mild hybrid

Typ hybridního pohonu, kdy hybridní auto využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor a elektromotor pouze ve vybraných situacích asistuje, např. při rozjíždění či zrychlování. Není však možné, aby mild-hybrid byl poháněn pouze elektřinou.

Označení „mild hybrid“ se často využívá pro konvenční vozidla s předimenzovanými startéry, které umožňují vypnout motor kdykoliv např. brzdí či zastavuje a poté jej opět rychle uvést do provozu. Zároveň je díky startéru možná rekuperace energie.

IMA

Zkratka pro „Integrated Motor Assist“, hybridní pohonný systém automobilky Honda. Lze jej označit jako paralelní hybrid nebo také mild hybrid. Poprvé jej automobilka představila v roce 1999 ve svém hybridním automobilu Insight. V modelu Honda Civic Hybrid z roku 2006 je systém IMA upraven tak, aby bylo možné aktivovat elektrický motor při dojíždění bez toho, aby běžel i spalovací motor. Hlavní součástí IMA je regenerativní brzdění (slovník: rekuperace).

sériový hybrid

Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV nebo REEV (Range-Extended Electric Vehicle). Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

paralelní hybrid

Pokud dělíme hybridy podle struktury pohonného systému, jsou tzv. „paralelní hybridy“ nejčastěji vyráběným typem hybridních automobilů. Jsou vybaveny spalovacím motorem i elektromotorem, které jsou propojeny převodovkou. Elektromotor i spalovací motor jsou zapojeny „vedle“ sebe, tedy paralelně, a k pohonu automobilu lze využít buďto jeden z nich nebo oba najednou. Jiným označením pro tento typ hybridů je plný hybrid.

plný hybrid

Typ hybridního pohonu, který je někdy také označován jako „silný hybrid“, kdy automobil může být poháněn pouze spalovacím motorem, případně pouze elektromotorem, případně kombinací obojího. Takový typem hybridního pohonu disponuje Toyota (slovník: Hybrid Synergy Drive). Příklady hybridních aut označovaných jako plný hybrid můžou být např. Toyota Prius, Ford Escape, Toyota Camry Hybrid, Mercury Mariner Hybrid a další. Obvykle je možné přímo ve voze přepnout, zda chcete v daném okamžiku jet na baterii či na spalovací motor. Souvisejícím pojmem je paralelní hybrid.

Nissan Quashqai

Nissan Qashqai nově jako hybrid

V roce 2007 představil rodinný vyráběný v  jméněm Nissan Qashqai. Během posledních dvou let potvrdil svou oblíbenost mezi zákazníky, a tak se teď chystá nový model. Nissan z něj podle všech indícií chce udělat ekologické (slovníček: hybridní automobil).

Už příští rok by se tak na trhu měla objevit verze s . O pohon jedné nápravy se postará elektromotor, o pohon druhé zase benzinový agregát. Automobilka se podle informací webu AutoExpress také hodlá zabývat vývojem efektivnějších motorů, které se inspirují v řadě Nissan ECO.

Toyota Auris HSD

Autosalon IAA Frankfurt 2009: nový hybrid Toyota Auris HSD

Toyota odhalila informační oponu nad svým novým hybridem Toyota Auris HSD. Koncept představí už za pár dnů na autosalonu ve Frankfurtu. O pohon hybridního auta se stará 1.8l čtyřválec doplněný o systém hybridního pohonu Hybrid Synergy Drive stejný jako v Priusu.

Energii ventilačnímu systému dodávají solární panely umístěné ve střeše automobilu. S touhle vychytávkou přišel už letos představený Prius třetí generace a údajně je o tuto „fíčurku“ překvapivě vysoký zájem. Ostatně, přijít k autu do kterého celý den pere sluníčko a cítit se vevnitř jako v bavlnce, kdo by to nechtěl. ČÍST DÁL…

Toyota Auris HSD Toyota Auris HSD Toyota Auris HSD
Toyota Prius plug-in hybrid

Autosalon IAA Frankfurt 2009: Toyota ukáže plug-in Prius

Těšíme se na autosalon do Frankfurtu jak malá děcka. Čeká nás tam doslova záplava zajímavých elektromobilů, hybridních aut a dalšího „zeleného harampádí“, jako kdyby už normální auta ani neexistovala. Jen dobře! Toyota se chystá pochlubit se svým tolik očekávaným modelem Toyota Prius plug-in hybrid.  

