Smart ED

Tesla a Daimler si notují o elektromobilech

Daimler se nejspíš neúspěšného partnerství s Chryslerem nezalekl a zakládá nový, v mnoha ohledech značně perspektivnější svazek. Dr. Thomas Weber, hlava výzkumu zautomobilky Mercedes-Benz, ohlásil strategické partnerství s americkou společností Tesla Motors. Všechno má jediný důvod – elektromobily. Weber je prý přesvědčený, že elektrifikace je nevyhnutelná. Prozatím bude automobilka vylepšovat své spalovací motory, postupně přidá hybridy a posléze konečně také elektromobily. Už dnes Tesla pro Daimler dodává baterie a řídící systémy pro druhou generaci elektromobilů Smart ED. Budoucí spolupráce bude však ještě čilejší.

Daimler zaplatil za 10% podíl v Tesla Motors dvoucifernou částku v milionech dolarů. Je tedy nasnadě, že už některé díly pro Tesla Model S dodá právě Mercedes. V roce 2012 chce Daimler pustit na trh ve větším množství elektrický Smart s LiTec bateriemi. Weber i Elon Musk, ředitel Tesly, zdůraznili také potřebu dalšího snižování hmotnosti. „Je čas znovuvynalézt automobil,“ řekl k tomu Weber. Tesla i Daimler si tedy nyní především vymění zkušenosti a znalosti – Daimler poskytne své odborníky na masovou výrobu, Tesla zase své znalosti o bateriích a elektrickém pohonu. Daimler pak všechno tohle zúročí nejprve v elektrickém Smartu a později i jinde.
Tesla Model S

Mercedes F-Cell Roadster

Návrat do budoucnosti s Mercedes F-Cell Roadster

Mladí automobiloví návrháři z pracoviště Daimleru v Sindelfingenu přišli s jedinečným konceptem nazvaným F-CELL Roadster. Ten je vybaven 1,2kW hybridním motorem, který dokáže dosáhnout maximální rychlosti 24 km/h při dojezdu 350 km. Jedná se však o hybridní automobil ve více smyslech. Spojuje v sobě dávné dědictví prvních automobilů s nejnovější technologií Formule 1. Tradice se zde setkává s budoucností v jedinečném spojení. „Tento projekt nádherně demonstruje, že téma udržitelné mobility se stalo integrální součástí našeho odborného výcviku,“ komentoval studii manažer pracovních záležitostí Günther Fleig. „Jsem potěšen tím kolik iniciativy a kreativity tito mladí lidé do projektu vložili,“ dodal.

Mercedes F-Cell Roadster
Mercedes F-Cell Roadster

Smart ForTwo Electric Drive

Budoucnost smartu je v elektřině

Daimler se u příležitosti Ženevského autosalonu chlubí čeho všeho nedosáhl se svým smartem. Není toho málo. smart fortwo v loňském roce zvýšil svoje prodeje o 39% a letos bude zastoupen v 41 zemích světa. K nárůstu prodeje přispěl velký úspěch smart fortwo v USA a dvouciferné nárůsty na zavedených evropských trzích. Již v prvním prodejním roce bylo do USA dovezeno 24 600 těchto vozů a tak se Spojené státy staly po Itálii (33 800) a Německu (32 000) třetím největším odbytištěm smartu. Od uvedení prvního modelu smartu v roce 1998 bylo vyexpedováno celkem přes milion exemplářů tohoto dvousedadlového vozu. Aktuální modely se mohou pochlubit nízkou spotřebu i minimálními emisemi oxidu uhličitého. U modelu smart fortwo cdi je to 88 g/km. Ještě zajímavější jsou ale elektrické smarty.

Mercedes-Benz BlueZERO

Mercedes-Benz představil elektromobil BlueZero

Německá automobilka Mercedes-Benz představí na autosalonu v Detroitu kromě mnoha dalších novinek trojici velmi zajímavých konceptů označených jako BlueZero.

