Elektromobily - Michelin Active Wheel

Revoluční kolo od Michelinu – převrat pro svět elektromobilů?

Společnost Michelin úspěšně předvedla svůj nejnovější výdobytek techniky, na kterém pracovala společně s firmami Heuliez a Orange. Jedná se o elektrický pohonný a závěsný systém integrovaný v samotném kole. Michelin svoji novinku nazývá „Active Wheel“ a už teď tvrdí, že půjde o revoluci ve světě elektromobilů.

Už na Pařížském autosalonu byl (bohužel poněkud tiše) odhalen prototyp elektromobilu Heuliez Will, který jako první princip Active Wheel využívá. Kromě toho tam společnost Heuliez odhalila ještě elektromobil Friendly. Výhodou nového řešení od Michelinu je samozřejmě skutečnost, že se nesmírně šetří místem – elektromobil nepotřebuje žádné místo pro motor, převodovku, diferenciál, odpružení, prostě nic, co známe z běžného auta. Opět se tedy posunuje paradigma automobilu zcela novým směrem. Zbývá mnohem více místa pro baterie, pasažéry, zavazadla. Auta mohou mít zcela neobvyklé tvary a opět kufr vpředu i vzadu, jako kdysi u vozů Škoda. Heuliez Will postavený na podvoku Opelu Agila, pravda, není právě nejodvážnější ukázkou nového přístupu. Nicméně ukazuje, co všechno je díky Active Wheel možné.
Elektromobily - Heuliez Will

Elektrický Smart ne dřív než v roce 2012

Testování elektromobilu Smart ED už síce probíhá druhým rokem, například v Coventry v Anglii slouží letka 100 elektrických vozů Smart jako policejní vozidla. Využívají sodíkovo-nikl-chloridových baterií a policie si je pronajímá za měsíční nájem 375 liber. Magazín Verdictoncars nicméně ze zdrojů blízkých automobilce Daimler, která Smarty vyrábí, zjistil, že do ostrého prodeje koncovým zákazníkům elektromobily ve verzi Smart ForTwo nepůjdou dříve než přinejlepším v roce 2012. Cena by se měla pohybovat kolem 15 000 liber (v přepočtu asi 450 000 Kč), tedy zhruba dvakrát více, než kolik stojí benzinová verze. Testování vozů se má během příštího roku rozšířit do celé Evropy, nejprve do BerlínaPaříže. Tamní vozy však budou vybaveny modernějšími lithium-iontovými bateriemi. Malosériová výroba vozů pak začne už v roce 2010, nicméně do prodeje je automobilka nechystá, spíše pro další testování. Otázkou je, zda rok 2012 není na elektrické Smarty příliš pozdě. Mitsubishi, Nissan a další už v té době budou mít na trhu své elektromobily rok nebo dva.

elektromobil Joule

Joule – elektromobil z Jižní Afriky

Až z Kapského města dojel na Pařížský autosalon v premiéře elektromobil Joule. Pochází od jihoafrické soukromé společnosti Optimal Energy založené v roce 2005. Ten by měl být k dispozici ve dvou verzích – s klasickým pohonem pomocí asynchronních permanentních magnetů pohánějících přední kola přes převodovku, případně s pohonem dvou či všech čtyř kol s elektromotory umístěnými přímo v kolech. Tělo je složeno z ocelového rámu v kombinaci s kompozitními a plastikovými částmi karoserie. Jako baterie slouží li-ion, která by měla nabídnout dojezd 200 km, ovšem při vybavení elektromobilu Joule dvěma sadami baterií (na které je místo) je možné dojezd zvýšit až na 400 km. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, maximální rychlost 135 km/h a moderní vybavení interiéru. Konkurence pro italský elektromobil Pininfarina B0? Narozdíl od ní zatím u Joule ještě vůbec není jasné, zda se někdy bude vyrábět – doufáme však, že ano.

Volkswagen Up! využije také Audi

Audi připravuje elektromobil založený na Volkswagen Up!

Audi potvrdilo plány na malý elektromobil, který bude pode všeho vycházet z konceptu Volkswagen Up! Na něm hodlá automobilka Volkswagen postavit celou řadu nových vozů, kromě jiného se spekulovalo i o novém malém automobilu Škoda, resp. o tom, že by nová malá auta mohla být vyráběna v závodech Škoda Auto. Zvěsti o novém elektromobilu Audi potvrdil na Pařížském autosalonu Peter Schwarzenbauer, jeden z členů představenstva ingolstadtské automobilky. Zároveň potvrdil, že nové malé elektrické Audi nebude založeno na modelu Audi A1, které automobilka představilaPaříži.

