Hybrid

2020 – každé páté auto prodané v USA bude hybrid

Podle studie finanční společnosti JPMorgan týkající se prodeje hybridních automobilů v roce 2020 se dá očekávat, že a deset let se ročně bude prodávat zhruba 11,28 mil. hybridů. Odvážná předpověď, nicméně uvědomíme-li si, že v současné době prakticky všechny automobilky, nejnověji například Volvo, nějaký model hybridu chystají, nemusí to být zas tak přehnané. Těch 11,28 milionu má představovat zhruba 13% z celosvětových prodejů nových automobilů. Jedním z největších trhů jsou Spojené státy americké, kde tento podíl bude ještě vyšší. Až pětina zde prodaných nových aut mají být hybridy. Podle zprávy budou hlavním motorem růstu vládní omezení průměrné spotřeby (aktuálně např. v USA, připravují se v Číně) a především „drastické“ snížení ceny hybridních technologií. Realistický odhad? Uvidíme za deset let.

Volvo V70 plug-in hybrid

Volvo a Vattenfall společně vyvinou plug-in hybrid

„Volvo, které může natankovat elektřinu ze standardní domácí zásuvky bude realitou v roce ,“ píše se v tiskové zprávě společností , ve které oznamují spolupráci na vývoji nového . Spolupráce začala už dříve, začátkem roku 2007, ale teď ji obě společnosti posunují na další úroveň. „Investujeme do společného průmyslového podniku pro sériovou výrobu plug-in ve už v roce 2012. Půjde o  poháněná .   

Toyota nabízí svůj hybridní pohon Hybrid Synergy Drive americkým General Motors

Toyota chce General Motors věnovat svou hybridní technologii?!

Podle japonského deníku Daily Yomiuri, který citoval anonymní zdroje z vyššího managementu japonské automobilky , se schyluje k velmi zajímavé dohodě. Toyota podle všeho hodlá věnovat svou hybridní technologii krachující americké automobilce . Úplně zadarmo. Toyota se údajně obává, že kolaps GM by mohl znamenat kolaps celého severoamerického trhu s automobily, což by poznamenalo nejen samotné automobilové továrny, ale především stovky a tisíce jejich dodavatelů. To by následně mělo neblahý vliv i na samotnou Toyotu. Navíc, pokud by GM věnovala svůj a další technologie pohánějící , de-facto by si tím pojistila pozici světově standardizovaného typu . Navíc by se údajně mohl dále urychlit jeho vývoj a snížování ceny. Celý tenhle plán by mohl být ještě jakž takž schůdný, pokud by mezi oběma automobilkami existovala nějaká kapitálová provázanost. Ta ale neexistuje, GM a Toyota pouze provozují v Kalifornii jednu společnou továrnu – to je ale tak vše, co spolu kdy měly společného. Podle magazínu GM-Volt.com jde tudíž o pouhé spekulace, což mu údajně potvrdily i některé zdroje blízké General Motors.

Subaru hybrid

Hybrid od Subaru v roce 2012?

Japonská společnost Fuji Heavy Industries, která vlastní značku , by mohla už v roce světu představit svůj vlastní benzinový hybrid. Podle všeho by automobilka chtěla využít hybridní pohonný systém společnosti Toyota (Hybrid Synergy Drive), který pohání například vůz Toyota Prius. Toyota je ve Fuji největším akcionářem, nicméně není bez zajímavosti, že v minulosti měli ve FHI podíl také Nissan či General Motors. V současné době se firma zaměřuje na vývoj úsporných motorů a vozů s  zejména z důvodu zpřísňování legislativy jak v Evropské unii, tak v USA pod vedením Baracka Obamy. Japosko se chystá v oblasti emisí a spotřeby také přitvrdit. Kromě toho se FHI snaží také o vlastní elektromobil, který byl prozatím představen v podobě prototypu Subaru R1e.

BMW - Mercedes společně?

Daimler a BMW budou úzce spolupracovat

Jen pár dnů poté, co jsme psali o názorech současného šéfa Fiatu Sergia Marchionneho na budoucnost automobilového průmyslu, přichází praktické potvrzení jeho prorockých slov. Marchionne řekl, že až ekonomická krize skončí, zbude v oblasti automobilového průmyslu pouze několik světových hráčů. Jednotlivé automobilky budou podle něj nuceny se dál a dál spojovat. A teď je to tu. Daimler ohlásil úzké partnerství se svým odvěkým rivalem – bavorskou automobilkou BMW. Německý list Der Spiegel přinesl informaci o tom, že oba výrobci přemýšlejí o sdílení některých komponent a součástek a dokonce možná i o částečném sloučení. Obě automobilky zažívají těžké časy, ostatně jako většina jejich konkurentů. Zisk BMW loni klesl o 90%. Stejně tak provozní zisk automobilky Daimler loni klesl. Není divu, že výrobci podnikají i dříve nemyslitelné kroky k tomu, aby situaci ustáli. Hovoří se o tom, že základní prvky vozů Mercedes třídy A a B budou stejné jako v případě vozů Mini od BMW. „Obecně řečeno vidím jen několik oblastí, ve kterých je spolupráce principielně vyloučena,“ komentoval situaci Dieter Zetsche, ředitel Daimleru. „Je jasné, že jsme dvě nezávislé společnosti, jejichž úspěch na trh závisí na síle značek, takže jejich integrita je pro nás zdaleka nejpodstatnější. Na to je třeba myslet za každých okolností, ale nejde o něco, co by nám zabránilo v širší spolupráci,“ dodal. BMW a Daimler společně vyvíjejí také technologii hybridního pohonu.