Pětimístný automobil o rozměrech 4,22 m na délku, 1,89 m na šířku a 1,59 na výšku bude k dispozici ve třech konfiguracích. BlueZero E-CELL je čistý elektromobil s dojezdem 192 km až 400 km a lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 35 kWh, které jsou chlazené kapalinou. Dobití prázdné baterie by mělo zabrat tři až čtyři hodiny, zrychlení automobilu z 0 na 100 km/h je méně než 11 sekund a max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Další variantou je BlueZero F-CELL, automobil na vodíkové palivové články. Vodík nedávno magazín Top Gear při srovnání elektromobilu Tesla Roadster a vodíkového vozu Honda FCX Clarity pojmenoval jako „palivo budoucnosti„. A Mercedes nechce ponechat nic náhodě. Model F-CELL obsahuje pokročilé palivové články s výkonem až 90kW, které je možné velmi rychle znovu „nabít“ (nabrat vodík). Na jednu nádrž vodíku ujede F-CELL až 400 km. V provozu pak automobil používá vždy nejvýhodnější kombinaci energií – při pomalé jízdě pouze tu z li-ion baterií, při zrychlení využívá jak palivové články, tak baterie. Palivové články jsou pro Mercedes-Benz údajně jednou z klíčových technologií pro automobily určené na cesty na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi. Poslední variantou vozu BlueZERO je BlueZERO E-CELL PLUS, kdy je elektrický pohon skombinován s doplňkovým spalovacím motorem. Jde o přeplňovaný benzinový tříválec s výkonem 50kW, stejný, který najdeme u vozů Smart ForTwo. Motor slouží jako „range extender“, tedy generátor pro dobíjení baterií, vůz má pak dojezd 600 km (z toho 150 km čistě na baterie) a emise pouze 32 g oxidu uhličitého na kilometr. Mercedes se navíc chlubí, že velmi modulární stavba nového konceptu umožňuje snadno přidávat další individuální konfigurace vozu.
Mercedes-Benz BlueZERO

C 180 BlueEFFICIENCY

Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY

Velké množství automobilek nabízí vedle klasických modelů také ty, jejichž spotřeba a emise jsou různými dorbnými úpravami sníženy. Tyto vozy jsou pak prodávány pod marketingovou značkou jako např. GreenlineŠkody, BlueMotionVW či EcomotionSeatu. Jsou však často přijímány s rozpaky, protože se nabízí otázka – „Proč není možné takové úpravy začlenit do celé produkce?“ Lepší zpřevodování, snížený aerodynamický odpor, redukce hmotnosti a pneumatiky s nižším valivým odporem přeci nemůžou ničemu uškodit.

Jinou cestou šel Mercedes-Benz se svým modelem C 180 BlueEFFICIENCY. Ten svůj vylepšený model sice také opatřil „ekonálepkou“, což se jistě otázka marketingu, ale narozdíl od výše zmíněných značek bude nabízet pouze tento model C 180 a žádný jiný. Cena zůstane stejná jako u předchůdce bez úprav, zatímco emise a spotřeba klesnou o 18 g/km (149 g/km) resp. 11% (6,3 l/100km). ČTĚTE DÁL …

Smart ForTwo

Smart ForTwo se v USA prodává jako rohlíky, brzy v Brazílii

Teprve od letošního ledna začala automobilka Mercedes-Benz/Daimler prodávat v USA své miniaturní městské vozy Smart ForTwo. Původní očekávání zněla „20 000 prodaných vozů během prvního roku“. Tato očekávání byla později zvýšena na 24 až 27 500 kusů. Sedm tisíc Smartů bylo dodáno už během prvních tří měsíců. Přesně 31. října vypustil americký distributor tiskovou zprávu o tom, že do texaského Dallasu byl dodán Smart ForTwo číslo 20 000. „Dosažení tohoto čísla během pouhých deseti měsíců po začátku prodeje dokazuje, že Smart ForTwo mění vzhled amerických silnic,“ řekl Dave Schembri, prezident Smart USA. Jinými slovy, američtí řidiči si začínají všímat malých aut. Pokud by Daimler dokázal vyrábět své Smarty rychleji, nejspíš by měl prodeje ještě lepší. Model pro rok 2009 dorazí k prodejcům během prvního týdne listopadu. Mimochodem, na autosalonu v São Paulo představil Daimler Smart ForTwo poprvé v Brazílii. V prodeji zde bude od dubna 2009 s tím, že Sao Paulo představuje jeden z nejrychleji se rozvíjejích automobilových trhů světa – každá den je zde registrováno 1000 nových automobilů. Celkem v jeho ulicích jedí šest milionů aut, přitom má 10 milionů obyvatel. Smart ForTwo tak bude k dispozici již na 38 světových trzích.

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.

