Nissan - inteligentní dopravní systém

Nissan spustí test inteligentního dopravního systému

O tom, že japonský Nissan připravuje inteligentní dopravní systém, jsme už informovali. Nyní se chystá první spuštění velkého testu, pilotní projekt se uskuteční ve městě Atsugi v prefektuře Kanagawa. Bude probíhat po dobu dvou měsíců od 1. listopadu do 27. prosince. Půjde o jeden z největších experimentů svého druhu, zapojí se do něj 500 chodců a 200 řidičů. Chodci budou největším japoským mobilním operátorem NTT DoCoMo vybaveni mobilními telefony schopnými sledovat pomocí GPS jejich pozici a přenášet ji do navigačního systému testovacích vozů Nissan, které zas automobilka poskytne zmíněným řidičům. Cílem je snížit nehodovost, zvýšit plynulost dopravy, a tím i snížit spotřebu paliva a emise. Nissan začal v malém testovat tento systém už v dubnu 2007, nicméně takhle velký test v reálném prostředí proběhne poprvé a může přinést velmi zajímavé výsledky. Má ověřit efektivitu systému a zároveň poskytnout data pro další optimalizaci celého systému.

Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily

Do byznysu se hrne čím dál tím více zájemců. Nedávno to byl , aktuálně se přidává japonská . Ta před časem představila nové , které vynikají velmi krátkou dobou dobíjení a dlouhou životností oproti klasickým . chce tyto baterie postupně masově prosadit v  a průmyslových systémech. Už v prosinci 2007 ohlásila plán zahájit výrobu 150 000 kusů nových baterií měsíčně v továrně v Saku, prefektura Nagano, a tuto výrobu postupně navyšovat. Aktuální zprávy ovšem hovoří o neplánovaném výrazném navýšení – už v průběhu roku 2010 chce Toshiba vyrábět 3 miliony baterií měsíčně! A tím si samozřejmě ukousnout co největší část potenciálně obrovského trhu s .

Honda připravuje hybridní motorky

Včera jsme psali o tom, že prodej skútrů v USA strmě stoupl. Dnes tu máme aktualitu z . , známý výrobce a automobilů, oznámila, že do roku uvede na trh hybridní motocykly a od roku 2011 pak také malé . Hybridní motocykly Honda budou k dispozici v kubaturách od 200 ccm do 1000 ccm s údajně až 50% paliva. Výrobní ceny by měly být sníženy díky pokrokům v oblasti miniaturizace hybridního pohonu a využitím stejných komponent jako v hybridních automobilech. Honda nabídne také nové a následníka motocyklu Cub s motorem o velikosti 50 ccm a 125 ccm. Dojezd prvních malých elektromotorek Honda by se měl pohybovat kolem 30 km.

Toyota Winglet

Toyota Winglet konkurencí Segwaye?

Počátkem srpna odhalila japonská autombilka Toyota prototyp vozítka (Toyota sama sama používá spíše původně české slovo „robot“) nápadně připomínající Segway. A hned ve třech variantách – L, M a S! Největší verze L s výškou 1,1 m je Segwayi nejpodobnější a řídí se obdobně. Naopak k ovládání nejmenšího „eska“ nepotřebujete vůbec ruce, což může někdo chápat jako výhodu a někomu navozovat ještě intenzivnější pocit nestability. Výška? Pouhých 46 cm.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi iMiEV míří na Island i Nový Zéland

Elektrifikovaná budoucnost dopravy už klepe na dveře. své elektrické mikroautíčko cpe kam může a vlády jednotlivých států nadšeně přikyvují. Nejnovějšími „oběťmi“ krásného malého jsou Nový Zéland a Island. Obě země se v poslední době velmi zaměřují na , a tak není divu, že místní energetické společnosti (Meridian Energy na NZ) se do spolupráce s japonskou automobilkou jen hrnou. Nový Zéland má proti Islandu tu výhodu, že se tam podobně jako v  nebo Austrálii jezdí vlevo, takže elektromobil nebude muset být upravován. Během února 2009 spustí Meridian a Mitsubishi na Novém Zélandu promo tour. Co se týká Islandu, zde Mitsubishi a vládní představitelé podepsali „memorandum o porozumění“ s tím, že i MiEV se zde začne testovat během roku 2009. Projede se jím i prezident Islandu Olafur Ragnar Grimsson. Island je výjimečnou zemí v tom, že už od 80. let minulého století se snaží o udržitelný rozvoj a přechod k obnovitelným zdrojům. Kromě elektromobilů se zajímá také o auta na vodík.

