Toyota Yaris

Toyota chystá levnější hybrid na bázi Yaris

Podle informací japonských novin Yomiuri Shimbun se Toyota chystá do své nabídky přidat nový menší hybridní automobil. Ten bude levnější než Toyota Prius, dokonce i než Honda Insight, a podle všeho odvozený od modelu Toyota Yaris. Autobloggreen upozorňuje, že tyhle plány jsou konzistentní s původně ohlášenou strategií automobilky Toyota uvést v průběhu následující dekády hybridní verzi v podstatě všech svých modelů. Cena v Japonsku by údajně mohla jít až na v přepočtu 280 000 Kč a spotřeba dosáhnout na 2,5 l/100 km. Tyto hodnoty jsou ovšem odvozeny z japonské metodiky, která například novému Priusu přisuzuje spotřebu 2,64 l/100 km. Přitom podle metodiky americké organizace EPA je tato spotřeba ve městě 4,2-4,6 l/100 km. Nového hybridu bychom se mohli dočkat v roce 2011.

Lexus HS 250h

Toyota ztrojnásobí výrobu hybridu Lexus HS 250h

Hybridní automobily zažívají doma v Japonsku skvělé časy. Nová Honda Insight se okamžitě po svém uvedení vyšvihla mezi nejprodávanější auta vůbec. Nová Toyota Prius mezi ně patří poslední tři měsíce. Dne 14. června byl na japonský trh uveden hybrid Lexus HS 250h, luxusní sedan se spotřebou 6,7 l/100 km. Ačkoliv Toyota očekávala prodej zhruba 500 kusů za měsíc, do dnešního dne obdržela údajně kolem 9000 předobjednávek. S takovým zájmem nepočítala, a tak se teď zaměstnanci v továrnách musejí točit jako kolečka ve stroji ještě o něco rychleji, aby stíhali zhruba trojnásobné zvýšení výroby. Prodejům hybridů v Japonsku výrazně napomáhají také nové vládní úlevy a dotace, které vyprší 31. března 2010.

galerie: Lexus HS 250h
Lexus HS 250h Lexus HS 250h Lexus HS 250h
Chevrolet Volt

General Motors – Chevy Volt se spotřebou 1 l na 100 km!

S pompou sobě i hvězdám v americké duši vlastní ohlásila americká automobilka General Motors, že její plug-in hybrid s rozšířeným dojezdem by měl ve městě dosáhnout na spotřebu 1 l/100 km. Přitom jen o pár chvil předtím ta samá automobilka přiznala, že možná nestihne uvedení automobilu slíbené na listopad 2010 a že dlouhodobě možná nebude výroba tohoto automobilu zisková. A vzápětí, bam! „Náš skvělý Volt bude mít spořebu 230 MPG,“ hlásají palcové titulky magazínů. Co si o tom myslet?

„Naši konkurenti a další se snaží o vývoj podobných technologií, případně dalších, v některých případech mají k dispozici více peněz,“ stěžovalo si GM. „Neexistuje jistota, že nevyvinou stejnou nebo lepší technologii dříve než my,“ hořekují vysocí manažeři. No ještě aby ne, když se General Motors teprve nedávno vymotali z bankrotu! A proč ty nářky? Americká státní pokladna je totiž prozatím hluchá k prosíkům o miliardy z záchranných balíčků, ve kterých nový prezident Barack Obama rozděluje perspektivním americkým firmám miliardy dolarů. General Motors u ale zamítnul tři žádosti, a tak teď firma chystá čtvrtou.

Chevrolet Volt Chevy Volt Chevrolet Volt
Lamborghini Gallardo LP560

Lamborghini chystá vlastní hybridní sporťák

Ferrari už před časem ohlásilo, že ukáže koncept hybridu. Uvést na trh jej prý hodlá kolem let 2014-2015. To by v tom byl čert, aby jeden z hlavních konkurentů, italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, nepřišel s něčím podobným. Magazín Popular Science informuje, že v rozhovoru pro německý automobilový magazín Automobilewoche se ředitel automobilky Stephan Winkelmann prokecl, že hybridní automobil od Lamborghini přijde na trh v roce 2015. Kromě klasického deseti- nebo dvanáctiválcového motoru bude navíc hybrid vybaven elektromotorem, který však auto využije pouze při pomalém popojíždění nebo rozjíždění. Koncept hybridního pohonu hodlá Lamborghini otestovat na modelu Gallardo a následně jej nejspíš zabudovat také do nejnovějšího modelu Murcielago. Chcete-li se o něm dozvědět víc, čtěte článek Autospy.cz: Murciélago 670-4 SV – nejrychlejší netopýr všech dob.

Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi chce být pionýrem elektromobilismu, podaří se?

jako jedna z prvních automobilek pochopila směřování v novém tisicíletí. Díky tomu má proti konkurenci výrazný náskok, zejména díky svému , který se prodává i v nové verzi pro rok 2010 velmi dobře. Od uvedení prvního modelu Priusu ale uplynulo už více než deset let a doba se opět posunula. Další chtějí také svoje místo na výsluní a jednou z automobilek, které se o něj perou je i .  