Citroen DS5

Diesel-hybrid Citroen DS5 vyjede v roce 2011

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 představil francouzský Citroen studii C-Sportlounge. Letos na autosalonu Ženeva to pak byl krásný miniaturní Citroen DS3, který jako by z oka vypadl vozům Mini. Model DS3 má do Evropy dorazit během roku 2010dieselovými i benzinovými motory od 1,2l do 2,0l. Malé ekologické auto tedy Citroen má, co dál? Na světlo světa přichází Citroen DS5, diesel-hybrid poháněný stejným pohonným systémem jako nedávno zmiňovaný crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru. Mateřská společnost PSA říká, že řidiči se mohou těšit na výrazné snížení spotřeby paliva i emisí (až o 35%). V showroomech se má Citroen DS5 objevit už během roku 2011, stejně jako model Peugeot 3008. Půjde o první osobní auta vybavená diesel-hybridním pohonem.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Elektromobil Nissan EV-02 cestuje Amerikou

Dvě automobilky dnes vyvíjejí v oblasti elektromobilů mnohonásobně větší úsilí než kdokoliv jiný. Jsou to MitsubishiNissan. Mitsubishi se už brzy chystá uvést na trh elektromobil Mitsubishi i MiEV, Nissan svůj nový elektromobil předvede až na podzim 2010. Prozatím pilně uzavírá smlouvy s vládami jednotlivých států i měst a připravuje si půdu na jejich masivní rozlet (třeba v Číně). A s prototypem Nissan EV-02 cestuje momentálně po USA, aby novinářům a všem dalším zájemcům předvedl „vo co gou“.

Peugeot 3008

PSA Peugeot Citroen chce diesel hybridy

Už před rokem automobilky PeugeotCitroen předvedly na autosalonu v Paříži několik konceptů využívajících nového hybridního pohonu. Systém byl pojmenován HYbrid4 (původně HYmotion4) a prvním modelem, který jej využije, bude v roce 2011 crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru, v případě Peugeotu 3008 to byl 2,0l diesel s výkonem 163 koní pro přední kola a elektromotor s výkonem 37 koní pro zadní nápravu. Aktuálně koncern PSA Peugeot Citroen ohlásil, že již pokročil v přípravě výroby zmíněného hybridního pohonu a v továrnách Mulhouse a Sochaux už běží pilotní výrobní projekty. Výhodou diesel-hybridního pohonu by měla být možnost namontovat jej do celé řady různých typů automobilů. Z výrobního pásu už sjelo několik prototypů modelu Peugeot 3008 (spotřeba 4,1 l, emise 109 g/km), předtím si hybridní pohon vyzkoušeli inženýři na modelech Citroen C4Peugeot 308. Druhým vozidlem v pořadí, které využije HYbrid4 bude Citroën DS5.

Fiat - hybrid z Turína

Fiat připravuje vlastní hybridní pohon

Turínská automobilka Fiat, o které se nedávno mluvilo jako o jednom z možných zájemců o Opel, připravuje vlastní hybridní pohon. Informuje o tom italský magazín quattroruote.it. Hybridní pohonný systém je prý určen hlavně pro malá auta jako je například aktuální hit Fiat 500. Navíc je plánováno také jeho využití v autech značky Chrysler, se kterým se Fiat spojuje. Nový hybridní pohon založený na přeplňovaném motoru o objemu 900 ccm a integrovaném elektromotoru poháněném lithium-iontovými bateriemi by se mohl objevit už v budoucích verzích modelu Fiat 500 a také v připravovaném Fiat Topolino.

Hybrid LincVolt zpěváka Neila Younga

Neil Young a jeho Lincvolt – hybrid z roku 1959

Kanadský muzikant Neil Young aktuálně vydává nové album Fork in the Road. Nejsme hudební magazín, ale Young pro něj jako promo zvolil velice originální způsob. Nechal svůj nádherný kabriolet Lincoln Continental Mark IV z roku 1959 přestavět mechanikem Johnem Goodwinem na plug-in hybrid se spotřebou 2,3 l/100 km. Nazval jej LincVolt. Jezdí na elektřinu a bionaftu, emituje jen velmi nízké emise. Svůj projekt přihlásil také do soutěže Automotive X Prize. „Pouhé zpívání svět nezmění,“ zpívá Neil Young a bere si vlastní radu k srdci. LincVolt má inspirovat novou generaci návrhářů aut a ukázat, že když nádherná, 50 let stará kára může jezdit ekologicky, mohou i auta současnosti, natož pak budoucnosti. LincVolt má zároveň fungovat jako společnost, která bude dodávat hybridní pohonný systém.

