Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?

Je tomu teprve pár dnů, co přinesli informace o tom, že Nissan se zjevně velmi angažuje v oblasti elektromobilů a jejich bezdrátového dobíjení. Kromě toho v článku zazněla také informace o tom, že Nissan se chce stát jedničkou v oblasti elektromobilů a v letech 20102012 přijít s širokou nabídkou různých typů elektromobilů. Redaktoři magazínu Gas 2.0, kteří měli možnost zúčastnit se autosalonu v Los Angeles, zjevně kouzlu Nissanu také propadli.

elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, IndiiČíně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také IzraeliDánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Nissan - inteligentní dopravní systém

Nissan spustí test inteligentního dopravního systému

O tom, že japonský Nissan připravuje inteligentní dopravní systém, jsme už informovali. Nyní se chystá první spuštění velkého testu, pilotní projekt se uskuteční ve městě Atsugi v prefektuře Kanagawa. Bude probíhat po dobu dvou měsíců od 1. listopadu do 27. prosince. Půjde o jeden z největších experimentů svého druhu, zapojí se do něj 500 chodců a 200 řidičů. Chodci budou největším japoským mobilním operátorem NTT DoCoMo vybaveni mobilními telefony schopnými sledovat pomocí GPS jejich pozici a přenášet ji do navigačního systému testovacích vozů Nissan, které zas automobilka poskytne zmíněným řidičům. Cílem je snížit nehodovost, zvýšit plynulost dopravy, a tím i snížit spotřebu paliva a emise. Nissan začal v malém testovat tento systém už v dubnu 2007, nicméně takhle velký test v reálném prostředí proběhne poprvé a může přinést velmi zajímavé výsledky. Má ověřit efektivitu systému a zároveň poskytnout data pro další optimalizaci celého systému.

logo Chrysler

General Motors chce Chrysler, do hry vstupuje Renault-Nissan

Velké věci se dějí ve velkém automobilovém průmyslu. Největší automobilka světa, General Motors, se už dlouhé měsíce potácí v problémech, každý měsíc prodělává přes miliardu dolarů, za posledních 18 měsíců už má ztrátu 57,8 mld. dolarů. Omezuje výrobu, propouští a záchranným kruhem se má stát Chevy Volt. Chrysler má podobné problémy, prodeje se v posledních devíti měsících propadly o 25%. Společnost zaměstnává 130 000 lidí a většinu (80 %) vlastní kapitálový fond Cerberus Capital Management, zbytek Daimler AG (20 %). Teprve nedávno Chrysler představil nové modely automobilů, které odpovídají současnému trendu i stavu světové ekonomiky – jde o elektromobily nebo hybridy. Nedlouho poté vypluly na povrch zprávy o tom, že General Motors by mohli mít zájem o skoupení Chrysleru.

Renault podpoří rozvoj elektromobilů ve Francii

Renault vidí v elektromobilech velkou budoucnost. Zkušenosti s výrobou malých městských automobilů má, stejně jako se samotnými elektromobily, a tak pro něj nejspíš nebude problém představit ve správný čas konkurenci řadu nových elektromobilů od japonských i dalších firem. Prozatím si však nejspíš nechává vše pro sebe a připravuje si pro tento nástup půdu. Včera jsme psali, že Renault podpoří rozvoj elektromobilismu ve Španělsku. Ale zdaleka nejen tam. S francouzskou energetickou společností EDF se taktéž dohodl na rozvoji osobních dopravních systémů s nulovými emisemi. EDF má už dnes jednu z největších flotil elektromobilů na světě. EDF bude společně s Renaultem, který své elektromobily vyvíjí ve spolupráci s Nissanem v rámci Renault Nissan Alliance , pracovat na prosazení elektromobilů v masovém měřítku. Cílem celého programu je vybudovat infrastrukturu potřebnou pro provoz elektromobilů aby v roce 2011, na kdy je plánováno uvedení prvních komerčních elektromobilů (nejspíš je myšleno od Renaultu, ale právě v téhle době je uvede i celá řada dalších automobilek) bylo vše připraveno a zákazníci si mohli užívat nových možností osobní dopravy. Ve stejné době budou elektromobily vyvíjené v tandemu Renault-Nissan dostupné v Izraeli, Dánsku, Portugalsku, americkém státě Tennessee a prefektuře Kanagawa (Japonsko).

Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

3x velká novinka od Nissanu na Pařížském autosalonu

Nissan má na příští měsíc pro Paříský autosalon přichystány tři velké novinky. Světovou premiéru futuristického konceptu, zcela nový do výroby připravený automobil a novou verzi již existujícího modelu. Futuristický model se jmenuje „Nuvu“. Elektromobil Nissan Nuvu má být novým pohledem na budoucnost městské dopravy, Nissan tvrdí, že tohle jsou auta, která budeme řídit v polovině příštího desetiletí. Autíčko je jen tři metry dlouhé (podobně jako Toyota iQ), vejde se do něj 2+1 lidí a podle Nissanu jde o potvrzení směřování firemní strategie směrem k elektromobilům. Už dříve totiž automobilka ohlásila, že na autosalonu v Tokiu 2009 bude mít připraven elektromobil nachystaný k výrobě, jehož prodej začne v Japonsku a Severní Americe během roku 2010. Nissan Nuvu jím není, ačkoli s ním sdílí některé technologie. Skleněná střecha modelu Nuvu je vybavena solárními panely, které kupodivu dobíjejí baterie! Dále je Nuvu postaveno z recykovatelných materiálů, čímž ještě více šetří životní prostředí.