Formulace Zero Racer

Mercedes představil futuristický závoďák na vítr

Autosalon v Los Angeles je za dveřmi a v jeho rámci se také každý rok koná soutěž Design Challenge. Letos byli designéři konfrontování s tématem „závodní auto roku 2025“ a jako jeden z požadavků zaznělo také to, aby vozy byly schopny ujet ceý závod bez potřeby natankování, nebo aby nemohly bourat. Trojice designérů zaštítěná značkou Mercedes-Benz se k problému postavila velmi zajímavým způsobem a představila vůz Formulace Zero Racer. Jde o elektromobil s nuovými emisemi doplněný pohonem na vítr. Baterie jsou nabíjeny skrze solární panely umístěné na těle automobilu, v jeho přední části je pak umístěna větrná turbína, která také pomáhá dobíjet. Navíc automobil využívá i pevné plachty.

Formulace Zero Racer

Mercedes C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition

Luxusní silák s přijatelnou spotřebou

Tak by se dal označit nový přírustek ze Stuttgartu – Mercedes C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition. Nejedná se ani o elektromobil, ani o hybrid, nejezdí na vodík, plyn, vzduch nebo vodu. Je to obyčejný „nafťák„, ale na Hybrid přesto patří.

2,2l dieselový čtyřválec disponuje maximálním výkonem 204 koňských sil a zrychlení na stovku mu zabere pouhých 7 sekund. Zároveň však dosahuje kombinované spotřeby 5,2 l/100km. Luxusní výbava je u Mercedesu samozřejmostí, stejně jako cena určená pro vyšší vrstvu.

Potěšující je na tomto modelu zejména fakt, že i tradiční a řekněme luxusnější automobilky stále úzkostlivěji hledí na spotřebu a možná vytahují z trezorů technologie, které už mají dávno vymyšlené. Že by se bály alternativ?

Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Podrobnosti o Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Mercedes-Benz uvede svůj první osobní hybridní automobil během léta 2009. Půjde o model Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID vybavený upraveným V6 benzinovým motorem a hybridním pohonem. Kombinovaná spotřeba limuzíny má dosahovat 7,9 l/100 km, což je na tuto třídu velmi nízká hodnota. Emise oxidu uhličitého jsou pak 190 g/km. Motor o objemu 3,5 l má sílu 279 koní, elektromotor suplující funkci startéru a generátoru má dalších 20 koní. V čem je ale nový hybrid Mercedes-Benz především výjimečný je skutečnost, že je jako první komerčně vyráběný hybrid vybaven speciálně pro automobilový průmysl vyvinutými lithium-iontovými bateriemi. Start-stop funkce a rekuperace energie při brzdění jsou dalšími důležitými technologiemi, které snižují spotřebu. Limuzína zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h během 7,2 sekund. Pokud auto jede pomaleji než 15 km/h, například se blíží k semaforu, motor se automaticky vypne. Jakmile je čas se znovu rozjet, elektromotor nahodí hlavní spalovací motor. Zajímavé je, že Mercedes v tiskové zprávě označuje svůj nový hybrid jako „významný pokrok na cestě k elektrifikaci“, což zní jako nepřímý příslib dalších novinek. Ostatně, ke konci je nastíněna roadmapa dalších inovací, podle které se automobilka hodlá zaměřit na další optimizaci spalovacích motorů, pokročilou hybridizaci a časem i nástup automobilů na palivové článkyelektromobilů. Vida vida!

Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Mercedes-Benz Viano

Daimler na IAA 2008: ochrana životního prostředí, hospodárnost

Blížící se autosalon IAA v Hannoveru přinese řadu zajímavých novinek. Daimler se zde chystá soustředit především na ochranu životního prostředí a hospodárnost svých vozidel. Předvede údajně na 80 automobilů. Celkem sedm hybridních nákladních vozidel, lehkých užitkových automobilů a autobusů zastupuje iniciativu nazvanou „Shaping Future Transportation“, s níž koncern Daimler urychluje vývoj alternativních pohonů pro užitková vozidla.

