Mitsubishi i MiEV

Elektromobily – kdy přijde ten správný čas?

budou jezdit na elektřinu, o tom dnes už nepochybuje snad nikdo. Dokonce ani světové automobilky ne. Tou základní otázkou, která nejspíš denodenně drnčí v hlavách všech příznivců elektrického pohonu, však je prosté „kdy?“ Kdy si budu moct koupit za dobrou cenu zajímavý elektromobil?

Už tři roky se magazín Hybrid.cz zabývá a palivy. Mezitím toho automobilky ze všech koutů světa naslibovaly spoustu, ale skutek utek. Mezi výjimkami potvrzujícími pravidlo najdeme například americkou společnost , která uvedla na trh elektrický sporťák . A , které tlačí svůj elektrický městský automobil .
Tesla Roadster
Ostatní dál jen slibují. Nejdřív měl být přelomovým rok , pak , nakonec , teď říká, že jeho elektrická revoluce začne v roce s modelem aktuálně představeným na . Elektrický pohon chtějí uvést i , , , a vlastně všichni důležití hráči na trhu. Jenže až za čas.  

sériový hybrid

Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV nebo REEV (Range-Extended Electric Vehicle). Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

značka dobíjení elektromobilů ve Francii

Dojezd elektromobilů? Chce to víc dobíjecích stanic, říká studie

Váš elektromobil ukazuje dojezd ještě 150 km. Jinými slovy: bezpečně můžete ujet ještě 150 km než bude třeba dobít bateriidobíjecí stanice. Přesto, podle studie společnosti Aerovironment není většina řidičů ochotna ujet více než polovinu této vzdálenosti, tedy 75 km.

Test proběhl už před několika lety v Tokiu ve spolupráci s Tokyo Electric Power Co. Energetická společnost už tehdy testovala malou flotilu elektromobilů neznámé značky. Ačkoliv řidiči tvrdili, že údaji o dojezdu v autě daného výrobce věří, přesto nebyli ochotni jezdit dál než zmíněnou polovinu. Vždy si totiž chtěli podržet rezervu – podobně jako řidiči benzinového auta jen málokdy dojdou na „hladové oko“.  

Peugeot iOn

Peugeot iOn – evropský elektromobil z Japonska

Přejmenovaný elektromobil Mitsubishi iMiEV, jehož výroba se právě rozjela v Japonsku, se v Evropě bude jmenovat Peugeot iOn. V Evropě bude uveden koncem roku 2010 s dojezdem 130 km. Poprvé se naživo pod značkou Peugeot tento elektromobil ukáže na autosalonu ve Frankfurtu už za necelé dva týdny.

Ač se to všeobecně neví, Peugeot patří mezi automobilky, které mají s elektromobily dlouhodobě největší zkušenosti. Mezi lety 1995 a 2003 vyráběl elektrický model Peugeot 106. Stejně jako Mitsubishi, i Peugeot cílí jak na firemní či státní zákazníky, tedy vládní či firemní flotily, tak na koncové zákazníky. Dojezd byl ze 160 km u japonské verze snížen na 130 km podle realističtější evropské metodiky.

Elektromobil Peugeot iOn je připraven především pro provoz ve městě. Lithium-iontové baterie se dobíjí na plnou kapacitu šest hodin, na 80% pak během třiceti minut. Jedná se o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 m, který se zvládne otočit na 4,5 m. Maximální výkon je 64 koní a max. rychlost 130 km/h.

Cena elektromobilu v Japonsku se v přepočtu pohybuje kolem 840 000 Kč. Japonská vláda však ekologické automobily dotuje, takže běžní Japonci nakonec zaplatí kolem 560 000 Kč. Očekává se, že podobnou nebo o málo vyšší cenu nasadí Peugeot také v Evropě, plus že vlády Evropské unie (například jako ta britská) nabídnou zájemcům také dotace.

Čína - důlní společnost - vzácné kovy

Čína omezí vývoz vzácných kovů, hybridy a iPody v ohrožení?

Podle informací britského deníku Telegraph se čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií rozhoduje pro omezení exportu vzácných kovů do zahraničí. Jde o celkové zastavení exportu tak exotických kovů jako terbium, ysprosium, yttrium, thulium či třeba lutécium. A výrazné omezení vývozu neodymia, europia, ceria či lanthania na nějakých 35 000 tun ročně, což je hluboko pod globální poptávkou.

