Toyota Prius minivan

Toyota Prius minivan – jak by mohl vypadat?

Japonský magazín Best Car se pokusil pomocí 3D modelovacích nástrojů uvést v život svou představu budoucího minivanu značky Toyota Prius, který by mohl být postaven na nejnovější generaci stejnojmenného hybridního automobilu. O tom, že Toyota by ráda rozšířila značku Prius na celou řadu automobilů se spekulovalo už dříve. Hybridní minivan by si své zákazníky jistě našel na obou stranách Atlantiku, stejně jako v Japonsku. Samozřejmě jde dosud stále o čiré spekulace. Co se týká značky Prius, nejbližší potvrzenou novinkou je Toyota Prius plug-in hybrid chystaný na rok 2010, prozatím pouze pro firemní zákazníky a s elektrickým dojezdem pouhých 20 km.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Nový Prius si předobjednalo 40 000 zájemců

Jak se Honda chlubila s prodejem svého nového hybridu Insight, tak se Toyota hodlá chlubit úspěchem nového modelu Toyota Prius. Toyota Motor Corp. očekává, že do poloviny května, kdy se novinka začne v Japonsku prodávat, bude mít jen na domácím trhu sesbíráno na 40 000 předobjednávek. To je povážlivý objem vezmeme-li v úvahu, že během roku 2008 se tamtéž prodalo „jen“ 73 100 kusů původního modelu Priusu. Místní noviny nicméně informují, že do poloviny dubna dealeři Toyoty obdrželi předobjednávky na více než 20 000 nových kousků. Hybridy a další vozy na alternativní pohon by měly v prodejích výrazně poskočit díky novým incentivám japonské vlády, která chce prodej ekologických automobilů podpořit, podobně jako např. v Británii a jinde na světě. Není bez zajímavosti, že Toyota bude v Japonsku prodávat nový model (nedávno představenou třetí generaci) společně se starším modelem, jehož cenu sníží na úroveň Hondy Insight. Toyota uvedla, že během roku 2010 chce globálně prodat 400 000 kusů nového Priusu.

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Mitsubishi zdvojnásobí výrobu elektromobilu i MiEV

Pátá největší japonská automobilka Mitsubishi hodlá do roku 2011 vyrábět každý rok 20 000 kusů elektromobilu i MiEV namísto původně plánovaných 10 000. Zdvojnásobení výroby přichází poté, co o vozidlo projevila velký zájem firemní sféra. Té začne Mitsubishi dodávat v nejbližších měsících, konečným spotřebitelům bude svůj elektromobil prodávat v Japonsku až příští rok. Aktuálně předvedla na autosalonu v New Yorku také verzi elektromobilu s řízením vlevo. Ta je mírně upravená, nicméně specifikace zůstávají stejné – dojezd 130 km až 160 km, dobíjení za sedm hodin z 220V zásuvky nebo čtrnáct hodin ze 110V. Při využití rychlodobíjení z třífázové 220V zásuvky je možné dostat baterii na 80% kapacity za 30 minut. V Evropě se má elektromobil Mitsubishi i MiEV objevit možná také už v roce 2010, ovšem pod značkou Peugeot. V USA se bude prodávat také pod novou značkou, prozatím není jasné jakou konkrétně.

Honda Insight v USA – podívejte se na reklamu!

Hybridní automobil Honda Insight se dostal do USA. Tamní dealeři celkem mají na skladech připraveno 478 kusů, což věru není mnoho. Výroba v Japonsku údajně běží na plné obrátky a na domácím trhu se hybrid prodává jako o život. V USA je startovací cena nastavena na $19 800 dolarů pro verzi s nejnižší výbavou. Někteří lidé ale nejsou z auta příliš nadšeni. Například jeden majitel původní verze Honda Insight z roku 2000 říká, že cena je příliš vysoká ve srovnání kupříklad s nejlevnějším klasickým modelem Honda Fit za 14 750 dolarů, který nabízí více místa. Jiní si auto naopak pochvalují, protože nabízí dostatečný jízdní komfort i místo pro řidiče. Níže se můžete podívat na vtipnou reklamu, kterou Honda pro prodej své novinky v Americe připravila.

