Velozzi Solo

Velozzi Supercar: první hybridní vůz poháněný mikroturbínou

Jsou tomu už bezmála tři roky, co se společnost Velozzi přihlásila do soutěže Automotive X-Prize. Od té doby vypadlo mnoho týmů včetně Velozzi. Přesto společnost pokračovala ve vývoji a vypracovala dva modely. První, Velozzi Supercar s výkonem neuvěřitelných 770 koňských sil, má být v prodeji již tento tok. Tento model byl zároveň opět přihlášen do Automotive X-Prize. Výroba druhého modelu, Velozzi SOLO má být zahájena na přelomu roku 2011 a 2012. pokračování

graf snížení spotřeby u parních hybridů

Parné hybridy môžu znížiť spotrebu paliva až o tretinu

Štúdia výskumníkov na Loughborough University a University of Sussex, obe vo Veľkej Británii došla k záveru, že využitie odpadového tepla z ľahkých úžitkových vozidiel (pridaním motorov na parný pohon), by mohla priniesť úsporu paliva v rozmedzí 6,3% až 31,7%. V závislosti od spaľovacieho cyklu je možné vysokej účinnosti dosiahnuť aj pri prakticky dosiahnuteľných prevádzkových tlakoch.  

elektrické přeplňování VTES - CPT

Cesta k nižšej spotrebe – elektrické preplňovanie spalovacích motorov

Narastajúci dopyt po väčšej efektívnosti palív a zvýšení výkonu motorov ukazuje, že turbodúchadla a kompresory sú jedným zo spôsobov, ako získať viac energie z existujúcich technických riešení. Tradične boli kompresory hnané reťazou, alebo pásmi od kľukového hriadeľa motora.

Teraz, britská strojárenská firma zaviedla ako prvá na svete elektricky poháňaný kompresor pre sériovú výrobu. Uvádza, že nový systém môže viesť k zvýšeniu účinnosti palív u benzínových motorov do tej miery, že sú konkurencieschopné s dieselovými motormi s rovnakým výkonom.  

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Toyota Prius – zahájení prodeje v Japonsku a kupa novinek

Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.

Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš NěmeckoNizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
Toyota Prius plug-in hybrid 2010
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Toyota Prius - britská armáda

Honda Insight

Honda Insight nejprodávanějším autem v Japonsku

Přestože japonské automobilky těžce prodělávají, a to včetně Nissanu, ToyotyMazdy, jeden tamní hráč si může mnout ruce. Tím hráčem je Honda, která nedávno představila novou generaci svého hybridního automobilu Honda Insight. Už po několika týdnech na trhu se z Insightu stalo nejprodávanější auto v Japonsku. Poprvé v historii se jím stal hybrid. Předtím to byla Honda Fit, malý pětidveřový hatchback. Během dubna 2009 byla však překonána Insightem, kterého se prodalo 10 481 kusů, zatímco Fitu 9443 kusů. Celkově se dosud prodalo kolem 20 000 nových modelů Hondy Insight. Pro srovnání, novou Toyotu Prius si předobjednalo 40 000 zájemců.

audiosystém Bang & Olufsen v luxusním Audi A8

Elektromobily a hybridy musí být hlučnější

Stává se to už dnes. Toyota Prius pomalu vyjíždí z vjezdu, zatímco na chodníku před ním přecházejí lidé. Jakmile se téměř tiché auto vynoří nenadále zpoza rohu, lidé jsou poněkud překvapeni. Stejně jako když se procházejí po ulici a za nimi se tiše „plíží“ elektromobil nebo hybrid. Tichost elektrického pohonu je jednou z výhod, ale zároveň ohrožuje bezpečnost provozu. Chodci a cyklisté jsou zvyklí, že auto slyší dlouho předtím, než je míjí. Proto se začíná uvažovat o povinném „zvukovém systému“ pro tyto typy vozů. V americkém kongresu už je dokonce návrh zákona, který chce stanovit minimální úroveň hluku pro automobily, které nejsou poháněny spalovacím motorem. Navrhovatelé požadují takový zvukový systém s jehož pomocí bude možné identifikovat odkud a jak rychle se automobil blíží. Podobným návrhem se podle magazínu The Economist zabývá také Evropská komise. Podle odborníků by elektromobily i hybridy měly znít podobně jako klasická auta, protože lidé jsou na to zvyklí. Nemusejí být samozřejmě tak hlučná, mozek si dokáže poradit i s nižší úrovní hluku. Jednou z prvních společností, která na „zahlučnění“ svých vozů myslí je britský Lotus Engineereing, který s dohodl s německým producentem audiosystémů Harman Becker. Uvažuje se dokonce o tom, že budoucí elektromobily umožní využívat různé typy zvuků motoru a řidiči si je budou moct stahovat podobně jako vyzváněcí melodie pro mobily.

