eWheelDrive

Ford eWheelDrive pro megapole 21. století

Podle odhadů OSN má v roce 2050 na planetě Zemi žít 9 miliard obyvatel, z toho 6,6 miliard ve městech. Po silnicích se může také prohánět čtyřikrát více automobilů, nejen z důvodu rostoucí populace, ale hlavně díky rostoucímu bohatství celé společnosti. Můžeme se na podobné „automobilové peklo“ připravit? Ano, třeba konstrukcí malých, bezemisních a vysoce agilních vozidel, například jako je eWheelDrive od společnosti Ford a Schaeffler

FCV-R

Buďte pány městských ulic s elektrickým vozítkem MUVe

Doprava po městě je zkouška nervů – nekonečné zácpy, málo prostoru, žádné místo k zaparkování. Přitom se často potřebujete dostat jen o pár kilometrů dále. Řešením může být rozrůstající se segment malých osobních městských elektrických vozítek, které jsou vysoce agilní, malé a skladné. Jedním z takových je i „elektrický skateboard“ MUVe, jenž je dílem izraelských designérů Amira Zajdy a Benny Shimona.

popisek_obrazku

Extravagantní elektromobil E4U z Jižní Koreje

Města se stále rozrůstají a městská osobní doprava se stává čím dál větší výzvou. Automobilky, zejména asijské, se předhánějí ve futuristických konceptech elektrických osobních městských vozítek. Možná ani není divu, vždyť Asie je známa svými tuk-tuky a milióny skútrů. Svou vizi městské dopravy blízké budoucnosti má také jihokorejská automobily Hyundai, která představila netradičně vypadající městské elektrické vozítko E4U.

Pininfarina chystá malý elektromobil

Slavná italská návrhářská společnost chystá ve spolupráci s průmyslovou skupinou (zabývá se kromě jiného produkcí ) a v poslední době velmi známou indickou automobilkou (součást konglomerátu ) nový malý městský . Na trhu by se měl objevit už v roce 2010, a to v Evropě, USA i . Počáteční produkce by se měla držet na úrovni 2000 kusů za rok s tím, že v roce 2012 by mohla dosáhnout vrcholu s 15 000 kusy ročně. Zjevně tedy nepůjde o žádnou „masovku“. Údajně má jít o čtyřmístný elektromobil s dojezdem 250 km a dobíjením na pět hodin, případně pět minut pro krátké, max. 25 km výlety. Rok vypadá z pohledu elektromobilů velmi slibně, viz. , , , , a řada dalších.

Toyota Hi-CT

Toyota Hi-CT

Na Autosalon Tokio chystá Toyota představení mnoha svých konceptů automobilů budoucnosti. Jedním z nich je i Toyota Hi-CT, malé městské vozítko s unikátním designem vzdáleně připomínajícím vozy Dodge. Jako pohon slouží hybridní zařízení sestávající z 1,5 l benzinového motoru a elektromotoru. Rozměry vozítka jsou 3330 mm x 1695 mm x 1780 mm, přičemž jej lze dobíjet ze zásuvky. Do kufru lze nacpat surfové prko, kola nebo další vybavení. Kompletní galerie Toyota Hi-CT.

Jízdní kolo s automatickou převodovkou

Kolo je jedním z nejefektivnějších způsobů dopravy, zejména v současných městech. Jeho historie sahá až do 19. století, nicméně teprve ve 2. polovině století 20. se objevila přehazovačka, která jízdu na kole do značné míry usnadnila. Společnost Trek nyní představila městské kolo Trek Lime s automatickou přehazovačkou.

auta budoucnosti

Rok 2030: auta řízená roboty

V roce 2030 má vypadat městská doprava úplně jinak než dnes. Myslí si to alespoň vědci, kteří představili svou koncepci dopravy budoucnosti na nedávném setkání Americké asociace pro pokroky ve vědě v San Franciscu.

Auta budoucnosti budou podle nich řízena inteligentními roboty, kteří dopraví pasažéry kamkoliv, rychle, bezpečně. Podobné stroje se však budou využívat už o mnoho dříve například na bojištích, a to kolem roku 2015. Ostatně, už dnes pronikají do luxusních modelů automobilů systémy, které alespoň zčásti automatizují řízení nebo řidičům alespoň pomáhají – například s parkováním. Plně robotické systémy budou nutně následovat zanedlouho.

auta budoucnosti