Mercedes-Benz S400 Hybrid

Mercedes – první hybrid v červnu 2009, 20% do roku 2015

Německý se v oblasti alternativních pohonů angažuje čím dál tím aktivněji. Už před časem ohlásil, že bude mít „první hybrid v roce 2009„. Zjistili jsme, že šlo o Mercedes-Benz S400 BlueHybrid, první vyráběný li-ion hybrid. A svoje udělalo i prohlášení o tom, že se automobilka hodlá zbavit benzínu i nafty do sedmi let. Podle nejnovějších informací se objeví v Evropě už v červnu 2009 se spotřebou 7,9 l/100 km. V USA a Číně bude automobil iuveden na trh 11. srpna. Cena by se proti klasické verzi měla zvýšit hruba o 10 000 euro. Nepůjde však o plný hybrid – S400 nedokáže jen pouze na baterie. slouží jako doplněk benzinovému šestiválci o výkonu 279 koní tím, že přidává výkon při zrychlování. A naopak ukládá energii při brždění. pocházejí od společnosti , o jejímž záměru začít s jejich produkcí ve velkém už jsme psali. Celková váha automobilu tak bude navýšena o relativně úsporných 75 kg bez toho, aby ztratilo zavazadlový prostor.

Za pozornost stojí ale i další zajímavost. Klaus Maier, hlava prodejů , prý aktuálně ve Stuttgartu prohlásil, že do roku 2015 bude mít každý pátý prodaný Mercedes hybridní pohon. Což ní jako mnohem realističtější výhled, než ono „zbavíme se fosilních paliv do sedmi let“.

Continental začne vyrábět li-ion baterie

Automobilový svět se mění. Německý Continental, dříve synonymum kvalitních pneumatik a dalších kvalitních automobilových součástek, nehodlá zaspat nový vývoj. Podobně jako konkurence v podobě gigantu Bosch se hodlá vydat také do nových oblastí výroby. Plánuje totiž spustit produkci lithium-iontových baterií. Ty bude dodávat automobilkám BMWMercedes-Benz pro jejich hybridní automobily, které budou představeny během roku 2009. „Hybridy by se v příštích pěti letech mohly pro Continental stát miliardovým byznysem,“ řekl Karl-Thomas Neumann, hlava oddělení motorů v Continentalu, britskému deníku The Guardian. Continental se v oblasti výroby li-ion baterií rozhodl spolupracovat s osvědčenou firmou A123, kromě toho se má stát jedním z dodavatelů pro chystaný Chevy Volt od General Motors. V současné době je největším problémem li-ion baterií jejich cena, ale Neumann věří, že tento problém se brzy vyřeší. „Nové poznatky a ekonomika masové výroby nám jistě umožní výrazně snížit výrobní cenu baterií,“ řekl.

Mercedes-Benz Třída A

Mercedes-Benz Třídy A – nové standardy pro ochranu životního prostředí

Vozy Mercedes-Benz Třídy A přicházejí na český trh s řadou novinek, které dále zvyšují její bezpečnost, komfort a hospodárnost. Například pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 je možné získat komfortní ekologickou funkci ECO Start-Stop, která snižuje spotřebu benzínu v městském provozu až o devět procent. Pro třídveřový model A 160 CDI vyvinuli technici Mercedesu BlueEFFICIENCY- Paket. Jeho pomocí byla zredukována spotřeba tohoto kupé o více než osm procent, takže na ujetí 100 kilometrů vystačí s  4,5 litru. Velký pokrok v oblasti ekologie potvrzují nezávislí odborníci udělením mezinárodně platného certifikátu pro životní prostředí, který Třída A získala ve třídě automobilových kompaktů jako první na světě.

Fiat a BMW budou spolupracovat v rámci značek Alfa Romeno a Mini

Z Frankfurtu a italského Balocca přicházejí zprávy o možné spolupráci automobilek BMWFiat. Hovoří se o tom, že německý výrobce luxusních vozů by mohl Italům pomoci uvést v USA značku Alfa Romeo. Současně prý automobilky jednají o vzájemné výměně komponent pro vozy Mini a Alfa Romeo kvůli ušetření nákladů. Obě automobilky, BMW i Fiat, údajně dokonce samostatně jednaly s Daimlerem o možné společné výrobě malých automobilů v rámci značky Mercedes-Benz, protože právě malé automobily s nízkou spotřebou jsou se stoupajícími cenami pohonných hmot stále více v oblibě. Žádné konkrétní výsledky těchto jednání se ale zatím neobjevily. Co se týká možné spolupráce Fiatu a BMW, jde o to, že nová generace vozů Mini by mohla mít některé společné komponenty s chystaným modelem Alfa Romeo MiTo. Spolupráce v oblasti motorů je však nepravděpodobná, protože BMW do svých Mini dává malé benzinové motory vyvinuté ve spolupráci s Peugeotem (stejné jako pro model Peugeot 207). Mezi hlavními cílovými trhy Fiatu pro příští léta jsou Brazílie a Latinská Amerika.