Další novinkou je Nissan Pixo. Jde o městský automobil pro nejbližší léta. Pětidveřové auto je poháněno tříválcem o objemu 1,0 l. Díky snížené hmotnosti nabízí velmi dobrou spotřebu i výkon. Je 3565 mm dlouhé, 1470 mm vysoké a 1600 mm široké. Nissan jej vyrábí ve spolupráci se Suzuki v nových továrnách v Dillí v Indii. Pixo uveze pohodlně čtyři lidi a do prodeje půjde na konci jara 2009. Revidovaným modelem je Nissan Note. Kromě změny exteriéru nabídne také 1,5 l dCi motor s exmisemi 119 g/km.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Nissan představil nový hybrid a elektromobil

Japonská automobilka Nissan si v tichosti kutí a mediální pozornost prozatím přenechávala konkurenci jako je Honda, Toyota či Mitsubishi. Až dodnes. V Tokiu totiž odhalila dva zcela nové automobily. Prvním z nich je elektromobil, druhým hybridní automobil, oba však využívající pokročilých li-ion baterií. V rámci obchodního plánu Nissan GT 2012 ohlásila automobilka záměr uvést elektromobil v roce 2010 v Japonsku a do roku 2012 globálně. Prototyp elektromobilu byl vybaven 80kW motorem a náhonem na přední kola. Kompaktiní laminované lithium-iontové baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, takže nezabírají místo. Finální verze vozu, která bude představena za dva roky, bude postavena na unikátním designu, který nebude vycházet z žádného z existujících modelů. Prozatím je využívána upravená verze modelu Nissan Cube.

Hybridní automobil Nissan předvedl hned dvě „průlomové“ technologie. Jednak hybridní pohonný systém s náhonem na zadní kola, za druhé také paralelní hybridní systém. Ten by měl nabídnout rychlejší reakce vozu a lineární akceleraci pro lepší pocit z jízdy. V obou případech využíval Nissan li-ion baterie vyvinuté ve společném podniku se společností NEC, o jejichž spojenectví jsme informovali už před časem. V rámci Zeleného programu 2010 se hodlá Nissan zaměřit na vývoj nových technologií, produktů a služeb, které výrazně sníží emise CO2 a zvýší podíl recyklovaných materiálů využívaných v automobilovém průmyslu.

Hybrid Nissan využívající li-ion baterie

Prodej hybridů v USA

V USA se prodává nejméně aut za 15 let, klesly i hybridy

Výsledky prodeje automobilů v USA za měsíc červen jsou odrazem toho, jak si stojí americká i světová ekonomika jako celek. Prodej nových automobilů poklesl na nejnižší hodnotu za posledních 15 let. Rekordně vysoké zapříčinily, že prodej SUV a trucků výrazn postihl zejména , . Zajímavé je, že výrazně poklesl také prodej , a to o 27% na 24 917 z 34 300 prodaných v červnu 2007. Velkou příležitost zde podle analytiků propásla , která nestačí uspokojovat poptávku po svém hybridu , ani po některých dalších malých automobilech. Prodej modelu se meziročně propadl o 45%, model o 37%. Podobný propad zažily i vozy značky . Minimální zvýšení prodejů zaznamenaly automobilky , ovšem nikoliv v oblasti hybridů. Například model aznamenal 17% meziroční propad prodejů, prodalo se jen 2710 kusů za červen 2008. Naopak výrazné zvýšení pocítila automobilka , když se prodalo 1333 kusů modelu Nissan Altima Hybrid, o 66% než minulý rok. Zároveň se snížením celkového prodeje nových automobilů i hybridů se podíl hybridů na prodeji nových automobilů snížil na 2,1% proti rekordním více než 3,2% minulý měsíc.

Portugalsko

Portugalsko začne budovat infrastrukturu pro elektromobily

Portugalsko skrze svého premiéra Jose Socratese (mimochodem bývalého Ministra životního prostředí) a společnost Project Better Place se chystají brzy uzavřít dohodu, která Portugalsko postaví vedle DánskaIzraele v oblasti budování infrastruktury pro elektromobily. Portugalská společnost Energias de Portugal SA (EDP) už dnes spolupracuje s dalšími evropskými energetickými společnostmi na tvorbě sítě Grid for Vehicle (G4V), která by měla nabídnout dobíjecí místa pro elektromobily, případně plug-in hybridy. RenaultNissan už mají s kalifornsko-izraelskou společností Project Better Place uzavřené dohody o tom, že během ledna 2009 začnou ve velkém vyrábět elektrické vozy založené nejspíš na některém z klasických modelů (Renault Mégane). Lithium-iontové baterie pro tyto elektromobily dodá společnost NEC. Obě automobilky společně investují do projektu něco mezi půl až miliardou dolarů. Že by se elektromobilům v Evropě blýskalo na lepší časy? Mimochodem, právě Portugalsko je jedním z evropských premiantů v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Pilně buduje nové solární elektrárny, větrné farmy, ale i celou řadu dalších alternativních zdrojů energie, zejména ve spojitosti s mořem.

