Elektromobily - dobíjecí stanice EVoasis

Počet dobíjecích stanic v Británii se letos zdvojnásobí

Od roku 2004 bylo v  zaregistrováno téměř 5000 nových , z toho 1322 za poslední rok. zavedl poplatky za vjezd do centra, a tak se automobily s  začínají ve světovém finančním centru, ale i v celé Británii čím dál tím více prosazovat. Firmy jako Elektromotive a EVoasis vidí světlou budoucnost v elektromobilech, a tak po celé Británii budují . Současná zahrnuje zhruba 125 stanic, Elektromotive hodlá do konce letošního roku zprovoznit dalších 125. EVosasis plánuje přeměnit vysloužilé na dobíjecí stanice. Celkem chce otevřít 12 míst zvaných „UpStarts“, pět z nich v okolí Londýna, kde se bude moct dobíjet až 12 elektromobilů najednou, zatímco jejich řidiči budou sledovat např. video. Problémem samozřejmě ale i nadále zůstává nejednotný standard dobíjecích konektorů i jejich proudu. Právě standardizace dobíjení je pro budoucnost elektromobilů zásadní.

Prezident Obama na návštěvě v Southern California Edison

Prezident Obama slíbil 2,4 mld. dolarů na elektromobily

Čerstvý americký prezident Barack Obama nedávno na návštěvě Southern California Edison’s Electric Vehicle Center přislíbil 2,4 mld. dolarů na vývoj a výzkum nových plug-in hybridů, elektromobilů a komponent pro ně. „Investice nejen že sníží naši závislost na cizí ropě, dá také Američanům novou práci,“ řekl Obama. Obrovskou investici rozdělilo americké Ministerstvo energetiky (DOE) na tři části. Největší, 1,5 mld. dolarů, půjde v grantech amerických výrobcům baterií. Dalších půl miliardy dolarů je určeno pro americké výrobce komponent pro elektromobily, jako jsou třeba elektromotory. A dalších 400 mil. dolarů je určeno na demonstrace a hodnocení projektů infrastrukturydobíjecích stanic, elektrických vlaků, případně trénink techniků pro stavbu a opravy elektromobilů. Obama si od tohoto kroku slibuje zvýšení národní bezpečnosti, snížení závislosti na ropě, snížení emisí i ekonomickou obnovu. Zároveň jde o součást plánu mít v roce 2015 na silnicích milion plug-in hybridů.

Interstate 5

I-5 – alternativní pacifická dálnice

Interstate 5 je důležitou mezistátní dálnicí táhnoucí se podél pobřeží Tichého oceánu západem USA, kde propojuje největší města od Seattlu přes Portland, Sacramento, San Francisko po Los AngelesSan Diego. Celý koridor se nyní dostal do hledáčku guvernérů států Kalifornie, Oregon a Washington, kteří chtějí od severu k jihu USA vystavět podél I-5 plnící stanice s alternativními palivy. Původní návrh zněl „vodíková dálnice“, kdy by podél silnice stály samé vodíkové pumpy. Ovšem v nedávné době byl tento nápad doplněn i o další alternativy, tedy biopaliva, dobíjecí stanice pro elektromobily, bioethanol nebo CNG. Plus by stanic nabídly možnost výměny baterií.

První kdo má zájem o výstavbu alternativních čerpacích stanic podél I-5 je Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho. Příjemné a logické je rozhodnutí států nevybírat od firem účastnících se výstavby nových stanic nájemné do té doby, než začnou vykazovat zisk. Protože jedině tak lze vyřešit problém slepice a vejce, tj. co bude dřív – auta na alternativní pohon v opravdu masovém měřítku, nebo infrastruktura, díky které budou moct jezdit? Je jasné, že nejprve je třeba ujistit veřejnost v tom, že má dostatečné zázemí a I-5 by mohla být jednou z prvních vlaštovek nejen v samotných USA, ale i na celém světě. Celý projekt samozřejmě má i své odpůrce, především z řad distirbutorů pohonných hmot a provozovatelů odpočívadel.

