Honda Insight

Hybrid Honda Insight v prodeji

Nejžhavější konkurent tradičního hybridu Toyoty Prius jde právě nyní na japonský trh. Základní cena Hondy Insight byla stanovena na zhruba 21 tisíc dolarů, což je přepočteno dnešním kurzem 462 tisíc korun. Základní verze ostříleného Priusu se přitom v Japonsku prodává nyní za v přepočtu 566 tisíc korun.

Honda od začátku slibovala, že se proti Priusu bude vymezovat především cenou, což se zatím potvrzuje. Roční plán prodejů je 200 tisíc vozů. Polovina je určena pro USA, zbytek se má podle plánu prodat na japonském a evropském trhu. Zřejmě proto se spekuluje i o tom, že v USA bude cena ještě citelně nižší, a sice v rozsahu 19 až 20 tisíc dolarů (418 – 440 tisíc Kč).
Na ohlášení cen pro Evropu si ještě nějakou dobu počkáme. Jisté je však jediné, cena nebude vyšší než u konkurence. A ta na to v ideálním případě bude rychle reagovat.

sportovní hybrid BMW Z10 ED

Ekologický sporťák z Bavorska – BMW Z10 ED

Automobilka BMW dnes patří k lídrům v oblasti snižování spotřeby. Systém Efficient Dynamics patří k těm nejšetrnějším na trhu a v přímém testu mezi luxusním BMW 520d a hybridem Toyota Prius dokonce vyhrála limuzína. BMW Z10 ED je označení pro nový ekologický sportovní vůz bavorské automobilky, kde „ED“ znamená právě „Efficient Dynamics“. Novinka je údajně vyvíjena v tajnůstkářské divizi Technik a má jít o přehlídku těch nejnovějších technologií, které jsou dnes v automobilovém průmyslu k dispozici. Sporťák má být vyráběn v omezeném množství a prodávan zhruba za 2,5 mil. Kč. „Idea spočívá v tom, že spojíme tu nejnovější technologii takovým způsobem, aby přinesla vysoký výkon bez zbytečného přetěžování životního prostředí, jak to dělají dnešní sporťáky,“ řekl jeden ze zaměstnanců BMW magazínu Autocar.co.uk. „Není žádný důvod, proč by se výkon a šetrnost měli vylučovat, technologie existují. Jde jen o to je správně využít,“ dodal tajemný informátor prorocky. Nový sportovní automobil BMW Z10 ED například nemá vážit více než 1400 kg, využije části kapoty z uhlíkových vláken, výrazného zmenšení se dočká nejspíš 3,0l motor. Zároveň bude auto mít stop & start funkci, integrovaný startér/generátor, vylepšenou verzi současného systému pro rekuperaci brzdné energie – ta bude údajně skladována v lithium-iontové baterii, čímž se de-facto stane z nového BMW hybrid.

hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuitdalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

hybridní automobil Lexus HS250h

Detroit 2009: Lexus HS250h, světově první luxusní hybrid

Toyota, resp. její značka Lexus, na Detroitském autosalonu představila nejen novou generaci hybridu Toyota Prius, svůj nový malý elektromobil Toyota FT-EV, ale také první dedikovaný luxusní hybrid nesoucí označení Lexus HS250h. Jde o čtyřmístný sedan sdílející mnoho komponent právě s novým Priusem. Opět jej pohání Hybrid Synergy Drive, tentokrát s celkovým výkonem 187 koní – skládá se z elektromotoru a také 2,4l čtyřválce. Jde o první luxusní hybridní automobil na světě, který je od začátku projektován jako hybrid (nevychází tedy z nějakého původně klasicky poháněného modelu jako předchozí vozy Lexus). Aerodynamický koefient odporu vzduchu nového sedanu je pouze 0,27. Stejně jako nový Prius, také tento Lexus využívá nového „ekologického plastiku“ pro některou svou vnitřní výbavu. V USA se novinka začne prodávat koncem letošního léta. Toyota chce ročně prodat kolem 30 až 35 000 kusů, cena zatím nebyla oznámena.

hybridní automobil Lexus HS250h

hybrid Toyota Prius třetí generace

Nová Toyota Prius je tu!

