Mercedes-Benz palivové články

Mercedes-Benz úspěšně testuje palivové články

Mercedes-Benz Třídy B s pohonem palivovými články úspěšně absolvoval svoje první zimní testování v severním Švédsku. Při dvouciferných teplotách pod nulou se jeho bezemisní pohon v obsáhlém testovacím programu osvědčil. Značná pozornost byla věnována studenému startu. Zatímco inženýři z vývoje Mercedesu již schopnosti startování palivových článků do teplot -25°C technicky vyřešili, do středu zájmu se dostala souhra různých komponentů v reálných zimních podmínkách. V programu zimních zkoušek byly také testy dynamiky jízdy. Patřilo k nim například přizpůsobení systému stability směru jízdy (ESP) speciálním požadavkům v automobilu poháněném palivovými články. Pozoruhodné bylo zjištění, že elektromotor má zcela jiné chování jak provozní tak v oblasti regulace než konvenční motory spalovací. Zpráva je zajímavá i z toho důvodu, že právě dnes se objevily na IHNed.cz informace o tom, že Mercedes-Benz by mohl uvažovat o vybudování továrny pro nové modely třídy A a B v ČR.

Plug-in America

Elektromobily a vodík pro Kalifornii

Organizace Plug in America požaduje po guvernérovi Kalifornie Arnoldu Schwarzeneggerovi obnovení programu bezemisních automobilů (ZEV). Tento program schválila Kalifornie počátkem 90. z důvodu obrovských problémů s čistotou ovzduší. Legislativně bylo zakotveno, že do roku 2003 by mělo po kalifornských silnicích jezdit 10% elektromobilů nebo jiných ZEV (Zero Emission Vehicle = automobil s nulovými emisemi). General Motors následně uvedli svůj elektromobil EV1, další automobilky jako Honda nebo Toyota také předvedli své zástupce. Bohužel, přestože zájemců byly tisíce, celý program nakonec ztroskotal.

Honda FCX Clarity

2015: klíčový rok pro komercializaci palivových článků

Na profesním semináři se nedávno v Japonsku sešli zástupci předních japonských automobilek a Ministra ekonomiky, obchodu a průmyslu v rámci demonstračního programu „Vodík a palivové články“. Předně bylo zdůrazněno, že narozdíl od hybridních automobilů mají před sebou auta na palivové články ještě dlouhý kus cesty. Yasuhiro Daisho, profesor na Waseda University, přednesl trefné přirovnání: „Pokud bych měl tato vozidla připodobnit letadlu, řekl bych, že hybridy už létají a elektromobily pomalu startují a stoupají, zatímco FCV zatím popojíždějí po ranveji.“

Hyundai Elantra

Hyundai si posvítí na hybridy a palivové články

Jihokorejský gigant Hyundai, který u nás staví v Nošovicích pokutami stíhanou , se podle tiskové zprávy hodlá v následujících letech mnohem více soustředit na hybridní automobily a další alternativy. Oznámení přišlo den poté, co ohlásila start prodeje Camry Hybrid v Jižní Koreji. První hybridním modelem Hyundai má být příští rok Elantra. Zatím není jasné zda půjde o klasický, nebo plug-in hybrid, jisté je, že bude k dispozici také model. Další vozy Hyundai se v hybridních verzích objeví během roku 2010. Do roku 2012 pak chce Hyundai představit malé na .

Vodíkové autobusy pro Londýn

Londýn dnes patří mezi nejprogresivnější světové metropole s ohledem na ekologickou dopravu. Poplatky za vjezd do centra, budování nových jízdních pruhů pro kola, nabíječky pro elektromobily a další aktivity dávají Londýnu a především jeho starostovi Kenu Livingstonovi punc opravdového bojovníka za životní prostředí. Nejnovějším zářezem na pažbě se stává dohoda mezi společnostmi Air Products a Transport for London. Díky ní vyroste v Londýně vodíková čerpací stanice, která bude dodávat vodík pro vodíkové autobusy, které začnou ve městě jezdit už v roce 2010. První várku o deseti kusech dodá americká společnost ISE. Pět z nich „pojede“ na palivové články a pět z nich bude vodík přímo spalovat.

zdroj: autobloggreen

Morgan LifeCar

Morgan LifeCar – ekologické umělecké dílo

Morgan Motor Company je malá britská automobilka založená v roce 1909, která se zabývá ruční výrobou unikátních sportovních vozů. Ty až doposud nebyly spojován s ekologickým provozem. Řada výrobců si však dopady na životní prostředí uvědomuje a Morgan není výjimkou. Na Ženevském autosalonu už letos v březnu proto odhalí funkční prototyp svého sportovního ZEV (automobilu s nulovými emisemi) s názvem Morgan LifeCar.

Cadillac Provoq

Cadillac Provoq E-Flex na palivové články

Rok po prvním odhalení elektromobilu Chevrolet Volt automobilky General Motors přichází od amerického giganta další významné překvapení. Je jím koncept crossoveru Cadillac Provoq E-Flex, který je postaven na základu E-Flex (Opel Flextreme), tedy stejném, jako Chevy Volt.

O vozu s dvoumódovým hybridním motorem se spekulovalo už v říjnu, ale GM tehdy informaci dementovali. S odhalením konceptu Cadillac Provoq se ale ukazuje, že šlo o pravdivou informaci.

Cadillac Provoq

kolo na palivové články

Kolo na palivové články představeno v Šanghaji

Jakkoliv je kolo na palivové články z pohledu Evropana nepraktická záležitost, jeho nedávné představení v Šanghaji je důležitým signálem.

V asijských velkoměstech se sice stále více rozmáhá doprava v osobních automobilech, ale jízdní kola stále představují podstatnou část tamních dopravních prostředků. Přestože kolo na vodíkové palivové články bylo společností Shanghai Pearl Hydrogen Source Technology dokončeno teprve měsíc před vystavením, firma už má zakázky na několik kusů – překvapivě ale především do zámoří. Není divu, kolo stojí asi 1300 liber, tedy kolem 55 000 Kč.

Hytep.cz: Vodíkové spalovací motory

Na spřáteleném serveru Hytep.cz vyšel zajímavý, spíše odborný, článek o vodíkových motorech.

„V dnešním článku se dotkneme tématu vodíkových spalovacích motorů. Vycházet budeme především ze zkušeností Výzkumného centra automobilů a spalovacích motorů Josefa Božka, Fakulty strojní, ČVUT Praha. “

(update 13.10.2010: server Hytep.cz už bohužel není déle funkční)

Mikrobní elektrolytické články (MEC)

Konečně efektivní nezávadný zdroj vodíku?

Vodík jako palivo dosud bojuje se dvěma zásadními překážkami. Představuje nejčistší, ale zároveň nejobtížněji vyrobitelné a skladovatelné palivo. První problém, zdá se, by mohl být konečně vyřešen. Výzkumník Bruce Logan přišel na to, jak vodík produkovat pomocí speciálních bakterií z biomasy. Tento proces je velice efektivní a snadno by se dal přizpůsobit pro masovou výrobu vodíku.