Toyota Prius 2010

Rekordní prodeje nové Toyoty Prius brzdí baterie

Navzdory všeobecnému propadu automobilového průmyslu se některým výrobcům, resp. modelům daří poměrně dobře. Například nová Toyota Prius zaznamenala v červenci jen v USA celkem 19 193 prodaných kusů. To znamená meziměsíční zvýšení o 47,5% a meziroční o 29,7%, navíc rekord od dubna 2008. Nový model Priusu je nejen v USA velmi populární. „Továrny pracují přesčas a naplno… Naneštěstí, baterie nestíhají vyrovnávat poptávku. Výroba baterií musí být navýšena aby se mohla zvýšit i naše výroba,“ řekl Takahiko Ijichi, provozní ředitel Toyoty.

Panasonic EV Energy, společnost, která pro Toyotu NiMH baterie vyrábí, jich zvládne údajně zhruba 500 000 za rok – což by na první pohled mělo stačit, ale firma dodává baterie také pro automobilky HondaGeneral Motors. Plánováno je proto rozšíření výroby. Jen pro zajímavost, nová Honda Insight se v USA neprodává zvlášť dobře, za červenec to bylo 2295 kusů a k tomu 969 kousků Honda Civic Hybrid. Celkem se za červenec 2009 v USA prodalo 35 429 hybridních automobilů, což dělá 3,55% z celkového prodeje nových aut. Dosud největšímu podílu hybridů výrazně pomohlo také americké (CARS – „Car Allowance Rebate System“).

Mitsubishi cX

Mitsubishi chystá hybrid s rozšířeným dojezdem

Půjde-li všechno podle plánů naznačených automobilkami, budou se na nás od konce roku doslova sypat zajímavá auta na alternativní pohon. Po  je tu další zásadní novinka. , jehož elektromobil už získává velmi reálné obrysy, chystá na konec roku 2010 ještě další překvapení. A tím jest s rozšířeným dojezdem.

Podle informací magazínu Register Hardware půjde o malé zhruba v relacích či . Mohl by tedy být založený na konceptu Mitsubishi cX představeném na v roce 2007. Pohonný systém se má velmi podobat systému Voltec chystanému pro či . O šťávu se postará , díky ní auto ujede SUV až 65 km čistě na . Po jejím vyčerpání se zapne malý, 660ccm přeplňovaný tříválec o výkonu 52 koní, díky kterému ujedete dalších alespoň 320 km. Do amerických showroomů má dorazit ve zmíněném roce 2010, do o rok později a globálně jej má firma uvést v roce .

Mitsubishi cX Mitsubishi cX Mitsubishi cX
General Motors - Chevy Volt - podvozek

Nissan i General Motors chtějí lepší baterie

Baterie pro hybridyelektromobily se dnes potýkají jak s nízkou kapacitou, tak i omezenou životností a schopností dobře fungovat pouze v omezených podmínkách. Například když klesne teplota lithium-iontových baterií pod -10°C, případně stoupne nad 60°C, jejich výkon jde strmě dolů.
General Motors chtějí v případě svého chystaného hybridu Chevy Volt tento problém řešit za pomoci klimatizace, jak prozradili Denise Grey a Bob Kruse, kteří jsou za vývoj vozu zodpovědní, v rozhovoru pro magazín Green Fuels Forecast. Zkrachovalá a znovu na nohy postavená automobilka slibuje, že Volt ujede čistě na elektřinu 65 km a baterie vydrží 240 000 km nebo 10 let.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Inženýři a konstruktéři při stavbě Voltu využili poznatků, které nasbírali už při vývoji „nechvalně“ proslulého elektromobilu GM EV1. Do prvních kusů Voltu (či jeho evropské obdoby Opel Ampera) budou montovat baterie od LG Chem. Klimatizace poháněná doplňkovým spalovacím motorem se postará o nastavení té správné provozní teploty baterií skrze tekutinu. Časem chtějí General Motors vybudovat vlastní továrnu na výrobu bateriových sad.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Právě na tomto poli je podle Grayových slov v současné době vidět snaha o standardizaci, kdy automobilky jako Ford, Chrysler i GM společně pracují na definici základních požadavků pro baterie do hybridů i plug-inů. V souvislosti s tím je zajímavá také zpráva společností EnerDelNissan, které společně zkoumají novou generaci vodivých materiálů, které by měly pomoct snížit náklady a zvýšit výkon.

Velozzi SOLO

Velozzi SOLO – plug-in hybrid s mikroturbínou

Velozzi z Kalifornie je malá společnost zaměřená na vývoj dopravních prostředků šetrných k životnímu prostředí. Na svých stránkách sice tvrdí, že zaměstnává světové kapacity v oboru vědy, techniky a designu, nicméně z webových stránek a dosud realizovaných aktivit to spíš vypadá, že mají jednoho dobrého 3D grafika. Ten čas od času vypustí do světa obrázek nějakého zajímavého stroje, jako je to třeba nyní v případě plug-in hybridního crossoveru Velozzi SOLO.

