Jaguar XJ

Jaguar chystá hybridní model XJ

Evropská investiční banka (EIB) nedávno schválila půjčku ve výši 866 milionů eur (asi 23 miliard Kč) evropským automobilkám. Peníze jsou určeny na vývoj „zelených“ automobilů. Evropská unie se tím snaží o podobnou podporu jakou automobilkám rozdává v USA nový prezident Barack Obama. První z evropských automobilek, které peníze využijí na konkrétní projekt, je Jaguar (ačkoliv dnes patří pod indickou společnost Tata Motors). Nová generace luxusního modelu Jaguar XJ už má být poháněna hybridním pohonem. Hlavním zdrojem energie budou baterie, nicméně jakmile bude jejich kapacita na nule, zapojí se do hry malý spalovací motor. Dobití baterií bude možné také skrze připojení k rozvodné síti, půjde tedy o plug-in hybrid. Spotřeba limuzíny se má pohybovat kolem 4,1 l/100 km, emise méně než 120 g/km, maximální rychlost 180 km/h. Kromě tohoto modelu chystá Jaguar/Land Rover také zmenšený hybridní Range Rover postavený na konceptu LRX a poháněný 2,0l dieselovým motorem.

Honda Insight 2010

Proč nemá nová Honda Insight LED světla?

Nejnovější (model pro rok 2010) se může pochlubit překvapivě nízkou cenou, ale jen průměrnou výbavou. Právě to se pokusil vyjasnit Dave Terebessy na firemním blogu Latest Insight. prý často dostává dotazy ohledně a prosklené střechy, resp. skutečnosti proč je nový model nemá. Odpověď je překvapivě jednoduché – obě součástky jsou prostě stále příliš drahé, navíc váha prosklené střechy by zvýšila spotřebu. LED světla by sice mohla uspořit část energie, ale na druhou stranu by se cena hybridního Insightu opět o něco zvýšila. Automobilka přitom chtěla pro široké masy, tedy s co nejnižší cenou. Zároveň ale Terebessy nepřímo naznačil, že budoucí modely by všechny tyhle vychytávky případně obsahovat mohly. Insight se prodává velmi dobře tak získala důraznou konkurenci pro svůj průlomový model .

Hyundai BLUE-WILL hybrid

Hyundai – hybrid pro USA do roku 2012

Do souboje alternativních pohonů se chce naplno zapojit také jihokorejský Hyundai. Během roku 2012, nejspíš k jeho konci, už chce mít ve výrobě plug-in hybrid určený pro americké zákazníky. Měl by být založen na konceptu BLUE-WILL, který automobilka momentálně prezentuje na autosalonu v Soulu. Střecha s integrovanými solárními panely nebo rámy předních světel vyrobené z recyklovaných PET flašek se nejspíš ve výrobní verzi neobjeví, ale jsou zajímavou ukázkou toho kudy se dá jít. BLUE-WILL má být schopen ujet 61 km pouze na baterii, poté se do práce pustí 1,6l benzinový motor s přímým vstřikováním. Při jízdě na baterie má mít Hyundai spotřebu 2,2 l/100 km, při zapojení motoru pak 4,2 l/100 km. Sluší se připomenout, že některé dieselové motory BMW řady EfficientDynamics dosahují podobných hodnot – a nejde o hybridní automobily. O to zajímavěji pak zní slova Yang Woong-chula, prezidenta výzkumné divize Hyundai-Kia Motors. „Chceme vylepšit naši technologickou image, aby lidé přišli do prodejen a projeli se v našich autech,“ komentoval představení nového konceptu. „Nesnažíme se na hybridech nutně vydělávat,“ dodal. To zní tak trochu podivně, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že se zároveň chlubil skutečností, že všechny součástky pro hybrid byly vyvinuty přímo pod vlastní střechou.

