Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker otevřel první prodejnu v Los Angeles

Henrik Fisker, zakladatel společnosti Fisker Automotive, nedávno prohlásil, že hlavní inspirací pro vývoj plug-in hybridu Fisker Karma mu byl herec Leonardo DiCaprio. „Před pár lety to začalo lidmi, kteří byli o pár let napřed. Mohli jste vidět některé filmové hvězdy, jak si kupují Toyotu Prius – třeba Leonarda di Capria,“ řekl Reuters. „Mohl si koupit jakékoliv jiné auto na světě. Já to tehdy viděl v televizi a řekl jsem si, sakra, proč si tenhle chlápek, kterej si může koupit stejně dobře Ferrari jako Rolls Royce, kupuje zrovna Priuse? Něco se začalo měnit,“ dodal. ČÍST DÁL…

Toyota Prius

Toyota Prius (2010)

Už třetí generace hybridního automobilu Toyota Prius spatřila světlo světa v roce 2009. Nejde, jak si mnozí vysnívali, o plug-in hybrid, ten má na trh dorazit teprve . Nový Prius má o něco silnější motor, aby lépe zvládal jízdu po , nicméně přesto nižší spotřebu i emise než jeho předchůdce. Ale co především, vypadá zas o něco lépe. Jde o plný hybrid, který dokáže ujet až 1,6 km čistě na elektřinu max. rychlostí 40 km/h. Hlavním soupeřem je novému v současné době výrazně levnější, přitom podobně „výkonná“ .

Honda Insight

Honda Insight (2010)

Ačkoliv v oblast hybridních aut poslední dekádu jasně ovládla Toyota Prius, japonský souputník v podobě automobilky Honda nelenil. Dlouho vylepšoval svůj pohonný systém IMA, aby mohl v roce 2009 konečně přivést na svět i svůj plnohodnotný hybrid. Nová Honda Insight s sebou nese dědictví stejného jména jako první komerčně dostupný hybridní automobil značky Honda, nicméně tentokrát už jde o čtyřmístný hatchback, který se Priusu snadno vyrovná po všech stránkách. A v jedné ho předčí – v ceně, která je výrazně nižší.

Honda CR-Z

Autosalon Tokyo: Honda představí produkční verzi hybridu CR-Z

Poprvé se koncept sportovnějšího hybridního hatchbacku Honda CR-Z představil na autosalonu v Tokyu 2007. O dva roky později se na tom samém místě budou návštěvníci moct kochat už téměř výrobní verzí hybridního auta.

Dvoumístný hybrid by se měl dostat do výroby začátkem příštího roku, nejprve v Japonsku. Pod kapotou najdeme 1,5l čtyřválec doplněný o hybridní pohon IMA. Namísto automatické převodovky CVT jako je v modelu Honda Insight nabídne CR-Z šestistupňovou manuální převodovku.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Volvo V70 plug-in hybrid DRIVe

Volvo uvede plug-in hybrid se spotřebou 1,9 l na 100 km

S ne zas až tak překvapivým odhalením přišel po skončení autosalonu ve Frankfurtu švédský výrobce automobilů Volvo. Hodlá totiž už během roku 2012 uvést na trh svůj první sériově vyráběný plug-in hybrid. Pohon zajistí elektromotordieselový agregát. Kombinovaný dojezd má dosahovat 1200 km, emise skvělých 49 g/km a spotřeba 1,9 l/100 km. No nekupte to!   

Volvo, známé podobně jako jiné severské automobilky jako Saab, především díky svému důrazu na , vcelku správně předpokládá, že spotřebitelé i nadále budou vyžadovat bezpečné, pohodlné vody s dobrými jízdními vlastnostmi, velkým úložným prostorem, ale navíc také co nejnižší spotřebou.

Volvo V70 plug-in hybrid DRIVe Volvo V70 plug-in hybrid DRIVe Volvo V70 plug-in hybrid DRIVe

Právě plug-in hybridy tyto požadavky dokonale splňují. Navíc při využití dieselového motoru (proti běžnějšímu benzinovému) lze dál snížit spotřebu paliva i emise oxidu uhličitého (otázkou je, co další uvolňované škodliviny?). Štávu elektromotoru dodají lithium-iontové baterie, samozřejmostí je rekuperace.

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid je nový rodinný sedan z dílny automobilky Ford. Kromě hybridního pohonu je k dispozici také klasická verze s benzinovým agregátem. Automobil Ford Fusion Hybrid byl zařazen do prestižního žebříčku Kelley Blue Book 10 „nejzelenějších“ automobilů roku 2010. Zároveň se podařilo profesionálním řidičům s autem dosáhnout průměrné spotřeby 2,88 l/100 km a ujet s ním na jednu nádrž 2313, km. Výroba probíhá v Mexiku.

Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

asistovaný hybrid

Pokročilá verze mild hybridu. Elektromotor je zde využit jako „asistent“ spalovacího motoru, dodává točivý moment když je potřeba – např. při zrychlování. Elektromotor je umístěn mezi spalovací motor a převodovku. Může jít opět o větší startér, který se však zapojí vždy, když řidíč šlápne na plyn. Podobně jako u mild hybridu může být využit pro opětovné startování motoru například při stání na semaforech.

mild hybrid

Typ hybridního pohonu, kdy hybridní auto využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor a elektromotor pouze ve vybraných situacích asistuje, např. při rozjíždění či zrychlování. Není však možné, aby mild-hybrid byl poháněn pouze elektřinou.

Označení „mild hybrid“ se často využívá pro konvenční vozidla s předimenzovanými startéry, které umožňují vypnout motor kdykoliv např. brzdí či zastavuje a poté jej opět rychle uvést do provozu. Zároveň je díky startéru možná rekuperace energie.

IMA

Zkratka pro „Integrated Motor Assist“, hybridní pohonný systém automobilky Honda. Lze jej označit jako paralelní hybrid nebo také mild hybrid. Poprvé jej automobilka představila v roce 1999 ve svém hybridním automobilu Insight. V modelu Honda Civic Hybrid z roku 2006 je systém IMA upraven tak, aby bylo možné aktivovat elektrický motor při dojíždění bez toho, aby běžel i spalovací motor. Hlavní součástí IMA je regenerativní brzdění (slovník: rekuperace).

sériový hybrid

Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV nebo REEV (Range-Extended Electric Vehicle). Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

paralelní hybrid

Pokud dělíme hybridy podle struktury pohonného systému, jsou tzv. „paralelní hybridy“ nejčastěji vyráběným typem hybridních automobilů. Jsou vybaveny spalovacím motorem i elektromotorem, které jsou propojeny převodovkou. Elektromotor i spalovací motor jsou zapojeny „vedle“ sebe, tedy paralelně, a k pohonu automobilu lze využít buďto jeden z nich nebo oba najednou. Jiným označením pro tento typ hybridů je plný hybrid.