Toyota - Akio Toyoda

Toyota má raději hybridy než elektromobily

Automobilku Honda starý prezident opouští, do Toyoty nedávno nastoupil nový. Akio Toyoda nastupuje do firmy, jejíž prodeje se propadly o desítky procent. Musí čelit bezprecendentní krizi automobilového průmyslu. Toyoda je vnukem zakladatele Toyoty Kiichiro Toyody. V roce 1984 byl šéfem americké továrny NUMMI, kterou automobilka vybudovala společně s General Motors. Odtud ostatně nejspíš pramení aktuální spekulace o možnosti sdílení technologií mezi těmito dvěma giganty. V rozhovoru pro CNN však Toyoda mluvil především o budoucím směřování své firmy. Řekl, že musí vyvinout taková auta, která co nejlépe odpovídají podmínkám každého regionu – Japonska, USAEvropy. Zároveň se opřel do elektromobilů. Největším problémem je podle něj omezená životnost baterií. „Tento problém musí být vyřešen,“ řekl doslova. Dodal, že nadále chce prosazovat především technologii hybridního pohonu, kde má Toyota více než 12 let praktických zkušeností. „Záleží na tom jak budou elektromobily využívány a jak užitečně budou vnímány, prozatím se ale Toyota zaměří na hybridy,“ řekl. V Japonsku nová Toyota Prius tvrdě soupeří s konkurenční novinkou Honda Insight. Brzy se obě auta začnou prodávat i ve zbytku světa. „Máme ambici popularizovat hybridy pro co nejširší veřejnost,“ komentoval Toyoda. Zároveň věří, že schémata podobná českému šrotovnému podpoří právě prodej hybridních automobilů nejen v domácím Japonsku, ale i ve zbytku světa.

Toyota - továrna Tsutsumi v Japonsku

Toyota má ekologickou továrnu na Priusy

Ekologická zátěž automobilů není zdaleka dána pouze jejich provozem, ale především také výrobou. „Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius,“ píše se v článku „Jsou hybridy ekologické?“ magazínu Osel.cz. A například podle Zprávy o trvale udržitelném rozvoji 2007/2008 společnosti Škoda Auto jsou celkové emise na jeden vyrobený vůz 5,57 kilogramu. „To jsou veškeré emise z provozu výrobního závodu. Nejde tedy jen o CO2. Jde o emise z teplárny, svařoven, ŠkoEnergo a podobně. Přesněji jde o všechny emise uváděné dle povinnosti dané zákonem o ochraně ovzduší,“ říká David Šikula ze Škody Auto v článku na webu EnwiWeb. Přitom se navíc spotřebuje kolem 1,81 MWh energie na výrobu jednoho vozu. To vše dává automobilkám důvod k modernizaci svých provozů. Některé instalují na své továrny solární panely, jako například Ferrari nebo General Motors. Toyota na to jde v domácím Japonsku od lesa. Továrna v Tsutsumi je jednou z pěti továren označovanou jako „Eco-Factories“, které mají za úkol minimalizovat dopad na životní prostředí a napomoct vyvinout ty nejlepší praktiky ekologické výroby, které by pak bylo možné uplatnit dál.

V továrně se vyrábějí modely Toyota Prius třetí generace. Střechu výrobního závodu pokrývá 50 000 m2 solárních panelů. Solární elektrárna má celkový výkon 2000 kW. Zbytek energie dodává efektivní kogenerační systém. Po celém provozu je nainstalováno úsporné osvětlení, energií se šetří v době, kdy je továrna mimo provoz, využívá se i přirozeného osvětlení slunečním světlem. Celkem 22 000 m2 továrny je pokryto fotokatalytickým nátěrem, který reaguje se slunečním zářením a uvolňuje do vzduchu aktivní kyslík zbavující okolí nebezpečných škodlivin. Aby se vyrovnala produkce oxidu uhličitého, zaměstnanci továrny spolu s místními lidmi vysadili celkem 50 000 stromů kolem celé továrny – jen v roce 2008. Podle tiskové zprávy automobilky se emise CO2 z továrny snížily v průběhu let 2003 až 2007 o 36%. Životnost ekologické továrny má být 100 let!

Volkswagen a Suzuki - Up! koncept

Volkswagen chce část Suzuki – malá auta letí!

