Mazda2

Mazda2 jako základ pro elektromobily

Mazda až dosud zůstávala tak trochu stranou alternativních pohonů. Chlubila se sice svým autem na vodík v podobě modelu Mazda RX-8Wankelovým motorem, slibovala další auta na vodík, ale jinak je toho pomálu. Heslo Zoom-Zoom se ale úspěšně šíří světem a nová Mazda2 si získala cenu Světového automobilového designu pro rok 2008. Třetí generace byla představena v roce 2007 na autosalonu v Ženevě.

galerie: Mazda2
Mazda2 Mazda2 Mazda2

Mazda se aktuálně dala dohromady s Itochu Corporation a zástupci města Tsukuba aby ohlásila, že společně přestavějí tři modely Mazda2 na elektromobily. Jejich testování proběhně v rámci programu sdílení aut ve zmíněném městě poblíž Tokya a jejich dobíjení skrze obnovitelné zdroje energie. Testování začne v březnu 2010.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil iMiEV má doma úspěch, dorazil do Británie

Mitsubishi má se svým elektromobilem iMiEVJaponsku úspěch. Prodalo se už 1400 kusů a na dalších 900 má automobilka předobjednávky. Nyní se chystá na frotální útok na Evropu. Do Británie již připlulo prvních 25 kusů elektrických aut Mitsubishi i-MiEV, které do ulic vyrazí 12. prosince. Během roku 2010 se pak stejný model představí v Evropě také pod značkami Citroen C-ZeroPeugeot iOn.

Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV
Toyota Hybrid X

Toyota připravuje Prius Combi a SUV

Už delší dobu se nahlas hovoří o tom, že Toyota nechce zůstat u jediného modelu Prius a hodlá ze značky utvořit celou řadu. Oficiální místa tyto teze střídavě vyvracípotvrzuje. Už na autosalonu v Ženevě v roce 2007 ale automobilka představila koncept Hybrid X, což bylo jakési hybridní kombi vzdáleně připomínající novou Toyotu Prius roku 2010. A bylo by hloupé nevyužít značky Prius, která pro mnoho lidí představuje synonymum hybridního auta.  

Toyota flower

Toyota vyšlechtila vlastní květiny pro zlepšení ovzduší

Japonská automobilka Toyota se sice zabývá především výrobou (hybridních) automobilů, ale podobně jako ostatní japonská průmyslová esa (Hondaroboti ASIMO, Mitsubishi – vše od výtahů po spotřební elektroniku či hudební nástroje) se zajímá také o jiné obory. Konkrétně o pěstování květin.

Toyota se už delší dobu snaží zefektivnit své továrny s ohledem na životní prostředí. Tedy snížit jejich uhlíkovou stopu snížením spotřeby energie, vody i materiálu. Aby pomohla čistit ovzduší kolem svých továren, vyvinula Toyota vlastní odrůdy šalvěje třešňové a gardénie, které vysadila kolem své továrny v Toyota City v Japonsku.  

Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v EvropěJaponsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
Toyota FT-EV II

Autosalon Tokyo 2009: Toyota FT-EV II – mikroauto do města

je v globálním měřítku relatině malá, přelidněná země. Podle Autobloggreenu se tamní lidé zmenšují a nejspíš nejsou daleko od pravdy. se totiž chystá na představit druhou verzi svého mikro-elektromobilu do města Toyota FT-EV II. Neboli „Future Toyota Electric Vehicle II“.   

Je to s podivem, ale druhá verze elektrického autíčka je dokonce ještě o něco menší, než už teď ultrakompaktní, ale přesto velmi oblíbená Toyota iQ. Na jedno nabití dokáže FT-EV II ujet 90 km max. rychlostí 100 km/h. A když se hodně uskromní, vejdou se do něj údajně až čtyři dospělí pasažéři.

Toyota FT-EV II Toyota FT-EV II Toyota FT-EV II
Honda CR-Z

Autosalon Tokyo: Honda představí produkční verzi hybridu CR-Z

Poprvé se koncept sportovnějšího hybridního hatchbacku Honda CR-Z představil na autosalonu v Tokyu 2007. O dva roky později se na tom samém místě budou návštěvníci moct kochat už téměř výrobní verzí hybridního auta.

Dvoumístný hybrid by se měl dostat do výroby začátkem příštího roku, nejprve v Japonsku. Pod kapotou najdeme 1,5l čtyřválec doplněný o hybridní pohon IMA. Namísto automatické převodovky CVT jako je v modelu Honda Insight nabídne CR-Z šestistupňovou manuální převodovku.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
popelářský vůz

Popelářský vůz na elektřinu jezdí v Japonsku

Počátkem letošního roku Praha schválila dotaci pro Pražské služby na nákup pěti nových svozových vozů a samosběrných čistících vozů s filtrem prachových částic a pohonem na stlačený zemní plyn. na budou tišší a ekologičtější. Jenže v  na to jdou ještě trochu jinak.