Kawasaki rychlovlak efSET

Kawasaki odhaluje superrychlý rychlovak

Japonská společnost Kawasaki Heavy Industries Ltd. ohlásila vývoj rychlovlaku, který se má stát nejrychlejším v zemi. Jeho jméno zní „Environmentally Friendly Super Express Train” (efSET) neboli „Superexpres šetrný k životnímu prostředí“. Maximální rychlost má dosahovat 217 mil za hodinu, tedy necelých 350 km/h. Dosud nejrychlejší japonské vlaky Šinkanzen jezdí max. rychlostí 300 km/h. Nový rychlovlak má být také tišší, šetřivější, šetrnější k životnímu prostředí. Železniční dopravaJaponsku je považována za jednu z nejrozvinutějších na světě, k čemuž má přispět i nový rychlovlak Kawasaki. Bude výjimečně lehký a aerodynamický, navíc dokáže získávat zpět energii pomocí regenerativního brzdění. Kawasaki chce mít návrh hotový do roku 2010 a později nabídnout rychlovlak také na mezinárodních trzích.

Honda i Yamaha budou vyrábět elektrické motorky

Nejen elektromobily, ale také elektrické motorky se chystají ovládnout silnice budoucnosti. Před víkendem ohlásily společnosti HondaYamaha, oba velmi dobře známí výrobci motocyklů z Japonska, že hodlají během následujících let uvést na trh elektrické motocykly. Yamaha to chce provést už v roce 2010 s tím, že dojezd bude 100 km na jedno nabití. Honda, dnes největší výrobce motorek na světě, chce své eletromotorky uvést o rok později, 2011. Cílovými zákazníky jsou pro Hondu především velké firmy jako je Japonská pošta, která by podle slov zástupců Hondy mohla proměnit svou flotilu 90 000 motocyklů v elektrické motocykly. Podobně, jako se chystá ve velkém přejít na elektromobily. Honda bude ve svých elektrických motorkách využívat li-ion baterie, podrobnosti o konstrukci strojů od Yamahy zatím neznáme.

Koncept Mitsubishi Fuso Canter Eco-D

Daimler otevřel nové vývojové centrum v Japonsku

Od vydání článku Japonsko se chce stát velmocí v oblasti elektromobilů uplnyul jen jeden den a z Japonska přichází další novinky. Daimler spolu s Mitsubishi Fuso otevřeli v japonském městě Kawasaki vývojové centrum pro výzkum nákladních hybridních vozů.

foto: Koncept Mitsubishi Fuso Canter Eco-D

Společnost Mitsubishi Fuso, kterou zčásti vlastní právě Daimler, již v Japonsku pár nákladních hybridů uvedla na trh a testuje je také v Londýně. Nové centrum by mělo koordinovat vývoj ve spřízněných laboratořích po celém světě a dosáhnout tak vyšší efektivity.
Držíme palce, neboť koncept na ilustrační fotografii vypadá vskutku zajímavě.

Mazda MPV

Staví Mazda svůj vlastní Chevy Volt?

Chevrolet Volt, chystaný plug-in sériový hybrid, se má stát záchranou automobilky General Motors, která v poslední době vykázala obrovskou ztrátu. Jenže GM nejsou v kolbišti sami. Toyota chystá svůj nový plug-in Prius a stranou nezůstává ani jiná japonská automobilka, totiž Mazda. Podle britského magazínu Autocar pracují inženýři Mazdy na vývoji elektrického automobilu s rozšířeným dojezdem (tedy sériovém hybridu) 24 hodin denně sedm dní v týdnu, aby byl připravený pro představení v roce 2010. Podle neověřených zdrojů používá Mazda Wankelův rotační motor k nabíjení baterie. Wankelův motor používá Mazda dlouhodobě, nyní už ale pouze ve sportovním automoblu Mazda RX-7. Po silnicích v Japonsku už se údajně prohání prototyp v podobě vozu Mazda MPV. Když i Mazda má své želízko v ohni pro novou generaci automobilů, co asi dělají Ford a další?

Tokio

Rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v Japonsku

Největší dodavatel elektrické energie v Japonsku, Tokyo Electric Power Company (TEPCO), ohlásil ambiciózní plán. Do března 2010 postaví v okolí Tokia 200 stanic pro rychlé dobíjení. Načasování souvisí s uvedením Mitsubishi iMiEV na trh plánované na rok 2009. Právě tento malý japonský elektromobil byl společností TEPCO testován a výsledky jsou zajímavé.