Proč je to takový problém? V  se dnes těží na 95% všech vzácných minerálů světa, především ve vnitřním Mongolsku. Tyhle vzácné kovy jsou základem pro nejmodernějších technologie, ať už jde o , katalyzátory, , přenosnou elektroniku či naváděné zbraně.  

Honda Insight

Honda předvede letos svůj elektromobil, co na to Toyota?

Podle několika japonských deníků se už letos v říjnu chystá Honda na autosalonu v Tokiu předvést prototyp svého malého elektromobilu. Uvedení ostré produkční verze na trh bychom se pak údajně měli dočkat už během první poloviny druhé dekády tohoto století. Tedy do roku 2015.

Honda se tak připojuje k japonským automobilkám Nissan (který nedávno odhalil elektromobil Nissan Leaf) a Mitsubishi (iMiEV), které jsou prozatím v oblasti praktického nasazení elektromobilů nejdále. Například elektrické autíčko Mitsubishi iMiEV je aktuálně prakticky testováno na letišti ve Frankfurtu a mnoha dalších částech světa. ČÍST DÁL…

Suzuki Kizashi

Hybridní sedan Suzuki Kizashi v roce 2011

Druhý největší výrobce malých Japonsku, společnost Suzuki, se chystá na severoamerický trh uvést svůj první hybrid už v roce 2011. Půjde o sedan Suzuki Kizashi doplněný o hybridní pohon, informují japonské noviny Nikkei. Pohon má být údajně vyvinut ve spolupráci s General Motors, automobilkou, která v Suzuki vlastní minoritní podíl. Není však jasné, zda půjde o „mild“ systém BAS či mnohem komplikovanější, a tedy i dražší dvoumódový hybrid.

Nový hybridní sedan by se měl stát konkurencí pro zaběhnuté hybridní automobily jako Honda Insight, Toyota Camry Hybrid nebo Toyota Prius. Hlavní pohonnou jednotkou zůstane nejspíš 2.4l benzinový čtyřválec. Kromě hybridů spolupracují GM a Sukuzi také na vývoji palivových článků.

Toyota Yaris

Toyota chystá levnější hybrid na bázi Yaris

Podle informací japonských novin Yomiuri Shimbun se Toyota chystá do své nabídky přidat nový menší hybridní automobil. Ten bude levnější než Toyota Prius, dokonce i než Honda Insight, a podle všeho odvozený od modelu Toyota Yaris. Autobloggreen upozorňuje, že tyhle plány jsou konzistentní s původně ohlášenou strategií automobilky Toyota uvést v průběhu následující dekády hybridní verzi v podstatě všech svých modelů. Cena v Japonsku by údajně mohla jít až na v přepočtu 280 000 Kč a spotřeba dosáhnout na 2,5 l/100 km. Tyto hodnoty jsou ovšem odvozeny z japonské metodiky, která například novému Priusu přisuzuje spotřebu 2,64 l/100 km. Přitom podle metodiky americké organizace EPA je tato spotřeba ve městě 4,2-4,6 l/100 km. Nového hybridu bychom se mohli dočkat v roce 2011.

Lexus HS 250h

Toyota ztrojnásobí výrobu hybridu Lexus HS 250h

Hybridní automobily zažívají doma v Japonsku skvělé časy. Nová Honda Insight se okamžitě po svém uvedení vyšvihla mezi nejprodávanější auta vůbec. Nová Toyota Prius mezi ně patří poslední tři měsíce. Dne 14. června byl na japonský trh uveden hybrid Lexus HS 250h, luxusní sedan se spotřebou 6,7 l/100 km. Ačkoliv Toyota očekávala prodej zhruba 500 kusů za měsíc, do dnešního dne obdržela údajně kolem 9000 předobjednávek. S takovým zájmem nepočítala, a tak se teď zaměstnanci v továrnách musejí točit jako kolečka ve stroji ještě o něco rychleji, aby stíhali zhruba trojnásobné zvýšení výroby. Prodejům hybridů v Japonsku výrazně napomáhají také nové vládní úlevy a dotace, které vyprší 31. března 2010.

galerie: Lexus HS 250h
Lexus HS 250h Lexus HS 250h Lexus HS 250h
Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi chce být pionýrem elektromobilismu, podaří se?

jako jedna z prvních automobilek pochopila směřování v novém tisicíletí. Díky tomu má proti konkurenci výrazný náskok, zejména díky svému , který se prodává i v nové verzi pro rok 2010 velmi dobře. Od uvedení prvního modelu Priusu ale uplynulo už více než deset let a doba se opět posunula. Další chtějí také svoje místo na výsluní a jednou z automobilek, které se o něj perou je i .  

