Honda FCX Clarity

Honda ohlašuje vodíkový model FCX Clarity v Japonsku

Automobilka Honda představila v Japonsku svůj vodíkový vůz Honda FCX Clarity. Velké pozornosti se mu mimo jiné dostalo na summitu G8 v Hokkaido. Jak se to tedy s vodíkovým automobilem má? Podobně jako v Kalifornii, také v Japonsku se auto nebude prodávat, nýbrž od listopadu 2008 pronajímat, a to nejprve vládním úřadům a velkým korporacím.

V průběhu roku 2009 se pak Japonsko dočká řady osvětových a reklamních akcí, které seznámí lidi s vodíkovým pohonem. Jako palivo slouží palivové články Honda V Flow dávající výkon až 100 kW, startovat dokáže vůz až při -30°C. Palivové články jsou umístěny ve středovém tunelu vozidla, a tak pohodlný sedan nabízí dostatek prostoru a dojezd až 620 km. Japonská verze vozu obsahuje vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu (zjevně jde o velmi luxusní model). Maximální rychlost je 160 km/h, energie je skladována v li-ion bateriích. Honda nemá se svým vodíkovým vozem zjevně prozatím velké plány a během tří let chce podle tiskové zprávy prodat (?!) 200 vozů.

Honda FCX Clarity

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi i MiEV za 550 000 Kč

MitsubishiJaponsko, to jsou v posledních dnech téměř synonyma pro slovo „elektromobily„. Japonský gigant nedávno uspíšil uvedení svého elektromobilu i MiEV už na polovinu roku 2009 z původně plánovaného roku 2010. Magazín Trading Markets nyní informuje, že koncová cena pro japonský trh by pro elektromobil Mitsubishi i MiEV měla činit asi 4 miliony jenů, což je zhruba 37 500 dolarů, což znamná asi 550 000 Kč v přepočtu 14,5 Kč/dolar. To je zhruba stejná cena, kterou si údajně chtějí říct General Motors za svůj Chevy Volt.

Za malý městský čtyřmístný elektromobil to je docela vysoká suma, ovšem vezmeme-li v úvahu, že náklady na jeden kilometr se budou pohybovat v halířích namísto v korunách, snadno si můžete spočítat za jak dlouho by se vám taková investice vrátila. Navíc, Japonsko poskytuje na elektromobily různé daňové úlevy a dotace, takže finální cena bude asi o milion jenů nižší, tedy asi 412 000 Kč. A to už nezní špatně.

Mitsubishi i MiEV

elektromobil Mitsubishi i MiEV policie

Elektromobily Mitsubishi i MiEV jako policejní automobily

Policiejaponské prefektuře Kanagawa získala od automobilky Mitsubishi k testování speciálně upravený elektromobil Mitsubishi i MiEV. Ačkoliv jej zřejmě nepůjde použít jako dálniční hlídku, velmi dobře se bude hodit ke snížení nákladů při pravidelných projížďkách. Navíc jde o první dodávku elektromobilu jinému typu organizace než energetické společnosti. Automobilka bude sbírat testovací data až do března 2009. Pokud se vozy osvědčí, mohlo by následovat jejich masové nasazení. Po japonské poště by tak japonská policie mohla být další rozsáhlou organizací, která bude adoptovat elektromobily. Ponese Japonsko prapor rozvoje elektromobilů na počátku 21. století?

Japonsko / Mitsubishi - dobíjecí infrastruktura pro elektromobily

Japonsko testuje infrastrukturu dobíjecích stanic pro elektromobily

Japonská společnost Mitsubishi ve spolupráci s Tokyo Institute of Technology v současné době pracují na projektu sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Elektrická energie pro dobíjení elektromobilů má pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů energie. První testovací dobíječky a celé instalace mají být umístěny v kampusu Tokijského technologického institutu. Testovacím elektromobilem bude Mitsubishi i-MiEV. V dobíjecí infrastruktuře jsou integrovány jak solární instalace, a to v podobě fotovoltaických panelůsolární termální elektrárny pohánějící Stirlingův motor pro generování elektřiny, tak i větrné turbíny. Testování bude probíhat od 1. července 2008 do 31. března 2010 v rámci projektu Advanced Energy Management (EAM).

