
Štítek: lithium-iontové baterie


Virus dláždí cestu k lithium-vzduchovým bateriím
O nových přelomových bateriích máme již skoro obavu psát, neboť to někteří čtenáři berou téměř jako provokaci. Na druhou stranu, alespoň je vidět, že na vývoji dokonalejších baterií se neustále intenzivně pracuje. Povzbudivá zpráva o „super-baterii“ přechází tentokrát z MIT, kde se v laboratoři podařilo sestrojit výkonné lithium-vzduchové baterie.

Nový zdroj vzácného lithia? Asteroidy!
Američtí studenti z univerzity ve Washingtonu rozvíjejí nový způsob odebírání vzorků z asteroidů. Jak se to týká hybridních a elektrických aut? Víc, než si myslíte. Planetky (asteroidy) či malé měsíce jsou potenciálně nevyčerpatelným zdrojem vzácných prvků. Jde například o lithium, které je klíčové pro výrobu baterií.


Nissan Leaf: prodáno 75 000; Nissan testuje nové baterie a chystá hybridy
Nissan prodal víc elektromobilů Leaf, než se dosud prodalo všech jeho konkurentů dohromady. Celkem už má na kontě 75 000 prodaných Leafů a počty rychle stoupají. Chystá pro něj nové složení baterie a kromě toho připravuje i nové hybridy.

Vědci mají baterii s životností 27 let
Vědci z německého Centra pro výzkum solárních a vodíkových technologií ZSW oznámili další průlom ve vývoji výkonných baterií. Výsledky jejich výzkumu dávají teoretický základ k masové výrobě baterií s několikanásobně větší energetickou hustotou a životností, než mají současné nejlepší li-ion baterie.

GE představuje ultimátní baterii Durathon pro elektrické autobusy
Společnost GE představila světu novou sodíkovou baterii Durathon. Ta má pomoct výrazně snížit cenu elektrických autobusů pro které je mimo jiné určena. Své využití ale najde např. i v telekomunikacích a všude tam, kde je potřeba výkonná, spolehlivá baterie.

Nissan spustil výrobu baterií pro elektromobily v americké továrně Smyrna
Dva roky po zahájení prodejů elektromobilu Nissan Leaf automobilka Nissan v malém americkém městečku Smyrna, Tennessee, otevřela největší továrnu na li-ion baterie v USA. Po spuštění výroby elektromotorů jde o další krok v přípravě na rozjezd výroby “amerického” Leafu počátkem roku 2013.

Toyota už ví kdo jí bude recyklovat li-ion akumulátory v Evropě
Společnost Toyota Motor Europe (TME) oznámila svůj záměr uzavřít partnerství s belgickou firmou Umicore N. V. v oblasti ekologické recyklace lithium-iontových akumulátorů v Evropě. Oznámení navazuje na období průzkumu, kdy TME hledala a vybírala evropského partnera schopného bezpečně a ekologicky recyklovat li-ion akumulátory používané ve dvou nových modelech značky Toyota – v nedávno uvedeném sedmimístném automobilu Toyota Prius+ a modelu Toyota Prius Plug-in Hybrid, jenž se aktuálně představuje na evropských trzích.

Nová technologie baterií by mohla snížit cenu elektromobilů
Americká společnost A123 informovala o vyvinutí nové technologie, díky které by lithium-iontové baterie mohly pracovat v extrémních teplotách, aniž by takovéto zatížení mělo negativní vliv na jejich životnost. Generální ředitel A123 David Vieau tvrdí, že by nová technologie mohla mít pozitivní dopad na ceny elektrických a hybridních vozidel, a také telekomunikačních technologií.

UPDATE: Prieto – 1000x výkonnější lithium-iontová baterie
Společnost Prieto, mladý start-up, založila v roce 2010 odborná asistentka chemie Amy Prieto. Předtím působila na Coloradské státní univerzitě, která je jednou z mnoha v USA které se snaží o zásadní průlom v oblasti baterií. Prieto slibuje lithium-iontové baterie, které jsou až 1000x výkonnější proti těm běžným. UPDATE 2.6.2012: Podařilo se nám získat komentář předního českého odborníka v oblasti nanotechnologií, vědce Jana Procházky.

Envia Systems má 3x lepší a o polovinu levnější li-ion baterie než je standard
Je tomu přibližně rok, co jsme vás na stránkách našeho magazínu informovali o záměrech společnosti Envia Systems. Ta se tehdy nechala slyšet, že hodlá vyrábět lithium-iontové baterie s hustotou energie vyšší než 300 Wh/kg. Nyní se tedy rok s rokem sešel a Envia hrdě hlásí svůj velký úspěch: má li-ion baterii s energetickou hustotou 400 Wh/kg.

ROZHOVOR: o bezpečnosti baterií a indukčním dobíjení s vědci z ČVUT (2.)
První rozhovoru o bateriích pro elektromobily podnítil zajímavou diskusi. Dnes přinášíme druhou část, ve které se Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem, odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, diskutujeme o bezpečnosti akumulátorů a jejich budoucnosti ve vztahu k tzv. chytrým sítím neboli smart grids.

ROZHOVOR: Rychlonabíjení bude likvidovat baterky elektromobilů, říkají profesoři z ČVUT (1.)
Elektromobily se v posledních letech začínají dostávat do hledáčku firem i jednotlivců. Všeobecné nadšení mírně zchladila loňská aféra s hořícími bateriemi po crash testu Chevroletu Volt. Jaká je současnost a budoucnost elektromobility? To byla hlavní témata rozhovoru, ke kterému jsem se sešli s odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem.

Nissan využije použité baterie z Leafu ke skladování elektřiny
S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích vyvstává otázka, co dělat s použitými lithium-iontovými bateriemi. Jednou z reálných možností, jak dále využívat pro elektromobil už nevyhovující baterie, je vytvořit z nich stacionární zásobárny elektrické energie. Přesně touto cestou se chce vydat i japonská automobilka Nissan.