Panasonic postaví novou továrnu na baterie za miliardu

Společnost Matsushita Electric Industrial v Evropě lépe známá pod značkou Panasonic (fanoušci audio-video techniky směřují na tento Panasonic), se rozhodla investovat více než 100 mld. jenů (asi miliardu dolarů) do stavby nové továrny na lithium-iontové baterieJaponsku. Důvodem je zvyšující se poptávka, způsobena mimo jiné i stoupajícími cenami pohonných hmot i stále větší oblibou přenosných elektronických zařízení. Díky nové továrně bude moct Matsushita zhruba ztrojnásobit svou produkci. Nová továrna má být jednou z největších na světě a začátek výroby je plánován už na rok 2010. Hlavními konkurenty v oblasti dobíjecích baterií jsou pro firmu SonySanyo. Zvyšující se zájem o notebooky, MP3 přehrávačemobilní telefony, stejně jako elektromobily, způsobil výšení poptávky také po bateriích.

BMW řady 7

Nové BMW řady 7 – hybridní konkurence pro Lexus LS600h

Během roku 2009 hodlá BMW uvést na trh nové modely řady 7. Půjde o hybridní automobily, které mají přímo konkurovat hybridu Lexus LS 600h. Samozřejmě nejde ani tak o významný ekologický přínos těchto automobilů, jako spíš o snížení zátěže v kategorii luxusních sedanů. Nové hybridní BMW řady 7 bude vybaveno 4,4l V8 benzinovým motorem a lithium-iontovými bateriemi. Spotřeba se bude snažit konkurovat vynikajícím 7,2 l/100 km při emisích 192 g/km pro dieselový model 730d. Nová řada 7 je ale opět určena především fanouškům motorů V8, takže tak výrazně nízkou spotřebu očekávat nelze, už vůbec ne od benzinového motoru. Nové hybridy BMW, se kterými mnichovské automobilce vypomáhá Mercedes, budou také výrazně dražší, než klasické verze řady 7.

Tesla Motors logo

Tesla ohlašuje elektrický plug-in sedan

Podle původních spekulací kalifornská společnost Tesla Motors ohlašuje nový elektrický sedan Tesla Model S. Měl by se začít vyrábět v nové továrna v Kalifornii kolem roku 2010, bude stát 60 000 dolarů. Půjde o multifunkční sportovní sedan vybavený malým benzinovým motorem a lithium-iontovými bateriemi s dojezdem 360 km. Malý motor bude využíván pouze pro dobíjení baterií, stejně jako funkce plug-in. Design automobilu by měl být podobný novému hybridu Fisker Karma od Fisker Automotive, se kterým se nyní Tesla Motors soudí. Tvrdí, že původní plány na Tesla Model S byly Fiskerem ukradeny.

Renault Scénic

Renault má prototyp vozu Scénic ZEV H2 na vodík

Francouzská automobilka Renault představila po vzoru partnerské společnosti Nissan a jejího modelu Nissan X-Trail FCV prototyp vozu Renault Scénic ZEV H2 s pohonem na vodík. Maximální rychlost je 160 km/h, dojezd 350 km s možností zvýšení tlaku ve vodíkových nádržích, a tím i zvýšení dojezdu až na 500 km. Nissan dodal pro prototyp palivové články, palivové nádrže a lithium-iontové baterie, zatímco inženýři Renaultu upravili model Scénic tak, aby bylo možné do něj tyto komponenty vložit. Je sice o 6 cm delší, ale zato si uchoval celý objem kufru jako klasická verze.

Mercedes-Benz S400 Hybrid

Luxusní elektromobil Mercedes-Benz v přípravě?

Před pár měsíci Mercedes ohlásil, že nový model Mercedes-Benz S400 BlueHybrid bude prvním sériově vyráběným hybridním automobilem vybaveným lithium-iontovými bateriemi. V současné době probíhá podle neověřených zdrojů ve Stuttgartském výzkumném centru automobilky Daimler AG vývoj plně elektrického automobilu. Prý má jít o luxusní, středně velký elektromobil vybavený navíc speciálním dynamem, které bude při jízdě automaticky dobíjet baterie. Dojezd se pak má pohybovat kolem 170 km. Podle spekulací by se nový elektromobil Mercedes mohl objevit jako zcela nový model či nová generace automobilu v rámci třídy S už během let 2010-2011.