Subaru přestavilo nový plug-in elektromobil Stella

Automobilka využila summitu G8 k v japonských městech Hokkaido a Toyako k představení prototypu nového . Nový elektromobil využívá elektrický pohon z předchozího konceptu a kombinuje jej s existujícím modelem Stella. Výsledkem je praktičtější, pětidveřové auto, které se Subaru chystá testovat v  pro uvedení na trh v nejbližších letech. Přitom elektromobilu R1e už probíhají přes dva roky, spolupracující Tokyo Electric Power Company využívá 40 těchto vozů jako součást . Stella nabízí dobití li-ion baterií na 80% za 15 minut při použití rychlonabíječky, jinak přes noc doma. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 80 km.

Jaderné elektrárny a elektromobily, cesta budoucnosti?

V Japonsku aktuálně probíhá summit skupiny G8, tedy osmi nejvyspělejších zemí světa. Nic vlášť zajímavého, podobné summity v minulosti nikdy nic skutečně nevyřešily a zjevně ani nevyřeší. Není ale bez zajímavosti povšimnout si, o čem se na takovém summitu mluví. Japonsko totiž vypracovalo v současné krizi, kdy cena ropy letí nezadržitelně vzhůru, stejně jako stoupají ceny elektřiny, návrh agendy, která počítá s velkým návratem jaderné energie a jaderné energetiky jako celku. „Japonci počítají s tím, že dosáhnout redukce emisí skleníkových plynů o polovinu lze mimo jiné drastickým snížením spotřeby nafty a benzínu v dopravě. Drahé pohonné hmoty by měla nahradit levná elektřina a výkonné elektromotory.“ Více v článku „G8 debatuje o podpoře atomu. Nahradí ropu reaktory?“ na webu Aktuálně.cz.

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity v seriové výrobě

První vodíková Honda FCX Clarity míří ke svému majiteli a další na sebe nenechají dlouho čekat. V japonském Tochigi totiž odstartovali výrobu těchto vozů určených primárně pro americký trh.

Pojem seriová výroba je však zavádějící. Roční produkce by měla činit něco kolem 70 kusů, což zdaleka nepokryje poptávku. Další ne zcela pozitivní informací je skutečnost, že se Honda FCX Clarity nedá koupit, ale pouze pronajmout za 600 dolarů měsíčne, což zahrnuje i pojištění a servis. Pravda, že při dnešním kurzu dolaru by si mohl dovolit uvedenou částku platit nejeden našinec, musel by však přesídlit do USA nebo Japonska, kde bude FCX Clarity k mání.

Plug-in hybrid Prius

Plug-in hybrid od Toyoty v roce 2010

Zatímco u klasických hybridů je jejich ekologický a ekonomický přínos diskutabilní, u hybridů „do zásuvky“ se nedájí výhody zvláště v městském provozu zpochybnit. Dobrou zprávu přinesla japonská automobilka Toyota, která potvrdila, že již v roce 2010 představí plug-in hybrid vybavený li-ion bateriemi. A to jak na japonském, americkém i evropském trhu.
Druhá, již ne tak optimistická zpráva ovšem hovoří pouze o malém objemu vozů pro rok 2010. Plné rozšíření je pak plánováno na období 2011 – 2012.

elektromobil Subaru R1e

Hitachi Maxell má li-ion baterie s 20x větší kapacitou?

