Toyota Hybrid X

Toyota připravuje Prius Combi a SUV

Už delší dobu se nahlas hovoří o tom, že Toyota nechce zůstat u jediného modelu Prius a hodlá ze značky utvořit celou řadu. Oficiální místa tyto teze střídavě vyvracípotvrzuje. Už na autosalonu v Ženevě v roce 2007 ale automobilka představila koncept Hybrid X, což bylo jakési hybridní kombi vzdáleně připomínající novou Toyotu Prius roku 2010. A bylo by hloupé nevyužít značky Prius, která pro mnoho lidí představuje synonymum hybridního auta.  

Honda CR-Z

Autosalon Tokyo: Honda představí produkční verzi hybridu CR-Z

Poprvé se koncept sportovnějšího hybridního hatchbacku Honda CR-Z představil na autosalonu v Tokyu 2007. O dva roky později se na tom samém místě budou návštěvníci moct kochat už téměř výrobní verzí hybridního auta.

Dvoumístný hybrid by se měl dostat do výroby začátkem příštího roku, nejprve v Japonsku. Pod kapotou najdeme 1,5l čtyřválec doplněný o hybridní pohon IMA. Namísto automatické převodovky CVT jako je v modelu Honda Insight nabídne CR-Z šestistupňovou manuální převodovku.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Honda - hybridní auta - Insight první generace

Historie hybridních aut, 3. díl

V prvním díle článku o historii jsme se podívali do jejich prehistorie, 19. a počátku 20. století. Druhý díl načal moderní historii . Načali jsme příběh , přezdívaného také „kmotr hybridů“, který dnes dokončíme a budeme pokračovat až k moderním vozům jako je či .  

Dvoumístný hybrid Honda Insight první generace přišel na svět v roce 1999, vyráběl se až do roku 2006

Viktor Wouk se svým společníkem nakonec auto na testy přeci jen poslali. Objevily se sice nějaké komplikace, ale ty byly brzy překonány bohatší směsí paliva, neboli laděním . Finální testy v laboratoři EPA ve městě Ann Arbor nakonec splnil. Přesto ale EPA odpověděla, že o jejich postupu do další fáze testovacího programu se teprve rozhodne.

Historie hybridních aut - General Motors Electrovette

Historie hybridních aut, 2. díl

V prvním díle povídání o historii jsme se vypravili do 19. století a počátku 20., kdy zažívaly skutečný rozkvět. Jejich úspěch pak ale přeťal a trvalo dalších 40 let, než se koncept znovu objevil na scéně.  

V 70. letech představili General Motors dvoumístný sedan – elektromobil Electrovette s dojezdem 80 km na olověné baterie a max. rychlostí 48 km/h

Během druhé poloviny 60. let se totiž ve způsobené právě bující osobní automobilovou dopravou stalo palčivým problémem. Především v , podobně jako o několik desetiletí později. Americký Kongres představil v roce 1966 první zákony, které měly snížit toto znečištění.

Historie hybridních aut - Ferdinand Porsche - Lohner Mixte hybrid

Historie hybridních aut, 1. díl

Myšlenka není žádnou novinkou. Ve skutečnosti je dokonce ještě starší než samotný automobil! Na přelomu 19. a 20. století měl elektrický pohon oproti spalovacímu motoru ve svých parametrech dokonce jednoznačně navrch, avšak karta se brzy obrátila.

Některé velké automobilky se k myšlence hybridního pohonu vrátily ve svých experimentálních studiích zejména v 70. a 80. letech minulého století, kdy začínalo být zřejmé, že si vyžádá změnu celkového přístupu ke konstrukci automobilu a jeho poháněcího ústrojí. Jak to vlastně celé začalo? Věřte nebo ne, ale už v 19. století.  

Ferdinand Porsche byl prvním, kdo prakticky využil hybridní pohon automobilů, zde Lohner Mixte

Průmyslová revoluce v 19. století s sebou přinesla řadu přelomových změn. Myšlenka hybridního pohonu je však podle některých pramenů dokonce ještě o několik století starší! Údajně už v letech 1665 až 1680 začal vlámský jezuitský kněz a astronom Ferdinand Verbiest vytvářet plány na malý parní povoz pro čínského císaře Khang-hsi (jinak také „Hang-hi“). Vůz nejenže mohl být poháněn párou, ale také tažen koňmi. A máme tu první hybridní pohon! Není ovšem jasné, zda se vůbec kdy tento vynález dočkal realizace.