Vlny spekulací jsou alespoň částečně u konce, Toyota na Detroitském autosalonu představila třetí generaci hybridního automobilu Toyota Prius. První, co vás nejspíš zajmá je spotřeba: Toyota uvádí kombinovanou spotřebu 50 MPG, tedy v převodu asi 4,7 l/100 km (původní Prius měl 46 MPG, tedy asi 5 l/100 km, pro srovnání nová Honda Insight dosáhla v testech až 3,7 l/100 km). Nový hybrid je navržen tak, aby redukoval znečištění během všech fází života vozidla, počínaje produkcí až po jeho odložení.

Honda Insight - produkční verze

Honda Insight – máme nové fotky!

Včera jsme informovali o uniklé japonské brožuře a několika základních parametrech nového hybridu Honda Insight, dnes máme možnost vám představit dvě desítky nových fotografií, které pocházejí z opět „náhodou“ uniklé evropské brožury. Pětidveřový hybridní automobil se představí světu na autosalonu v Detroitu 11. ledna, na trhy obou stran Atlantiku pak má být uveden během jara 2009. Honda očekává, že ročně prodá kolem 200 000 kusů modelu Insight.

Honda Insight - produkční verze
Honda Insight - produkční verze

Honda Insight - koncept

První podrobnosti o hybridu Honda Insight

Ačkoliv oficiální představení nového hybridu Honda Insight má proběhnout teprve na Detroitském autosalonu, na veřejnost už se dostaly první informace týkající se této novinky. V nabídce mají být tři verze Insightu, které bude spojovat následující výbava: systém Ecological Drive Assist, informační LCD displej, klimatizace, bezpečnostní alarm, imobilizér, 15″ kola, úprava výšky sedaček, jednotlivé modely pak přidají další, luxusnější výbavu. Auto má vážit 1180 kg a obsahovat 1,4l SOHC čtyřválec o výkonu 88 koní. Spotřeba by se měla pohybovat kolem 3,3 l/100 km. Pro srovnání – fotografie konceptu nového Insightu a produkční verze, která bude představena v Detroitu.

Honda Insight - produkční verze

Persu Hybrid

Venture se mění na Persu, představuje Persu Hybrid

O působení společnosti Venture Vehicles na serveru Hybrid.cz informujeme pravidelně. Firma chtěla původně vyrábět hybridní automobily/tříkolky VentureOne, které nejvíce ze všeho připomínaly malé jezdící skořápky z filmů jako Minority Report. Aktuálně společnost ohlásila změnu názvu na Persu Mobility a svůj hybrid pojmenovala Persu Hybrid. Ten se proti původním návrhům poněkud liší. Nevypadá už tolik futuristicky, hladké oblé linie jsou komplikovanější, ale možná lépe připravené na skutečné výrobu. Firma považuje své tříkolky za zcela novou třídu prostředků osobní dopravy, tzv. „ULV“ (Urban Life Vehicle – dopravní prostředek pro městský život). Persu Hybrid může fungovat jako čistý elektromobil, anebo na hybridní pohon. Je určen pro dva lidi, z 0 na 100 km/h zrychlí během šesti sekund při maximální rychlosti 160 km/h. Spotřeba pro hybridní verzi je nižší než 3 l/100 km a dojezd na elektřinu nejméně 32 km. Přidejte nádrž o objemu 23 l a máte dojezd kolem 650 km. Persu navíc tvrdí, že bude svou hybridní tříkolku nabízet za velmi výhodnou cenu. Pokud byste náhodou pochybovali o bezpečnosti, prohlédněte si další obrázky přímo v článku, které bezpečnostní prvky detailně popisují, plus tam najdete také průřez konstrukcí samotného vozu.

