Toyota FCHV-adv

Toyota chce v roce 2015 prodávat auto na vodík

Japonská automobilka Toyota zkoumá snad všechny možné způsoby alternativních pohonů. Na Detroitském autosalonu aktuálně odhalila nový hybrid Toyota Prius, elektromobil Toyota FT-EV, nicméně New York Times nyní informují, že v roce 2015 chce mít na trhu také automobil na vodík. Toyota pracuje na automobilech poháněných vodíkem, resp. vodíkovými palivovými články, už od roku 1996. K dispozici má řadu testovacích vozů Toyota FC-HV postavených na podvozku SUV Toyota Highlander. Právě tento automobil na vodík je také k vidění v Detroitu. Proti ostatním automobilkám je však v oblasti vodíku přeci jen o něco pozadu. Například Honda už má na trhu svůj vodíkový klenot – sedan jménem Honda FCX Clarity, který prozatím pouze půjčuje. BMW už od roku 2006 vyrábí luxusní model Hydrogen 7. Výkonný vice prezident společnosti Toyota, Masatami Takimoto, nedávno řekl: „Do roku 2015 budeme mít vodíkovou technologii komerčně zvládnutou.“ Budoucnost podle něj leží ve třech přístupech: plug-in hybridy, elektromobily a auta na vodíkové palivové články. „Nemyslím si, že spalovací motor v budoucnosti zmizí, ale budoucnost závisí na tom, jaká auta si budeme moct dovolit z hlediska životního prostředí,“ řekl. Jak si Toyota představuje budoucnost dopravy se můžete podívat na stránce www.toyota-future.com (v angličtině a japonštině).

traktor New Holland NH2 na palivové články vodík

New Holland představí traktor na vodík

Italské automobilky IvecoFiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný , resp. . NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze , nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.

Londýn - nové double deckery

Londýn představil futuristické autobusy

Londýnský odbor dopravy vyhlásil nedávno designérskou soutěž, jejíž účastníci měli navrhnout novou podobu ikonických dvoupatrových autobusů – double-deckerů. Zúčastnilo se i trio Foster + Partners, Aston Martin a Capoco Design, které nakonec zvítězilo se svým futuristickým autobusem s nulovými emisemi, který má prosadit nové standardy v oblasti hromadné dopravy. Podlahy autobusu jsou dřevěné, strop prosklený a vybavený , které generují energii a navíc částečně kontrolují teplotu uvnitř autobusu. Bohužel není jasné, jaký typ pohonu autobusy využívají, vzhledem k nulovým emisím jde pravděpodobně o vodíkové palivové články. První prototyp má vzniknout v roce 2011.

Mercedes-Benz BlueZERO

Mercedes-Benz představil elektromobil BlueZero

Německá automobilka Mercedes-Benz představí na autosalonu v Detroitu kromě mnoha dalších novinek trojici velmi zajímavých konceptů označených jako BlueZero.

Pětimístný automobil o rozměrech 4,22 m na délku, 1,89 m na šířku a 1,59 na výšku bude k dispozici ve třech konfiguracích. BlueZero E-CELL je čistý elektromobil s dojezdem 192 km až 400 km a lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 35 kWh, které jsou chlazené kapalinou. Dobití prázdné baterie by mělo zabrat tři až čtyři hodiny, zrychlení automobilu z 0 na 100 km/h je méně než 11 sekund a max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Další variantou je BlueZero F-CELL, automobil na vodíkové palivové články. Vodík nedávno magazín Top Gear při srovnání elektromobilu Tesla Roadster a vodíkového vozu Honda FCX Clarity pojmenoval jako „palivo budoucnosti„. A Mercedes nechce ponechat nic náhodě. Model F-CELL obsahuje pokročilé palivové články s výkonem až 90kW, které je možné velmi rychle znovu „nabít“ (nabrat vodík). Na jednu nádrž vodíku ujede F-CELL až 400 km. V provozu pak automobil používá vždy nejvýhodnější kombinaci energií – při pomalé jízdě pouze tu z li-ion baterií, při zrychlení využívá jak palivové články, tak baterie. Palivové články jsou pro Mercedes-Benz údajně jednou z klíčových technologií pro automobily určené na cesty na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi. Poslední variantou vozu BlueZERO je BlueZERO E-CELL PLUS, kdy je elektrický pohon skombinován s doplňkovým spalovacím motorem. Jde o přeplňovaný benzinový tříválec s výkonem 50kW, stejný, který najdeme u vozů Smart ForTwo. Motor slouží jako „range extender“, tedy generátor pro dobíjení baterií, vůz má pak dojezd 600 km (z toho 150 km čistě na baterie) a emise pouze 32 g oxidu uhličitého na kilometr. Mercedes se navíc chlubí, že velmi modulární stavba nového konceptu umožňuje snadno přidávat další individuální konfigurace vozu.
Mercedes-Benz BlueZERO

koncept elektromobilu Scarab

Scarab – unikátní koncept „skládačky“

Mladý designér s předlouhým jménem David Miguel Moreira Gonçalves přišel s návrhem konceptu vozítka pojmenovaného Scarab. Jedná se o super-kompaktní , který může přizpůsobovat svůj tvar aktuálním potřebám provozu na silnici nebo ve městě. Může být poháněn bateriemi, nebo . Také je vybaven řadou senzorů, laserů a další elektronikou, která upozorňuje řidiče na blízkost chodců, jiných vozidel, případně mu může zobrazovat přes internetové bezdrátové spojení data o aktuální situaci na silnici. Navíc může být elektromobil Scarab velmi široce přizpůsoben vkusu svého majitele a využit v  – např. v takovém systému, kdy by si jej lidé mohli veřejně podobně jako , viz. obrázky uvnitř článku.