Hybrid z Maďarska - Solo

Solo – cool hybrid z Maďarska

Včera byl v Maďarsku představen první tamní hybrid. Designově silně futuristický hybridní automobil Solo byl představen světovému tisku v Muzeu dopravy v Budapešti. Třimístný, 3,12 m dlouhý a 1,92 m široký dopravní prostředek je poháněn benzinemlithium-iontovými bateriemi. Byl navržen společností ANTRO. Maximální rychlost je 140 km/h, další údaje, tedy ani spotřeba či cena zatím nejsou známé. Do prodeje by se však maďarský hybrid Solo měl dostat už v letech 2011-2012. Těšíme se jako malí kluci :).

Hybrid z Maďarska - Solo

Mitsubishi a Citroen - elektromobily?

Mitsubishi a Peugeot společně o elektromobilech

Zavedený japonský ekonomický deník Nikkei informuje, že japonská automobilka Mitsubishi a evropský koncern PSA Peugeot Citroen budou spolupracovat na vývoji elektromobilů. Jde především o sdílení technologií a zejména o nové generace lithium-iontových baterií a jejich chlazení. Spolupráce nepřekvapí v tom ohledu, že obě automobilky, PSA i Mitsubishi, mají velké zkušenosti v oblasti malých městských vozů. PSA, resp. PeugeotCitroen, navíc vyráběli elektromobily už v 80. letech a dokonce ještě dříve, mají tedy dlouhodobou historickou zkušenost v tomto oboru. Aktuálně Mitsubishi a PSA oznámili stavbu společné továrny v Rusku v hodnotě 470 mil. euro. Ta má od roku 2011 produkovat až 160 000 aut ročně. Spekuluje se dokonce o tom, že by obě automobilky mohly založit společný podnik za účelem výroby elektromobilů.

Elektromobil Nissan Mixim

Výzkumníci Nissanu: 4x větší dojezd elektromobilů do roku 2015

Hlava výzkumného oddělení automobilky Nissan Mitsuhiko Yamashita řekl deníku Wall Street Journal, že do roku 2015 bude na trhu čtvrtá generace li-ion baterií, které umožní elektromobilům dojezd až 400 km. To je zhruba čtyřikrát více, než je dnešní standard první generace těchto baterií. Už druhá generace lithium-iontových baterií, která má dorazit v roce 2010, nabídne dojezd kolem 170 km, třetí generace v roce 2012 pak 300 km. Nissan je jedna z mnoha japonských automobilek, které v elektromobilech vidí blízkou budoucnost. Na frankfurtském autosalonu například předváděl koncept Nissan Mixim.

Mindset Six50

Six50 – levný ex-Volkswagen hybrid za 50 000 euro

Murat Gunak je bývalý vedoucí návrhářského oddělení automobilky Volkswagen. Jeho názor na současný automobilový průmysl je jednoznačný: „příliš těžké, příliš drahé“. Gunak odešel z Volkswagenu letos v lednu poté, co do funkce ředitele automobilky nastoupil Martin Winterkorn a do funkce vedoucího návrhu dosadil Waltera de Silvu, bývalou hlavu návrhu v Audi. Gunak se rozhodl, že vezme iniciativu do vlastních rukou. Spojil se proto se švýcarským milionářem Lorenzo Schmidem, který zainvestoval vývoj Gunakova dokonalého automobilu a založení automobilky Mindset. Jedná se o dvoumístný hybrid pojmenovaný „Mindset Six50“. Cílová váha tohoto automobilu je 650 kg, současný prototyp váží 800 kg. Dojezd automobilu bude 100 km pouze na lithium-iontové baterie, jako generátor poslouží dvoudobý motor se kterým se dojezd zvyšuje na 800 km. Solární panely zabudované do střechy pomáhají dobíjet baterie. Díky své nízké váze a výkonu 95 koní může jet Six50 rychlostí až 140 km/h a zrychlit z 0 na 100 km/h během šesti sekund. Cílová cena za nový hybrid je 31 000 euro, nicméně všeobecně se předpokládá, že až se Six50 dostane v roce 2009 na trh, bude se prodávat spíše za nějakých 50 000 euro (asi 1 250 000 Kč). KOMPLETNÍ GALERIE Mindset Six50

elektromobil Subaru R1e

Hitachi Maxell má li-ion baterie s 20x větší kapacitou?