Toyota Auris jako hybrid?

Toyota možná připravuje nový levný hybrid

Honda se s velkou pompou nedávno vrátila do kolbiště hybridních automobilů, když představila svůj nový Honda Insight. Nízká cena, skvělé jízdní vlastnosti a především nízká spotřeba udělaly z nového hybridu hit – prozatím jen v Japonsku, ale brzy se začne prodávat také v dalších částech světa. Toyota naproti tomu představila třetí generaci Toyoty Prius, která je ale dražší než nový Insight při zhruba srovnatelných parametrech. Kolují proto v kuloárech už nějakou dobu zvěsti, že také Toyota připravuje „levný“ hybrid postavený například na podvozku modelu Toyota Auris. Honda ušetřila náklady především díky tomu, že využila existující konstrukční prvky a technologie, na které namontovala svůj Integrated Motor Assist systém. Podobně Toyota by prostě mohla na prověřený podvozek namontovat svůj Hybrid Synergy Drive a pustit nový „nízkotučný“ hybrid do světa.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Ženeva: sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air

Jeden z nejslibnějších elektromobilů nedaleké budoucnosti se na autosalonu v Ženevě dočkal také představení své sportovnější verze. Mitsubishi iMiEV Sport Air v životní velikosti je o 20 mm delší než klasický Mitsubishi iMiEV, více kapkovitý tvar dává elektromobilu sportovnější výraz. Koncept se nijak zvlášť neliší od dříve představených nákresů, nově má automobil integrované solární panely ve spodní části předního štítu a ve střeše. Rám je vyroben z hliníku, který slouží jako nosič lithium-iontových baterií a elektrického pohonného systému. Celé auto váží 940 kg, motor má výkon 60 kW (proti 47 kW u standardního modelu i MiEV) a dojezd se zvýšil ze 160 km na 192 km. O tom kdy by mohl Sport Air přijít na trh a zda se tak vůbec stane nejspíš rozhodne úspěch klasické verze, která se v Japonsku začne prodávat letos v létě a ve zbytku světa pak v průběhu příštího roku. Více např. v článku Peugeot nabídne v Evropě elektromobily i MiEV.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Honda Insight

Honda Insight hybrid se prodává velmi dobře

Jen co Honda uvedla na trh novou generaci svého hybridu Honda Insight, už se může pochlubit slušnými výsledky. Nejlevnější hybridní automobil na trhu jde v Japonsku na dračku. Za pouhý týden si jej objednalo 5000 zájemců, čehož chtěla automobilka dosáhnout během měsíce. V zemi vycházejícího slunce se hybrid prodává od 1,89 milionu jenů, tedy v přepočtu asi 470 000 Kč. Konkurenční Toyota Prius se v Japonsku prodává za 2,3 milionu jenů – na trh se však nyní chystá nový model pro rok 2010, jehož cena prozatím není známa – na trhu bude teprve v květnu. Uvedení nové Hondy Insight v Evropě se očekává během letošního března, v Americe pak bude k dispozici od dubna.

Mitsubishi i MiEV v Monaku

Elektromobil Mitsubishi i MiEV v Monaku

Japonská automobilka Mitsubishi nedávno vyslala svůj elektromobil Mitsubishi i MieV „na zkušenou“ do Monaka. Evropská Mekka alternativ (viz. třeba tamní automobilka Venturi) je pro elektromobil dokonalou destinací. Monacké knížectví má rozlohu má rozlohu necelých 2 km čtverečních, a tak tam většinou všude dojedete na kole. A kde nechcete jezdit na kole, je čtyřmístný elektromobil typu i MiEV ta nejlepší volba. Momentálně vůz prochází rozsáhlým testováním, aby mohl být u během roku 2010 uveden na evropské trhy. V Japonsku se začne prodávat už letos, dojezd 200 km a dobíjení doma za pět hodin, u speciálních dobíjecích stanic během 30 minut.