Citroen DS5

Diesel-hybrid Citroen DS5 vyjede v roce 2011

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 představil francouzský Citroen studii C-Sportlounge. Letos na autosalonu Ženeva to pak byl krásný miniaturní Citroen DS3, který jako by z oka vypadl vozům Mini. Model DS3 má do Evropy dorazit během roku 2010dieselovými i benzinovými motory od 1,2l do 2,0l. Malé ekologické auto tedy Citroen má, co dál? Na světlo světa přichází Citroen DS5, diesel-hybrid poháněný stejným pohonným systémem jako nedávno zmiňovaný crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru. Mateřská společnost PSA říká, že řidiči se mohou těšit na výrazné snížení spotřeby paliva i emisí (až o 35%). V showroomech se má Citroen DS5 objevit už během roku 2011, stejně jako model Peugeot 3008. Půjde o první osobní auta vybavená diesel-hybridním pohonem.

Peugeot 3008

PSA Peugeot Citroen chce diesel hybridy

Už před rokem automobilky PeugeotCitroen předvedly na autosalonu v Paříži několik konceptů využívajících nového hybridního pohonu. Systém byl pojmenován HYbrid4 (původně HYmotion4) a prvním modelem, který jej využije, bude v roce 2011 crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru, v případě Peugeotu 3008 to byl 2,0l diesel s výkonem 163 koní pro přední kola a elektromotor s výkonem 37 koní pro zadní nápravu. Aktuálně koncern PSA Peugeot Citroen ohlásil, že již pokročil v přípravě výroby zmíněného hybridního pohonu a v továrnách Mulhouse a Sochaux už běží pilotní výrobní projekty. Výhodou diesel-hybridního pohonu by měla být možnost namontovat jej do celé řady různých typů automobilů. Z výrobního pásu už sjelo několik prototypů modelu Peugeot 3008 (spotřeba 4,1 l, emise 109 g/km), předtím si hybridní pohon vyzkoušeli inženýři na modelech Citroen C4Peugeot 308. Druhým vozidlem v pořadí, které využije HYbrid4 bude Citroën DS5.

Toyota Prius minivan

Toyota Prius minivan – jak by mohl vypadat?

Japonský magazín Best Car se pokusil pomocí 3D modelovacích nástrojů uvést v život svou představu budoucího minivanu značky Toyota Prius, který by mohl být postaven na nejnovější generaci stejnojmenného hybridního automobilu. O tom, že Toyota by ráda rozšířila značku Prius na celou řadu automobilů se spekulovalo už dříve. Hybridní minivan by si své zákazníky jistě našel na obou stranách Atlantiku, stejně jako v Japonsku. Samozřejmě jde dosud stále o čiré spekulace. Co se týká značky Prius, nejbližší potvrzenou novinkou je Toyota Prius plug-in hybrid chystaný na rok 2010, prozatím pouze pro firemní zákazníky a s elektrickým dojezdem pouhých 20 km.

Toyota Prius plug-in hybrid 2010

Plug-in Toyota Prius s dojezdem 20 km na baterie

Japonský tisk přinesl zprávu o tom, že připravovaný Toyota Prius plug-in hybrid bude mít čistě na baterie dojezd 20 km. To je výrazně méně než jiné plug-in hybridy jako např. Chevy Volt, nicméně Toyota zde zjevně hraje především o co nejnižší cenu. Svůj plug-in hybrid chce uvést na trh už během roku 2010, nicméně prozatím pouze pro firemní zákazníky, kteří jí pomohou s testováním. Nové modely budou namísto ověřených NiMH baterií vybaveny lithium-iontovými akumulátory. Potvrzení 20 km dojezdu na baterie se magazínu Autobloggreen podařilo získat na aktuálním průmyslovém kongresu SAE World Congress 2009. Pro běžné spotřebitele bude dobíjecí Toyota Prius zřejmě v prodeji teprve po roce 2012. Původně chtěla údajně Toyota přijít s plug-in dobíjením už u třetí generace Priusu. Tříletá prodleva však nejspíš bude znamenat výrazné zdržení proti konkurenci, který chce naopak uvedení plug-in hybridů uspíšit.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Nový Prius si předobjednalo 40 000 zájemců

Jak se Honda chlubila s prodejem svého nového hybridu Insight, tak se Toyota hodlá chlubit úspěchem nového modelu Toyota Prius. Toyota Motor Corp. očekává, že do poloviny května, kdy se novinka začne v Japonsku prodávat, bude mít jen na domácím trhu sesbíráno na 40 000 předobjednávek. To je povážlivý objem vezmeme-li v úvahu, že během roku 2008 se tamtéž prodalo „jen“ 73 100 kusů původního modelu Priusu. Místní noviny nicméně informují, že do poloviny dubna dealeři Toyoty obdrželi předobjednávky na více než 20 000 nových kousků. Hybridy a další vozy na alternativní pohon by měly v prodejích výrazně poskočit díky novým incentivám japonské vlády, která chce prodej ekologických automobilů podpořit, podobně jako např. v Británii a jinde na světě. Není bez zajímavosti, že Toyota bude v Japonsku prodávat nový model (nedávno představenou třetí generaci) společně se starším modelem, jehož cenu sníží na úroveň Hondy Insight. Toyota uvedla, že během roku 2010 chce globálně prodat 400 000 kusů nového Priusu.