hybrid Toyota Prius model 2010 na Detroitském autosalonu

Toyota Prius plug-in se spotřebou 3,6 l/100 km

Nová generace , kterou japonská automobilka veřejně odhalila na , se chlubí spotřebou 4,7 l/100 km.

Přitom konkurenční , který se aktuálně začíná prodávat, může dosáhnout až k hodnotě kolem 3,7 l/100 km!

Toyota samozřejmě nelení a už pilně připravuje další verzi svého Priusu, tentokrát je to dlouho očekávaný . Ten bude mít podle magazínu Autoweek spotřebu dokonce na hodnotě 3,6 l/100 km.

„Jde o reálné ježdění,“ řekl k tomu Bill Reinert, manažer alternativních pohonů americké Toyoty. Plug-in Toyota Prius se má začít prodávat někdy po roce . Už koncem letošního roku se ale 150 kusů plug-in hybridu Prius dostane do USA na testování na univerzitách, ve firemních letkách i u jednotlivců.

Narozdíl od nového modelu by verze do zásuvky měla být vybavena lithium-iontovými bateriemi namísto NiMH.

elektromobil Tazzari Zero

Tazzari Zero – italský elektrický střízlík

Italská společnost Tazzari Group nedávno odhalila koncept elektromobilu Tazzari Zero. Váží pouhých 542 kg a dojezd až 150 km poskytují lithium-iontové baterie, díky kterým elektrické autíčko vyvine maximální rychlost 90 km/h. Dobije se – Tazzari však neříkají jak moc – už za 45 minut a zrychlení z 0 na 50 km/h zvládne pod pět sekund. Pochází z komuny Imola, známého centra motorismu poblíž Boloně (působí zde firmy jako Lamborghini, Maserati či Ducati). Podle zakladatele společnosti Tazzari Erika Tazzariho se v elektromobilu Zero pojí sportovní duch i ekologie. Na výzkumu nových technologií strávili inženýři a výzkumníci více než tři roky. Kdy bude elektromobil na trhu a za jakou cenu, to zatím nevíme. Věříme však, že vedle oblé krásky v podobě Pininfarina B0 se trochu méně moderní Tazzari Zero nebude špatně vyjímat.

traktor New Holland NH2 na palivové články vodík

New Holland představí traktor na vodík

Italské automobilky IvecoFiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný , resp. . NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze , nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.

elektromobil Toyota FT-EV

Elektromobil Toyota FT-EV na Detroitském autosalonu

Zvěstielektromobilu, který se chystá představit na autosalonu v Detroitu nabývají konkrétnějších obrysů. Elektromobil s označením Toyota FT-EV bude postaven na městském čtyřmístném minivozu Toyota iQ (momentálně velký hit v Japonsku) a na trhu má být do roku 2012. Dojezd však má být pouhých 80 km. Důležité je, že prozatím se jedná o pouhý koncept, nicméně už dnes Toyota říká, že elektromobily a malé vozy jako iQ budou „klíčovou součástí trvale udržitelné strategie mobility“. Zároveň v Detroitu představí novou generaci hybridu Toyota Prius, vůz Toyota Camry Hybrid poháněný stlačeným zemním plynem a pod značkou Lexus HS250h také nový hybrid odvozený od nového Priusu. Už počátkem roku 2010 chce Toyota uvést na trh až deset nových hybridních automobilů na různých trzích světa. Kromě toho už koncem letošního roku dodá 500 testovacích kusů plug-in modelů Toyota Prius vybavených lithium-iontovými bateriemi firemním zákazníkům. Podívejte se na video nového elektromobilu Toyota FT-EV přímo v článku!  

Vectrix superbike - elektrický motocykl

Elektrický superbike Vectrix

Elektrické motorky začínají pomalu vykukovat na světlo světa. Už před rokem jsme přinesli zprávukonceptu elektromotocyklu Vectrix. Autorem tohoto designu je ROBRADY, který za něj aktuálně také získal prestižní designové ocenění od Red Dot Museum v Singapuru. Elektrický motocykl využívá lithium-iontové baterieelektromotor umístěný v zadní části. Maximální rychlost motorky je 200 km/h. Návrh existuje nejen ve virtuální či papírové podobě, ale minulý listopad se objevil v plné parádě také na autosalonu v Milánu. Společnost Vectrix svého času koketovala i s myšlenkou, že by elektromotocykl s dojezdem několika desítek kilometrů začala vyrábět. Současná ekonomická situace takovému plánu ale příliš nepřeje.