Toyota vyvíjí elektromobil se solárním dobíjením

Z Tokia přicházejí čím dál tím zajímavější zprávy. Nejdřív Toyota oznámila, že na autosalonu v Detroitu představí kromě nové generace hybridu Toyota Prius také nový elektromobil. Teď z Japonska přicházejí informace o tom, že Toyota tajně vyvíjí také solární automobil, čili elektromobil napájený solárními panely. Futuritistické ekologické auto je podle hospodářských novin Nikkei ještě roky vzdálené, nicméně nějaké podrobnosti se přeci jen na povrch dostaly. Solární články mají být umístěny na střeše, zprvu samozřejmě budou baterii pouze dobíjet, rozhodně nedokážou pro elektromobil získat veškerou potřebnou energii. Toho by však Toyota skutečně chtěla časem dosáhnout, jenže na to bude třeba jednak mnohem větší pokrytí vozu solárními panely, za druhé budou třeba účinnější solární články. A je otázka zda i to bude stačit. Na druhou stranu, Toyota už delší dobu kutí cosi s Panasonicem, který nedávno převzal svého velkého rivala v podobě společnosti Sanyo, a to především kvůli solárním článkům. Tak uvidíme, co nakonec z vývojových laboratoří Toyoty vyjede. Každá snaha se cení.

Toyotě se poprvé za desítky let propadl zisk

Světové automobilky jsou v krizi. Světová ekonomická finanční krize mele všechno a všechny, ať už je skutečná, nebo smyšlená. Japonská automobilka Toyota, která ještě před pár měsící společně s General Motors soutěžila o post největší automobilky světa, ohlásila, že v nynějším finančním roce prodělá 1,7 mld. dolarů. Půjde o první ztrátu automobilky po 71 letech. „Situace, v níž se nacházíme, je mimořádně obtížná. Bohužel konec špatných časů není v dohledu,“ vyjádřil se podle agentury Bloomberg prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Za snížení zisku může především celosvětově klesající poptávka po nových automobilech, pro Toyotu to tedy znamená především v USA a v Evropě. Podle Hospodářský novin a článku „Toyota čeká první provozní ztrátu po 71 letech“ však Toyotě narozdíl od severoamerických automobilek zdaleka nehrozí existenční problémy. Navíc, narozdíl od General Motors, Fordu či Chrysleru je Toyota velmi dobře připravena na budoucnost. Příští měsíc představí na autosalonu v Detroitu již třetí generaci svého hybridního automobilu Toyota Prius a podle nejnovějších informací navíc také odhalí elektromobil. Japonský automobilový průmysl je nicméně krizí zasažen jako celek. Týden informuje, že „Japonské automobilky drtí krize: vyrobí o milion aut méně„. Omezování výroby a propouštění chystají prakticky všechny velké automobily – Nissan, Honda, Mitsubishi, MazdaSuzuki.