Koncept Volkswagen Up! má pro německý koncern daleko větší význam, než se původně zdálo. V segmentu malých aut vidí Volkswagen obrovský potenciál, zejména v Asii – Japonsko, ale také rozvíjející se trhy jako Indie, jsou pro tento typ aut jako dělané. V Japonsku jezdí třídy aut, které v USA nebo Evropě běžně nepotkáte, je možné je vidět leda tak na autosalonu v Tokiu. A Volkswagen má na tenhle segment zálusk – proto se chce spojit se Suzuki, lépe řečeno získat alespoň 10% podíl v této automobilce. Suzuki se momentálně v Japonsku daří zejména s miniaturními autíčky s 660ccm motorem, přitom tomuto trhu dosud dominovala značka Daihatsu spadající pod Toyotu. Suzuki má tedy v Asii velmi dobrou pozici, kterou by Volkswagen chtěl využít. Konkurence, např. v podobě Tata Motors a nejlevnějšího auta na světě Tata Nano, to ale samozřejmě nenechá jen tak. A Opel Trixx taky nevypadá špatně!

Nissan představí nový elektromobil

se aktuálně podařilo získat mnohamiliardovou půjčku od amerického Ministerstva energetiky na stavbu továrny pro výrobu . Už nějakou tu dobu testuje svůj elektrický , nicméně podle nejnovějších zpráv hodlá 2. srpna v Jokohamě v  odhalit další . Mělo by se jednat o pětidveřový hatchback, který se nejprve předvede jako prototyp. Produkční verze by se pak měla objevit na autosalonu v Tokiu. Výroba pak začne v továrně Oppama v zimě 2010, později možná i na dalších místech na světě. Zpočátku by se mělo vyrábět asi 50 000 kusů ročně s možným postupným navyšováním. Nissan údajně bude mít k dispozici vysoce spolehlivé lithium-iontové baterie s 2x vyšší kapacitou než jsou ty klasické. Kromě nového elektromobilu automobilka připravuje také novou verzi svého miniautíčka Nissan Micra, kterou začne na jaře 2010 vyrábět v Indii (evropská verze) a Thajsku (japonská verze), možná také v Číně a dalších zemích. Časem jich chce prodávat milion ročně.

Mitsubishi iMiEV

Mitsubishi i MiEV zlevní pod 400 000 Kč, plug-in hybrid za 4 roky?

Podle zprávy agentury Bloomberg se Mitsubishi chystá už kolem poloviny roku 2010, tedy v době kdy jej doma v Japonsku nabídne běžným zákazníkům, zlevnit svůj elektromobil Mitsubishi iMiEV až na polovinu – tedy pod 2 miliony jenů z původních čtyř a půl. To by znamenalo v přepočtu cenu kolem 400 000 Kč včetně vládních dotací v Japonsku. Snížení ceny má být zapříčiněno především „zvýšeným zájmem“ o ekologická auta. Jinými slovy, Mitsubishi nejprve nabídne elektromobil dráž firmám a úřadům či vládním organizacím. Jakmile se výroba zaběhne a automobilka si zaplatí alespoň malou část nákladů (do konce března 2010 jich chce prodat alespoň 1400), rozjede se prodej pro koncové zákazníky v cenové hladině dvakrát nižší – protože je jasné, že malý elektromobil za 800 000 Kč si prostě nikdo kupovat nebude. Podle dalších informací bude Mitsubishi v roce 2013 nabízet model i MiEV také jako plug-in hybrid. V Evropě se bude iMiEV prodávat pod značkou Peugeot.

Honda Jazz Hybrid

Honda Insight vede evropské žebříčky, dva nové levné hybridy?

Během prvního celého měsíce prodejů nového hybridu Honda InsightEvropě se z něj stal nejprodávanější vůz na alternativní pohon, hlasí Honda. Opakuje se tak úspěch z Japonska, kde Insight patřil dokonce k nejprodávanějším autům vůbec. Konkurence v podobě nového modelu Toyota Prius se zatím drží v závěsu. Honda přitom hodlá svůj úspěch i nadále úročit, podle všeho připravuje pro rok 2010/2011 další dva hybridní automobily, dokonce v ještě nižší cenové hladině než je nový Insight (kolem 600 000 Kč). Přitom v souvislosti s prodeji nového Insightu v USA však automobilka oznámila, že nejdou tak dobře jak očekávala. Do března příštího roku namísto plánovaných 90 000 kusů jich prodá v USA údajně pouze 60 000.

Prvním novým hybridem bude Honda Jazz Hybrid (v Japonsku se vůz prodává pod značkou Honda Fit), druhým vůz založený na sportovně laděném konceptu Honda CR-Z. Kromě těchto vozů pak bude mít Honda v nabídce také model Civic Hybrid, který se ve zmíněné tabulce prodejnosti vozů na alternativní pohon drží na třetím místě. Spekulovalo se, že nové malé levné hybridy Honda by mohly stát už kolem 300 000 Kč, což by otevřelo cestu hybridnímu pohonu do hlavního proudu. Prozatím ho najdeme především u aut střední třídy kolem 600 000 Kč a luxusních aut jako jsou třeba hybridy značky Lexus.