Mercedes F-Cell Roadster

Návrat do budoucnosti s Mercedes F-Cell Roadster

Mladí automobiloví návrháři z pracoviště Daimleru v Sindelfingenu přišli s jedinečným konceptem nazvaným F-CELL Roadster. Ten je vybaven 1,2kW hybridním motorem, který dokáže dosáhnout maximální rychlosti 24 km/h při dojezdu 350 km. Jedná se však o hybridní automobil ve více smyslech. Spojuje v sobě dávné dědictví prvních automobilů s nejnovější technologií Formule 1. Tradice se zde setkává s budoucností v jedinečném spojení. „Tento projekt nádherně demonstruje, že téma udržitelné mobility se stalo integrální součástí našeho odborného výcviku,“ komentoval studii manažer pracovních záležitostí Günther Fleig. „Jsem potěšen tím kolik iniciativy a kreativity tito mladí lidé do projektu vložili,“ dodal.

Mercedes F-Cell Roadster
Mercedes F-Cell Roadster

Honda Insight v USA – podívejte se na reklamu!

Hybridní automobil Honda Insight se dostal do USA. Tamní dealeři celkem mají na skladech připraveno 478 kusů, což věru není mnoho. Výroba v Japonsku údajně běží na plné obrátky a na domácím trhu se hybrid prodává jako o život. V USA je startovací cena nastavena na $19 800 dolarů pro verzi s nejnižší výbavou. Někteří lidé ale nejsou z auta příliš nadšeni. Například jeden majitel původní verze Honda Insight z roku 2000 říká, že cena je příliš vysoká ve srovnání kupříklad s nejlevnějším klasickým modelem Honda Fit za 14 750 dolarů, který nabízí více místa. Jiní si auto naopak pochvalují, protože nabízí dostatečný jízdní komfort i místo pro řidiče. Níže se můžete podívat na vtipnou reklamu, kterou Honda pro prodej své novinky v Americe připravila.

Toyota MR2 hybrid

Toyota MR2 – sportovní hybrid z Japonska

Japonské automobilky se prozatím v oblasti hybridního pohonu pragmaticky soustředí na běžné rodinné automobily. Z vozů jako Honda Insight ani Toyota Prius není právě cítit sportovní duch. Nicméně to by se, alespoň v případě Toyoty, mohlo již brzy změnit. Toyota MR2 s upraveným hybridním pohonem Hybrid Synergy Drive by měla nabídnout jak vysoký výkon, tak i nízkou spotřebu kolem 4 l/100 km.

Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

Toyota Prius 2010 třetí generace

Podrobnosti o novém Priusu, plug-in v Evropě

Čtyři a půl roku práce se skrývá za třetí generací hybridního automobilu Toyota Prius. Hlavní návrhář vozu Akihiko Otsuka nedávno před novináři zavtipkoval, že TMC neznamená „Toyota Motor Company“, nýbrž „Toyota Meeting Company“ v narážce na tisíce schůzí, které kvůli novému Priusu museli podstoupit. Nedávno byl ale na Detroitském autosalonu konečně nový hybrid odhalenToyota pomalu vypouští nové detaily. Výroba třetí generace Priusu začne už koncem letošního dubna, na trh se dostane počátkem jara. Do konce roku chce automobilka (prožívající stejný propad poptávky jako většina dalších) prodat až 100 000 kusů, o 80 000 více pak za celý kalendářní rok od uvedení. Pro úplnost, nová Honda Insight, konkurenční hybrid, se prodává také velmi dobře, dosud má Honda předobjednávky na 5000 vozů. Toyota se zase u své novinky chlubí tím, že pohonný systém nového Priusu je až o 20% lehčí a o několik desetin sekundy lépe zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h. Hybrid nabídne tři módy jízdy – eco, power a EV. V případě EV módu ujede Prius až 1,6 km čistě na elektřinu, pokud nebudete chtít jet rychleji než zhruba 40 km/h – pro popojíždění v koloně ideální. Ačkoliv je oficiálně udávaná kombinovaná spotřeba na hodnotě 4,7 l/100 km, lze podle stylu jízdy dosáhnout i o litr nižší. Zatím bohužel není jasné za jakou cenu automobilka novou Toyotu nabídne. V Japonsku nicméně bude údajně nabízet druhou generaci souběžně se třetí.