Dobíjecí stanice pro elektromobily - Izrael, Project Better Place

Kanadské Ontario přeje elektromobilům

Podnikatel Shai Agassi se svým elektrifikačním projektem Project Better Place postupně pokrývá většinu vyspělých států světa. Naposledy zavítal na Havaj, předtím od Dánska až po Austrálii. Kanada, resp. její na počet obyvatel největší provincie Ontario, je zatím jeho posledním úlovkem. V plánu je vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobilyinfrastruktury, která zájemcům umožní případnou výměnu baterií na počkání. Začne se ale postupně. Nejprve v Torontu vznikne předváděcí centrum elektromobilů. Velice příjemné je však slyšet, že samotná kanadská vláda se zavázala, že rozvoj elektromobilismu podpoří. Naříklad pobídkami ke koupi elektromobilu, jejich využitím ve vládních letkách, případně informační a vzdělávací kampaní. „Chci poděkovat Better Place za jejich vizi a vítám je v Ontariu. Máme tu nejlepší pracovní sílu a ve spojení s tímhle inovativním byznysem se nám nabízí obrovská příležitost pro tvorbu nových pracovních míst a ekonomický růst pro budoucnost,“ řekl premiér provincie Dalton McGuinty.
Jako dodavatel energie dobíječek pro elektromobily byla zvolena společnost Bullfrog Power, která využívá především obnovitelné zdroje energie. Samotné Ontario chce skončit s využíváním uhelných elektráren do roku 2014. Jakkoliv zatím Project Better Place vypadá ze všeho nejvíc jako sci-fi, faktem je, že Shai Agassi má s řízením velkých projektů zkušenosti ze společnosti SAP a v oblasti velkého byznysu se pohybuje jako ryba ve vodě. O tom svědčí nejen jeho schopnost postupně přesvědčovat vlády nejvyspělejších států, ale uzavírat dohody s dalšími společnostmi, která na projektu spolupracují, jako je například aliance RenaultNissan.

iHNed.cz: První čerpací stanice na vodík v ČR!

Hospodářské novinky v článku Od května budeme tankovat vodík informují, že Ústav jaderného výzkumuLinde Gas dokončují první vodíkovou pumpu v České republice. Čerpací stanice, která kromě benzinu, nafty či LPG nabídne také vodík bude otevřena v květnu v Neratovicích.

„V budoucnu by však měly přibýt další autobusy, případně i osobní vozy. Třeba takové, jaké už sériově prodává automobilka Honda ve Spojených státech. Česko se ale neratovickou „vodíkovkou“ v budoucnu napojí na německou „vodíkovou trasu“ a bude tedy dostupné i vozům, které už nyní na západ od našich hranic vodíkový pohon využívají.“ (celý článek)

Mimochodem, známý motoristický magazín Top Gear nedávno otestoval vůz Honda FCX Clarity poháněný vodíkovými palivovými články a velmi si jej pochvaloval.

Je tedy nová čerpací stanice předzvěstí nové evropské vodíkové infrastruktury?

Honda FCX Clarity

Top Gear: budoucnost jsou auta na vodík

V posledním díle oblíbeného motoristického pořadu si trojice jeho všehoschopných moderátorů vzala do parády nejprve a posléze v podobě Honda FCX Clarity. U sporťáku si pochvalovali jeho jízdní vlastnosti a výkon, ale vzhledem k tomu, že autu se na testovacím okruhu vybily baterky už zhruba po najetí 75 km, bylo velmi nespolehlivé a plné dobití baterií zabralo 16 hodin, závěr byl ten, že elektromobily prostě nejsou budoucností automobilové osobní dopravy. Zato v případě FCX Clarity tomu bylo úplně jinak.

Honda podle nich správně odhadla budoucí vývoj. Clarity má vynikající jízdní vlastnosti, načerpání plné nádrže tekutého vodíku trvá nějaké dvě minuty a dojezd se pohybuje kolem 450 km, podle stylu jízdy. Top Gear o vozu Honda FCX Clarity říká, že „je to auto budoucnosti proto, že je stejné jako auta dnešní“. Samozřejmě, že hlavním ekologickým problémem je výroba vodíku a infrastruktura pro jeho hromadné nasazení. Nicméně Honda v tomto ohledu jistě podniká spoustu kroků, kromě jiného pracuje na domácích plnících stanicích. V USA, zejména v Kalifornii, kde je možné si FCX Clarity za pár stovek dolarů měsíčně vypůjčit, už navíc fungují první benzinky, kde je možné vodíkem auto plnit.
domácnost budoucnosti podle Hondy