Má jít o luxusní, lehký, ale přitom ekologický a moderní automobil dneška atraktivní pro všechny. Velozzi v tiskové zprávě píší, že při konstrukci vzali od začátku do úvahy fakt, že půjde o hybrid. Zaměřili se proto na využití lehkých materiálů – například nanotrubičekkarbonových vláken. Zároveň ale neopomněli bezpečnost, šetrnost ani spotřebu. „SOLO bude prostorné jako SUV, ale výkonné jako sedan,“ dušuje se Velozzi. Jako hlavní zdroj elektřiny mají posloužit li-ion baterie, které bude dobíjet mikroturbína schopná spálit cokoliv od benzinu přes naftu, ethanol, methanol, butanol, bionaftu až po zemní plyn. Součástí konceptu jsou snad všechny vychytávky, na které si lze vzpomenout, včetně superkondenzátorů a regenerativního brzdění. Spotřeba by se měla dostat na 2,3 l/100 km a max. rychlost 210 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h kolem šesti sekund. Kdy začne výroba? Prý mezi lety 20112012. Tak uvidíme!

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid – první s li-ion bateriemi

„Exkluzivní design, největší možný komfort a úžasné inovace – to je nový Mercedes-Benz třídy S.“ Němci prostě vědí jak zapůsobit. Inženýři však podle tiskové zprávy nepracovali jen na pohodlí řidiče a pasažérů, ale mákli si také na pohonném systému. Nový Mercedes-Benz S 400 Hybrid je proto prvním na trhu, který využívá lithium-iontové baterie. Konkrétně jde o 32článkovou, 120V baterii o kapacitě 0,9 Ah, zhruba o velikosti krabice od bot.

Nissan Serena minivan

Nissan uvede v Japonsku vlastní hybridy v roce 2011

Nissan Altima Hybrid je prozatím jediným hybridním automobilem této značky v prodeji. Nissan v něm využívá technologii hybridního pohonu značky Toyota. Podle japonského ekonomického deníku Nikkei uvšem automobilka už v roce 2011 uvede nový hybrid, který bude využívat nově vyvinutého vlastního hybridního pohonu. Ten byl být postaven na lithium-iontových bateriích, má jít o něco podobně levného jako má Honda ve svém IMA, který montuje třeba do modelu Insight. Prvním modelem, který by mohl být vybaven novým typem pohonu má podle novin být minivan Serena, jedno z nejprodávanějších aut Nissanu v Japonsku. Více než na hybridy však Nissan sází na elektromobily. První modely chce doma představit už koncem roku 2010. Nissan se chce stát lídrem na trhu s elektromobily.

Honda CR-Z

Sportovní hybrid Honda CR-Z v prodej v Japonsku od února 2010

Nový ředitel automobilky Honda Takanobu Ito oficiálně potvrdil, že další hybrid téhle značky půjde v domácím Japonsku do prodeje už během února 2010. Půjde o sportovně laděný hybridní automobil Honda CR-Z, původně představený na autosalonu v Tokiu v roce 2007. Ten doplní nedávno představený rodinný hybrid Honda Insight, menší Honda Civic Hybrid a další hybridní modely. Později přijde na trh také hybridní verze modelu Honda Jazz vybavená systémem pohonu IMA. Kromě něj však automobilka nyní pracuje na novém hybridním pohonném systému, který by mohla montovat také do středně velkých a velkých automobilů.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Toyota Prius logo

Japonsko ovládlo trh s hybridy

Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.

Toyota - Akio Toyoda

Toyota má raději hybridy než elektromobily

Automobilku Honda starý prezident opouští, do Toyoty nedávno nastoupil nový. Akio Toyoda nastupuje do firmy, jejíž prodeje se propadly o desítky procent. Musí čelit bezprecendentní krizi automobilového průmyslu. Toyoda je vnukem zakladatele Toyoty Kiichiro Toyody. V roce 1984 byl šéfem americké továrny NUMMI, kterou automobilka vybudovala společně s General Motors. Odtud ostatně nejspíš pramení aktuální spekulace o možnosti sdílení technologií mezi těmito dvěma giganty. V rozhovoru pro CNN však Toyoda mluvil především o budoucím směřování své firmy. Řekl, že musí vyvinout taková auta, která co nejlépe odpovídají podmínkám každého regionu – Japonska, USAEvropy. Zároveň se opřel do elektromobilů. Největším problémem je podle něj omezená životnost baterií. „Tento problém musí být vyřešen,“ řekl doslova. Dodal, že nadále chce prosazovat především technologii hybridního pohonu, kde má Toyota více než 12 let praktických zkušeností. „Záleží na tom jak budou elektromobily využívány a jak užitečně budou vnímány, prozatím se ale Toyota zaměří na hybridy,“ řekl. V Japonsku nová Toyota Prius tvrdě soupeří s konkurenční novinkou Honda Insight. Brzy se obě auta začnou prodávat i ve zbytku světa. „Máme ambici popularizovat hybridy pro co nejširší veřejnost,“ komentoval Toyoda. Zároveň věří, že schémata podobná českému šrotovnému podpoří právě prodej hybridních automobilů nejen v domácím Japonsku, ale i ve zbytku světa.