
Autosalón Ženeva: koncept Mercedes-Benz F800
Po konceptoch F600 HyGenius a F700 predstavuje Mercedes-Benz ďalší koncept auta budúcnosti – limuzínu F800, a to hneď v dvoch verziách. Ako auto na palivové články a plug-in hybrid.
![]() |
![]() |
![]() |
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Po konceptoch F600 HyGenius a F700 predstavuje Mercedes-Benz ďalší koncept auta budúcnosti – limuzínu F800, a to hneď v dvoch verziách. Ako auto na palivové články a plug-in hybrid.
![]() |
![]() |
![]() |
Neratovice, malé město nedaleko Prahy, kde sídlí známý chemický podnik Spolana, se staly hlavním sídlem výzkumu technologií vodíkového pohonu v České republice. Konsorcium několika firem a výzkumného ústavu v Řeži zde testuje a brzy spustí v ostrém provozu autobus na vodík TriHyBus a vodíkovou čerpací stanici.
Mnohí odborníci sa zhodujú v tom, že hlavnou prekážkou rozšíreného využitia vodíka je jeho problematické skladovanie pri vysokom tlaku a nízkych teplotách. Firma Safe Hydrogen má v ponuke riešenie v podobe kvapalnej zmesy hydridu magnézia, ktorá by mohlo mnohé z týchto potiaží odstrániť.
Honda sice hodlá vyzvat Prius na souboj, ale s modelem Insight 2010 se jí to zatím nedaří. Automobilka i nadále ponejvíce věří vodíku namísto hybridů a elektromobilů. V Los Angeles otevřela testovací čerpací stanici a chystá se ji nabídnout i do domácností.
Toyota představila mladšího brášku Priusu v podobě modelu FT-CH. Honda nemohla zůstat pozadu. Ohlásila produkční verzi modelu CR-Z a tiskovou zprávu pojala v podstatě velmi podobně jako její největší konkurence – připomínkou dosavadních úspěchů na poli alternativních pohonů.
![]() |
![]() |
![]() |
Jihokorejská Kia patřící pod Hyundai v současné době zažívá významný růst. Do budoucna sází na hybridy, ale také palivové články. Aktuálně zveřejnila automobilka video prototypu Kia Borrego/Mohave FCEV. Jedná se o prozatím nejnovější verzi testovacího auta na vodík. Video v článku.
![]() |
![]() |
![]() |
Že to bude právě Peugeot, kdo v Evropě předvede kabriolet na palivové články, to nejspíš mohl čekat jen málokdo. PSA Peugeot Citroën nicméně v oblasti palivových článků působí už od roku 2006, kdy vznikla myšlenka navrhnout spolehlivé a výkonné komponenty. Teď je Peugeot automobilka předvádí zapracované do kupé Peugeot 307.
Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.
![]() |
![]() |
![]() |
Autosalon v Tokyu běží na plné obrátky a jedna novinka stíhá druhou. Většinu zajímavostí, jako jsou elektromobily Toyota FT-EV II nebo Honda EV-N, jsme si už na stránkách magazínu Hybrid.cz představili. Děje se tam ale spouta dalších zajímavých věcí.
Veletoče v americké politice si v ničem nezadají s názorovými úhyby leckterých českých správců veřejného majetku. Spojené státy měly nejprve v oblasti vodíku velmi dobře nakročeno, zejména na západním pobřeží, kde měla vyrůst celá „vodíková dálnice„. Honda ostatně začala své auto na vodík v podobě FCX Clarity testovat právě v Kalifornii.
Jenže všechno se mění, a tak když dorazil do svého úřadu nový ministr energetiky Steven Chu, mimo jiné nositel Nobelovy ceny a velký zastánce elektromobilů a jaderné energetiky, dotace pro výzkum vodíkového pohonu pěkně seškrtal. Přitom předchozí prezident G.W. Bush říkal něco ve smyslu, že už v roce 2019 by se v showroomech mohly masivně blýskat vodíková auta.
Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v Evropě i Japonsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.
![]() |
![]() |
![]() |
Ve dnech 13. až 15. října 2009 proběhne v Mnichově akce nazvaná eCarTec 2009 neboli 1. Mezinárodní kongres o elektrické mobilitě. Ten je reakcí na stále rychleji se rozvíjející segment elektrických aut. Elektromobily představují budoucnost automobilového průmyslu a eCarTec si proto klade za cíl sdružit profesionály pohybující se v této oblasti.
Oficiální program kongresu zahrnuje přednášky o e-mobilitě od těch nejpovolanějších, tedy například lidí z Fraunhoferova ústavu pro integrované systémy a zařízení technologie IISB, Evropské asociace pro baterie, palivové články hybridní a elektrická vozidla (varování: web je poněkud úsměvný), ale i soukromých společností jako je Siemens, Infineon Technologies AG a dalších.
„Já taky vidím dobrou cestu v nanotechnologiích, ale jde o to KDY a za jakou CENU,“ píše náš čtenář Dalibor u článku o nových li-air bateriích od IBM. Nanotechnologie jsou na Hybrid.cz poměrně stálým tématem a spousta nových objevů jich přímo využívá. O jejich světlé budoucnosti nyní oficiálně informuje také automobilka Honda.
„Mikroskopické uhlíkové nanotrubičky statisíckrát tenčí než lidský vlas mohou mít potenciál přenášet elektřinu rychleji, přes větší vzdálenosti s minimálními ztrátami,“ informuje automobilka v tiskové zprávě. Staronové objevy otevírají další možnosti v oblasti miniaturizace a energetické efektivity.
Mohou to být třeba menší a rychlejší počítač, ale především elektrody i superkondenzátory, elektrické kabely, baterie, palivové články, solární články, umělé svaly, kompozitní materiály pro automobily či letadla, materiály pro ukládání energie apod.
Nanotechnologie mají skutečně velmi široké uplatnění napříč mnoha obory. Hlavním cílem výzkumníků nyní je získat plnou kontrolu nad tím jak jsou nanotrubičky „pěstovány“ tak, aby bylo možné vytvořit právě takové, které bude možné prakticky využít. Honda se o nanotechnologie, konkrétně syntézu nanotrubiček, zajímá už více než desetiletí.
Tým studentů a budoucích inženýrů ze Státní univerzity v americkém Ohiu překonal nedávno světový rychlostí rekord pro auta na vodík. S jejich vozem Buckeye Bullet 2 dokázali dosáhnout průměrné rychlosti 480 km/h na kilometr a max. rychlosti 487 km/h.
Není bez zajímavosti, že Buckeye Bullet číslo jedna byl prvním elektromobilem, který kdy přesáhl rychlost 480 km/h (neboli 300 mil/hod). Buckeye Bullet 2 získává energii z vodíkových palivových článků, které pohánějí elektromotor o výkonu 700 koní.
Svým tvarem se oba automobily inspirovaly v legendárním elektromobilu La Jamais Contente z roku 1899, který jako první automobil světa překonal rychlost 100 km/h. Jedním ze sponzorů týmu stojícího za Buckeye Bullet 2 je také monacká společnost Venturi zabývající se vývojem automobilů s alternativním pohonem.