Li-ion baterie s výdrží stovek tisíc kilometrů

Životnost současné generace lithium-iontových baterií zatím není příliš obdivuhodná, například v případě Tesly Roadster předpokládá výrobce 70% kapacitu po pěti letech ježdění a 80 000 najetých kilometrů. O to více potěšil všechny zastánce nejnovější test společnosti Southern California Edison (SCE) provedený na baterii od společnosti Johnson Controls-Saft. Firma na li-ion baterii simulovala více než dva a půl roku takové podmínky, které by nejspíš zažila v lehkém komerčním vanu. Dosud baterka „ujela“ 289 682 km s minimálním „opotřebením“. Díky výsledkům testu dostala společnost SCE od amerického Ministerstva energetiky „plnou“ verzi baterie (test probíhal pouze na jedné šestině článku, který obvykle využívají plug-in hybridy nebo ). SCE má vyzkoušet, jak dobře by se taková baterie hodila pro osobní automobily. SCE tento test bude provádět ve spolupráci s Institutem pro výzkum elektřiny. SCE ve spolupráci s dalšími partnery, jako je např. automobilka , také v současné době testuje lehké, střední i těžké automobily typu plug-in hybrid.

plug-in hybrid BYD F3DM

První plug-in hybridy jdou do prodeje v Číně

Když jsme nedávno psali o tom, že budou „Čínské hybridy BYD brzy v prodeji„, sami jsme netušili jak moc brzy to bude. Nyní ale máme jasno. Čínská automobilka BYD Auto začne světově první plug-in hybrid prodávat už tento měsíc, ačkoliv prozatím pouze v Číně. Do konce roku se hybrid dostane k celé řadě prodejců, za cenu v přepočtu zhruba 22 000 dolarů dokáže ujet až 110 km na elektřinu. BYD Auto, dceřinná společnost jednoho z největších světových výrobců baterií BYD, vyrábí auta teprve čtyři roky. Její nový hybrid využívá pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií, které jsou relativně bezpečné. BYD Auto doufá, že se jí podaří se svými vozy prorazit do roku 2010 také do Evropy a Ameriky. Na Detroitském autosalonu ostatně ukazovala hybridní sedan F6DM, vycházející ze současného plug-in modelu F3DM představeného na autosalonu v Ženevě. Problémem vývozu mimo Čínu (či Asii) je ale samozřejmě bezpečnost – čínská auta jsou proslulá tím, že nesplňují euro-americké bezpečnostní normy.

elektromobil Mini E

Mini E základem pro elektromobily BMW

Docela nedávno vypustilo pětisethalvou smečku svých prvních . Prozatím je bude jen půjčovat, nejspíš aby se žádný z nich neztratil v dosahu. Pro výzkumné oddělení automobilky jsou totiž cenným testovacím materiálem. Elektromobily Mini E mají hrát důležitou roil v dnes ne právě růžově vyhlížející budoucnosti BMW. Bavorská autotovárna hodlá na jejich základě postavit celou řadu svých elektromobilů budoucnosti. První z nich, vybavený , má přijít na trh už v elektricky žhavém roce 2010. Má jít o „dokonalý rodinný elektrický vůz“. Velmi praktický, takže snad ani ne tak malý. Mluvčí BMW se svěřil magazínu Autoexpress: „Protože zadní sedadla a kufr zabírají baterie, Mini není kandidátem pro masovou výrobu.“ Konstruktéři proto vezmou pohonný systém Mini E a postupně jej naroubují na rozměrnější vozy série 5 a 7, později nejspíš také 3 a nakonec i SUV typu X3 a X1. BMW to nakonec s elektromobily myslí asi dost vážně.