A související doplnění na závěr. Před několika dny ohlásil šéf Toyota Motor Europe Tadashi Arashima, že se v rámci testování dostane do Evropy zhruba 150 plug-in hybridních Priusů, v roce 2010 jich pak přibude dalších 350. Půjde o čistě testovací plug-in hybrid verze Toyoty Prius vybavené li-ion bateriemi (prodejní verze mají NiMH baterie), které nebudou přístupné veřejnosti.
Toyota Prius 2010 třetí generace

Mitsubishi Concept cX

Mitsubishi představí v Tokiu nový hybrid

V roce 2007 představila japonská automobilka Mitsubishi, momentálně oblíbenec našeho magazínu zejména díky elektromobilu i MiEV, studii nazvanou Concept cX. Stalo se tak v rámci Frankfurtského autosalonu. Pro letošní Tokijský autosalon, který se uskuteční během října, má podle magazínu Autocar schováno jedno překvapení, kterým je hybridní automobil založený právě na modelu Concept cX. Půjde o plug-in hybrid nazvaný Concept cZ stylově inspirovaný modelem Racing Lancer a využívající podvozku modelů Mitsubishi Lancer/Outlander. Podle všeho půjde o diesel hybrid, protože i původní Concept cX byl vybaven 1,8l dieselovým motorem.

Mitsubishi Concept cX

hybridní automobil Italdesign Namir

Ženeva: nejrychlejší hybrid planety od Italdesignu

Známá návrhářská společnost Italdesign odhalila u příležitosti první obrázky svého projektu Namir. Jedná se o hybridní automobil, o kterém Italdesign prohlašuje, že bude nejrychlejší na světě. Jde o výsledek spolupráce s bývalou britskou automobilkou Frazer-Nash, která dříve byla známá díky svým sportovním automobilům, ale dnes se zaměřuje na vývoj hybridních pohonných systémů. Pro turínský Italdesign Giugiaro vyvinula pohon sestávající z 814ccm rotačního motoru pohánějícího generátor. Ten napájí lithium-polymerové baterie, které dodávají proud dvěma elektromotorům s celkovým výkonem 363 koní. Maximální rychlost pojmenovaného Namir tak má být 300 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy a spotřeba kolem 2,5 l/100 km. Tvůrci vozu také slibují až neuvěřitelný dojezd 1920 km, což znamená nádrž o objemu 50 l. Emise oxidu uhličitého mají být pod 60 g/km. V mnoha ohledech se Namir podobá už před drahnou dobou odhalenému konceptu Quaranta. Konkurence pro plug-in hybrid Fisker Karma?

hybridní automobil Italdesign Namir

Honda CR-Z hybrid

Honda prodala přes 300 000 hybridů, plánuje další

Japonská Honda patřila spolu s Toyotou k prvním automobilkám, které se pustily do prodeje hybridních automobilů. Na americkém trhu byla dokonce v roce 1999 první se svou první generací hybridu Honda Insight, jehož nástupce byl nedávno uveden na trh a velmi dobře se prodává. Celkem už Honda prodala přes 300 000 hybridů, největší počet z toho zabírají hybridní modely Honda Civic (255 000). Už v roce 2010 chce automobilka uvést na trh další hybrid, který by měl být založený na konceptu CR-Z představeném už v roce 2007. Narozdíl od prakticky zaměřeného nového Insight má být budoucí hybrid více sportovně zaměřený.