Žádné překvapení se však nekoná, pořád jde o plug-in hybrid s dojezdem pouhých 20 km na elektřinu. Zajímavá je max. rychlost na elektřinu, která by měla dosáhnout až na 100 km/h. Hodnotu emisí hybridního auta udává Toyota na hodnotě 60 g/km. Automobilka slibuje, že už počátkem roku 2010 spustí globálně program, ve kterém si zájemci budou moct auto vypůjčit. Zároveň se stanou testovacími králíky.

Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid
Mercedes-Benz Vision S 500

Autosalon IAA Frankfurt 2009: Mercedes-Benz S 500 plug-in hybrid do zásuvky

zaskočil všechny příznivce oznámením o tom, že na představí Mercedes-Benz Vision S 500. Třiapůllitrový benzinový šestiválec doplněný o elektromotor o výkonu 60 koní by měl ujet 30 km čistě na elektřinu, a to díky zhruba o enerii 10 kWh. Průměrná spotřeba auta by měla být 3,2 l/100 km!

Luxusní do zásuvky se má pochlubit emisemi pouze 74 g/km, což je pro tuto třídu auta vskutku unikát. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne automobil během 5,5 sekundy. „Vision 500 plug-in hybrid je novým krokem na naší cestě k mobilitě s nulovými emisemi,“ komentoval novinku Dr. Dieter Zetsche, šéf Damimleru a . Prozatím však není jasné, kdy se auto objeví v sériové výrobě. Těšíme se, až se na něj budeme moct podívat osobně za týden ve Frankfurtu!

„Máme všechny klíčové technologie pro takové auto snů, proto si myslím, že by mohlo být součástí už příští generace třídy S. Důležité teď je, aby naše vývojová činnost byla doplněna rozsáhlou infrastrukturou, která nám umožní naplno využít potenciálu tohoto inovativního systému pohonu, doplnil Thomas Weber, který je zodpovědný za výzkum a vývoj.

Mercedes-Benz Vision S 500 Mercedes-Benz Vision S 500 Mercedes-Benz Vision S 500
Fisker Karma plug-in hybrid

Sporťák do zásuvky se spotřebou 3,5 l/100 km – Fisker Karma

Viděli jste už někdy nadupané sportovní auto se spotřebou 3,5 l/100 km? Ne? Prohlédněte si jej u nás v galerii, nebo si stáhněte tapety na plochu. Fisker Karma plug-in hybrid je přesně tenhle případ.

Automobilka Fisker Automotive aktuálně vydala první čísla týkající se spotřeby a emisí. Luxusní hybridní sporťák se tak dočká průměrné spotřeby 3,5 l/100 km a emisí 83 g/km. Firma hodlá během prvních dvanácti měsíců od uvedení v roce 2010 prodat až 15 000 kousků. Pokud vše půjde dobře, do roku 2016 by měly prodaný hybridní auta Karma ušetřit 939 milionů litrů benzinu. Whooa!

Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma
Toyota Prius Algaeus - plug-in hybridní auto na biopalivo z mořských řas

Algaeus – hybrid Toyota Prius na mořské řasy

Česká přestavba Priusu na plug-in hybrid je jistě zajímavá. Ale co takhle Algaeus? Hybridní auto, pod jehož nánosem zeleného polepu se skrývá klasická Toyota Prius taktéž přestavěná na „auto do zásuvky“, jen navíc nespaluje benzin, nýbrž biopalivo vyrobené z mořských řas! Pamatujete na Craiga Ventera a jeho sliby o výrobě ropy z mořských řas? Tak tohle je ono.

O vývoj automobilu se postarala společnost Sapphire Energy. Faktem je, že tekuté palivo obsahuje pouze část biopaliva vyrobeného z mořských řas. Plug-in hybrid pojmenovaný příhodně „Algaeus“ se nyní vydává na desetidenní turné po Spojených státech ze San Franciska do New Yorku, a to u příležitosti uvedení nového snímku FUEL, který získal několik ocenění na nezávislém filmovém festivalu Sundance.

Mořský Algaeus je postaven na modelu Toyota Prius z roku 2008. Přibyla další baterie, zásuvka a pokročilý systém managementu baterie. Díky tomu dokáže tenhle PHEV (plug-in elektrický hybrid) nabídnout spotřebu až 1,56 l/100 km, tedy ještě o něco méně než česká přestavba s 2,7 l/100 km (je samozřejmě otázkou podle jaké metodiky tuto hodnotu Američané udávají). Jde především o předváděcí auto, takže mořských plodů se v nejbliží době v našich nádržích asi nedočkáme. Spojení hybridního pohonu a biopaliv nicméně není bez budoucího příslibu.