Chevrolet Volt

General Motors zkoumá možnosti elektromobilů ve Španělsku

General Motors Europe a španělská energetická společnost Iberdrola podepsaly dohodu o spolupráci v oblasti elektromobilů, resp. obecně infrastruktury pro elektrická vozidla. Tím pádem i plug-in hybridy, jako je třeba chystaný Chevrolet Volt (ačkoliv General Motors mu říkají „elektromobil s prodlouženým dojezdem“ neboli E-REV). Základem dohody je vypracování studie technických požadavků na vybudování infrastruktury pro plug-in hybridy a nutně tedy i elektromobily. Hlavními body, které má studie zkoumat, je jednoduchost a bezpečnost dobíjení. Dále se GM a Iberdola budou také zabývat umístěním dobíjecích stanic v domácnostech, kancelářích, na veřejných i soukromých parkovištích. Pokud budou výsledky studie povzbudivé (jakože nejspíš budou muset být), tak obě společnosti předpokládají, že podobné iniciativy začnou i v dalších evropských regionech. Pokud ovšem General Motors bude v té době ještě existovat… Mimochodem, Španělsko chce mít na silnicích do roku 2014 až jeden milion elektrických automobilů.

Irsko: 10% vozů budou elektromobily už v roce 2020

Po Německu se také irská vláda rozhodla razantně podpořit rozvoj elektromobilismu. Nabídne totiž 100% odpisy z daní pro všechny firmy, které se rozhodnou pořídit si elektromobily. Do roku 2020 díky tomu chce mít na silnicích 10% elektromobilů. Irský ministr energetiky Eamon Ryan vyjádřil přesvědčení, že Irsko se díky takovému daňovému zvýhodnění stane „testovacím centrem automobilových výrobců“. Nová opatření jsou součástí širšího programu opatření, která mají pohnout firmy k pořizování energeticky úsporných zařízení. Vláda vytvořila celonárodní komisi, která má za úkol zjistit co vše bude potřeba pro vybudování infrastruktury nutné pro rozvoj elektromobilů. Irská Státní energetická agentura (SEI) dokonce vypsala projekt v hodnotě 1 milionu eur na výzkum, vývoj a propagaci využití elektromobilů. Také nechala vytisknout brožury, které mají motoristům pomoci spočítat si náklady přechodu z benzinových nebo dieselových automobilů na elektromobily. Pokud se do roku 2020 podaří splnit 10% limit, SEI odhaduje, že by objem emisí oxidu uhličitého mohl klesnout o 350 000 tun ročně. Doprava je v Irsku zodpovědná za 35% emisí, druhý je průmysl a třetí domácnosti. Předseda SEI Brendan Halligan uznal, že než bude cíl splněn, zbývá ještě spousta práce. „Budeme muset změnit náš přístup k elektrickým automobilům a akceptovat skutečnost, že není jiné cesty vpřed,“ řekl listu Irish Examiner.

Elektromobily - Project Better Place - Havaj

Hawaii a Better Place vybudují infrastrukturu pro elektromobily

Ostrovní stát nedávno povinně zavedl solární ohřívače vody jako součást svého plánu na . Aktuálně se dohodl s firmou podnikatele na rozvoji pro dobíjení . Stát Havaj společně s Havajskou elektrickou společností plánují vybudovat dopravní systém založený na , k čemuž bude samozřejmě potřeba síť chytrých dobíječek, případně míst, kde bude možné baterie vyměnit. Těchto míst mají být po celém státě tisíce, budou internetově propojené. „Vždycky jsme věděli, že Havaj je perfektní model, typický řidič tu jezdí pomalu a usmívá se,“ řekl Shai Agassi magazínu listu New York Times. Není bez zajímavosti, že na to jak malý je Havajský trh (1,2 milionu automobilů, z toho 70 – 120 000 se každý rok vymění), jsou náklady na energie samozřejmě velmi vysoké – podobně jako u jiných ostrovních států. Řidiči na ostrově málokdy podnikají cesty delší než 160 km, takže elektromobily jsou jasná volba. Elektřinu pro dobíjecí stanice budou poskytovat především , .