Mazda3

Mazda3 se Stop&Start systémem v prodeji

V , ale také v  se začala prodávat nová Mazda3 (v Japonsku Mazda Axela) se systémem . V nabíce jsou modely s benzinovými motory o zdvihovém objemu od 1.6l do 2.2l, v ČR je k dostání také 2.2l . Kombinovaná spotřeba se pohybuje od 4,5 l/100 km (1.6l motor) do 9,6 l/100 km u verze s 2.3l motorem. Významný podíl na relativně nízké hodnotě spotřeby má právě tecnologie Stop&Start, kterou nazývá „i-stop“. Cena základního modelu1,6 MZR začíná na 399 900 Kč, nejdražší verze Mazda3 2.3 MZR DISI stojí 694 000 Kč. Dostupnou výbavou je například šest airbagů, xenonové světlomety a monitorování tlaku v pneumatikách.

galerie: Mazda3

Mazda3 Mazda3 Mazda3
Subaru Stella EV

Elektromobily Pininfarina B0 Bluecar a Subaru Stella jdou do výroby

Jen pár hodin poté, co ohlásilo spuštění výroby elektromobilu , přispěchali s podobnou zprávou také další automobilky. Předně je to , která má připravený malý městský s dojezdem kolem 90 km a max. rychlostí 100 km/h. To je výrazně méně než i MiEV. Stella EV se dokáže dobít na 80% během 15 minut, plně pak za pět hodin ze standardní 220V zásuvky. Cena elektromobilu je stanovena na 4,7 mil. jen (zhruba 48 000 dolarů, tedy asi 912 000 Kč). Podobně jako Mitsubishi však mohou japonští zákazníci žádat o slevy na dani a dotace v celkové výši až 1,38 mil. jenů (asi 300 000 Kč). Letos chce Subaru vyrobit pouze 170 kusů svého elektromobilu a postupně výrobu navyšovat podle poptávky. Otázkou je, kdo by chtěl Stellu, když Mitsubishi je levnější a lepší?! Však také Subaru prozatím narozdíl od třech diamantů nemá plány na vývoz elektromobilu z .  

Subaru Stella EV Subaru Stella EV Subaru Stella EV
hybrid Toyota Prius model roku 2010 (třetí generace)

Toyota navýší výrobu nového Priusu na půl milionu ročně

Nový model hybridu Toyota Prius, který se nedávno začal prodávat v Japonsku (kde je o něj enormní zájem) a brzy bude k dispozici i ve zbytku světa, dělá automobilce radost. Navzdory ekonomické krizi, kdy prodeje automobilů celosvětově klesly o desítky procent, je o nový model stále velký zájem. Z automobilky aktuálně přišla informace, že navyšuje výrobu tohoto modelu na půl milionu ročně. Přitom původně jich chtěla vyrábět jen 400 000 za rok, ale už zájem na domácí půdě Japonska šéfy automobilky přesvědčil, že to nebude stačit. Továrny ve městech Fujimatsu a Tsutsumi tedy pojedou kvůli navýšení výroby o nějaké ty hodiny denně navíc. Nechce se věřit, že by s tím Toyota nepočítala, spíš to vypadá jako solidně vykalkulované PR, které Japonci dobře umějí. Například v souvislosti s herní konzolí Nintendo Wii se dlouhodobě spekuluje, že firma záměrně udržuje produkci mírně pod hranicí poptávky. Na druhou stranu, Toyota má tentokrát silného konkurenta v novém modelu Honda Insight a byla by tak sama proti sobě.