Renault Scénic

Renault má prototyp vozu Scénic ZEV H2 na vodík

Francouzská automobilka Renault představila po vzoru partnerské společnosti Nissan a jejího modelu Nissan X-Trail FCV prototyp vozu Renault Scénic ZEV H2 s pohonem na vodík. Maximální rychlost je 160 km/h, dojezd 350 km s možností zvýšení tlaku ve vodíkových nádržích, a tím i zvýšení dojezdu až na 500 km. Nissan dodal pro prototyp palivové články, palivové nádrže a lithium-iontové baterie, zatímco inženýři Renaultu upravili model Scénic tak, aby bylo možné do něj tyto komponenty vložit. Je sice o 6 cm delší, ale zato si uchoval celý objem kufru jako klasická verze.

Nissan sportovní hybrid

Chystá Nissan hybridní sporťák?

Nissan se o budoucnost svých sportovních automobilů, reprezentovaných nejlépe asi modelem Nissan 350Z, v poslední době velmi stará. Nejen, že ohlásil nové sportovní kupé Nissan FR, plus Z34 Nissan Fairlady Z/370Z, ale podle neoficiálních informací také pracuje na novém, malém a levném hybridním sporťáčku s pohonem předních kol. Ten se má stát přímou konkurencí toho, co vzejde z konceptu hybridu Honda CR-Z. Uvedení nového Nissanu na trh bychom se mohli dočkat už v roce 2010. Půjde o dvoudvéřový čtyřmístný hybrid postavený na novém podvozku modelů roku 2009 (počínaje modelem Tiida). Primárním trhem má být Evropská unie.

prodej hybridů v USA

Prodej hybridů v USA – 3% nových automobilů

Prodej hybridních automobilů v USA se během dubna 2008 zvýšil na 39 898 kusů, to jest o 46% více proti stejnému období roku 2007. Spolu se snížením prodejů lehkých osobních a užitkových automobilů to znamenalo zvýšení podílů hybridů na celkových prodejích nových automobilů na 3,2%. Toto číslo navíc nezahrnuje prodeje hybridů od General Motors. Nejúspěšnější byl opět model Toyota Prius, toho se během dubna prodalo 21 757 kusů. Celkově už Toyota prodala 680 000 Priusů v USA. Toyota Camry Hybrid se prodalo 6678 kusů, Toyota Highlander Hybrid pak 2578 kusů a luxusního Lexusu Rx 400h právě 1624 kusů. Honda Civic Hybrid pak zaznamenala 4324 prodaných kusů, což je zvýšení o 51% proti dubnu 2007 a toto číslo představuje 12,7% všech prodaných modelů Honda Civic. Na konci pelotonu je pak Nissan se svým modelem Nissan Altima Hybrid, kterého se prodalo 801 v omezené distribuci.

ekologický vůz Renault

Autotec 2008 – reportáž

Ve dnech 4.6-8.6 proběhl na brněnském Výstavišti další ročník mezinárodního veletrhu užitkových vozidel, dílů a servisní techniky Autotec 2008. Už minulý rok stvrdil Autotec svou pozici jediného specializovaného veletrhu užitkových vozidel v zemích střední a východní Evropy, a tak se i letos mohli návštěvníci těšit na celou řadu vystavovatelů a s nimi spoustu novinek. Magazín Hybrid.cz samozřejmě hledal na veletrhu především jakoukoliv spojitost s alternativními palivy a pohony. Příjemně překvapeni jsme odcházeli s dojmem, že automobilky si i v oblasti užitkových automobilů začínají alternativních pohonů všímat čím dál tím více.

Japonská pošta přejde na elektromobily

Japonská pošta oznámila záměř přejít co nejrychleji na elektromobily. Vozový park čítající více než 21 000 automobilů určených pro dopravu zásilek na krátkou vzdálenost si o něco takovéh přímo říká. Natož v Japonsku a v době, kdy cena ropy dosahuje závratných výšin. V současné době probíhají podle zástupců pošty jednání s automobilkami. V úvahu připadají firmy jako Mitsubishi, Nissan či Subaru, které všechny oznámily dostupnost elektromobilů v roce 2010. Je ale také možné, že mezitím se japonská pošta poohlédne také po hybridech, alespoň do té doby, než bude pro elektromobily vybudována potřeba infrastruktura. Není překvapením, že akcie všech zmíněných firem na japonské burze s oznámením japonské pošty výrazně posílily. Nicméně právě tohle – obrovské vozové parky firem – by mohla být cesta pro masový nástup elektromobilů.