Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

Honda CR-Z hybrid

Honda prodala přes 300 000 hybridů, plánuje další

Japonská Honda patřila spolu s Toyotou k prvním automobilkám, které se pustily do prodeje hybridních automobilů. Na americkém trhu byla dokonce v roce 1999 první se svou první generací hybridu Honda Insight, jehož nástupce byl nedávno uveden na trh a velmi dobře se prodává. Celkem už Honda prodala přes 300 000 hybridů, největší počet z toho zabírají hybridní modely Honda Civic (255 000). Už v roce 2010 chce automobilka uvést na trh další hybrid, který by měl být založený na konceptu CR-Z představeném už v roce 2007. Narozdíl od prakticky zaměřeného nového Insight má být budoucí hybrid více sportovně zaměřený.

Valeo a Michelin společně vyrobí elektromobily

nedávno překvapil svou technologií , která má přinést revoluci do světa . Aby to celé francouzský výrobce pneumatik dotáhl do konce, chystá se přibrat do tandemu také průmyslovou společnost Valeo zaměřenou na návrh a výrobu komponent. Je to stejná společnost, která v roce 2008 získala na veletrhu Automechanika ve ocenění za svou mild hybrid technologii StARS neboli . Tuhle věcičku, která vypne motor kdykoliv třeba stojíte na semaforech, už dneska chtějí prakticky zapracovat do svých aut prakticky všichni velcí i malí výrobci (například C2, C3, třídy A a B, a další). Společný elektromobil vyvinutý tandemem Valeo a Michelin má představovat „francouzského šampiona“ elektromobilismu. Rádi se necháme překvapit!

elektromobily - dobíjecí stanice u McDonaldu

Švédský McDonald nabídne dobíječky pro elektromobily

Švédsko dnes patří mezi evropské a dost možná i světové premianty v podpoře alternativních typů pohonů. Aktuálně se švédská společnost Elforsk a švédský McDonald dohodli, že zahájí pilotní projekt budování dobíjecí infrastruktury pro plug-in hybridní automobilyelektromobily u těchto švédských fastfoodů. První testovací dobíjecí stanice budou vybudovány v McDonaldech ve Stockholmu. V současné době jezdí po Švédsku teprve několik stovek elektromobilů, nicméně seveřané by rádi měli na silnicích do roku 2020 přes 600 000 takových automobilů. Ty by pak měly být zásobeny elektřinou vyráběnou z obnovitelných zdrojů energie, zejména větrných elektráren. Dnes je v zemi 44% energie vyráběno ve vodních elektrárnách a dalších 47% v jaderných elektrárnách. Větrné turbíny zaujímají poslední místo s 1% podílu, zatímco biopalivabiomasa produkují celých 9% energie.

Li-ion baterie – čekání na revoluci

Lithium-iontové baterie jsou dnes jednou z nejdůležitějších technologií nejen v oboru spotřební elektroniky, kde dodávají energii malým přenosným počítačům a mobilním telefonům, ale také v oblasti automobilismu. Li-ion baterie slouží v hybridních automobilech a v blízké budoucnosti se stanou hlavními zásobiteli energie malých městských elektromobilů. Tesla Motors jimi pohání svůj sportovní elektromobil Tesla Roadster. Současná technologie li-ion baterií je však stále ještě nedostačující zejména co se kapacity a doby nabíjení týká. Proto prakticky po celém světě probíhá ve výzkumných laboratořích mnoha různých společností intenzivní výzkum, který má přinést lépe využitelné lithium-iontové články. Už v roce 2010 je chce ve svém hybridním pohonném systému Integrated Motor Assist využívat japonská automobilka Honda, která nedávno uvedla na trh svůj nový hybrid Honda Insight. Na vývoji svých baterií pracuje s dalším japonským gigantem – Sanyo. Hlavní předností jejich nových baterií nemá být ani tak zvýšená kapacita, jako velmi rychlý čas dobíjení. Mnohem větší část kapacity baterií tak bude moct být využita k pohonu elektromotoru, což zase umožní využít hybridní pohon IMA ve větších a těžších typech automobilů. Navíc mají být nové baterie výrazně levnější. Není bez zajímavosti, že se společností Sanyo spolupracuje v oblasti li-ion baterií také německý koncern Volkswagen. Chce je využít pro své hybridy a elektromobily, a to už od roku 2012. O pokrocích v oblasti vývoje technologie uskladňování energie pomocí lithium-iontových baterií nedávno informoval také prestižní magazín Nature, který přinesl informaci o vysokokapacitních li-ion bateriích využívajících nanotechnologií, konkrétně silikonových nanodrátků.

