
EnerDel testuje li-ion baterie pro Think City
Městské elektromobily Think se rychle stávají skutečností.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Městské elektromobily Think se rychle stávají skutečností.
Z organizace SEVEn, střediska pro efektivní využívání energie, jsme dostali zajímavý tip na nový typ baterií. Jedná se o lithium-sírové baterie, které proti klasickým lithium-iontovým bateriím nabízejí výrazně vyšší kapacitu při nižší hmotnosti.
Městská vozítka Smart automobilky Mercedes-Benz mají všechny předpoklady stát se vzornými elektromobily. Jsou malá, lehká a relativně levná. Automobilka už dříve ohlásila elektrifikaci svých prcků, některé firmy nabízejí tuto službu samostatně. Podle magazínu USA Today bude mít Mercedes-Benz během dvou až tří let připravenu velkou testovací flotilu vozů vybavených moderními lithium-iontovými bateriemi. Vice prezident Mercedes-Benz Herbert Kohler údajně prohlásil něco v tom smyslu, že hlavním důvodem k budování testovací sady elektromobilů Smart je to, „aby vše bylo připraveno na masovou výrobu.“ Konečně?
Americká automobilka Zap už nějaký ten čas vyrábí celou řadu osobních i užitkových elektromobilů. Jedná se o pidivozítka, která často nejsou tak docela vhodná pro běžný provoz. Aktuálně Zap připravuje svůj další projekt, a to elektromobil určený pro provoz na dálnici.
Malé městské elektromobily začínají nabývat čím dál tím reálnějších kontur spolu s tím, jak se zostřuje konkurenční prostředí.
Magazín IHned.cz, internetové zpravodajství Hospodářských novin, přináší velmi zajímavý článek Křemíkové nanotrubičky pomáhají extrémně zvýšit výdrž akumulátorů:
„V současnosti je kapacita lithium-iontových akumulátorů omezena tím, kolik lithia může být vázáno na anodě. Ta je nyní vyráběna obvykle z uhlíku, ale pokud bude místo něj použit křemík, lze dosáhnout výrazně větší kapacity. Yi Ciu je přesvědčen, že desetinásobné zvýšení kapacity umožní např. notebookům po čtyřhodinovém nabíjení pracovat zhruba 40 hodin, tedy téměř dva dny!“ (celý článek)
Toyota už delší dobu zápasí s lithium-iontovými bateriemi. Podle ní dosud nejsou připravené na masové nasazení, které automobilka chystá teprve po roce 2010 v připravovaném plug-in hybridu. Přitom Mercedes-Benz a další automobilky už je používat začínají. Objevují se ale informace o tom, že japonská automobilka pracuje na nové generaci zinkové (zinc-air) baterie, která má lepší parametry než současné lithium-iontové. S jejím masovým zavedením počítá Toyota kolem roku 2020 jakožto součástí strategického plánu „Global Vision“.
Japonská automobilka Subaru (patřící pod konglomerát Fuji) je známá především pro své terénní a závodní rallye vozy. Na ženevském autosalonu nicméně předvedla také koncepty elektromobilů, které pro Subaru znamenají budoucnost. Model R1e byl slavnostně představen už před rokem na tokijském autosalonu. Jedná se o elektromobil vycházející z modelu mikrovozítka R1 prodávaného pouze v Japonsku. V počtu 40 kusů jsou momentálně testovány v Tokyu, jejich baterie může být dobita za pouhých 15 minut s dojezdem 100 km. V Ženevě dále Subaru předvedlo koncept elektromobilu G4e. Ten je vybaven lithium-iontovými bateriemi. Jedná se o lehký pětidveřový elektromobil, který by měl nabídnout dojezd až 200 km. Subaru se podle slov prezidenta Fuji Heavy Industries Ikuo Moriho chce stát přední značkou v oblasti elektromobilů.
Ženevský autosalon představuje další zajímavý koncept.