hybrid Mindset E-Motion

E-motion Hybrid ze Švýcarska

Malé, flexibilní automobilky z celého světa se v době ekonomické krize profilují jako dležitá protiváha velkých průmyslových koncernů. Malá švýcarská automobilka Mindset nedávno představila svůj hybrid E-Motion, jehož design navrhnul bývalý hlavní stylista společnosti Volkswagen Murat Günak. Díky využití plastů a lehké hliníkové konstrukce je výsledná váha automobilu někde na 800 kg, což umožnilo konstruktérům zapojit do hry mnohem menší pohonné jednotky než by bývalo bylo zvykem. Elektromotor má výkon 94 koní a s plně nabitými lithium-iontovými bateriemi ujede až 100 km. Pokud dojde šťáva, energii doplní malý spalovací motor na benzin s výkonem 24 koní. Výsledná cena automobilu má být kolem 50 000 euro (asi 1 mil. Kč) a už od roku 2009 chce Mindset svůj hybridní automobil E-Motion začít vyrábět.

hybrid Mindset E-Motion

Elektrický Smart ne dřív než v roce 2012

Testování elektromobilu Smart ED už síce probíhá druhým rokem, například v Coventry v Anglii slouží letka 100 elektrických vozů Smart jako policejní vozidla. Využívají sodíkovo-nikl-chloridových baterií a policie si je pronajímá za měsíční nájem 375 liber. Magazín Verdictoncars nicméně ze zdrojů blízkých automobilce Daimler, která Smarty vyrábí, zjistil, že do ostrého prodeje koncovým zákazníkům elektromobily ve verzi Smart ForTwo nepůjdou dříve než přinejlepším v roce 2012. Cena by se měla pohybovat kolem 15 000 liber (v přepočtu asi 450 000 Kč), tedy zhruba dvakrát více, než kolik stojí benzinová verze. Testování vozů se má během příštího roku rozšířit do celé Evropy, nejprve do BerlínaPaříže. Tamní vozy však budou vybaveny modernějšími lithium-iontovými bateriemi. Malosériová výroba vozů pak začne už v roce 2010, nicméně do prodeje je automobilka nechystá, spíše pro další testování. Otázkou je, zda rok 2012 není na elektrické Smarty příliš pozdě. Mitsubishi, Nissan a další už v té době budou mít na trhu své elektromobily rok nebo dva.

Toyota potvrdila nové modely Priusu

Britský magazín Autocar dělá zase trochu jasno v budoucnosti značky Toyota Prius. Už déle probíhaly spekulace, že by Toyota mohla vytvořit nějakou novou „pod-značku“ pro tyto své velmi oblíbené hybridní automobily. Ředitel britské pobočky automobilky, Miguel Fonseca, však tyto spekuace vyvrátil, stejně jako už dříve Irv Miller na Open Road blogu. Fonseca však zároveň potvrdil, že se objeví nové modely Priusu – minimálně prý hybridní MPV. Všechny nové typy vozů se samozřejmě pochlubí už třetí generací hybridního pohonu Hybrid Synergy Drive. Třetí generace samotné Toyoty Prius se objeví v lednu na autosalonu v Detroitu. Do prodeje půjde koncem roku 2009 a zmíněné další modely údajně mají být odhaleny teprve koncem roku 2010. Fonseca také odmítl, že by nová generace Priusu mohla obsahovat lithium-iontové baterie. Přesto by spotřeba mohla činit něco kolem 3,1 l/100 km. Více ohledně vztahu Toyoty k li-ion bateriím najdete v nedávném v článku „Toyota v plug-in hybridy věří„.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid vyrobí Finové

