
Štítek: kvalita ovzduší


Automobilové emise – druhá nejrychleji rostoucí příčina úmrtí
V roce 2012 zemřelo na silnicích zdaleka nejméně lidí v moderní historii. Přesto nejsou auta podle prestižního lékařského žurnálu The Lancet (vychází od roku 1823) o nic méně nebezpečná. Automobilové emise jsou podle aktuálně vydané studie druhým nejrychleji rostoucím zabijákem na planetě. Hned po obezitě.

Český vědec: dopravní emise zabíjejí, ovlivňují i nenarozené děti
Server Česká pozice přinesl zajímavý rozhovor Radimem J. Šrámem z Akademie věd. Vedoucí genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny v novém výzkumu dokázal, že emise z dopravy mohou měnit genetickou výbavu dosud nenarozených dětí.

Hong Kong zakáže vjezd starým náklaďákům
Sedmimilionový Hong Kong patří už desetiletí mezi metropole s nejvíce znečištěným ovzduším. Jen v roce 2012 pokrýval smogový oblak město plných 175 dní v roce. Radnice proto hodlá během dalších let přijmout opatření: zamezí vjezd do města nejstarším náklaďákům a nabídne firmám dotace na obnovu vozového parku.



Toyota Auris HSD – hybrid s pěti hvězdičkami
Toyota nedávno uvedla na trh nový hybrid. Toyota Auris HSD se může pochlubit vynikajícími parametry spotřeby a emisí, kterých dosahuje díky využití hybridního pohonného systému Hybrid Synergy Drive. Teď je má „posvěcené“ i nezávislým testem ADAC EcoTest.

Americká pošta chce 110 000 elektromobilů
Přesto Americký poštovní úřad (USPS) loni hospodařil se ztrátou kolem 5 mld. dolarů, má ambiciózní plán. Chce během pěti let přeměnit 110 000 svých doručovacích automobilů na elektromobily.

ČEZ dá půl miliardy na elektromobily v Česku
Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.
ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.

Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama
Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.
Ekobydlení.eu píše: změřte si sami kvalitu ovzduší!
Sesterský magazín Ekologické bydlení přinesl zajímavý článek o zařízení pro měření kvality ovzduší. „Osobní čidlo Sensaris změří znečištění vzduchu„, zde je úryvek:
„Francouzská společnost Sensaris představila zařízení s jehož pomocí lze snadno měřit znečištění ovzduší (ozón, oxid uhličitý) nebo hlukové nečištění. V současné době jsou zařízení měřící úroveň různých typů znečištění stacionárně rozmístěna ve většině metropolí a větších měst. Sensaris však přichází s čidlem, které lze snadno připevnit na ruku a za pomoci technologie bluetooth naměřená data přenášet do mobilu a odtud publikovat například na webu.“ (celý článek)
Kvalita ovzduší v ČR se zhoršuje kvůli autům
Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou každý rok dostává na stůl vláda, se kvalita ovzduší v ČR výrazně zhoršují, a to už několik let v řadě. A může za to především automobilová doprava jako celek, informuje server Aktuálně.cz. „Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007 upozorňuje rovněž na to, že kvůli nárůstu automobilové a letecké dopravy se v posledních letech nedaří omezovat skleníkové plyny,“ píše se mimo jiné v obsáhlém článku. Zajímavé je srovnání s rokem 1990, kdy byl podíl dopravních emisí na veškerém množství skleníkových plynů v ČR pouze čtyři procenta, zatímco dnes už je to asi 13%. Výrazně se zvýšily také emise stále rostoucí letecké dopravy. Mimo jiné i skrze upozorňování na zhoršující se kvalitu ovzduší hodlá prosazovat svou strategii rozvoje pohonu na plyn Česká plynárenská unie.