Prodej aut klesá, Evropa podpoří železnici

Velice zajímavé články vyšly v uplnulých dnech na webu iHNed.cz. Prodej aut v USA během srpna výrazně klesl, přináší informaci o tom, že prodej osobních i nákladních automobilů v USA se během srpna propadl velkým automobilkám jako General Motors nebo Ford nebo Toyota o dvouciferné hodnoty. Mezitím na Starém kontinentě… „Evropský parlament žádá větší podporu nákladní dopravy po železnici„. Velice dobré zprávy přicházející z Evropské unie, která se chystá výrazným způsobem posílit financování železniční infrastruktury tak, aby klesl objem nákladů přepravovaných po silnici, ale i znečištění životního prostředí. Tleskáme a chceme více mašinek, méně kamionů! Nakonec je tu zpráva o tom, že „Automobiloví výrobci přijdou o 18 miliard. Nejen kvůli koruně.“ Jde především o tuzemské automobilky, které tratí na zvyšování cen ropy, železa, ale také silné koruně.

Dubaj

Veřejná doprava v Dubaji plně hybridní do roku 2012

Boston nově bude měnit všechna svá taxi za hybridní. Přesuňme se na druhý konec světa, do pohádkového Dubaje. Ten je nejen rejdištěm světových architektů a místem, kde se mohou plnit i ty nejfantastičtější představy – viz. třeba gigantická eko-pyramida pro milion lidí. Je také místem, které si uvědomuje, jak pomíjivé je ropné bohatství, ze kterého čerpá svůj vzestup. General Motors už v Dubaji několik měsíců testují své hybridy a místní šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premiér a vice-prezident Spojených arabských emirátů, pověřil dubajskou dopraví společnost, aby zajistila „agresivní“ implementaci hybridů ve veřejné dopravě během následujících let. Všechny taxi, vládní vozy i záchranná vozidla tak mají být hybridní už od roku 2012. Předpoklad je ten, že budou následovat i běžní obyvatelé, čímž se sníží celkové znečištění ovzduší Dubaje.

BMW řady 7

BMW – další tradiční automobilka v nesnázích

Před dvěma týdny jsme na Hybridu informovali o problémech amerického automobilového gigantu General Motors, nyní přichází podobné zprávy od sousedů z Německa. Mnichovská automobilka BMW zveřejnila, že se ve druhém čtvrtletí propadl její hrubý zisk o celých 44% na 602 milionů Eur.

Největší výrobce luxusních vozů na světe tak nedosáhne předpokládaného celoročního zisku a v rámci snižování nákladů hodlá zrušit 8100 pracovních míst. Okamžitě po zveřejnění negativních zpráv se akcie BMW propadly o devět procent.

Příčinou neúspěchu je podle generálního ředitele Norberta Reithofera růst cen ropy a surovin, slabost amerického dolaru, dopad mezinárodní finanční krize a méně výkonná ekonomika USA. „Předpokládáme, že rok 2009 bude dalším obtížným rokem plným problémů,“ dodává.

Znamená to tedy, že „neviditelná ruka trhu“ diktuje přesun k menším a levnějším vozům?

Saab 9-X Biohybrid

Saab pozastavil vývoj hybridu 9-X Biohybrid

Koncept Saab 9-X Biohybrid byl předtaven už na ženevském autosalonu s tím, že v nejbližších letech by se mohl dostat do výroby. Jenže nyní General Motors Europe, kteří Saab vlastní, a samotní vývojáři Saabu dohadují o tom, jaký podvozek vlastně pro nový Saab 9-1 použít. Vývoj modelu byl tedy pozastaven. Podle Jana-Ake Johnssona, ředitele Saabu, musí být koncept 9-X novu promyšlen. Nový Saab 9-X alias budoucí 9-1 má být totiž postaven na menším, úspornějším podvozku. Jako pohonná jednotka měl původnímu konceptu sloužit 200koňový 1,4l BioPower turbomotor s doplněním o elektromotory poháněné li-ion bateriemi. Pokud se Saab rozhodne udělat nový hybrid menší, je pravděpodobné, že využije také méně výkonný pohonný systém.