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid je nový rodinný sedan z dílny automobilky Ford. Kromě hybridního pohonu je k dispozici také klasická verze s benzinovým agregátem. Automobil Ford Fusion Hybrid byl zařazen do prestižního žebříčku Kelley Blue Book 10 „nejzelenějších“ automobilů roku 2010. Zároveň se podařilo profesionálním řidičům s autem dosáhnout průměrné spotřeby 2,88 l/100 km a ujet s ním na jednu nádrž 2313, km. Výroba probíhá v Mexiku.

asistovaný hybrid

Pokročilá verze mild hybridu. Elektromotor je zde využit jako „asistent“ spalovacího motoru, dodává točivý moment když je potřeba – např. při zrychlování. Elektromotor je umístěn mezi spalovací motor a převodovku. Může jít opět o větší startér, který se však zapojí vždy, když řidíč šlápne na plyn. Podobně jako u mild hybridu může být využit pro opětovné startování motoru například při stání na semaforech.

mild hybrid

Typ hybridního pohonu, kdy hybridní auto využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor a elektromotor pouze ve vybraných situacích asistuje, např. při rozjíždění či zrychlování. Není však možné, aby mild-hybrid byl poháněn pouze elektřinou.

Označení „mild hybrid“ se často využívá pro konvenční vozidla s předimenzovanými startéry, které umožňují vypnout motor kdykoliv např. brzdí či zastavuje a poté jej opět rychle uvést do provozu. Zároveň je díky startéru možná rekuperace energie.

IMA

Zkratka pro „Integrated Motor Assist“, hybridní pohonný systém automobilky Honda. Lze jej označit jako paralelní hybrid nebo také mild hybrid. Poprvé jej automobilka představila v roce 1999 ve svém hybridním automobilu Insight. V modelu Honda Civic Hybrid z roku 2006 je systém IMA upraven tak, aby bylo možné aktivovat elektrický motor při dojíždění bez toho, aby běžel i spalovací motor. Hlavní součástí IMA je regenerativní brzdění (slovník: rekuperace).

plný hybrid

Typ hybridního pohonu, který je někdy také označován jako „silný hybrid“, kdy automobil může být poháněn pouze spalovacím motorem, případně pouze elektromotorem, případně kombinací obojího. Takový typem hybridního pohonu disponuje Toyota (slovník: Hybrid Synergy Drive). Příklady hybridních aut označovaných jako plný hybrid můžou být např. Toyota Prius, Ford Escape, Toyota Camry Hybrid, Mercury Mariner Hybrid a další. Obvykle je možné přímo ve voze přepnout, zda chcete v daném okamžiku jet na baterii či na spalovací motor. Souvisejícím pojmem je paralelní hybrid.

Toyota Auris HSD

Autosalon IAA Frankfurt 2009: nový hybrid Toyota Auris HSD

Toyota odhalila informační oponu nad svým novým hybridem Toyota Auris HSD. Koncept představí už za pár dnů na autosalonu ve Frankfurtu. O pohon hybridního auta se stará 1.8l čtyřválec doplněný o systém hybridního pohonu Hybrid Synergy Drive stejný jako v Priusu.

Energii ventilačnímu systému dodávají solární panely umístěné ve střeše automobilu. S touhle vychytávkou přišel už letos představený Prius třetí generace a údajně je o tuto „fíčurku“ překvapivě vysoký zájem. Ostatně, přijít k autu do kterého celý den pere sluníčko a cítit se vevnitř jako v bavlnce, kdo by to nechtěl. ČÍST DÁL…

Toyota Auris HSD Toyota Auris HSD Toyota Auris HSD
Volkswagen - automobil se spotřebou 1 l na 100 km

Autosalon IAA Frankfurt 2009: elektromobil od Volkswagenu

Podle německého magazínu Stern, který vyzpovídal hlavu vývoje automobilky Volkswagen Ulricha Hackenberga, se už v roce 2013 dočkáme malosériové výroby prvního elektromobilu této značky. S výkonem 81 až 90 koní a dojezdem mezi 100 km a 200 km půjde o ideální auto do města.

Naživo by se elektrické auto od VW mělo předvést na autosalonu IAA Frankurt 2009 už za pár dnů. Půjde o upravenou verzi konceptu mikroauta Volkswagen Up! Kromě něj VW předvede také nejnovější verzi svého auta se spotřebou 1 l/100 km. Ve skutečnosti má však mít spotřebu 1,49/100 km.

Tentokrát bude „jednička“ vyrobena z klasičtějších materiál, o pohon se postará dvouválcový diesel o výkonu 36 koní plus částečně hybridní systém pohonu. Řidič a pasažér sedí za sebou. Celková hmotnost unikátního auta je asi 500 kg. V minulosti se Volkswagen dušoval, že tahle kára by mohla být na trhu už v roce 2010. Uvidíme co nám poví letos ve Frankfurtu.