
Štítek: jaderná energetika



Auto s nukleárním pohonem: 500 000 km na 8 gramů thoria
V roce 1958 vyvinula automobilka Ford koncept Ford Nucleon. Šlo o auto poháněné jadernou energií, tedy malým jaderným reaktorem. O více než 50 let později se tenhle nápad dostává znovu do hledáčku technologických expertů.

Jaderná fúze: alternativní pohon pro vesmírné lety
Chemický pohon vesmírných lodí dokázal dopravit astronauty na Měsíc. Cesta dál už ale vyžaduje pokročilejší typy pohonů. Např. vesmírné sondy by mohl pohánět Stirligův motor. A k Marsu možná lidé poletí v hybridu. Ale co takhle jaderná fúze?

Jaderná fúze? Dřív, než si myslíte – díky Lockheed Skunkworks
Skunkworks (Skunčí dílna) je oficiální přezdívka vývojových laboratoří společnosti Lockheed Martin. Vznikla tam speciální letadla jako U-2, Blackbird nebo F-22. V současné době tam vědci pracují na jaderné fúzi. Celou věc pojali „po svém“. A slibují, že roku 2030 budou mít hotovo.

Spojené státy výrazně sníží závislost na dovozu ropy
Spojené státy spotřebují nejvíc ropy na světě. Každý den dovezou přes 10 milionů barelů ropy. Její cena ale strmě roste s tím, jak stoupá poptávka v zemích jako je Čína a Indie – díky přibývajícím automobilům. Americký prezident Barack Obama ve svém novém projevu nastínil budoucnost USA, které výrazně sníží svou závislost na dovozu ropy.

Ministr energetiky USA: Každý cent bych investoval do elektromobilů
Známý zastánce jaderné energetiky Steven Chu, momentálně ministr energetiky Spojených států, je také veřejným propagátorem elektromobilů. V minulosti navíc také řekl, že všechna americká auta by měla mít schopnost jezdit na bioethanol E85. Na nedávném setkání vývojářů zabývajích se alternativními zdroji energie prý měl Chu opět doslova zopakovat: „Kdyby záleželo na mě, každý cent bych investoval do elektrických aut.“
Ačkoliv nejde o oficiální vyjádření, je zajímavé slyšet takováto ve spojení s oficiálním zástupcem největší světové ekonomiky. Ministerstvo energetiky pod jeho vedením už letos rozdalo miliardy dolarů na grantech pro firmy jako je Ford (5,9 mld.), Nissan (1,6 mld.), Tesla Motors (465 mil.) nebo Fisker Automotive (528 mil.). Tyhle společnosti se zabývají buďto vývojem elektromobilů, nebo plug-in hybridů. Přitom na podporu biopaliv šlo v minulém měsíci pouhých 20 000 dolarů.
Začíná tak být docela jasné, že vodíková ekonomika, biopaliva ani další alternativy zřejmě nebudou mít ve Státech na růžích tak dobře ustláno, jako právě elektromobily. To ovšem platí pouze pro pozemní dopravu. V oblasti letecké dopravy to vypadá, že se biopaliva naopak začnou brzy značně prosazovat, mimo jiné díky Číně. Ale o tom zas někdy jindy.
Jaderné elektrárny a elektromobily, cesta budoucnosti?
V Japonsku aktuálně probíhá summit skupiny G8, tedy osmi nejvyspělejších zemí světa. Nic vlášť zajímavého, podobné summity v minulosti nikdy nic skutečně nevyřešily a zjevně ani nevyřeší. Není ale bez zajímavosti povšimnout si, o čem se na takovém summitu mluví. Japonsko totiž vypracovalo v současné krizi, kdy cena ropy letí nezadržitelně vzhůru, stejně jako stoupají ceny elektřiny, návrh agendy, která počítá s velkým návratem jaderné energie a jaderné energetiky jako celku. „Japonci počítají s tím, že dosáhnout redukce emisí skleníkových plynů o polovinu lze mimo jiné drastickým snížením spotřeby nafty a benzínu v dopravě. Drahé pohonné hmoty by měla nahradit levná elektřina a výkonné elektromotory.“ Více v článku „G8 debatuje o podpoře atomu. Nahradí ropu reaktory?“ na webu Aktuálně.cz.