Ford Transit Connect Electric

Kanadská pošta zkouší elektrické dodávky Ford Transit Connect

Automobilce se nedávno podařil vynikající obchod, když kanadské prodala 1175 malých . Jednou z hlavních výhod byla – 7,8 l/100 km ve městě, což je ve srovnání s velkými poměrně málo. Především ale kanadská pošta využije také deset elektrických modelů .   

Ford Transit Connect Electric Ford Transit Connect Electric Ford Transit Connect Electric
Segway - DVT Shredder armáda

DTV Shredder – pásový Segway pro armádu

V roce 2006 se tehdy náctiletý Ben Gulak vydal z kanadského maloměsta Milton v Ontariu na výlet do . Jako mnoho dalších lidí i jeho zaskočila. Především obrovským ve městech. Když se vrátil, rozhodl se, že zkusí vymyslet alternativu malým špinavým , které byly v Číně na každém kroku. Vymyslel proto Uno s jedním kolem. Ta mu získala zaslouženou pozornost. O dva roky je tu s další novinkou. Můžeme jí říkat „motorový skateboard“ nebo „ pro „.   

kontejnerová loď

Lodní nákladní doprava – větší nebezpečí než miliony aut

Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.

Na orgány Spojených národů a  je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od . Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem . Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
nákladní loď
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.