Norská automobilka Think Global využila příležitosti a na ženevském autosalonu představila koncept své nové platformy elektromobilů Ox. Jedná se o pětimistná vozidla s modulárním návrhem různých typů karoserie. Jde o plně elekrické, bezemisní automobily, které jsou uzpůsobené pro americký, evropský i asijský trh. Ox bude poslouží jako platforma pro celou řadu elektromobilů v čele s pětimístným TH!NK Ox Crossover. K vidění na stránkách Think jsou také MPV a dvoudveřové coupé. Rám je uzpůsoben tak, aby bylo možné do něj vložit buďto levné sodíkové baterie pro velký dojezd, anebo menší lithium-iontové baterie, které se více hodí do sportovních automobilů. Ještě během dneška bychom měli o platformě Think Ox přinést nové informace, Think Global bude pořádat velkou tiskovou konferenci.
Panasonic hodlá výrazným způsobem navýšit produkci baterií pro hybridní automobily. Společnost Panasonic EV, společný podnik japonských gigantů Matsushita a Toyota, plánuje v roce 2009 vyrobit 800 000 baterií pro hybridy. Většina produkce budou nikl-metal hydridové baterie, koncem roku chce ale Panasonic začít také s produkcí lithium-iontových baterií pro testovací sérii vozů Toyota. Toyota bude v roce 2009 představovat dva nové hybridní modely – třetí generaci vozu Toyota Prius a také nový Lexus. Ty však budou stále využít starší Ni-MH baterie, použití novějších li-ion baterií se očekává u značky Toyota teprve v budoucnu. Také další automobilky spolupracují s výrobci elektroniky a baterií na společných projektech, např. Honda a Sanyo či Nissan a NEC.
V polovině roku 2006 se americká automobilka General Motors, s desetiletým zpožděním proti japonskému kolosu Toyota (ale i proti Hondě nebo Fordu), vrhla do sv
Nádherný nový koncept předvádí na ženevském autosalonu automobilka Saab. Saab 9-X BioHybrid by se měl do prodeje dostat v následujících letech. Je vybaven 1.4 litrovým čtyřválcovým turbomotorem s výkonem 200 koní. Poprvé v historii značky Saab je motor spojen s hybridním pohonem od General Motors (tedy hlavně elektromotorem), navíc dokáže Saab jezdit také na ethanol (flex-fuel). Na střeše má Saab 9-X BioHybrid přimotovány solární panely, které dobíjejí lithium-iontové baterie. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekund při spalování E85 a za 8,3 na benzinu. Emise jsou 105g/km u ethanolu a 117g/km u benzinu. Průměrná spotřeba je 6,4 l/100 km.
Mercedes-Benz se začíná v oblasti hybridů angažovat čím dál tím víc. V průběhu minulých měsíců ukázal pár pěkných konceptů a teď potvrzuje, že to s ekologií myslí vážně. V plánu je zahájení výroby modelu Mercedes S400 BlueHybrid. Ten využívá benzinového 3.5L V-6 motoru kombinovaného s 15kW elektromotorem, který funguje také jako generátor. S400 BlueHybrid bude prvním masově vyráběným hybridem na světě, který využije lithium-iontové baterie. Kombinovaná spotřeba automobilu má být 7,89 l/100 km s emisemi 190 g/km. Maximální rychlost je 250 km/h při výoknu 299 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h během 7,3 s. Hybrid se začne prodávat v roce 2009 v USA i v Evropě po boku hybridu ML450 hybrid. Kromě toho chystá Mercedes také diesel-hybridy.
Už koncem roku 2006 ohlásil Nissan spolupráci s NEC na vývoji nových lithium-iontových baterií. V dubnu minulého roku společně ohlásily tyto dvě firmy plán na vybudování společnosti zaměřené na produkci lithium-iontových baterií pro automobily. Nyní se ukazuje, že obě společnosti v tomto oboru spolupracují už od roku 2000.