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Honda FC Sport

Autosalon Los Angeles: Honda FC Sport

Některá auta nemusejí mít účel, stačí že prostě jsou a vypadají cool. A to přesně měla na mysli Honda, když na autosalonu v Los Angeles představila svůj koncept Honda FC Sport. Narozdíl od sedanu Honda FCX Clarity, který jezdí na vodíkové palivové články a můžete si jej prozatím pouze půjčit v USA a v Japonsku, FC Sport nikdy do výroby nepůjde. Má pouze ukázat, že palivové články a pohon na vodík mohou být cestou budoucnosti. Honda FC Sport využívá stejné palivové články V-Flow i stejný elektromotor jako FCX Clarity. Jedná se o trojmístný automobil s motorem a články umístěnými vzadu. „Honda FC Sport prozkoumává možnosti jak uspokojit nadšence do automobilového výkonu ve světě bez benzinu,“ řekl k projektu Dan Bonawitz, vice prezident americké pobočky Honda. Jak se vám líbí? Video v článku. POKRAČOVAT…

Honda FC Sport

Kia má s hybridy velké plány

Kia Motors, součást jihokorejské skupiny Hyundai Kia, se podobně jako většina ostatních asijských automobilek začíná čím dál tím aktivněji angažovat v oblasti alternativních pohonů. Prozatím jde především o rovinu výzkumu a vývoje, nicméně komerční nasazení nových technologií očekává automobilka už v průběhu příštích pár let. HyundaiKia sdílejí výzkumné centrum zaměřené na ekologii dopravy, které vyrostlo v Soulu. Právě tam vznikla například už třetí generace automobilu na palivové články Kia Sportage FCEV. Zároveň má dnes k dispozici prototypy dvou generací hybridů – Kia Rio Hybrid a Kia C’eed Hybrid, založený na velmi oblíbeném modelu Kia C’eed. Jde nicméně o tzv. „mild hybridy“ podobné těm značky Honda, které nedokážou pracovat čistě na elektřinu. První komerční hybrid se Kia chystá uvést pod značkou nové generace vozů Kia Spectra v roce 2009 na domácím trhu. V roce 2010 má první Kia hybrid přijít také do USA jako součást redesignované řady Kia Optima. Zástupci společnosti prohlásili, že nevidí důvod ve vývoji původního hybridního vozu, protože hybridní pohon vidí pouze jako přestupní stanici ve vývoji alternativních pohonů pro osobní automobily. Což zní poměrně slibně vzhledem k elektromobilům a elektrickému pohonu vůbec. Namísto toho se Hyundai-Kia zaměří na vývoj původního plug-in hybridu pro rok 2013 a také na vodíkové palivové články. Už dnes má k dispozici letku SUV prototypů Kia Sportage a Hyundai Tucson s pohonem na palivé články a dojezdem kolem 400 km! Podobně jako Honda se svým modelem Honda FCX Clarity se i Kia chystá nasadit tyto automobily do provozu v malém testovacím programu, kdy si je firmy budou moct pronajímat.

Honda se do plug-in hybridů nehrne

Honda sice na příští rok chystá nový hybrid Honda Insight, přímého konkurenta připravovaného nového modelu Toyoty Prius, nicméně zda půjde o plug-in hybrid, to zatím vůbec není jasné. Podle agentury Bloomberg totiž Masaaki Kato, prezident výzkumné divize společnosti Honda, prohlásil, že „Aby se automobily na baterie mohly více rozšířit, musí technologie baterií ještě pokročit.“ Těžko říct, co z takového prohlášení odvodit. Jisté je, že konkurence se plug-in hybridů naopak nebojí a nový Prius by s největší pravděpodobností měl jít zapojit do zásuvky, stejně jako další nové hybridy. Honda by údajně mohla nabídnout plug-in hybrid někdy v budoucnosti, nicméně teď se chce především soustředit na palivové články. Je ostatně jedinou automobilkou, která má na trhu auto na vodík, resp. palivové články – sedan Honda FCX Clarity. Kato věří, že pokroky v oblasti palivových článků jsou jednodušší než pokroky v oblasti technologie baterií. Podle analytiků není toto rozhodnutí u Hondy ničím nevídaným, automobilka se vždy profilovala víceméně konzervativně. Každopádně je příjemné, že všechny automobilky nejdou jedním směrem (li-ion baterie) a zkouší něco nového.