Barack Obama prezident USA

Obama prosadil podporu hybridů a hromadné dopravy

Novopečený americký prezident Barack Obama se již brzy chystá podepsat konečně schválený záchranný balíček proti ekonomické krizi. Americký Senát v sobotu schválil stimulační plán v hodnotě 787 miliard dolarů, tedy asi 17,5 bilionu korun (více na IHned.cz). Součástí ohromného balíku výdajů, které si budou muset Spojené státy kompletně vypůjčit, je i masivní podpora hromadné dopravy. Vysokorychlostní vlaky a městské dráhy, které původně měly být dotovány pouze 300 miliony dolarů, si nově ukously 8 mld. dolarů spolu s 6,9 mld. dolarů pro veřejnou dopravu a 1,3 mld. dolarů pro Amtrak, americkou národní železnici. Velké podpory se dočkají také plug-in hybridy, hybridyauta na palivové články. Jde o 2 mld. dolarů jakožto půjčky na vývoj pokročilých technologií baterií. Kromě toho se balíček zabývá také chytrou rozvodnou sítí, která získá 4,5 mld. dolarů a je nezbytná pro další podporu obnovitelných zdrojů energie jako jsou větrné turbínysolární elektrárny.

energetické tlumiče student MIT

Novinka z MIT: tlumiče vyrábějící energii

Budoucí automobily možná nebudou zíkávat zpět energii pouze z regenerativního brzdění, ale například také z nerovností na vozovce. Ty jsou podle všeho jedním z důležitých faktorů ovlivňujících spotřebu, ale zároveň existují možnosti jejich využití pro generování energie. Studenti na Massachusetts Institute of Technology (MIT) vytvořili tlumiče, které vyrábějí energii kdykoliv vozidlo vjede do rigolu nebo narazí na jinou nerovnost. Přitom dělají jízdu příjemnější než běžné tlumiče. Shakeel Avadhany, jeden z výzkumníků, odhaduje, že využitím nových tlumičů lze dosáhnout až 10% snížení spotřeby. Studenti založili společnost Levant Power Corp. s jejíž pomocí chtějí nyní produkt komercializovat. Už teď testují své energetické tlumiče na několika vozech Hummer, protože firma vyrábějící tyto velké vozy projevila o technologii zájem. Zároveň existuje podle Zacka Andersona, dalšího člena týmu, velký potenciál v armádních firmách a společnostech vyrábějících velké nákladní automobilytrucky. Neměl by ale být problém přizpůsobit tlumiče také pro menší osobní hybridní automobily nebo elektromobily. Studentům při jejich práci radil mimo jiné také profesor Yet-Ming Chiang, mimo jiné spoluzakladatel společnost A123 Systems, firmy zabývající se vývojem pokročilých lithium-iontových baterií. Mimochodem, britští výzkumníci zhruba v téže době přicházejí s podobným nápadem, jen se na něj podívali „z druhé strany“. Vymysleli „zelené“ zpomalovací prahy, které generují elektřinu.
energetické tlumiče student MIT

Honda Insight

Hybrid Honda Insight v prodeji

Nejžhavější konkurent tradičního hybridu Toyoty Prius jde právě nyní na japonský trh. Základní cena Hondy Insight byla stanovena na zhruba 21 tisíc dolarů, což je přepočteno dnešním kurzem 462 tisíc korun. Základní verze ostříleného Priusu se přitom v Japonsku prodává nyní za v přepočtu 566 tisíc korun.

Honda od začátku slibovala, že se proti Priusu bude vymezovat především cenou, což se zatím potvrzuje. Roční plán prodejů je 200 tisíc vozů. Polovina je určena pro USA, zbytek se má podle plánu prodat na japonském a evropském trhu. Zřejmě proto se spekuluje i o tom, že v USA bude cena ještě citelně nižší, a sice v rozsahu 19 až 20 tisíc dolarů (418 – 440 tisíc Kč).
Na ohlášení cen pro Evropu si ještě nějakou dobu počkáme. Jisté je však jediné, cena nebude vyšší než u konkurence. A ta na to v ideálním případě bude rychle reagovat.

Opel Ampera

Opel Ampera – evropský Chevy Volt

General Motors se ani v nejtěžších chvílích nevzdávají. Americký Kongres schválil automobilce finanční injekce vzdor ekonomické krizi, a tak teď GM dělají co mohou, aby se vyhrabali ze srabu. Podobně jako Mitsubishi také pomalu lákají na na novinky, které představí na Ženevském autosalonu. Jednou z nich bude také Opel Ampera, evropský bratříček hybridního automobilu Chevy Volt (jehož oficiální označení zní „Extended Range Electric Vehicle“ čili E-REV a firma by mu moc ráda přisoudila pojem „elektromobil„). Evropa je z pohledu GM zcela jistě klíčovým trhem pro tento typ automobilů, protože Evropané jsou přeci jen šetrnější ke svému životnímu prostředí a díky vyšším cenám pohonných hmot také opatrnější na spotřebu. Žádné technické podrobnosti zatím nejsou k dispozici, vše se dozvíme 3. března v Ženevě.