Pětiminutové „tankování“ v rychlonabíječce by mělo vydat na 40 km jízdy, desetiminutové pak o 20 km více. Dvě stovky stanic jsou navíc jenom úplný začátek, další tisícovka je společností TEPCO plánována na období následujících tří let.

Mitsubishi plánuje navýšit výrobu li-ion baterií

Skoro to začíná vypadat, jako by na stála a padala budoucnost automobilového průmyslu. Hrne se do nich Continental, nyní ohlašuje, že ještě před započetím výroby zpětinásobí výkon své nově plánované továrny na . Buduje ji vy spolupráci s firmou Yuasa a hodlá do ní investovat celkem přes 120 mil. dolarů. Má k tomu samozřejmě pádný důvod – se má stát už během roku 2009 velkým hitem v  a postupem času i na celém světě.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Nissan představil nový hybrid a elektromobil

Japonská automobilka Nissan si v tichosti kutí a mediální pozornost prozatím přenechávala konkurenci jako je Honda, Toyota či Mitsubishi. Až dodnes. V Tokiu totiž odhalila dva zcela nové automobily. Prvním z nich je elektromobil, druhým hybridní automobil, oba však využívající pokročilých li-ion baterií. V rámci obchodního plánu Nissan GT 2012 ohlásila automobilka záměr uvést elektromobil v roce 2010 v Japonsku a do roku 2012 globálně. Prototyp elektromobilu byl vybaven 80kW motorem a náhonem na přední kola. Kompaktiní laminované lithium-iontové baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, takže nezabírají místo. Finální verze vozu, která bude představena za dva roky, bude postavena na unikátním designu, který nebude vycházet z žádného z existujících modelů. Prozatím je využívána upravená verze modelu Nissan Cube.

Hybridní automobil Nissan předvedl hned dvě „průlomové“ technologie. Jednak hybridní pohonný systém s náhonem na zadní kola, za druhé také paralelní hybridní systém. Ten by měl nabídnout rychlejší reakce vozu a lineární akceleraci pro lepší pocit z jízdy. V obou případech využíval Nissan li-ion baterie vyvinuté ve společném podniku se společností NEC, o jejichž spojenectví jsme informovali už před časem. V rámci Zeleného programu 2010 se hodlá Nissan zaměřit na vývoj nových technologií, produktů a služeb, které výrazně sníží emise CO2 a zvýší podíl recyklovaných materiálů využívaných v automobilovém průmyslu.

Hybrid Nissan využívající li-ion baterie

test elektromobilu Mitsubishi i MiEV

Testy elektromobilů Mitsubishi i-MiEV a Subaru R1e

Japonský klub elektromobilistů (Japan EV Club) nedávno při příležitosti summitu G8 vyzkoušel a reálně otestoval elektromobily Mitsubishi i-MiEVSubaru R1e. Cesta z Tokia do Hokkaido měla název „Challenge and Charge“. Výsledky podrobného testu jsou pro elektromobil Mitsubishi i MiEV následující: ujetá vzdálenost 858,7 km, využito 85,65 kWh energie, při tom vyprodukováno 35,12 kg CO2, cena elektřiny 16,94 dolarů. Pro porovnání, klasické benzinové auto by spotřebovalo na stejnou cestu 75,3 l benzinu, vyprodukovalo 174,6 kg CO2 a palivo by stálo 121,34 dolarů. Škoda, že Japonci už neuvádějí jak dlouho cesta trvala. Ačkoliv, pokud někdo umí japonsky, může se to z fotografie pokusit vylušit.

Panasonic postaví novou továrnu na baterie za miliardu

Společnost Matsushita Electric Industrial v Evropě lépe známá pod značkou Panasonic (fanoušci audio-video techniky směřují na tento Panasonic), se rozhodla investovat více než 100 mld. jenů (asi miliardu dolarů) do stavby nové továrny na lithium-iontové baterieJaponsku. Důvodem je zvyšující se poptávka, způsobena mimo jiné i stoupajícími cenami pohonných hmot i stále větší oblibou přenosných elektronických zařízení. Díky nové továrně bude moct Matsushita zhruba ztrojnásobit svou produkci. Nová továrna má být jednou z největších na světě a začátek výroby je plánován už na rok 2010. Hlavními konkurenty v oblasti dobíjecích baterií jsou pro firmu SonySanyo. Zvyšující se zájem o notebooky, MP3 přehrávačemobilní telefony, stejně jako elektromobily, způsobil výšení poptávky také po bateriích.