Toyota Prius

Toyota zvýší výrobu Priusu o 60% do roku 2009

Toyota Prius japonské automobilky Toyota je dnes jednoznačně nejúspěšnějším hybridním automobilem na světě. Přestože nedávné testy ukázaly, že co do spotřeby není Toyota Prius zas až takový zázrak (srovnávalo se s nejmodernějším BMWdieselovým motorem), což potvrzují i zkušenosti českých řidičů, stoupající prodeje hybridů Priusu i dalším hybridním modelům hrají do karet. Podle nejnovějších informací hodlá Toyota do roku 2009 navýšit výrobu modelu Toyota Prius o 60%, což bezpochyby souvisí s přípravou třetí generace Priusu a nových vozů Lexus. V roce 2007 vyrobila Toyota celkem 280 000 vozů Toyota Prius. Aktuálně se chystá rozšířit výrobu ve dvou továrnách v Japonsku tak, aby v roce 2009 mohla vyrobitaž 450 000 kusů hybridních automobilů. Do roku 2020 chce Toyota vyrábět milion hybridů ročně.

Mitsubishi zvyšuje produkci solárních článků

Před časem jsem informovali o tom, že japonská Honda začíná vyrábět solární články. Aktuálně se objevily informace o tom, že také koncern Mitsubishi se hodlá v této oblasti výrazněji angažovat. Mitsubishi se však už dnes, narozdíl od Hondy, řadí na šesté místo mezi největšími světovými producenty solárních panelů. A v budoucnu prý hodlá výrobu i nadále zvyšovat. V současné době ročně produkuje 120 MW solárních panelů, kapacitu má na 150 MW a do dubna 2009 ji hodlá zvýšit na 230 MW. Mitsubishi však odhaduje, že do roku 2010 vzroste celosvětová poptávka po solárních panelech na 10 000 MW ročně, a tak chce do roku 2012 zvýšit svou produkci až na 500 MW. Solární energie, stejně jako další alternativní zdroje, momentálně zažívá celosvětový boom. Rapidně se ale šíří také v ČR.

zdroj: autobloggreen

Honda FCX Clarity

2015: klíčový rok pro komercializaci palivových článků

Na profesním semináři se nedávno v Japonsku sešli zástupci předních japonských automobilek a Ministra ekonomiky, obchodu a průmyslu v rámci demonstračního programu „Vodík a palivové články“. Předně bylo zdůrazněno, že narozdíl od hybridních automobilů mají před sebou auta na palivové články ještě dlouhý kus cesty. Yasuhiro Daisho, profesor na Waseda University, přednesl trefné přirovnání: „Pokud bych měl tato vozidla připodobnit letadlu, řekl bych, že hybridy už létají a elektromobily pomalu startují a stoupají, zatímco FCV zatím popojíždějí po ranveji.“

Elektromobil Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i a i MiEV na newyorském autosalonu

Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, že japonská automobilka Mitsubishi se hodlá v budoucnu zaměřit na malá městská vozítka a elektromobily. Vlajkovou lodí má být model Mitsubishi i MiEV, o kterém se sice hodně povídá, ale málo je toho o něm skutečně známo. Opona tajností by se měla rozhrnout na autosalonu v New Yorku, který začne už tento týden. Doufejme, že Mitsubishi se nebude zdráhat poskytnout podrobnější informace třeba i tom kdy přesně a na jakých trzích hodlá elektromobil Mitsubishi i MiEV uvést.

Elektromobil Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV: elektromobily jsou budoucnost

Japonská automobilka Mitsubishi odhalila svůj obchodní plán pro následující roky nazvaný „Step Up 2010“. Cílem společnosti je v roce 2010 dosáhnout prodejů 1 422 000 aut, což by znamenalo nárůst o 6,4% proti 1 337 000 vozů prodaných v roce 2007. Mitsubishi se podle tiskovéh zprávy hodlá zaměřit především na segmenty miniautomobilů a malých automobilů, střeních automobilů a SUV. V oblasti ochrany životního prostředí se chce Mitsubishi soustředit na vývoj čistých dieselových motorů, vysoce výkonných automatických převodovek, ale co především: pilířem budoucího snažení Mitsubishi v oblasti ekologie má být elektromobil nové generace „i MiEV“.

elektromobil K.08

Ženevský autosalon: K.08 – splněný sen japonského návrháře

Sportovní elektromobil K.08 je dalším z dlouhé řady rodících se „sporťáků na baterky“. Ken Okuyama, bývalý zaměstnanec automobilek General Motors, Porsche nebo Pininfarina, nyní provozovatel vlastní automobilky Ken Okuyama Cars, prezentoval na ženevském autosalonu elektromobil K.08 jakožto souputníka benzinového modelu K.07. Produkci elektromobilu K.08 zajistí japonská společnost MODI v omezené edici 99 kusů. Třífázový elektrický motor je v K.08 poháněn lithium-iontovou baterií, celkový výkon je 100 kW, dojezd 160 km. Klíčová slova pro vývoj automobilu prý byla: moderní klasika, běžící jako mechanické hodinky, sushi sporťáků, zen, samuraj, modularita.

elektromobily Subaru

Ženevský autosalon: Subaru věří elektromobilům

Japonská automobilka Subaru (patřící pod konglomerát Fuji) je známá především pro své terénní a závodní rallye vozy. Na ženevském autosalonu nicméně předvedla také koncepty elektromobilů, které pro Subaru znamenají budoucnost. Model R1e byl slavnostně představen už před rokem na tokijském autosalonu. Jedná se o elektromobil vycházející z modelu mikrovozítka R1 prodávaného pouze v Japonsku. V počtu 40 kusů jsou momentálně testovány v Tokyu, jejich baterie může být dobita za pouhých 15 minut s dojezdem 100 km. V Ženevě dále Subaru předvedlo koncept elektromobilu G4e. Ten je vybaven lithium-iontovými bateriemi. Jedná se o lehký pětidveřový elektromobil, který by měl nabídnout dojezd až 200 km. Subaru se podle slov prezidenta Fuji Heavy Industries Ikuo Moriho chce stát přední značkou v oblasti elektromobilů.

Ekologický létající vlak z Japonska

jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrnýchsolárních elektráren budovaných podél trati.

Mazda 2

Mazda 2 je nový kompaktní vůz vycházející z designového programu Zoom-Zoom. Pětidveřový vůz je menší a lehčí, ale o to hbitější. Přitom klade také důraz na ekologii a spotřebu paliva. Zatím je k dispozici v několika benzinových verzích od 1.3 l do 1.5 l, začátkem příštího roku přibude také naftová verze Mazda 2 1.4 MCD+. Všechny modely jsou vyráběny v Japonsku.

Elektromobil Subaru získal ocenění vlády

Elektromobil R1e, malé městské vozidlo automobilky Subaru, získalo ocenění japonské vlády za přínos životnímu prostředí. Elektromobil byl vyvinut ve spolupráci společností NEC Lamilion Energy, Ltd., Tokyo Electric Power Company a Subaru.
Elektromobil R1e vyniká zejména svým rychlodobíječem, který dokáže dobít automobil za 15 minut (ostatní elektromobily běžně až osm hodin). Dojezd je 80 km a maximální rychlost 100 km/h. Životnost lithium-iontové baterie je 10 let nebo 200 000 km, což je mnohonásobně více než u jiných elektromobilů.