Persu Hybrid

plug-in hybrid BYD F3DM

První plug-in hybridy jdou do prodeje v Číně

Když jsme nedávno psali o tom, že budou „Čínské hybridy BYD brzy v prodeji„, sami jsme netušili jak moc brzy to bude. Nyní ale máme jasno. Čínská automobilka BYD Auto začne světově první plug-in hybrid prodávat už tento měsíc, ačkoliv prozatím pouze v Číně. Do konce roku se hybrid dostane k celé řadě prodejců, za cenu v přepočtu zhruba 22 000 dolarů dokáže ujet až 110 km na elektřinu. BYD Auto, dceřinná společnost jednoho z největších světových výrobců baterií BYD, vyrábí auta teprve čtyři roky. Její nový hybrid využívá pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií, které jsou relativně bezpečné. BYD Auto doufá, že se jí podaří se svými vozy prorazit do roku 2010 také do Evropy a Ameriky. Na Detroitském autosalonu ostatně ukazovala hybridní sedan F6DM, vycházející ze současného plug-in modelu F3DM představeného na autosalonu v Ženevě. Problémem vývozu mimo Čínu (či Asii) je ale samozřejmě bezpečnost – čínská auta jsou proslulá tím, že nesplňují euro-americké bezpečnostní normy.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker odhaluje produkční verzi hybridu Fisker Karma

Spousta konceptůprototypů, o který tady na serveru Hybrid.cz informujeme, se nikdy nedočká skutečné výroby. Proto si zaslouží zmínku každý, komu se něco takového podaří. A plug-in hybrid Fisker Karma už k tomu má zatraceně blízko. Společnost Fisker aktuálně vypustila do světa fotky jeho produkční verze, kterou se chystá slavnostně odhalit na Severoamerickém mezinárodním autosalonu v Detroitu, který se koná od 11. do 25. ledna 2009.

Fisker Karma plug-in hybrid

hybridní automobil BYD F3DM

Čínské hybridy BYD brzy v prodeji

Čínská automobilka BYD Auto, součást společnosti BYD zabývající se výrobou baterií, už delší dobu připravuje své hybridní automobily. První připravovaný hybrid s označením F3DM byl proti očekávání schválen čínským Ministerstvem průmyslu a informačních technologií dříve a může jít do výroby a poté do prodeje, oznámily noviny Beijing Times. BYD tvrdí, že hybrid F3DM bude mít dojezd 109 km pouze na elektřinu s tím, že doplňkový spalovací motor o objemu 1,0 l nabídne zvýšení dojezdu. Celý hybridní pohonný systém pochází z dílny BYD. Hybrid půjde do prodeje nejprve ve 14 velkých městech Číny jako je Šanghaj, Peking, Nanjing a další. Podle výrobce je životnost lithium-iontových baterií využitých v jeho hybridech zhruba 10 let nebo 600 000 km s tím, že nabití na 50% trvá pouhých 10 minut s využitím speciální nabíječky. Plné nabití pak trvá sedm hodin. Všechno to vypadá velmi zajímavě a přirozená nedůvěra v čínské výrobky nám velí ostražitost, nicméně faktem je, že známý investor Warren Buffet nedávno investoval do BYD 230 mil. dolarů skoupení 10% podílu. Zřejmě zde vidí zajímavou příležitost – jak by také ne, na tak obrovském a rychle bohatnoucím trhu jako je Čína.

hybrid Mindset E-Motion

E-motion Hybrid ze Švýcarska

Malé, flexibilní automobilky z celého světa se v době ekonomické krize profilují jako dležitá protiváha velkých průmyslových koncernů. Malá švýcarská automobilka Mindset nedávno představila svůj hybrid E-Motion, jehož design navrhnul bývalý hlavní stylista společnosti Volkswagen Murat Günak. Díky využití plastů a lehké hliníkové konstrukce je výsledná váha automobilu někde na 800 kg, což umožnilo konstruktérům zapojit do hry mnohem menší pohonné jednotky než by bývalo bylo zvykem. Elektromotor má výkon 94 koní a s plně nabitými lithium-iontovými bateriemi ujede až 100 km. Pokud dojde šťáva, energii doplní malý spalovací motor na benzin s výkonem 24 koní. Výsledná cena automobilu má být kolem 50 000 euro (asi 1 mil. Kč) a už od roku 2009 chce Mindset svůj hybridní automobil E-Motion začít vyrábět.