Honda FCX Clarity

Honda ohlašuje vodíkový model FCX Clarity v Japonsku

Automobilka Honda představila v Japonsku svůj vodíkový vůz Honda FCX Clarity. Velké pozornosti se mu mimo jiné dostalo na summitu G8 v Hokkaido. Jak se to tedy s vodíkovým automobilem má? Podobně jako v Kalifornii, také v Japonsku se auto nebude prodávat, nýbrž od listopadu 2008 pronajímat, a to nejprve vládním úřadům a velkým korporacím.

V průběhu roku 2009 se pak Japonsko dočká řady osvětových a reklamních akcí, které seznámí lidi s vodíkovým pohonem. Jako palivo slouží palivové články Honda V Flow dávající výkon až 100 kW, startovat dokáže vůz až při -30°C. Palivové články jsou umístěny ve středovém tunelu vozidla, a tak pohodlný sedan nabízí dostatek prostoru a dojezd až 620 km. Japonská verze vozu obsahuje vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu (zjevně jde o velmi luxusní model). Maximální rychlost je 160 km/h, energie je skladována v li-ion bateriích. Honda nemá se svým vodíkovým vozem zjevně prozatím velké plány a během tří let chce podle tiskové zprávy prodat (?!) 200 vozů.

Honda FCX Clarity

Renault Scénic

Renault má prototyp vozu Scénic ZEV H2 na vodík

Francouzská automobilka Renault představila po vzoru partnerské společnosti Nissan a jejího modelu Nissan X-Trail FCV prototyp vozu Renault Scénic ZEV H2 s pohonem na vodík. Maximální rychlost je 160 km/h, dojezd 350 km s možností zvýšení tlaku ve vodíkových nádržích, a tím i zvýšení dojezdu až na 500 km. Nissan dodal pro prototyp palivové články, palivové nádrže a lithium-iontové baterie, zatímco inženýři Renaultu upravili model Scénic tak, aby bylo možné do něj tyto komponenty vložit. Je sice o 6 cm delší, ale zato si uchoval celý objem kufru jako klasická verze.

Toyota FCHV-adv

Toyota FCHV-adv – dojezd 830 km na palivové články

Toyota aktuálně vypustila tiskovou zprávu týkající se jejich vozu Toyota FCHV-adv na palivové články. Jedná se o zdokonalenou verzi původního automobilu Toyota FCHV. Vylepšení se týká nejen dojezdu (až 830 km), ale například také možnosti startovat za teploty až -30°C. Snížené spotřeby, resp. zvýšeného dojezdu, bylo dosaženo mimo jiné zvýšením výkonu palivového článku, úpravou systému regenerativního brzdění a snížením spotřeby energie ostatními systémy. Pětimístné SUV vážící 1880 kg využívá jako zdroj paliva vodíku skladovaného ve vysokotlakých nádržích. Ten je „zpracován“ v sadě palivových článků Toyota FC Stack a dodává pak energii elektromotoru pro výkon až 90 kW při max. rychlosti 155 km/h.

palivové články vylepšené na MIT

Nové materiály pro palivové články, 50% zvýšení výkonu

Vědátoři na MIT zase jednou pokročili ve vývoji palivových článků. V současné době je ve vývoji několik desítek typů těchto alternativních zdrojů energie. Inženýři na známém technologickém instutu v Massachusetts se zabývá vývojem těch, které jako „palivo“ využívají methanol. Odpadními produkty jsou voda a v malém množství oxid uhličitý. Nový objev inženýrů z MIT umožnil nahradit materiál využívaný pro konstrukci palivových článků levnějším a zjevně i lépe „padnoucím“ materiálem, který zvýšil výkonnost o 50%. Budoucnost využití methanolových palivových článků však spočívá především v oblasti spotřební elektroniky.

Fiat Phylla

Fiat Phylla – elektromobil na italské slunce

Automobilka Fiat ve spolupráci s celou řadou dalších organizací prezentovala před pár dny v Turíně nový koncept ekologického automobilu Fiat Phylla. Jedná se o malý městský automobil využívající alternativních typů pohonu. Primárně je to vodík skrze palivové články a slunce skrze solární panely. Phylla je plně recyklovatelná, nevypouští žádné emise – pouze vodu. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 50 km/h a šest sekund. V podvozku jsou umístěny lithium-iontové nebo lithium-polymerové baterie. Phylla údajně dokáže ujet až 18 km pouze na nabití pomocí solárních panelů.

elektromobil Peugeot Partner H2Origin

Intelligent Energy a PSA Peugeot Citroen představují H2Origin

Společnost Intelligent Energy, známá např. díky konceptu motorky na vodík, aktuálně ve spolupráci s automobilkou PSA Peugeot Citroen představila vůz H2Origin. Jedná se o van Peugeot Partner Origin představěný na ZEV. Elektromobil je poháněný jednak sadou baterií, ale druhak také 10kWh palivovým článkem, oba zdroje dohromady dávají užitkovému automobilu dojezd až 300 km. Pro jednoduché doplňování paliva je možné prázdné palivové články jednoduše vyměnit za nové. Bez článků by dojezd elektromobilu byl zhruba třetinový. Koncept kombinace palivových článků a baterií je každopádně velmi zajímavý. Navíc automobil může startovat i při teplotách kolem -20°C.