Mitsubishi elektromobil i MiEV - produkční verze

Japonci by brali elektromobily do půl milionu

Je tomu jen pár dnů co jsme přinesli zprávu o tom, že Britové milují elektromobily. Však aby taky ne, když jim na ně vláda přidá až 5000 liber! Kdo další má elektrická autíčka rád? No přeci milovníci všech vyspělých technologií, Japonci. Agentura Reuters provedla v Japonsku mezi 882 respondenty průzkum a zjistila, že 40% by bylo ochotných koupit si elektromobil za cenu mezi 1,5 až 2 miliony jenů. To je v přepočtu kolem 400 000 korun. Další čtvrtina dotázaných byla ochotna utratit maximálně 1,5 mil. jenů, to je asi 300 000 Kč. Dalších 19% je pak odhodláno dát mezi 2,0 až 2,5 mil. jenů, tedy do půl milionu korun. Pouhých deset procent odpovědělo, že o elektromobil nemají zájem za žádnou cenu. Mezi prvními automobilkami, které chtějí na japonském trhu uvést elektromobily v masovém měřítku je Mitsubishi se svým modelem i MiEV. Jeho cena zatím nebyla oznámena, odhaduje se však do 3 milionů jenů, tedy do 600 000 Kč. Japonská vláda bude však podobně jako ta britská poskytovat na koupi elektromobilů dotace, což by mohlo koncovou cenu výrazně snížit.

Subaru hybrid

Hybrid od Subaru v roce 2012?

Japonská společnost Fuji Heavy Industries, která vlastní značku , by mohla už v roce světu představit svůj vlastní benzinový hybrid. Podle všeho by automobilka chtěla využít hybridní pohonný systém společnosti Toyota (Hybrid Synergy Drive), který pohání například vůz Toyota Prius. Toyota je ve Fuji největším akcionářem, nicméně není bez zajímavosti, že v minulosti měli ve FHI podíl také Nissan či General Motors. V současné době se firma zaměřuje na vývoj úsporných motorů a vozů s  zejména z důvodu zpřísňování legislativy jak v Evropské unii, tak v USA pod vedením Baracka Obamy. Japosko se chystá v oblasti emisí a spotřeby také přitvrdit. Kromě toho se FHI snaží také o vlastní elektromobil, který byl prozatím představen v podobě prototypu Subaru R1e.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Toyota Prius – zahájení prodeje v Japonsku a kupa novinek

Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.

Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš NěmeckoNizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
Toyota Prius plug-in hybrid 2010
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Toyota Prius - britská armáda

Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place předvedli stanici pro výměnu baterií elektromobilů

V japonské Jokohamě společnost Project Better Place před několika dny předvedla svou první stanici pro výměnu baterií . Prototyp zařízení, které je umístěno ve stánku podobném automatické myčce automobilů, dokáže vyměnit baterii během jedné minuty a deseti sekund. „Viděli jsme, že v naší dílně to může být i 40 sekund,“ komentoval představení Shai Agassi, zakladatel Better Place. Stanice pro výměnu baterií mají doplňovat klasické dobíjecí stanice a společně tak vytvářet plnohodnotnou pro elektromobily. „Cílem je učinit výměnu baterií rychlejší než je naplnění nádrže,“ dodal Agassi pro magazín . Výměnné stanice dokáží pracovat s celou řadou typů baterií a elektromobilů. V Japonsku byla předvedena výměna na elektromobilech , . Ekonomicky bude systém fungovat tak, že majitelé elektromobilů si od Project Better Place baterie pronajmou a budou platit pravidelný měsíční poplatek, podobně jako u . Problémů je však hned několik. Dva přední výrobci elektromobilů se mimo mikrofon redaktorům Wiredu svěřili, že podle nich se výměnné stanice nikdy neujmou. Baterie jsou klíčovou součástí elektromobilu a vyměnit je by bylo pro majitele auta stejně nesmyslné jako měnit motor když vám dojde benzin. Navíc by byla třeba vysoká míra standardizace samotných , k čemuž se samozřejmě výrobci nemají. V Better Place však vládne optimismus. Do roku 2011 chtějí mít v  150 000 dobíjecích stanic a 100 stanic pro výměnu baterií. Náklady jsou zhruba 200 milionů dolarů. Prozatím stojí 17 dobíječek v Tel Avivu, výměnná stanice zatím žádná. Podobné plány pak má firma pro , a řadu dalších států a měst. Podívejte se na video!

Honda Insight

Honda Insight nejprodávanějším autem v Japonsku

Přestože japonské automobilky těžce prodělávají, a to včetně Nissanu, ToyotyMazdy, jeden tamní hráč si může mnout ruce. Tím hráčem je Honda, která nedávno představila novou generaci svého hybridního automobilu Honda Insight. Už po několika týdnech na trhu se z Insightu stalo nejprodávanější auto v Japonsku. Poprvé v historii se jím stal hybrid. Předtím to byla Honda Fit, malý pětidveřový hatchback. Během dubna 2009 byla však překonána Insightem, kterého se prodalo 10 481 kusů, zatímco Fitu 9443 kusů. Celkově se dosud prodalo kolem 20 000 nových modelů Hondy Insight. Pro srovnání, novou Toyotu Prius si předobjednalo 40 000 zájemců.