Japonský ekonomický deník Nikkei přináší informaci o tom, že společnost Hitachi Maxell vyvinula ve spolupráci s univerzitou v Nagasaki, společností Fuji Heavy Industries a dalšími subjekty nový typ lithium-iontové baterie, která disponuje až 20x větší kapacitou, než současné modely těchto baterií. Zároveň má být levnější a snadněji vyrobitelná ve velkém měřítku. Problémový a drahý prvek kobaltu byl v nových bateriích nahrazen magnésiem a novými nanotechnologiemi. V souvislosti s touto novinkou není od věci zmínit, že řada japonských automobilek v čele s Mitsubishi, Subaru (Fuji je mateřská společnost této automobilky) a Nissanem ohlásila na rok 2010 nové městské elektromobily, které by jistě mohly nových baterií velice dobře využít. Na druhou stranu, nové „převratné“ objevy v oblasti baterií se v poslední době objevují až nepříjemně často, takže je dobré brát i tuto zprávu s nadhledem.

vysokozdvižné vozíky Nissan

Vysokozdvižné vozíky Nissan, předehra k elektromobilům?

Nissan představil novou řadu elektrických vysokozdvižných vozíků, které využívají lithium-iontové baterie vyvinuté ve spolupráciNEC. Stejné baterie byly k vidění v konceptech elektromobilů Pivo 2Mixim už na frankfurtském autosalonu, a tak není od věci se zamyslet nad tím, jak daleko už Nissan pokročil s vývojem svého slibovaného osobního elektromobilu. Ten by měl být připraven v roce 2010 pro americký trh a o dva roky později také pro zbytek světa. Proti tomu nové vozíky půjdou do prodeje už příští rok.

Fiat Phylla

Fiat Phylla – elektromobil na italské slunce

Automobilka Fiat ve spolupráci s celou řadou dalších organizací prezentovala před pár dny v Turíně nový koncept ekologického automobilu Fiat Phylla. Jedná se o malý městský automobil využívající alternativních typů pohonu. Primárně je to vodík skrze palivové články a slunce skrze solární panely. Phylla je plně recyklovatelná, nevypouští žádné emise – pouze vodu. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 50 km/h a šest sekund. V podvozku jsou umístěny lithium-iontové nebo lithium-polymerové baterie. Phylla údajně dokáže ujet až 18 km pouze na nabití pomocí solárních panelů.

TRIAC - elektrická tříkolka

TRIAC – elektrická tříkolka na prodej v létě!

Velké se klubou zatím pomalu, namísto nich se ale začínají na trhu jako houby po dešti objevovat elektrické . Tou nejnovější je TRIAC společnosti Green Vehicles. Jedná se o vozidlo schopné provozu na dálnici s max. rychlostí až 130 km/h a dojezdem až 160 km. Doma jej připojíte na šest hodin do zásuvky pro plné nabití . Samozřejmostí je využití regenerativního brzdného systému. Elektrickou tříkolku TRIAC bude možné si koupit od letošního léta za 20 000 dolarů.

Toyota Prius

Nová Toyota Prius – větší, šetrnější motor

Přichod nového modelu (v katalogu) se blíží a s tím také narůstají spekulace o jeho možné podobě a specifikacích. Ty nejnovější přináší magazín Auto Observer když informuje, že nový bude mít 1,8l motory namísto současných 1,5l. To by mělo znamenat dvacet koníků navíc a 160 koní celkem. Přitom by však měla klesnout průměrná spotřeba, a to až o 10% na 4,2 l/100 km. Z dalších, už dříve známých informací také víme, že hodlá z Priusu udělat značku, takže pravděpodobně v roce 2009 společně s novým Priusem uvede ještě kombi verzi a dost možná také nové modely . Právě ty by mohly být postaveny na dražších , zatímco nový Prius bude nejspíš stále využívat starších .