Chevy Trax

Chevrolet bude mít malý vůz v roce 2011

General Motors se aktuálně potýkají s velkými problémy, na což reagují změnou zaměření z velkých SUVtrucků na menší městké vozy s nižší spotřebou. Před časem řadu Američanů automobilka zklamala když oznámila, že Chevy Beat, velice nadějný koncept, do Ameriky nedoveze. Namísto toho se chystá už během roku 2011 začít prodávat malé auto značky Chevrolet postavené na podvozku Gamma. Údajně by mělo sdílet mnoho prvků s koncepty Chevy TraxChevy Groove, které byly představeny minulý rok. Autíčko, jehož jméno i další specifikace jsou zatím neznámé, by se mělo vyrábět v Mexiku.

Ford se po GM také začíná orientovat na menší automobily

Už tento týden se od americké automobilky Ford očekává, společně s oznámením finančních výsledků, také potvrzení přestavby některých jejích továren směřující k výrobě menších automobilů. Namísto rozměrných a především žravých trucků a SUV se, podobně jako nedávno General Motors, americká automobilka zaměří na městské automobily s nízkou spotřebou. Ceny pohonných hmot letí nezadržitelně vzhůru a zejména v USA to má dalekosáhlé následky, kromě jiného pokles prodeje nových automobilů. Ford už dříve ohlásil, že továrna v Mexiku bude namísto pickupů řady F vyrábět nový vůz Fiesta. Dalším důvodem, proč chce Ford předělat některé továrny, je také velmi slabý dolar. Díky tomu už nemá cenu dovážet malé vozy ze zahraničí, ale bude lepší je vyrábět doma. Ford prodává malé automobily zejména v Evropě v rázné konkurenci automobilek jako Citroen, Renault nebo japonské Toyoty.

General Motors v potížích, propouští a snižuje výrobu

Americká automobilka Genera Motors je v pořádných trablech. Zvyšující se ceny pohonných hmot začínají podstatným působem měnit nákupní zvyklosti také v Americe. GM klesá odbyt velkých trucků, které tvoří páteř produkce firmy. Malá auta se v USA až doteď nenosila. Největší automobilka světa, která soutěží o první příčku s japonskou Toyotou (která žezlo nejspíš převezme nebo už převzala), včera ohlásila velké propouštění až 8000 zaměstnanců a snižování sociáních výhod, čímž chce ušetřit miliardy dolarů. Zároveň bude utlumena výroba trucků o 300 000 kusů, sníží se investice do vývoje nových SUV a také vývoje V8 motorů. Obrovskou šanci tedy nyní mají automobilky, které mají s produkcí malých s vozů s nižší spotřebou dlouhodobé zkušenosti – tedy především japonské a evropské automobilky.

Opel začne prodávat elektromobily v roce 2012

Magazín Just-auto.com přináší velice zajímavé zprávy ze Španělska. Prezident General Motors Europe Carl-Peter Foster měl potvrdit, že elektromobily značky Opel se v Evropě začnou prodávat už během roku 2012. Jejich cena by měla být zhruba o 10 000 euro vyšší ve srovnání s klasickými benzinovými vozy. Což ovšem při prognóze stoupajících cen ropy a pohonných hmot není zas taková pálka, zejména pokud půjde o prodej celého vozu, bez nutnosti pronájmu baterií. „První elektromobily pro Evropu se budou zcela určitě vyrábět v Americe,“ řekl Forster. General Motors hodlají využít podvozku nového modelu Opel Astra. Vozy s označením E-Flex, mezi které se bude řadit i Chevrolet Volt, mají využívat lithium-iontové baterie doplněné o malé benzinové nebo dieselové motory.

Prodej hybridů v USA

V USA se prodává nejméně aut za 15 let, klesly i hybridy

Výsledky prodeje automobilů v USA za měsíc červen jsou odrazem toho, jak si stojí americká i světová ekonomika jako celek. Prodej nových automobilů poklesl na nejnižší hodnotu za posledních 15 let. Rekordně vysoké zapříčinily, že prodej SUV a trucků výrazn postihl zejména , . Zajímavé je, že výrazně poklesl také prodej , a to o 27% na 24 917 z 34 300 prodaných v červnu 2007. Velkou příležitost zde podle analytiků propásla , která nestačí uspokojovat poptávku po svém hybridu , ani po některých dalších malých automobilech. Prodej modelu se meziročně propadl o 45%, model o 37%. Podobný propad zažily i vozy značky . Minimální zvýšení prodejů zaznamenaly automobilky , ovšem nikoliv v oblasti hybridů. Například model aznamenal 17% meziroční propad prodejů, prodalo se jen 2710 kusů za červen 2008. Naopak výrazné zvýšení pocítila automobilka , když se prodalo 1333 kusů modelu Nissan Altima Hybrid, o 66% než minulý rok. Zároveň se snížením celkového prodeje nových automobilů i hybridů se podíl hybridů na prodeji nových automobilů snížil na 2,1% proti rekordním více než 3,2% minulý měsíc.