Volkswagen Golf CitySTROMER

Rozhovor: Petr Dvořák – zkušenosti s provozem elektromobilu

Jsou podle vás stále ještě hudbou budoucnosti? Pro některé nikoliv. Petr Dvořák, mimo jiné člen Českého klubu elektromobilistů, je spokojeným uživatelem už dva roky. Neváhali jsme a požádali ho o rozhovor, ve kterém se můžete dozvědět jak se ke svému elektrickému vozu dostal a jakou jim předvídá budoucnost.

Jakým typem elektromobilu jezdíte, jak dlouho už a jakým způsobem, tj. například denně do práce, víkendové vyjížďky?

Petr Dvořák: Jedná se o Volkswagen Golf III. Vlastním jej už dva roky, dojíždím denně do zaměstnání, nabíjení u zaměstnavatele povoleno.

Jde se o „vlastní výrobu“ nebo sériovou? Jak jste se vlastně k téhle problematice a posléze i vlastnímu elektromobilu dostal?

Seriová výroba, původně jsem si chtěl přestavět Škodu Felicii na , následně jsem se dostal k Českému klubu elektromobilů a tam jsem zjistil, že se elektromobily již dávno (cca od roku 1990) vyrábějí seriově jen se o tom moc neví. Řekl jsem si proč pracně vyrábět již vyrobené? Pořídil jsem si tedy profesionálně vyrobený elektromobil od .  

Lotus Evora

Lotus chystá vlastní plug-in hybrid

„Nebuďte překvapeni, pokud zanedlouho představíme elektrický Lotus,“ řekl listu Financial Times Michael Kimberley, výkonný ředitel společnosti . Automobilka už údajně na elektrickém pohonu pracuje přes deset let a již brzy má začít sklízet plody tohoto úsilí. Nepůjde však o čistý , nýbrž o  ne nepodobný například vozu od . Kromě baterií a  tedy bude vybaven ještě malým spalovacím motorem, který bude fungovat jako generátor neboli „range extender“, rozšíření dojezdu. Očekává se, že Lotus by mohl první svého nového vozu předvést již na během března tohoto roku. Dojezd by se měl pohybovat kolem 650 km. „Bude to světová ukázka toho, co se dá dělat s technologií elektrického pohonu,“ dušuje se Kimberley. Mimochodem, Lotus už dnes vyrábí součásti pro elektromobil , který je postaven na modelu . Lotus, narozdíl od ostatních světových automobilek, nijak výrazně dopady krize nepociťuje. Během letoška uvede model Lotus Evora, první zbrusu nové auto po 13 letech, a také nové generace vozů Lotus Esprit a Lotus Elise. Právě na podvozku modelu Evora by údajně měl být založen nový hybridRočně prodá automobilka kolem 3000 automobilů. Elektrickém pohonu se věnuje ve spolupráci s britským Ministerstvem obchodu a průmyslu, britská vláda chce podle všeho učinit ze své země centrum automobilového výzkumu, dokonce se prý zajímala o možnost výroby Voltu v Británii. Ale zpátky k Lotusu. Pokud má připraven elektrický pohon, co mu bude bránit vstoupit například do lukrativního segmentu malých městských vozů, podobně jako to udělala se svým krásným kouskem ?

Mercedes-Benz BlueZERO

Mercedes-Benz představil elektromobil BlueZero

Německá automobilka Mercedes-Benz představí na autosalonu v Detroitu kromě mnoha dalších novinek trojici velmi zajímavých konceptů označených jako BlueZero.

