologií včetně vozů poháněných palivovými články, ale prozatím bude stále potřeby spalovací motor,“ řekla mluvčí GM Susan Garavaglia. „Prozatím nejsme pro provoz plug-in hybridů a aut na palivové články vybaveni. Dokud nebude na místě infrastruktura, musíme nabízet jiná dostupná řešení. Určitě existují města, která nové technologie zvládnou, ale my nechceme nechat zbytek veřejnosti na holičkách,“ dodala. To zní docela povědomě… aha, populistická rétorika à la ČSSD, neboli topící se stébla chytá? Nejvtipnější na celém humbuku GM kolem HCCI motorů je však to, že „jejich praktického využití se nejspíš dočkáme zhruba za 10 let“. No to se tedy máme na co těšit!

Sergio Marchionne

Fiat lační po akvizicích, dostane se do první ligy?

Monopolizace automobilového trhu postupuje už desítky let nezadržitelným tempem. Zatímco se během posledních měsíců přetahují VolkswagenToyotou o pozici největšího globálního hráče, italský Fiat se hlasitě snaží prodrat do první ligy. Spolupráce Fiatu s Chryslerem už je pevně narýsovaná, odkoupení americké automobilky italským trpaslíkem se blíží mílovými kroky. Kromě toho má Fiat zájem také o Opel, až dosud patřící pod krachující General Motors (s nimi Fiat spolupracoval do roku 2005), o čemž tvrdě vyjednává i s německou vládou. Pokud by se obě akvizice povedly, mohl by se Fiat stát světovou dvojkou s roční produkcí pěti až sedmi milionů automobilů (minulý rok prodal celý Fiat poze 2,15 mil.). Ale to není zdaleka všechno. Současný šéf Fiatu Sergio Marchionne má skutečně velkolepé plány. „To čeho jsme dnes svědky nemá obdoby,“ řekl magazínu The Economist. „Než s tímhle vším skončíme, řekněme během následujících 24 měsíců, tak co se týká velkých světových výrobců, zbude jeden americký dům, jeden velký německý, jeden japonsko-francouzský, jeden japonský a jeden v Číně, a možná ještě jeden evropský hráč,“ nastiňuje budoucnost automobilového průmyslu. ČÍST DÁL…

Luca de Meo a Sergio Marchionne Fiat 500

Další miliardy pro General Motors a Chrysler

Americký prezident Barack Obama přiklepl krachující americké automobilce General Motors dalších 5 mld. dolarů pomoci. Cílem je udržet ji „na nohou“ alespoň do konce května, aby mohla firma přijít s dalším plánem restrukturalizace poté, co byl ten původní Obamovou administrativou zamítnut. Jinak hrozí GM bankrot. Dalších 500 mil. dolarů dostane také Chrysler, to aby měl možnost dokončit alianci s italským Fiatem. General Motors jsou na tom o poznání hůře. Před několika dny ohlásila firma záměr odprodat či spíše „darovat“ svou evropskou značku Opel za investici 500 mil. euro do této automobilky (pro GM tedy zcela bez zisku). General Motors už od roku 2005 počítají ztrátu více než 82 mld. dolarů. Před několika měsíci sice získali podporu v podobě půjčky 13,4 mld. dolarů z federální kasy, ale pak si automobilka chtěla půjčit dalších 16 mld. To už nezkousla ani veřejnost, ani nový prezident. General Motors proto chce letos propustit 10 000 stálých zaměstnanců a omezit dalších 37 000 pracovních míst.

Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, ToyotaMitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Plug-in zástrčka pro hybridy

General Motors volá po standardizaci plug-in hybridů

Každá velká i malá automobilka už dnes musí mít vlastní blog jakožto svou hlásnou troubu. mají svůj Fastlane Blog. Aktuálně se na něm objevil článek, který volá po standardech pro jako má být chystaný . Jinak prý spotřebitelé nebudou ochotni novou technologii přijmout. Už příští týden proběhně v  konference Společnosti automobilových inženýrů, která se má právě o zavedení společných standardů pro plug-in vozy pokusit. „Pokud se mají plug-in elektrické vozy stát součástí hlavního proudu, musí být hotový plug-in ‚ekosystém‘ v době, kdy auta jako Chevy Volt dorazí na trh,“ píše se na blogu. Jednou z hlavních komponent tohoto ekosystému je samozřejmě dobíjecí zástrčka, která by měla fungovat pro všechny . Právě s jejich výrobci je pak třeba koordinovat standardizaci, což tento proces opět zesložiťuje. „Řidiči by se neměli zabývat elektromagnetickou kompatibilitou, emisemi a imunitou když se potřebují připojit – to je to za jsou jsou placeni inženýři,“ dodává autor příspěvku Gery Kissel.