Elektromobily - Project Better Place - Havaj

Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?

Je tomu teprve pár dnů, co přinesli informace o tom, že Nissan se zjevně velmi angažuje v oblasti elektromobilů a jejich bezdrátového dobíjení. Kromě toho v článku zazněla také informace o tom, že Nissan se chce stát jedničkou v oblasti elektromobilů a v letech 20102012 přijít s širokou nabídkou různých typů elektromobilů. Redaktoři magazínu Gas 2.0, kteří měli možnost zúčastnit se autosalonu v Los Angeles, zjevně kouzlu Nissanu také propadli.

elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, IndiiČíně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také IzraeliDánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Renault Megane elektromobil

Renault plánuje tři elektromobily

O tom, že Renault podpoří rovoj elektromobilů ve Francii jsme už psali, stejně jako o jeho elektromobilu Mégane pro Izrael. Aktuální informace britského magazínu Autocar pak mluví o tom, že do roku 2011 hodlá uvést hned tři elektromobily v několika kategoriích. Předně to bude malé městské auto o něco větší než Renault Twingo, pětimístné a s unikátním designem – prostě elektromobil postavený od základu nově. Návrháři prý chtějí autu vtisknout „emocionální design“. Dalším elektromobilem bude klasický model Renault Kangoo a nakonec zmíněný čtyřdveřový Renault Megane. Ten je primárně určen pro izraelský trh, ale jistě se podívá i do Evropy, podle odhadů v roce 2011, Kangoo už o něco dříve. Všechny elektromobily údajně mají sloužit jako dopravní systém na Olympijských hrách 2012Londýně. Hlavní město Anglie je dnes dobře známé svými ekologickými iniciativami, začínajícími u poplatků za vjezd do centra.

Serge Yoccoz, ředitel úseku Renault pro elektrická vozidla, prohlásil, že Mégane „Je velmi dobrý v městském prostředí a bude velmi zábavné s ním jezdit.“ Maximální rychlost má být 130 km/h. Inženýři se nyní soustředí především na aerodynamiku vozu, který umožňuje výrazně snížit zátěž baterie ve vysokých rychlostech, a také na vytápění a chlazení za různého počasí. Dojezd experimentálních verzí elektrických verzí Kangoo a Mégane se má v současné době pohybovat mezi 160 – 190 km při době nabíjení z klasické zásuvky za osm hodin. Renault nicméně, jak bylo zmíněno v úvodu, pracuje na infrastruktuře veřejných rychlo-dobíjecích stanic, které umožní nabít elektromobil během 20-30 minut. Navíc mají existovat také domácí rychlodobíječky, které zkrátí čas na polovinu. A kromě toho je v plánu také systém pro rychlou výměnu baterií, který nabídne dojezd 160 km během pěti minut, což se zhruba vyrovná klasickému doplnění nádrže. Každý elektromobil Renault bude navíc vybaven satelitní navigací s mapou, která nabídne přehled garáží kde je možné si baterii nechat vyměnit, případně dobít, updatovaný v reálném čase. Takovýhle plán už zní velice zajímavě a promyšleně a Renault má jistou šanci, ve společné alianci s Peugeotem, případně spolupráci s Nissanem, jej postupně ve Francii, Španělsku, Dánsku a dalších evropských zemích protlačit.