hybrid Mindset E-Motion

Toyota potvrdila nové modely Priusu

Britský magazín Autocar dělá zase trochu jasno v budoucnosti značky Toyota Prius. Už déle probíhaly spekulace, že by Toyota mohla vytvořit nějakou novou „pod-značku“ pro tyto své velmi oblíbené hybridní automobily. Ředitel britské pobočky automobilky, Miguel Fonseca, však tyto spekuace vyvrátil, stejně jako už dříve Irv Miller na Open Road blogu. Fonseca však zároveň potvrdil, že se objeví nové modely Priusu – minimálně prý hybridní MPV. Všechny nové typy vozů se samozřejmě pochlubí už třetí generací hybridního pohonu Hybrid Synergy Drive. Třetí generace samotné Toyoty Prius se objeví v lednu na autosalonu v Detroitu. Do prodeje půjde koncem roku 2009 a zmíněné další modely údajně mají být odhaleny teprve koncem roku 2010. Fonseca také odmítl, že by nová generace Priusu mohla obsahovat lithium-iontové baterie. Přesto by spotřeba mohla činit něco kolem 3,1 l/100 km. Více ohledně vztahu Toyoty k li-ion bateriím najdete v nedávném v článku „Toyota v plug-in hybridy věří„.

Ford Fusion Hybrid

Ford představuje nový Ford Fusion Hybrid

A další předpremiéra. Ještě před oficiálním odhalením na autosalonu v Los Angeles se automobilka Ford rozhodla poodhalit roušku nad novým modelem Ford Fusion a především Ford Fusion Hybrid pro rok 2010. Nový hybrid kombinuje benzinový spalovací motor s elektrickým pohonem. Dokáže běžet čistě na elektřinu, a to až do rychlosti 75 km/h, dojezd na jednu nádrž je 1120 km. Jako hlavní motor slouží 2,5l čtyřválec o výkonu 155 koní. Pohonný systém i celé auto je navíc nadupáno nejnovější elektronikou, která maximálním způsobem optimalizuje chod motoru, a tedy i spotřebu. Jako baterie slouží klasické NiMH, které jsou však proti minulé generaci menší a výkonnější. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, Ford Fusion Hybrid údajně dokáže takto zpracovat až 94% energie. Ford dále do palubní desky nového Fusionu zamontoval také systém SmartGauge s nástrojem EcoGauge, které mají řidičům dále pomoct jezdit šetrněji. V podstatě jde o LCD displej umístěný na obou stranách rychloměru, který ukazuje různé informace týkající se spotřeby, stavu baterií a okamžité spotřeby (viz. video v článku). Kromě hybridního automobilu Ford Fusion Hybrid představí automobilka v Los Angeles také Mercury Milan Hybrid, využívající podobných technologií jako Fusion.

Ford Fusion Hybrid
Ford Fusion Hybrid

Toyota Camry CNG Hybrid

Toyota Camry CNG Hybrid – podrobnosti

Toyota ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los Angeles odhalila první podrobnosti svého koncepčního automobilu Toyta Camry CNG Hybrid. Jedná se o hybridní automobil, který namísto benzinového pohonu využívá pohonu na plyn, lépe řečeno zemní plyn. Dvě kulaté nádrže na stlačený zemní plyn jsou umístěny v kufru auta namísto rezervy, dojezd CNG hybridu Camry je 400 km s tím, že emise oxidu uhličitého, oxidů dusíku, oxidu uhelnatého a dalších škodlivých látek jsou výrazně nižší, než v případě benzinového motoru. Samozřejmě, že zemní plyn má i své nevýhody. Musí být například skladován v oválných nádržích, což snižuje prostorovou „účinnost“. Také výkonnost automobilu je o něco nižší oproti klasickému benzinu, plus v USA zatím funguje pouze zhruba 1000 čerpacích stanic na CNG z čehož pouze polovina je přístupná veřejnosti. Toyota na svém Open Road blogu však upozorňuje, že se skutečně jedná pouze o koncepční vůz, který má ukázat, jak adaptabilní je její Hybrid Synergy Drive. A zároveň utvrdit veřejnost v tom, že pracuje na mnoha dalších typech alternativních pohonů.

Toyota Camry CNG Hybrid