Segway PUMA

PUMA – záchrana pro General Motors a Segway?

Americká automobilka General Motors se nejspíš nachází v poslední předsmrtné křeči. Americký prezident Barack Obama donutil odstoupit „krizového“ šéfa Ricka Wagonera, na jeho místo nastupuje dosavadní operační ředitel Fritz Henderson. Chevy Volt, chystaný hybrid, který měl GM zachránit, se stále vzdaluje a navíc to vypadá, že ani nebude ziskový. A do toho všeho se tu jako blesk z čista jasna objevuje PUMA.

PUMA je zkratka pro „Personal Urban Mobility and Accessibility Project, neboli projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. GM na projektu pracovali společně se Segway, výrobci známých dvoukolých vozítek (viz. náš test Segway). PUMA se Segwayi hodně podobá, jde o malý „bobek“ se dvěma koly a konstrukcí chránící tělo. Vejdou se do něj až dva pasažéři a maximální rychlost je 56 km/h. Vozítko je poháněno lithium-iontovými bateriemi a na jedno nabití zvládne akorát tak těch 56 km, tedy hodinu ježdění maximální rychlostí. Neobsahuje žádné další bezpečnostní prvky, i pásy prý mají být pouze u příplatkové verze. Prozatím existuje PUMA pouze jako prototyp vážící 136 kg. Cena by podle Larryho Burnse, vice-prezidenta výzkumu v GM, měla být třetinová až čtvrtinová oproti klasickému automobilu. Také vám připadá, že krach GM je prakticky neodvratný? Firma se snaží tvrdit, že takhle vypadá městské auto budoucnosti. Ale není to spíš jen stísněný Segway pro ty, kteří jsou líní stát?!

Šéf Fordu: elektromobily u nás převáží za 10 let

Americký Ford se letos na autosalonu v Ženevě blýsknul elektromobilem Ford Tourneo Connect. Kromě toho chce ale mít, podobně jako Renault, do dvou let v nabídce také malý městský elektromobil a brzy potom i plug-in hybrid jako konkurenci Chevy Voltu, resp. Hondy InsightToyoty Prius. K tomu všemu navíc Alan Mullaly, šéf Fordu, nedávno prohlásil: „Během 10 až 12 let budete svědky přechodu velké části našeho portfolia na elektromobily,“ informuje agentura Reuters. Šéf Fordu je tedy dalším kdo věří v budoucnost na elektřinu. Po General Motors, kterážto automobilka stojí na prahu bankrotu, je Ford druhým největším výrobcem automobilů v USA. V současné době přehodnocuje své dlouhodobé plány a jak je vidět, soustředí se především na alternativní typy pohonů, zejména tedy elektřinu. „Deset let uteče jako vody a myslím, že během té doby se spotřeba spalovacích motorů výrazně zlepší,“ odpověděl Mullaly na otázku co očekává Ford během následujících deseti let. „Uvidíte více hybridů, ale také mnohem víc elektromobilů,“ dodal. Fordu se narozdíl od konkurence daří zbavovat se dluhů a vyhlídky automobilky nejsou špatné. „Můžeme dnes vyrábět auta v USA a můžeme to dělat se ziskem,“ řekl Mullaly. Restrukturalizace firmy může být podle Mullalyho slov dokončena bez vládní pomoci, narozdíl od General Motors a Chrysleru. „Šli jsme do Washingtonu abychom pomohli Chrysleru a GM, nepotřebovali jsme ty peníze,“ komentoval trochu alibisticky nedávný prosík u amerického Kongresu.

Opel Ampera

Ženeva: Opel Ampera s dojezdem až 500 km

Světové premiéry se na letošním Ženevském autosalonu dočkal hybridní vůz Opel Ampera. Ten vyhází z technologie Voltec vyvinuté původně General Motors pro svůj „záchranný“ plug-in hybrid Chevrolet Volt. Automobilka jej však využije také pod značkami Holden, Opel či Vauxhall. V Evropě půjde právě o Opel Ampera s dojezdem 60 km na elektřinu a rozšířeným dojezdem 500 km (podle některých zdrojů až 800 km) pokud se zapojí benzinový generátor. Opel Ampera má jít do výroby v roce 2011, o rok později než Chevy Volt. Po designové stránce se čtyřmístný sedan Ampera nejvíce podobá spojení model Opel Insignia a konceptu Opel Flextreme. Dobíjení lithium-iontových baterií u tohoto plug-in hybridu by ze standardní 230V zásuvky mělo zabrat od dvou do tří hodin.

Opel Ampera