Mitsubishi iMiEV

Mitsubishi i MiEV zlevní pod 400 000 Kč, plug-in hybrid za 4 roky?

Podle zprávy agentury Bloomberg se Mitsubishi chystá už kolem poloviny roku 2010, tedy v době kdy jej doma v Japonsku nabídne běžným zákazníkům, zlevnit svůj elektromobil Mitsubishi iMiEV až na polovinu – tedy pod 2 miliony jenů z původních čtyř a půl. To by znamenalo v přepočtu cenu kolem 400 000 Kč včetně vládních dotací v Japonsku. Snížení ceny má být zapříčiněno především „zvýšeným zájmem“ o ekologická auta. Jinými slovy, Mitsubishi nejprve nabídne elektromobil dráž firmám a úřadům či vládním organizacím. Jakmile se výroba zaběhne a automobilka si zaplatí alespoň malou část nákladů (do konce března 2010 jich chce prodat alespoň 1400), rozjede se prodej pro koncové zákazníky v cenové hladině dvakrát nižší – protože je jasné, že malý elektromobil za 800 000 Kč si prostě nikdo kupovat nebude. Podle dalších informací bude Mitsubishi v roce 2013 nabízet model i MiEV také jako plug-in hybrid. V Evropě se bude iMiEV prodávat pod značkou Peugeot.

Mitsubishi elektromobil i MiEV - produkční verze

Japonci by brali elektromobily do půl milionu

Je tomu jen pár dnů co jsme přinesli zprávu o tom, že Britové milují elektromobily. Však aby taky ne, když jim na ně vláda přidá až 5000 liber! Kdo další má elektrická autíčka rád? No přeci milovníci všech vyspělých technologií, Japonci. Agentura Reuters provedla v Japonsku mezi 882 respondenty průzkum a zjistila, že 40% by bylo ochotných koupit si elektromobil za cenu mezi 1,5 až 2 miliony jenů. To je v přepočtu kolem 400 000 korun. Další čtvrtina dotázaných byla ochotna utratit maximálně 1,5 mil. jenů, to je asi 300 000 Kč. Dalších 19% je pak odhodláno dát mezi 2,0 až 2,5 mil. jenů, tedy do půl milionu korun. Pouhých deset procent odpovědělo, že o elektromobil nemají zájem za žádnou cenu. Mezi prvními automobilkami, které chtějí na japonském trhu uvést elektromobily v masovém měřítku je Mitsubishi se svým modelem i MiEV. Jeho cena zatím nebyla oznámena, odhaduje se však do 3 milionů jenů, tedy do 600 000 Kč. Japonská vláda bude však podobně jako ta britská poskytovat na koupi elektromobilů dotace, což by mohlo koncovou cenu výrazně snížit.

Mitsubishi iMiEV Sport Air

Elektromobil Mitsubishi iMiEV v Británii od listopadu

Už letos v listopadu si řidiči v Británii budou moct pořídit elektromobil Mitsubishi iMiEV. V první várce jich do Albionu doputuje z Japonska 50 kusů, později dalších 150. Cena by se měla pohybovat někde mezi 20 000 a 25 000 librami, tedy v hrubém přepočtu od 600 000 Kč do 750 000 Kč. Británie nicméně hodlá již brzy zavést na elektromobily dotace až ve výši 5000 liber čili 150 000 Kč. Zákazníci, kteří zakoupí Mitsubishi i MiEV jej koupí včetně baterie s desetiletou zárukou, tedy žádné pronajímání. Servis i prodej automobilů bude celonárodní u vybraných dealerů Mitsubishi. Japonská automobilka nedávno ohlásila hned dvojité navýšení výroby svého nového malého elektromobilu z důvodu neočekávaného zájmu. Kromě toho pracuje také na sportovní verzi iMiEV Sport Air, která by se měla objevit na trhu v letech 2010 až 2011.

Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place předvedli stanici pro výměnu baterií elektromobilů

V japonské Jokohamě společnost Project Better Place před několika dny předvedla svou první stanici pro výměnu baterií . Prototyp zařízení, které je umístěno ve stánku podobném automatické myčce automobilů, dokáže vyměnit baterii během jedné minuty a deseti sekund. „Viděli jsme, že v naší dílně to může být i 40 sekund,“ komentoval představení Shai Agassi, zakladatel Better Place. Stanice pro výměnu baterií mají doplňovat klasické dobíjecí stanice a společně tak vytvářet plnohodnotnou pro elektromobily. „Cílem je učinit výměnu baterií rychlejší než je naplnění nádrže,“ dodal Agassi pro magazín . Výměnné stanice dokáží pracovat s celou řadou typů baterií a elektromobilů. V Japonsku byla předvedena výměna na elektromobilech , . Ekonomicky bude systém fungovat tak, že majitelé elektromobilů si od Project Better Place baterie pronajmou a budou platit pravidelný měsíční poplatek, podobně jako u . Problémů je však hned několik. Dva přední výrobci elektromobilů se mimo mikrofon redaktorům Wiredu svěřili, že podle nich se výměnné stanice nikdy neujmou. Baterie jsou klíčovou součástí elektromobilu a vyměnit je by bylo pro majitele auta stejně nesmyslné jako měnit motor když vám dojde benzin. Navíc by byla třeba vysoká míra standardizace samotných , k čemuž se samozřejmě výrobci nemají. V Better Place však vládne optimismus. Do roku 2011 chtějí mít v  150 000 dobíjecích stanic a 100 stanic pro výměnu baterií. Náklady jsou zhruba 200 milionů dolarů. Prozatím stojí 17 dobíječek v Tel Avivu, výměnná stanice zatím žádná. Podobné plány pak má firma pro , a řadu dalších států a měst. Podívejte se na video!

Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, ToyotaMitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Mitsubishi zdvojnásobí výrobu elektromobilu i MiEV

Pátá největší japonská automobilka Mitsubishi hodlá do roku 2011 vyrábět každý rok 20 000 kusů elektromobilu i MiEV namísto původně plánovaných 10 000. Zdvojnásobení výroby přichází poté, co o vozidlo projevila velký zájem firemní sféra. Té začne Mitsubishi dodávat v nejbližších měsících, konečným spotřebitelům bude svůj elektromobil prodávat v Japonsku až příští rok. Aktuálně předvedla na autosalonu v New Yorku také verzi elektromobilu s řízením vlevo. Ta je mírně upravená, nicméně specifikace zůstávají stejné – dojezd 130 km až 160 km, dobíjení za sedm hodin z 220V zásuvky nebo čtrnáct hodin ze 110V. Při využití rychlodobíjení z třífázové 220V zásuvky je možné dostat baterii na 80% kapacity za 30 minut. V Evropě se má elektromobil Mitsubishi i MiEV objevit možná také už v roce 2010, ovšem pod značkou Peugeot. V USA se bude prodávat také pod novou značkou, prozatím není jasné jakou konkrétně.

Mitsubishi Concept cX

Mitsubishi představí v Tokiu nový hybrid

V roce 2007 představila japonská automobilka Mitsubishi, momentálně oblíbenec našeho magazínu zejména díky elektromobilu i MiEV, studii nazvanou Concept cX. Stalo se tak v rámci Frankfurtského autosalonu. Pro letošní Tokijský autosalon, který se uskuteční během října, má podle magazínu Autocar schováno jedno překvapení, kterým je hybridní automobil založený právě na modelu Concept cX. Půjde o plug-in hybrid nazvaný Concept cZ stylově inspirovaný modelem Racing Lancer a využívající podvozku modelů Mitsubishi Lancer/Outlander. Podle všeho půjde o diesel hybrid, protože i původní Concept cX byl vybaven 1,8l dieselovým motorem.

Mitsubishi Concept cX

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Ženeva: sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air

Jeden z nejslibnějších elektromobilů nedaleké budoucnosti se na autosalonu v Ženevě dočkal také představení své sportovnější verze. Mitsubishi iMiEV Sport Air v životní velikosti je o 20 mm delší než klasický Mitsubishi iMiEV, více kapkovitý tvar dává elektromobilu sportovnější výraz. Koncept se nijak zvlášť neliší od dříve představených nákresů, nově má automobil integrované solární panely ve spodní části předního štítu a ve střeše. Rám je vyroben z hliníku, který slouží jako nosič lithium-iontových baterií a elektrického pohonného systému. Celé auto váží 940 kg, motor má výkon 60 kW (proti 47 kW u standardního modelu i MiEV) a dojezd se zvýšil ze 160 km na 192 km. O tom kdy by mohl Sport Air přijít na trh a zda se tak vůbec stane nejspíš rozhodne úspěch klasické verze, která se v Japonsku začne prodávat letos v létě a ve zbytku světa pak v průběhu příštího roku. Více např. v článku Peugeot nabídne v Evropě elektromobily i MiEV.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Oficiálně: Peugeot nabídne v Evropě elektromobily i MiEV

Právě v době otevření letošního ročníku elektromobilu Mitsubishi i MiEV na Ženevském autosalonu přichází oficiální tiskovka potvrzující uzavření dohody o spolupráci mezi japonskou automobilkou a evropským Peugeotem, o které jsme informovali už nedávno. Situace je vcelku jednoduchá: Mitsubishi bude elektromobily i MiEV vyrábět v Japonsku a dodávat svému evropskému partnerovi, který je zde bude prodávat pod vlastní značkou (spekuluje se o označeních jako „Peugeot 1001“ či „Citroen Re-Volt“). Zároveň zde ale Mitsubishi bude prodávat svou vlastní evropskou verzi i MiEV. Jde tedy především o skutečnost, že Mitsubishi nemá na starém kontinentu mezi zájemci o malá městská vozítka zdaleka tak dobré postavení jako právě Peugeot-Citroen. Spolupráce má zároveň fungovat jako ujištění, že koncern PSA Peugeot Citroen to s elektromobily myslí vážně a urychlí tak nástup svých vlastních modelů. Mitsubishi i MiEV se v Evropě má objevit koncem roku 2010 nebo začátkem 2011. V Japonsku bude autíčko uvedeno už letos v létě. PSA Peugeot Citroen dodnes prodali přes 10 000 elektromobilů, mají s nimi obrovské zkušenosti a sami sebe označují za dosud největšího výrobce elektromobilů. První informace z Ženevy navíc ukazují, že s elektrickým pohon se doslova roztrh pytel.

sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air pro Ženevský autosalon

Mitsubishi iMiEV Sport Air – příprava na Ženevský autosalon

Detroitský autosalon skončil, ale kvapem se blíží největší událost tohoto druhu v Evropě, totiž Ženevský autosalon. Automobilky se pomalu začínají srocovat „u dveří“ informačních kanálu a rozesílají lákadla. Mitsubishi například rozeslalo obrázky svého konceptu elektromobilu Mitsubishi iMiEV Sport Air. Jde o sportovní verzi městského elektromobilu Mitsubishi iMiEV, která se v Japonsku začne prodávat už tento rok. Sportovní verze se ve dnech 3. až 15. března v Ženevě představí jakožto rovnovážný přístup ke starosti o životní prostředí a dynamickému výkonu. Velice netradiční, ale elegantní tvar trochu připomíná italský design elektromobilu Pininfarina B0. Solární panely na střeše zase dávají tušit, že tohle autíčko bude nadupané těmi nejnovějšími technologiemi – takový „elektromobil pro snoby“.

elektromobil Mitsubishi iMiEV

Elektromobil Mitsubishi jako Peugeot-Citroen

Malý městský elektromobil Mitsubishi iMiEV si razí cestu na trhy celého světa. Už tento rok se začne prodávat v Japonsku a příští rok má dorazit také do Evropy (momentálně se testujeMonaku). Už od června také víme, že koncern PSA a Mitsubishi mají dohodu o vzájemné spolupráci na vývoji elektromobilů. Ta se teď posunuje ještě o něco dále. Podle hospodářských novin Nikkei bude Mitsubishi dodávat PSA své elektromobily i MiEV na základě OEM dohody tak, aby si PSA mohla na autíčko příplácnout své vlastní značky Citroen nebo Peugeot. Dohoda je to výhodná pro obě strany, protože právě dvě zmíněné francouzské značky mají na starém kontinentu velmi dobré jméno v oblasti malých automobilů. Očekává se, že v roce 2011 prodá PSA kolem 10 000 elektromobilů i MiEV.

Mitsubishi i MiEV v Monaku

Elektromobil Mitsubishi i MiEV v Monaku

Japonská automobilka Mitsubishi nedávno vyslala svůj elektromobil Mitsubishi i MieV „na zkušenou“ do Monaka. Evropská Mekka alternativ (viz. třeba tamní automobilka Venturi) je pro elektromobil dokonalou destinací. Monacké knížectví má rozlohu má rozlohu necelých 2 km čtverečních, a tak tam většinou všude dojedete na kole. A kde nechcete jezdit na kole, je čtyřmístný elektromobil typu i MiEV ta nejlepší volba. Momentálně vůz prochází rozsáhlým testováním, aby mohl být u během roku 2010 uveden na evropské trhy. V Japonsku se začne prodávat už letos, dojezd 200 km a dobíjení doma za pět hodin, u speciálních dobíjecích stanic během 30 minut.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi i MiEV jako dodávka

V Japonsku se začne prodávat malé Mitsubishi i MiEV v létě. Hned poté poputuje na další kontinenty a nevyhne se ani Evropě, čímž je myšlena především Velká Británie. Již nyní se však vedení japonské automobilky nechalo slyšet, že připravuje také nákladní verzi, která by měla sloužit pro rozvoz po městě. Fotografie ani další specifikace nejsou k dispozici a předpokládá se, že změny u dodávky nebudou oproti původnímu vozu nijak zásadní.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi iMiEV míří na Island i Nový Zéland

Elektrifikovaná budoucnost dopravy už klepe na dveře. své elektrické mikroautíčko cpe kam může a vlády jednotlivých států nadšeně přikyvují. Nejnovějšími „oběťmi“ krásného malého jsou Nový Zéland a Island. Obě země se v poslední době velmi zaměřují na , a tak není divu, že místní energetické společnosti (Meridian Energy na NZ) se do spolupráce s japonskou automobilkou jen hrnou. Nový Zéland má proti Islandu tu výhodu, že se tam podobně jako v  nebo Austrálii jezdí vlevo, takže elektromobil nebude muset být upravován. Během února 2009 spustí Meridian a Mitsubishi na Novém Zélandu promo tour. Co se týká Islandu, zde Mitsubishi a vládní představitelé podepsali „memorandum o porozumění“ s tím, že i MiEV se zde začne testovat během roku 2009. Projede se jím i prezident Islandu Olafur Ragnar Grimsson. Island je výjimečnou zemí v tom, že už od 80. let minulého století se snaží o udržitelný rozvoj a přechod k obnovitelným zdrojům. Kromě elektromobilů se zajímá také o auta na vodík.