Daimler investuje do výzkumu elektrických pohonů

Německý koncern Daimler se po vzoru Nissanu, Mitsubishi a dalších automobilek z Japonska rychle přizpůsobuje současnému trendu směřujícímu k elektromobilům. Nedávno se rozhodl ve spolupráci s RWE vystavět v Berlíně infrastrukturu dobíjecích stanic v rámci projekt „e-mobility Berlin“. Nyní ve spolupráci s Technologickým institutem v Karlsruhe zahájil projekt „e-drive Project House“. O co jde? Daimler AG a institut spojí síly v oblasti výzkumu a vývoje. Vědátoři a studenti z univerzity se připojí k inženýrům z Daimleru, aby společnými silami komplexně řešili problém elektrického pohonu, a to ze všech úhlů. Půjde o řídí elektroniku a software, samotné elektromotory, samozřejmě i skladování energie a prostě všechno, co se pojí s elektrickým pohonem automobilů. Daimler samozřejmě doufá, že se mu tak podaří urychlit vývoj dostupných elektromobilů (poněvadž nejspíš vidí, že konkurence – zejména dvě japonské automobilky zmíněné v úvodu) jsou daleko před ním a mají našlápnuto k velmi dobrým výsledkům. Spojení akademické půdy a praxe má samozřejmě řadu výhod. Jak upozorňují redaktoři magazínu Autobloggreen, vědátoři často v oblasti praktického využití svých vynálezů „nevidí“ tak daleko, zde se proto uplatní zpětná vazba od lidí, kteří se zabývají především praxí. Společně pak mohou stvořit věci, které budou nejen praktické, ale i moderní a snadno dostupné. Ke spolupráci byly přizvány také další výzkumné instituce a podniky, takže časem by z toho snad mohlo něco opravdu kloudného vzniknout. Ostatně, v době ekonomické krize je investice do vzdělání, výzkumu a vývoje to nejlepší, co může firma udělat.

Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?

Je tomu teprve pár dnů, co přinesli informace o tom, že Nissan se zjevně velmi angažuje v oblasti elektromobilů a jejich bezdrátového dobíjení. Kromě toho v článku zazněla také informace o tom, že Nissan se chce stát jedničkou v oblasti elektromobilů a v letech 20102012 přijít s širokou nabídkou různých typů elektromobilů. Redaktoři magazínu Gas 2.0, kteří měli možnost zúčastnit se autosalonu v Los Angeles, zjevně kouzlu Nissanu také propadli.

elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, IndiiČíně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také IzraeliDánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Výfukové plyny

V Evropě emise klesají, USA značně zaostává

Respektovaná autorita v oblasti analýzy automobilového trhu, společnost JATO Dynamics, provedla stejně jako v minulém roce průzkum zaměřený na emisespotřebu nově pořízených vozů prodaných v Evropě, JaponskuUSA. Zatímco výsledky prvních dvou jmenovaných trhů vykazují podobné hodnoty, americké automobily mají emise v průměru vyšší o 85%.

Jako vzorek pro Evropu posloužilo pět největších místních trhů, a sice trhy Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie. Zde došlo k meziročnímu snížení emisí u všech prodaných osobních automobilů o 3%. Průměrný nový evropský vůz tak za rok vyprodukuje (počítáno pro 12 000 mil/rok) 3,26 tuny CO2. Japonci si vedou o malinko lépe s abolutní hodnotou 3,10 tuny CO2, ale hůře v poklesu, který činil bezmála 2%. Absolutní hodnota pro USA potom činí neuvěřitelných 5,77 tuny CO2 za rok! Bohužel se nepodařilo dohledat hodnotu z minulého roku, podle které by bylo možné vypočítat změnu.
Zajímavá je také skutečnost, jakým způsobem jednotlivé trhy takových hodnot dosahují. Zatímco Evropa vděčí relativně příznivému výsledku oblibě dieselových motorů na velmi vysoké úrovni, Japonsko vede díky prodeji malých aut s motory o objemu, který je u nás běžný spíše pro motocykly. Američany pak spojuje touha po co nejsilnějším trucku a levnější pohonné hmoty, které tuto touhu zatím ne a ne zvrátit.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi i MiEV jako dodávka

V Japonsku se začne prodávat malé Mitsubishi i MiEV v létě. Hned poté poputuje na další kontinenty a nevyhne se ani Evropě, čímž je myšlena především Velká Británie. Již nyní se však vedení japonské automobilky nechalo slyšet, že připravuje také nákladní verzi, která by měla sloužit pro rozvoz po městě. Fotografie ani další specifikace nejsou k dispozici a předpokládá se, že změny u dodávky nebudou oproti původnímu vozu nijak zásadní.