
Štítek: obnovitelné zdroje



Apple běží z 93 % na obnovitelné zdroje energie
Apple, výrobce počítačů Mac a telefonů iPhone, oznámil, že jeho operace globálně z 93 % pohánějí obnovitelné zdroje energie. Jde o důležitou zprávu i vzhledem k tomu, že Apple připravuje vlastní elektromobil.


Vědci mají baterii s životností 27 let
Vědci z německého Centra pro výzkum solárních a vodíkových technologií ZSW oznámili další průlom ve vývoji výkonných baterií. Výsledky jejich výzkumu dávají teoretický základ k masové výrobě baterií s několikanásobně větší energetickou hustotou a životností, než mají současné nejlepší li-ion baterie.

Audi rozjíždí výrobu umělého zemního plynu
Od roku 2013 bude Audi vyrábět model A3 TCNG. Auto bude schopné jezdit na speciální zemní plyn, který Audi označuje jako e-Gas. Jde o syntetický zemní plyn vyráběný s pomocí obnovitelných zdrojů energie.

Inspirace matkou přírodou – umělé listy vyrábějí elektřinu
Čím rychleji se blíží ropný zlom, tím usilovněji vědecké týmy po celém světě hledají nové možnosti výroby energie. Jednou z takových možností, se kterou vědci koketují déle než desetiletí, je okopírovat mechanismus matky přírody – fotosyntézu.

Auta budoucnosti budou z banánů
Jak bude vypadat automobil v budoucnosti? Z čeho bude vyroben? Na tyto otázky se již dnes snaží odpovědět automobilky svými koncepty futuristických automobilů ze super lehkých slitin. Jenže budoucnost může být zcela jiná. Podle vědců z Brazílie to totiž vypadá, že bychom v budoucnosti mohli jezdit automobily vyrobenými z ovoce.

SAP začlenil do svého vozového parku elektromobily
Společnost SAP v Německu zahájila výzkumný projekt „Future Fleet“, v jehož rámci zaměstnanci firmy otestují elektromobily poháněné výhradně energií vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Stane se tak první německou společností, která začlení 27 elektromobilů do svého vozového parku ve firemní centrále ve Walldorfu. Na projektu se podílí rovněž MVV Energie, regionální energetická společnost se sídlem v Mannheimu.

Toyota pracuje na inteligentní elektrické síti
Smart grid neboli chytré sítě jsou v oblasti energetiky sladkou hudbou budoucnosti. Mají ale přímou spojitost také s budoucností dopravy. Toyota proto s partnery spustila projekt chytré elektrické sítě.

Elektromobil Mitsubishi iMiEV míří na Island i Nový Zéland
Elektrifikovaná budoucnost dopravy už klepe na dveře. Mitsubishi své elektrické mikroautíčko cpe kam může a vlády jednotlivých států nadšeně přikyvují. Nejnovějšími „oběťmi“ krásného malého elektromobilu Mitsubishi i MiEV jsou Nový Zéland a Island. Obě země se v poslední době velmi zaměřují na obnovitelné zdroje energie, a tak není divu, že místní energetické společnosti (Meridian Energy na NZ) se do spolupráce s japonskou automobilkou jen hrnou. Nový Zéland má proti Islandu tu výhodu, že se tam podobně jako v Japonsku nebo Austrálii jezdí vlevo, takže elektromobil nebude muset být upravován. Během února 2009 spustí Meridian a Mitsubishi na Novém Zélandu promo tour. Co se týká Islandu, zde Mitsubishi a vládní představitelé podepsali „memorandum o porozumění“ s tím, že i MiEV se zde začne testovat během roku 2009. Projede se jím i prezident Islandu Olafur Ragnar Grimsson. Island je výjimečnou zemí v tom, že už od 80. let minulého století se snaží o udržitelný rozvoj a přechod k obnovitelným zdrojům. Kromě elektromobilů se zajímá také o auta na vodík.

Nové vozy Volvo recyklovatelné z 85%
Švédská automobilka Volvo se snaží být severským vzorem v oblasti životního prostředí. Nový ekologický program „Clean inside and out“ je zaměřen na snižování dopadu samotné výroby, nikoliv pouze provozu. Do roku 2015 budou všechna nová auta Volvo z 85% recyklovatelná či znovu využitelná. Volvo také ve svých továrnách využívá obnovitelné zdroje (viz. Ford a větrné elektrárny), od začátku roku 2008
pochází veškerá elektřina v evropských továrnách Volvo z vodních elektráren.
Ekologický létající vlak z Japonska
Vysokorychlostní vlaky jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrných a solárních elektráren budovaných podél trati.
Portugalsko chce ekologickou energii
Potom co Švédsko oznámilo, že chce přejít kompletně na obnovitelné zdroje a ekologická paliva do roku 2020 už nezní nový záměř portugalské vlády zas tak odvážně, přesto je chvályhodný.
Portugalská vláda oznámila, že do tří let chce získávat 45% procent elektřiny z obnobitelných zdrojů jako jsou větrné, solární a přílivové elektrárny. Navíc hodlá prosadit záměr, aby 10% veškerých paliv byla biopaliva.
Vodíková ekonomika – vyplatí se?
Zajímavou studii vypracoval odborník na palivové články Ulf Bossel. Často se mluví o tom, zda má vůbec „vodíková“ ekonomika, tedy ta založená převážně na vodíkových palivových článcích, vůbec smysl. Protože výroba takovýchto článků často vyprodukuje mnohem více škodlivin a stojí více, než kolik se ušetří při jejich následném používání.
A právě k tomuto závěru došel i samotný Bossel, který tvrdí, že ekonomika založená na vodíku se prostě nevyplatí. Ve svém článku argumentuje tím, že extrakce vodíků je příliš náročná na energii. Předpokládá sice, že se objeví další, pokročilé nové technologie, které výrobu vodíku usnadní, nicméně stále to nebude stačit na to, aby se to vyplatilo.
Navrhuje proto „elektronovou ekonomiku“. Tedy shromažďování elektřiny z obnovitelných zdrojů a její následné promyšlené využití přímo samotnými spotřebiteli. Výsledkem jeho návrhu je společnost, ve které je elektřina dominantním zdrojem energie a elektromobily jsou zcela běžné.