Hong Kong

Stane se Čína mekkou elektromobilů? Musí

Zatímco se evropské země jako Španělsko, Francie, Dánsko a navíc třeba i AustrálieIzrael pomalu připravují na masivní nástup elektromobilů, samotné automobilky podle všeho vidí mnohem větší potenciál v Říši středuČíně, potažmo i v dalších rozvíjejících se ekonomikách Asie. Není se co divit. V roce 2006 bylo v Číně na 160 milionů motorových vozidel s tím, že do roku 2050 má toto číslo vzrůst na 700 milionů! Pro srovnání, v USA dnes jezdí kolem 250 mil. automobilů a Spojené státy se seč mohou snaží, aby co největší počet z nich byl alespoň hybridní. Pokud by Čína v roce 2050 skutečně dosáhla 700 mil. motorových vozidel, znamenalo by to denní spotřebu 20 milionů barelů ropy a každoroční emise 3 mld. tun oxidu uhličitého. Americké Ministerstvo energetiky nedávno vydalo zprávu, ve které se píše: „Vezmeme-li v úvahu rychlé docházení světových zásob ropy, zvýšený zájem světa o snižování emisí skelníkových plynů a geopolitické komplikace v oblasti dodávek ropy i poptávky, mohl by neřízený růst počtu motorových vozidel a slabá zlepšení v oblasti spotřeby znamenat dlouhodobě neudržitelný a nestabilní systém dopravy v Číně.“ Proto čínská vláda v roce 2007 odstartovala „Iniciativu 863“ v jejímž rámci na mnoha univerzitách a výzkumných laboratořích i soukromých společnostech začal rapidní výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů. Právě nedávno začal pilotní projekt v jehož rámci Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily. A před koncem letošního roku má tamní vláda podle magazínu Forbes dokončit legislativu potřebnou k masové výrobě elektromobilů. Jednou z nejslibnějších domácích firem se v tomto ohledu jeví automobilka BYD Automotive se sdílem v Hong Kongu. Do výroby lithium-iontových baterií se hrne čím dál tím více společností, včetně například naftařského kolosu Exxon-Mobil. Kromě Číny vidí odborníci dalšího „černého koně“ také v Indii, kde se nicméně brzy chystá nástup nejlevnějšího automobilu světa – problémy stíhaného Tata Nano. Rychlý rozvoj elektromobilismu se v nejbližší době samozřejmě očekává v Japonsku, kde Mitsubishi už brzy začne prodávat svůj elektromobil Mitsubishi i MiEV, případně také v Jižní Koreji.

Project Better Place jde do Austrálie

Po DánskuIzraeli je Austrálie třetí zemí, kde se podnikateli Shai Agassimu podařilo místní přesvědčit o tom, že elektromobily jsou cestou budoucnosti. Ono ani není třeba nad tím zvlášť dumat – Austrálie má už dnes problémy s vodou, suchy a globální oteplování ji ohrožuje víc než řadu jiných zemí. Project Better Place uzavřel dohodu se společnostmi AGL Energy a Macquarie Capital Group ohledně vybudování infrastruktury dobíjecích stanic pro elektromobily. Austrálie je šestou největší zemí na světě, má přes 21 mil. obyvatel a 14,8 mil. automobilů. Jen v roce 2007 se zde prodalo přes milion nových automobilů. A to je velmi zajímavý trh. Project Better Place zde hodlá vybudovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily, které budou čerpat energii z obnovitelných zdrojů energie, kromě jiného z větrných elektráren. Prvotní náklady by se měly pohybovat kolem 1 mld. australských dolarů, které zajistí kapitálová skupina Macquarie.

Renault podpoří rozvoj elektromobilů ve Francii

Renault vidí v elektromobilech velkou budoucnost. Zkušenosti s výrobou malých městských automobilů má, stejně jako se samotnými elektromobily, a tak pro něj nejspíš nebude problém představit ve správný čas konkurenci řadu nových elektromobilů od japonských i dalších firem. Prozatím si však nejspíš nechává vše pro sebe a připravuje si pro tento nástup půdu. Včera jsme psali, že Renault podpoří rozvoj elektromobilismu ve Španělsku. Ale zdaleka nejen tam. S francouzskou energetickou společností EDF se taktéž dohodl na rozvoji osobních dopravních systémů s nulovými emisemi. EDF má už dnes jednu z největších flotil elektromobilů na světě. EDF bude společně s Renaultem, který své elektromobily vyvíjí ve spolupráci s Nissanem v rámci Renault Nissan Alliance , pracovat na prosazení elektromobilů v masovém měřítku. Cílem celého programu je vybudovat infrastrukturu potřebnou pro provoz elektromobilů aby v roce 2011, na kdy je plánováno uvedení prvních komerčních elektromobilů (nejspíš je myšleno od Renaultu, ale právě v téhle době je uvede i celá řada dalších automobilek) bylo vše připraveno a zákazníci si mohli užívat nových možností osobní dopravy. Ve stejné době budou elektromobily vyvíjené v tandemu Renault-Nissan dostupné v Izraeli, Dánsku, Portugalsku, americkém státě Tennessee a prefektuře Kanagawa (Japonsko).