Japonský ekonomický deník Nikkei přináší informaci o tom, že společnost Hitachi Maxell vyvinula ve spolupráci s univerzitou v Nagasaki, společností Fuji Heavy Industries a dalšími subjekty nový typ lithium-iontové baterie, která disponuje až 20x větší kapacitou, než současné modely těchto baterií. Zároveň má být levnější a snadněji vyrobitelná ve velkém měřítku. Problémový a drahý prvek kobaltu byl v nových bateriích nahrazen magnésiem a novými nanotechnologiemi. V souvislosti s touto novinkou není od věci zmínit, že řada japonských automobilek v čele s Mitsubishi, Subaru (Fuji je mateřská společnost této automobilky) a Nissanem ohlásila na rok 2010 nové městské elektromobily, které by jistě mohly nových baterií velice dobře využít. Na druhou stranu, nové „převratné“ objevy v oblasti baterií se v poslední době objevují až nepříjemně často, takže je dobré brát i tuto zprávu s nadhledem.

Japonská pošta přejde na elektromobily

Japonská pošta oznámila záměř přejít co nejrychleji na elektromobily. Vozový park čítající více než 21 000 automobilů určených pro dopravu zásilek na krátkou vzdálenost si o něco takovéh přímo říká. Natož v Japonsku a v době, kdy cena ropy dosahuje závratných výšin. V současné době probíhají podle zástupců pošty jednání s automobilkami. V úvahu připadají firmy jako Mitsubishi, Nissan či Subaru, které všechny oznámily dostupnost elektromobilů v roce 2010. Je ale také možné, že mezitím se japonská pošta poohlédne také po hybridech, alespoň do té doby, než bude pro elektromobily vybudována potřeba infrastruktura. Není překvapením, že akcie všech zmíněných firem na japonské burze s oznámením japonské pošty výrazně posílily. Nicméně právě tohle – obrovské vozové parky firem – by mohla být cesta pro masový nástup elektromobilů.

Alfa Romeo Mi.To

Alfa Romeo jde na nové trhy, buduje globální značku

Italská automobilka Alfa Romeo, vlastněná koncernem Fiat, se chystá na velkou ofenzívu. Nový šéf Luca de Meo chce z Alfa Romeo vybudovat globální značku a expandovat na nové trhy – především USA, ČínuJaponsko. Letos v létě uvede model Alfa Romeo Mi.To, nový malý levný automobil. V roce 2010 se pak má objevit první Alfa Romeo SUV (prozatím přezdívaný „CX-over“). Přestože nový šéf v rozhovoru pro německý magazín Auto Motor und Sport řekl, že Alfa Romeo nikdy nebude synonymem ekologie, dodal, že všechny nové modely se budou soustředit mimo jiné také na snižování spotřeby a větší přívětivost k životnímu prostředí. Od roku 2009 budou například nové modely obsahovat start-stop systém. Otřel se také o téma hybridů, když řekl, že všechny aktivity v této oblasti jsou pod taktovkou Fiatu, a že se na této oblasti také pracuje. Takový malý hybridní sporťáček Alfa Romeo by jistě nebyl k zahození.

Alfa Romeo Kamal Alfa Romeo Kamal Alfa Romeo Kamal

Toyota staví novou továrnu na baterie

Nedávno Toyota oslavila milion prodaných hybridních automobilů Toyota Prius. Během letošního či začátkem příštího roku bychom se měli dočkat třetí generace Priusu a navíc možná i dalších modelů. Není proto divu, že v Japonsku staví Toyota nový závod za 192 milionů dolarů na výrobu baterií pro hybridy. Toyota do podniku investuje společně s koncernem Matsushita (Panasonic). Půjde o výrobu NiMH baterií, takže je prakticky jasné, že i další generace Toyoty Prius bude (alespoň z počátku) tento typ baterií využívat. Podle japonských zdrojů však automobilka buduje nebo připravuje ještě další továrnu na lithium-iontové baterie.

elektromobilu Mitsubishi iMiEV

Podrobnosti o elektromobilu Mitsubishi i MiEV

Na webu společnosti se objevilo video

Honda zezelenala

Japonská automobilka Honda spustila na adrese world.honda.com/green novou „zelenou“ sekci svých webových stránek. Pohledná flashová prezentace vám názorně vysvětlí, jak to s námi Honda myslí dobře, co chystá a jaký dopad to bude mít na životní prostředí. Můžete si také znovu prohlédnout chystané auto na vodík Honda FCX Clarity nebo Honda Accord Hybrid.