Pětimístný automobil o rozměrech 4,22 m na délku, 1,89 m na šířku a 1,59 na výšku bude k dispozici ve třech konfiguracích. BlueZero E-CELL je čistý elektromobil s dojezdem 192 km až 400 km a lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 35 kWh, které jsou chlazené kapalinou. Dobití prázdné baterie by mělo zabrat tři až čtyři hodiny, zrychlení automobilu z 0 na 100 km/h je méně než 11 sekund a max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Další variantou je BlueZero F-CELL, automobil na vodíkové palivové články. Vodík nedávno magazín Top Gear při srovnání elektromobilu Tesla Roadster a vodíkového vozu Honda FCX Clarity pojmenoval jako „palivo budoucnosti„. A Mercedes nechce ponechat nic náhodě. Model F-CELL obsahuje pokročilé palivové články s výkonem až 90kW, které je možné velmi rychle znovu „nabít“ (nabrat vodík). Na jednu nádrž vodíku ujede F-CELL až 400 km. V provozu pak automobil používá vždy nejvýhodnější kombinaci energií – při pomalé jízdě pouze tu z li-ion baterií, při zrychlení využívá jak palivové články, tak baterie. Palivové články jsou pro Mercedes-Benz údajně jednou z klíčových technologií pro automobily určené na cesty na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi. Poslední variantou vozu BlueZERO je BlueZERO E-CELL PLUS, kdy je elektrický pohon skombinován s doplňkovým spalovacím motorem. Jde o přeplňovaný benzinový tříválec s výkonem 50kW, stejný, který najdeme u vozů Smart ForTwo. Motor slouží jako „range extender“, tedy generátor pro dobíjení baterií, vůz má pak dojezd 600 km (z toho 150 km čistě na baterie) a emise pouze 32 g oxidu uhličitého na kilometr. Mercedes se navíc chlubí, že velmi modulární stavba nového konceptu umožňuje snadno přidávat další individuální konfigurace vozu.
Mercedes-Benz BlueZERO

elektromobil Toyota E-COM (2001)

Toyota odhalí v Detroitu také elektromobil!

Detroitský autosalon, jehož brány se otevřou v aktuálně problémy stíhané severoamerické metropoli již příští měsíc, zažije řadu nečekaných překvapení. Jedním z nich bude také odhalení zcela nového elektromobilu značky Toyota. Kromě nové třetí generace hybridního automobilu Toyota Prius tedy japonská automobilka předvede další koncept. O tom, že svůj vlastní malý elektromobil v segmentu městských vozů jako je třeba Mitsubishi i MiEV nebo Subaru R1e Toyota vyvíjí informoval už v září letošního roku magazín Bloomberg. „Elektromobil půjdedo masové výroby v průběhu roku 2010,“ referoval tehdy magazín s odvoláním na slova prezidenta Toyota Katsuaki Watanabeho. Kromě toho byly v článku zmíněny také plug-in hybridy Prius, jejichž testování čile probíhá. Toyota údajně hodlá uvést první plug-in hybridy až koncem roku 2010. Právě tento rok bude, zdá se, v oblasti alternativních pohonů a paliv skutečně zlomový. Řada velkých i malých automobilek má na tuto dobu naplánováno uvedení svých hybridů či elektromobilů na trh. Toyota s „čistými“ elektromobily má zkušenost. V minulosti (2001) vyráběla malé městské elektromobily E-COM, kromě toho také testovala čistě elektrickou verzi modelu (s označením ).

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Kia má s hybridy velké plány

Kia Motors, součást jihokorejské skupiny Hyundai Kia, se podobně jako většina ostatních asijských automobilek začíná čím dál tím aktivněji angažovat v oblasti alternativních pohonů. Prozatím jde především o rovinu výzkumu a vývoje, nicméně komerční nasazení nových technologií očekává automobilka už v průběhu příštích pár let. HyundaiKia sdílejí výzkumné centrum zaměřené na ekologii dopravy, které vyrostlo v Soulu. Právě tam vznikla například už třetí generace automobilu na palivové články Kia Sportage FCEV. Zároveň má dnes k dispozici prototypy dvou generací hybridů – Kia Rio Hybrid a Kia C’eed Hybrid, založený na velmi oblíbeném modelu Kia C’eed. Jde nicméně o tzv. „mild hybridy“ podobné těm značky Honda, které nedokážou pracovat čistě na elektřinu. První komerční hybrid se Kia chystá uvést pod značkou nové generace vozů Kia Spectra v roce 2009 na domácím trhu. V roce 2010 má první Kia hybrid přijít také do USA jako součást redesignované řady Kia Optima. Zástupci společnosti prohlásili, že nevidí důvod ve vývoji původního hybridního vozu, protože hybridní pohon vidí pouze jako přestupní stanici ve vývoji alternativních pohonů pro osobní automobily. Což zní poměrně slibně vzhledem k elektromobilům a elektrickému pohonu vůbec. Namísto toho se Hyundai-Kia zaměří na vývoj původního plug-in hybridu pro rok 2013 a také na vodíkové palivové články. Už dnes má k dispozici letku SUV prototypů Kia Sportage a Hyundai Tucson s pohonem na palivé články a dojezdem kolem 400 km! Podobně jako Honda se svým modelem Honda FCX Clarity se i Kia chystá nasadit tyto automobily do provozu v malém testovacím programu, kdy si je firmy budou moct pronajímat.