Japonská společnost Kyokuto Kaihatsu Kogyo se dohodla s  na tom, že ve svých popelářských vozech využije baterie z  . Ale nikoliv pro jejich pohon, nýbrž pro pohon lisovacího kontejneru. V normálních popelářských vozech musí být při lisování v běhu dieselový agregát. Elektrický pohon pro lis umožní a především hlučnost popelářů.

Kyokuto Kaihatsu Kogyo se už několik let zabývá vývojem elektrického pohonu pro lisy svých popelářských vozů. Inženýři za tu dobu stačili zjistit, že nejvhodnější baterie pro jejich vozy má právě nový malý městský elektromobil Mitsubishi iMiEV. A tak se samozřejmě po dohodě s Mitsubishi rozhodli je využít.

Mitsubishi iMiEV Cargo

Autosalon Tokyo: Mitsubishi iMiEV Cargo – elektromobil pro firmy

Autosalon Tokyo se blíží a Mitsubishi si pro svou domovinu připravilo 16 nových automobilů. V současné době už v Japonsku mají zákazníci možnost si předobjednat elektromobil Mitsubishi i-MiEV, jehož dodávky prvním zájemcům začnou v dubnu 2010. Koncem příštího roku zároveň slibuje to samé evropský Peugeot, dokonče i v ČR.

V Tokyu ovšem Mitsubishi Motors předvádějí dva další koncepty elektroaut s i-MiEV v názvu. Užitkový elektromobil Mitsubishi iMiEV Cargo je založen na stejném podvozku a elektrickém pohonu jako iMiEV pro osobní dopravu. Prozatím se jedná pouze o koncept určený především pro přepravu menších nákladů, vejdou se do něj dva lidé.

Bohužel, bližší informace zatím nejsou k dispozici. Zato Mitsubishi nabízí přehlednou tabulku s rozměry vozu – délka 3395 mm, šířka 1475 mm, výška 1860 mm a rozvor 2550 mm. Elektromotor má výkon 47 kW a maximální dojezd je 160 km. Pro firmy jako dělané! Nevidíme důvod, proč by se Mitsubishi iMiEV Cargo nemohl brzy přehoupnout z fáze konceptu do výrobního modelu.

Mitsubishi iMiEV Cargo Mitsubishi iMiEV Cargo Mitsubishi iMiEV Cargo
Honda - hybridní auta - Insight první generace

Historie hybridních aut, 3. díl

V prvním díle článku o historii jsme se podívali do jejich prehistorie, 19. a počátku 20. století. Druhý díl načal moderní historii . Načali jsme příběh , přezdívaného také „kmotr hybridů“, který dnes dokončíme a budeme pokračovat až k moderním vozům jako je či .  

Dvoumístný hybrid Honda Insight první generace přišel na svět v roce 1999, vyráběl se až do roku 2006

Viktor Wouk se svým společníkem nakonec auto na testy přeci jen poslali. Objevily se sice nějaké komplikace, ale ty byly brzy překonány bohatší směsí paliva, neboli laděním . Finální testy v laboratoři EPA ve městě Ann Arbor nakonec splnil. Přesto ale EPA odpověděla, že o jejich postupu do další fáze testovacího programu se teprve rozhodne.

Honda U3-X

Honda má vlastní variaci na Segway – vozítko U3-X

Elektrické vozítko Segway dvakrát vělký úspěch nemělo. Je pořád jednoduše příliš drahé. Toyota zkoušela redefinovat osobní dopravu po svém s robustním „jezdícím křeslem“ i-Real. A teď je tu i Honda, která zkouší něco podobné, jen v malém.

Honda je známá mimo jiné svým zájmem o robotiku. Její tančící robot ASIMO se předváděl snad ve všech koutech světa, včetně České republiky. Právě z nej pochází i technologie, kterou Honda využila pro svou elektrickou jednokolku nazvanou U3-X. Písmenko U v tomto případě znamená jak „univerzální“, tak i „Unicycle“, tedy „jednokolka“.

Možná by navíc mělo stát i za slovo „unikátní“. Tak lze totiž jednoduše popsat systém pohonu, který U3-X využívá. Podobně jako na elektrické vozíku Segway určujete směr pohybu tím, že se na jednokolce nakláníte (firma to nazývá „Honda Omni Traction Drive System“ čili HOT). Zábavné je však to, že se můžete naklánět také do stran a vozítko pojede také do stran.
Pininfarina Nido
Pohonná jednotka se totiž skládá z jednoho velkého kola a spousty malých, částečně nezávislých koleček. Velké kolo obstarává pohon dopředu a dozadu, malá kolečka pak pohon do stran. Díky tomu můžete ale jezdit vlastně kterýmkoliv směrem. Honda aktuálně předvádí svou elektrickou jednokolku poháněnou lithium-iontovým akumulátorem na autosalonu v Tokyu. Max. rychlost je asi 6 km/h a energie vydrží zhruba hodinu. Váží 10 kg.

galerie: Honda U3-X
Honda U3-X Honda U3-X Honda U3-X