Plug-in hybrid Chevy Volt

General Motors zavírá SUV továrny, soustředí se na menší vozy, Volt má zelenou

Ropa je drahá, benzin je drahý. Americká ekonomika drhne. A to pro General Motors není ani trochu dobrá zpráva. Prodeje obrovských monstr-trucků a SUV žeroucích desítky litrů na kilometr rapidně klesají, Američané méně jezdí a kupují si menší auta. Detroit, kdysi chlouba amerického automobilového průmyslu, která zásobovala automobily celý svět, dnes upadá. GM aktuálně ohlásili, že uzavřou čtyři velké továrny na SUV (10 000 lidí přijde o práci) a co víc, že uvažuje o prodeji značky Hummer!

GM instaluje solární panely

Po SeatuNissanu instaluje na střechu své továrny ve Španělsku solární panely také automobilka General Motors. Jedním z popudů je i skutečnost, že španělská vláda poskytuje na solární farmy štědré dotace. GM proto na střechu své továrny ve městečku Figueruelas, poblíž Zaragozy, nainstalují 80 akrů (320 000 m2) solárních panelů. O instalaci se postará francouzská společnost Veolia, projekt vyjde na 53 milionů euro.

Chevy Beat

General Motors chystá konkurenci Tata Nano

Obrovské a rychle rostoucí trhy ČínyIndie jsou dnes pro západní automobilky šťavnatým soustem. Jenže tamní automobilky v čele s Tata Motors se nehodlají dát jen tak. Nejlevnější automobil světa Tata Nano za necelých 50 000 Kč je předurčen stát se novým lidovým vozem Asie. Automobilka General Motors proto svým inženýrům zadala nový úkol: vyvinou podobně levný automobil. Měl by být postavený na stejném podvozku Global jako nedávno ohlášený minivůz Chevy Beat. Do produkce by se supelevný vůz měl dostat už koncem roku 2009. Diskutovat můžeme nad tím, jaké typy pohonu asi GM nabídne a případně i s jakou spotřebou?

Plug-in America

Elektromobily a vodík pro Kalifornii

Organizace Plug in America požaduje po guvernérovi Kalifornie Arnoldu Schwarzeneggerovi obnovení programu bezemisních automobilů (ZEV). Tento program schválila Kalifornie počátkem 90. z důvodu obrovských problémů s čistotou ovzduší. Legislativně bylo zakotveno, že do roku 2003 by mělo po kalifornských silnicích jezdit 10% elektromobilů nebo jiných ZEV (Zero Emission Vehicle = automobil s nulovými emisemi). General Motors následně uvedli svůj elektromobil EV1, další automobilky jako Honda nebo Toyota také předvedli své zástupce. Bohužel, přestože zájemců byly tisíce, celý program nakonec ztroskotal.

elektromobil K.08

Ženevský autosalon: K.08 – splněný sen japonského návrháře

Sportovní elektromobil K.08 je dalším z dlouhé řady rodících se „sporťáků na baterky“. Ken Okuyama, bývalý zaměstnanec automobilek General Motors, Porsche nebo Pininfarina, nyní provozovatel vlastní automobilky Ken Okuyama Cars, prezentoval na ženevském autosalonu elektromobil K.08 jakožto souputníka benzinového modelu K.07. Produkci elektromobilu K.08 zajistí japonská společnost MODI v omezené edici 99 kusů. Třífázový elektrický motor je v K.08 poháněn lithium-iontovou baterií, celkový výkon je 100 kW, dojezd 160 km. Klíčová slova pro vývoj automobilu prý byla: moderní klasika, běžící jako mechanické hodinky, sushi sporťáků, zen, samuraj, modularita.