Opel Trixx

Opel chystá malé auto a elektromobil

General Motors se po dlouhých dišputacích rozhodli, že si (prozatím) Opel nechají. Německo si snad i trochu oddechlo. Jeden z hlavních zájemců o koupi, Rusko-kanadské konsorcium vedené Magnou už však alespoň mělo plán, jak učinit Opel v průběhu následujících let konkurenceschopným. Jeho součástí bylo i malé městské auto, které mělo konkurovat takovým jako Ford Ka, Peugeot 107 nebo Fiat 500. General Motors se teď rozhodli, že Opel skutečně malé auto potřebuje.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
eCarTec 2009

eCarTec 2009 – jaká byla první evropská výstava elektromobilů?

Ve dnech 13. až 15. října se v Mnichově uskutečnil první ročník veletrhu elektrické mobility eCarTec 2009. Zájem návštěvníků z řad laické i odborné veřejnosti byl překvapivý. Celkem se na eCarTec podívalo 11 000 zájemců, své stánky rozprostřelo na výstavišti 190 vystavovatelů. Ty největší samozřejmě patřily energetickým společnostem jako RWE, VattenfallEon.  

Největší zastoupení měla jednostopá vozidla – elektrické koloběžky, elektrokola, elektroskútryelektrické motorky (cross i endura). E-max představil nový jednomístný skútr s vyjímatelnou baterií a integrovaným kufrem. Cena by se měla pohybovat někde kolem 2200 euro.

elektroskútr e-Max 110S

Test elektroskútru E-max 110S

Během posledních dnů babího léta jsme měli možnost otestovat vedle sebe dva . Tím větším z nich byl E-max 110S od německého výrobce e-max (neplést prosím s oblíbeným bankovním účtem). Společnost sídlící v Mnichově má s výrobou letité zkušenosti, působí na trhu už od roku 2003. Ačkoliv výroba probíhá v Číně, vývoj a návrh pochází z domácího Itálie.  

elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S

Elektroskútr e-max 110S na první pohled zaujme právě netradičním designem se dvěma nad sebou umístěnými kulatými předními světly. Elektromotor s max. výkonem 4000 W je zabudován do zadního 13″ kola. Jako zdroj energie slouží gelová baterie. Její zvlášností je, že je jí příjemné pravidelné dobíjení. Tj. po každé projížďce je dobré ji zapnout do zásuky. I v samotném manuálu stojí upozornění, že „jízda na částečně nabitou baterii výrazně snižuje její životnost“. Platí to i naopak, tj. pravidelné dobíjení výrazně zvyšuje její životnost.

Historie hybridních aut - Ferdinand Porsche - Lohner Mixte hybrid

Historie hybridních aut, 1. díl

Myšlenka není žádnou novinkou. Ve skutečnosti je dokonce ještě starší než samotný automobil! Na přelomu 19. a 20. století měl elektrický pohon oproti spalovacímu motoru ve svých parametrech dokonce jednoznačně navrch, avšak karta se brzy obrátila.

Některé velké automobilky se k myšlence hybridního pohonu vrátily ve svých experimentálních studiích zejména v 70. a 80. letech minulého století, kdy začínalo být zřejmé, že si vyžádá změnu celkového přístupu ke konstrukci automobilu a jeho poháněcího ústrojí. Jak to vlastně celé začalo? Věřte nebo ne, ale už v 19. století.  

Ferdinand Porsche byl prvním, kdo prakticky využil hybridní pohon automobilů, zde Lohner Mixte

Průmyslová revoluce v 19. století s sebou přinesla řadu přelomových změn. Myšlenka hybridního pohonu je však podle některých pramenů dokonce ještě o několik století starší! Údajně už v letech 1665 až 1680 začal vlámský jezuitský kněz a astronom Ferdinand Verbiest vytvářet plány na malý parní povoz pro čínského císaře Khang-hsi (jinak také „Hang-hi“). Vůz nejenže mohl být poháněn párou, ale také tažen koňmi. A máme tu první hybridní pohon! Není ovšem jasné, zda se vůbec kdy tento vynález dočkal realizace.