Valeo a Michelin společně vyrobí elektromobily

nedávno překvapil svou technologií , která má přinést revoluci do světa . Aby to celé francouzský výrobce pneumatik dotáhl do konce, chystá se přibrat do tandemu také průmyslovou společnost Valeo zaměřenou na návrh a výrobu komponent. Je to stejná společnost, která v roce 2008 získala na veletrhu Automechanika ve ocenění za svou mild hybrid technologii StARS neboli . Tuhle věcičku, která vypne motor kdykoliv třeba stojíte na semaforech, už dneska chtějí prakticky zapracovat do svých aut prakticky všichni velcí i malí výrobci (například C2, C3, třídy A a B, a další). Společný elektromobil vyvinutý tandemem Valeo a Michelin má představovat „francouzského šampiona“ elektromobilismu. Rádi se necháme překvapit!

Honda Insight

Honda Insight hybrid se prodává velmi dobře

Jen co Honda uvedla na trh novou generaci svého hybridu Honda Insight, už se může pochlubit slušnými výsledky. Nejlevnější hybridní automobil na trhu jde v Japonsku na dračku. Za pouhý týden si jej objednalo 5000 zájemců, čehož chtěla automobilka dosáhnout během měsíce. V zemi vycházejícího slunce se hybrid prodává od 1,89 milionu jenů, tedy v přepočtu asi 470 000 Kč. Konkurenční Toyota Prius se v Japonsku prodává za 2,3 milionu jenů – na trh se však nyní chystá nový model pro rok 2010, jehož cena prozatím není známa – na trhu bude teprve v květnu. Uvedení nové Hondy Insight v Evropě se očekává během letošního března, v Americe pak bude k dispozici od dubna.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid v Ženevě – nové obrázky

Na blížícím se Ženevském autosalonu (5. až 15. března 2009) odhalí automobilka Fisker Automotive podrobnosti týkající se evropského uvedení čtyřmístného plug-in hybridu Fisker Karma a Karma S. Hybridní automobil s výkonem 408 koní, spotřebou kolem 2,4 l/100 km a maximálních rychlostí 200 km/h by měl být dostupný už od roku 2011. Zakladatel společnosti Henrik Fisker dříve pracoval mimo jiné pro automobilky BMWAston Martin. Cena ve Spojených státech je odhadována na 87 900 dolarů, tedy v hrubém přepočtu necelé 2 miliony korun. V Evropě bude nejspíš vůz o něco dražší. Mrkněte ale na tý krásné fotky a popravdě si řekněte – nestáli byste o takového krasavce?

Fisker Karma plug-in hybrid
Fisker Karma plug-in hybrid

sportovní hybrid BMW Z10 ED

Ekologický sporťák z Bavorska – BMW Z10 ED

Automobilka BMW dnes patří k lídrům v oblasti snižování spotřeby. Systém Efficient Dynamics patří k těm nejšetrnějším na trhu a v přímém testu mezi luxusním BMW 520d a hybridem Toyota Prius dokonce vyhrála limuzína. BMW Z10 ED je označení pro nový ekologický sportovní vůz bavorské automobilky, kde „ED“ znamená právě „Efficient Dynamics“. Novinka je údajně vyvíjena v tajnůstkářské divizi Technik a má jít o přehlídku těch nejnovějších technologií, které jsou dnes v automobilovém průmyslu k dispozici. Sporťák má být vyráběn v omezeném množství a prodávan zhruba za 2,5 mil. Kč. „Idea spočívá v tom, že spojíme tu nejnovější technologii takovým způsobem, aby přinesla vysoký výkon bez zbytečného přetěžování životního prostředí, jak to dělají dnešní sporťáky,“ řekl jeden ze zaměstnanců BMW magazínu Autocar.co.uk. „Není žádný důvod, proč by se výkon a šetrnost měli vylučovat, technologie existují. Jde jen o to je správně využít,“ dodal tajemný informátor prorocky. Nový sportovní automobil BMW Z10 ED například nemá vážit více než 1400 kg, využije části kapoty z uhlíkových vláken, výrazného zmenšení se dočká nejspíš 3,0l motor. Zároveň bude auto mít stop & start funkci, integrovaný startér/generátor, vylepšenou verzi současného systému pro rekuperaci brzdné energie – ta bude údajně skladována v lithium-iontové baterii, čímž se de-facto stane z nového BMW hybrid.