Nissan Leaf

Elektromobil Nissan Leaf se představuje světu!

Až dosud dráždil světovou automobilovou veřejnost svým konceptem elektromobilu . Jakkoliv jde o zajímavý kousek, právě dvakrát přitažlivé auto to není. Teď přichází změna. Ve svém hlavním stanu v Jokohamě představila automobilka . Jde o čtyřmístný hatchback s dojezdem kolem 160 km, který přijde do showroomů po Americe, Evropě koncem příštího roku. Podrobnosti a video uvnitř článku!

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Renault-Nissan postaví v Evropě nové továrny na baterie

Aliance Renault-Nissan to s elektromobily myslí OPRAVDU vážně. Aktuálně společenství ohlásilo, že chce vybudovat v Evropě až čtyři továrny na výrobu lithium-iontových baterií. Čtyři továrny, to už je sakra velké číslo. Hlavní továrna vyroste na severovýchodě Británie poblíž továrny Nissanu ve Wearside, investice se má pohybovat kolem 200 mil. liber. Další pak vyroste v Portugalsku. Roční výrobní kapacita každé z nich se má pohybovat minimálně kolem 60 000 jednotek. Logicky se pak dá vyvodit, že právě továrna ve Wearside, která zaměstnává 4200 lidí, bude jednou z prvních, která bude v Evropě vyrábět elektromobily Renault-Nissan. Ty mají na evropský trh přijít už v roce 2011. Další továrny na výrobu baterií staví Nissan také v americkém státě Tennessee a nedávno jednu otevřel v domácím Japonsku. Produkční verze elektromobilu Nissan bude Carlosem Ghosnem odhalena letos na autosalonu v Tokiu. Mezi prvními trhy, které se ho v roce 2011 dočkají budou Dánsko, Portugalsko, Izrael, Spojené státy americkéJaponsko. Glogální uvedení bude následovat v roce 2012.

Nissan Serena minivan

Nissan uvede v Japonsku vlastní hybridy v roce 2011

Nissan Altima Hybrid je prozatím jediným hybridním automobilem této značky v prodeji. Nissan v něm využívá technologii hybridního pohonu značky Toyota. Podle japonského ekonomického deníku Nikkei uvšem automobilka už v roce 2011 uvede nový hybrid, který bude využívat nově vyvinutého vlastního hybridního pohonu. Ten byl být postaven na lithium-iontových bateriích, má jít o něco podobně levného jako má Honda ve svém IMA, který montuje třeba do modelu Insight. Prvním modelem, který by mohl být vybaven novým typem pohonu má podle novin být minivan Serena, jedno z nejprodávanějších aut Nissanu v Japonsku. Více než na hybridy však Nissan sází na elektromobily. První modely chce doma představit už koncem roku 2010. Nissan se chce stát lídrem na trhu s elektromobily.

Honda CR-Z

Sportovní hybrid Honda CR-Z v prodej v Japonsku od února 2010

Nový ředitel automobilky Honda Takanobu Ito oficiálně potvrdil, že další hybrid téhle značky půjde v domácím Japonsku do prodeje už během února 2010. Půjde o sportovně laděný hybridní automobil Honda CR-Z, původně představený na autosalonu v Tokiu v roce 2007. Ten doplní nedávno představený rodinný hybrid Honda Insight, menší Honda Civic Hybrid a další hybridní modely. Později přijde na trh také hybridní verze modelu Honda Jazz vybavená systémem pohonu IMA. Kromě něj však automobilka nyní pracuje na novém hybridním pohonném systému, který by mohla montovat také do středně velkých a velkých automobilů.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Toyota Prius logo

Japonsko ovládlo trh s hybridy

Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.