Zatímco největší americké automobilky prosí o pomoc Kongres, malé nezávislé se připravují na rozhodující úder. Fisker Automotive, který připravuje plug-in hybrid Fisker Karma, nedávno vyhrál v soudním sporu s Tesla Motors. Nyní přicházejí zprávy, že kalifornská firma uzavřela dohodu s finským výrobcem Valmet Automotive. Ten už vyrábí například modely Porsche Boxter a Porsche Cayman. Produkce Fisker Karma by měla začít ve čtvrtém čtvrtletí 2009. Čtyřdveřový sedan má karoserii postavenou z lehkých materiálů, což je prý pro inženýry Valmetu velká výzva, stejně jako hybridní pohon nazývaný Q Drive (vyvinutý společností Quantum Technologies exkluzivně pro Fisker Automotive). Hybridní pohonný systém se skládá z malého spalovacího motoru, který funguje jako generátor nabíjející sadu lithium-iontových baterií. Auto může ujet až 80 km s nulovými emisemi, čistě na baterie. Plug-in hybrid Fisker Karma je samozřejmě možné doma v garáži dobíjet, přímo ze zásuvky, a tak je možné, že někteří řidiči nebudou muset naplnit nádrž téměř nikdy. Cena auta se má pohybovat kolem 80 000 dolarů, tedy asi 1,6 mil. korun.

Fisker Karma plug-in hybrid

Hromadná doprava - hybridní double decker

Hybridní double-deckery jezdí v Londýně

Ikona Londýna, červené patrové městské autobusy double-decker, se už od minulého jara přizpůsobují novým trendům v oblasti dopravy. Právě tehdy byla ohlášena plánovaná dodávka nových hybridních double deckerů. Nyní už první hybridní autobus po Londýně jezdí, v průběhu následujících měsíců bude dodáno dalších šestnáct testovacích kusů. Jedná se o autobusy vyrobené společností Alexander Dennis Limited (ADL) využívající hybridní pohon HybriDrive firmy BAE systems. Ten se skládá z dieselového motoru zhruba poloviční velikosti využíváné u běžných autobusů – zde totiž slouží pouze jako generátor elektřiny pro elektromotor. Přebytečná energie se ukládá do lithium-iontových baterií, kde je k dispozici pro zrychlování, samozřejmostí je regenerativní brzdění. V současné době je více než 1500 těchto autobusů v provozu po mnoha městech USA a Kanady.

Toyota v plug-in hybridy věří

Toyota využívá svůj Open Road blog velmi vychytrale pro přímou komunikaci firemních pohlavárů se zákazníky. Aktuálně například Irv Miller, vice prizident skupiny Toyota, vyjasňuje pozice automobilky vzhledem k plug-in hybridům (PHEV) a lithium-iontovým bateriím. V průběhu uplynulých měsíců a let se totiž objevovaly zprávy, že Toyota není k li-ion bateriím příliš vstřícná zejména s ohledem na bezpečnost (zatímco ostatní automobilky už je běžně využívají), a že ani plug-in hybridy nejsou ve firemním hledáčku na prvním místě. Irv na blogu píše: „Silně věříme v dostupnost plug-in hybridů pro některé typy využití, i v to, že budou poháněny lithium-iontovými bateriemi. Věříme v to tak silně, že plánujeme začít produkci plug-in hybridů už příští rok.“ Li-ion baterie si Toyota vyvinula sama, nicméně bude je vyrábět společně s Panasonicem ve společné továrně. Irv poukazuje na fakt, že jejich opatrný postup je dán skutečně s ohledem na spolehlivost při produkci v masovém měřítku. Dodal, že i během výroby PHEV bude Toyota i nadále studovat a vylepšovat technologii baterií, jejich produkce i způsobů, jakými lidé k plug-in hybridům přistupují. „Víme, že o PHEV je velký zájem. Chceme si jen být jistí, že to děláme správně. Je nám jasné, že uživatelé našich automobilů by to nechtěli jinak,“ dodal vcelku srozumitelně a logicky Irv.

Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily

Do byznysu se hrne čím dál tím více zájemců. Nedávno to byl , aktuálně se přidává japonská . Ta před časem představila nové , které vynikají velmi krátkou dobou dobíjení a dlouhou životností oproti klasickým . chce tyto baterie postupně masově prosadit v  a průmyslových systémech. Už v prosinci 2007 ohlásila plán zahájit výrobu 150 000 kusů nových baterií měsíčně v továrně v Saku, prefektura Nagano, a tuto výrobu postupně navyšovat. Aktuální zprávy ovšem hovoří o neplánovaném výrazném navýšení – už v průběhu roku 2010 chce Toshiba vyrábět 3 miliony baterií měsíčně! A tím si samozřejmě ukousnout co největší část potenciálně obrovského trhu s .