Jaguar XJ

Jaguar chystá hybridní model XJ

Evropská investiční banka (EIB) nedávno schválila půjčku ve výši 866 milionů eur (asi 23 miliard Kč) evropským automobilkám. Peníze jsou určeny na vývoj „zelených“ automobilů. Evropská unie se tím snaží o podobnou podporu jakou automobilkám rozdává v USA nový prezident Barack Obama. První z evropských automobilek, které peníze využijí na konkrétní projekt, je Jaguar (ačkoliv dnes patří pod indickou společnost Tata Motors). Nová generace luxusního modelu Jaguar XJ už má být poháněna hybridním pohonem. Hlavním zdrojem energie budou baterie, nicméně jakmile bude jejich kapacita na nule, zapojí se do hry malý spalovací motor. Dobití baterií bude možné také skrze připojení k rozvodné síti, půjde tedy o plug-in hybrid. Spotřeba limuzíny se má pohybovat kolem 4,1 l/100 km, emise méně než 120 g/km, maximální rychlost 180 km/h. Kromě tohoto modelu chystá Jaguar/Land Rover také zmenšený hybridní Range Rover postavený na konceptu LRX a poháněný 2,0l dieselovým motorem.

Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

hybridní automobil Italdesign Namir

Ženeva: nejrychlejší hybrid planety od Italdesignu

Známá návrhářská společnost Italdesign odhalila u příležitosti první obrázky svého projektu Namir. Jedná se o hybridní automobil, o kterém Italdesign prohlašuje, že bude nejrychlejší na světě. Jde o výsledek spolupráce s bývalou britskou automobilkou Frazer-Nash, která dříve byla známá díky svým sportovním automobilům, ale dnes se zaměřuje na vývoj hybridních pohonných systémů. Pro turínský Italdesign Giugiaro vyvinula pohon sestávající z 814ccm rotačního motoru pohánějícího generátor. Ten napájí lithium-polymerové baterie, které dodávají proud dvěma elektromotorům s celkovým výkonem 363 koní. Maximální rychlost pojmenovaného Namir tak má být 300 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy a spotřeba kolem 2,5 l/100 km. Tvůrci vozu také slibují až neuvěřitelný dojezd 1920 km, což znamená nádrž o objemu 50 l. Emise oxidu uhličitého mají být pod 60 g/km. V mnoha ohledech se Namir podobá už před drahnou dobou odhalenému konceptu Quaranta. Konkurence pro plug-in hybrid Fisker Karma?

hybridní automobil Italdesign Namir

Magna Steyr Mila EV

Ženeva: elektromobil Magna Steyr Mila EV

O tom, že kanadská/rakouská automobilka Magna Steyr, jeden z největších světových výrobců automobilových součástek, chce vlastní elektromobil, jsme už psali. Informovali jsme i o prvním konceptu Mila Alpin. Ženevský autosalon roku 2009 byl svědkem odhalení jejich první skutečného elektromobilu Magna Steyr Mila EV. Jde o automobil od základu vybudovaný pro elektrický pohon. Tímhle základem je podvozek, který Magna nabízí OEM výrobcům, aby na něm mohli stavět své vlastní „produkty“. Podvozek je okamžitě připraven k výrobě, takže na něm lze ihned začít stavět nová auta, a to nejen na elektřinu, ale třeba i na vodík, zemní plyn nebo s hybridním pohonem. Ukázkový pětidveřový elektromobil Magna Steyr Mila EV je dlouhý 4 metry, vybaven elektromotorem o výkonu 67 koní poháněným lithium-iontovými bateriemi přímo od Magna Steyr plus střešením solárním panelem. Dojezd má být až 150 km při průměrné době nabíjení 2 hodiny 30 minut. Mimochodem, Magna v současné době spolupracuje s automobilkou Ford na nové produkční verzi elektromobilu založeného na modelu Ford Focus, a tak není divu, že i Magna Steyr Mila EV jej tak trochu připomíná.

Magna Steyr Mila EV

Honda Insight

Hybrid Honda Insight v prodeji

Nejžhavější konkurent tradičního hybridu Toyoty Prius jde právě nyní na japonský trh. Základní cena Hondy Insight byla stanovena na zhruba 21 tisíc dolarů, což je přepočteno dnešním kurzem 462 tisíc korun. Základní verze ostříleného Priusu se přitom v Japonsku prodává nyní za v přepočtu 566 tisíc korun.

Honda od začátku slibovala, že se proti Priusu bude vymezovat především cenou, což se zatím potvrzuje. Roční plán prodejů je 200 tisíc vozů. Polovina je určena pro USA, zbytek se má podle plánu prodat na japonském a evropském trhu. Zřejmě proto se spekuluje i o tom, že v USA bude cena ještě citelně nižší, a sice v rozsahu 19 až 20 tisíc dolarů (418 – 440 tisíc Kč).
Na ohlášení cen pro Evropu si ještě nějakou dobu počkáme. Jisté je však jediné, cena nebude vyšší než u konkurence. A ta na to v ideálním případě bude rychle reagovat.