Citroën C-Cactus koncept

Elektrická kachna Citroën C-Cactus blíže realitě

„Kachna“ neboli Citroën 2CV vstoupila dávno do síně automobilové slávy. Odkaz této legendy by měl přetrvat v modelu C-Cactus, který se „kachnou“ inspiruje a posouvá se z pozice konceptu blíže k realizaci. Alespoň tedy podle slov ředitele Citroën Gillese Michela. Ten označil C-Cactus za „kachnu 21. století“ a prozradil, že první kusy by se mohly prodávat během tří až ctyř let.

Nový koncept představený na Pařížském autosalonu je čistokrevným elektromobilem s maximálkou 110 km/h a dojezdem 150 km. Energii uchovává v li-ion bateriích. Předpokládá se ovšem, že C-Cactus bude dostupný i v hybridní verzi, kde bude elektromotor asistovat „stokoňovému“ konvenčnímu agregátu.

Honda Insight v Paříži

Honda Insight odhalena v Paříži

Asi nejočekávanější „zelenou“ událostí autosalonu v Paříži bylo odhalení konceptu Honda Insight. Od produkční verze, která bude k vidění za tři měsíce na Detroit Auto Show, se s největší pravděpodobností liší jen minimálně.

Přímý konkurent Toyoty Prius, pro mnoho lidí synonymum slova hybrid, se na trhu chce uplatnit zejména díky nižší ceně, která by se měla podle Hondy vejít pod hranici v přepočtu 350 tisíc korun (cena v ČR bude zřejmě vyšší). Právě vysoká cena hybridů často odrazuje potencionální zákazníky a Honda si její snížení může dovolit díky odlišné technologii hybridního pohonu v porovnání s Toyotou. Někteří ovšem technologii IMA označují téměř hanlivě jako „mild hybrid“ a podíl práce elektromotru ke klasické benzínové třináctistovce vnímají jako nedostatečný.
Každopádně, Honda Insight je nyní reálnému provozu blíž, než si mnozí myslí. Uvedení na evropský trh je plánováno na jaro roku 2009. POKRAČUJTE PRO VIDEOKLIPY …

Audi A1 Sportback

Plug-in hybrid Audi A1 v Paříži

Automobilka Audi z koncernu VW odhalila oficiálně podrobnosti o konceptu Audi A1 Sportback, který představí návštěvníkům Pařížského autosalonu. A kdyby byly parametry třeba i z poloviny nadsazené, jistě by se jednalo o průlomový model.

Bezmála čtyřmetrový vůz (přesně bez jednoho centimetru) pohání 1,4l motor TFSI s maximálním výkonem 110 kW. K němu je připojen elektromotor, který může v případě potřeby poskytnout 150 Nm a 20 kW. Při nízkých rychlostech se může A1 Sportback pohybovat pouze v elektrickém režimu. Dojezd je až neuvěřitelných 100 km, otázkou však zůstává, jak nízká je ona „nízká rychlost“ a jestli takové hodnoty nebylo dosaženo jen v laboratorních podmínkách.
Zrychlení na stovku za 7,9 s, maximální rychlost 200 km/h, průměrná spotřeba 3,9 l/100km a emise 92 g/km. To jsou ve stručnosti další parametry, které musí vyhovovat snad každému. Opravdu důležitou vlastností je možnost nabití li-ion baterií z obyčejné zásuvky. S tím by se měl vyvíjet snad každý hybrid, nemyslíte?

Pininfarina ukáže v Paříži svůj elektromobil

Už dříve jsme přinesli informace, že slavná italská značka Pininfarina připravuje malý elektromobil. Přestože ředitel společnosti Andrea Pininfarina, který podle všeho celý projekt vedl, nedávno zemřel, jeho odkaz žije dál. Prvního živého předvedení bychom se měli dočkat už na . Čtyřmístné auto vzniklo ve spolupráci s výrobcem baterií, společností Bollore. Ta dodá lithium-metal polymerové baterie, které mají být bezpečnější, než klasické li-ion baterie. Plné nabití během osmi hodin by mělo dát elektromobilu dojezd až 200 km. Výroba elektromobilu by měla začít už během příštího roku a jeho uvedení na trhy v , se očekává během roku 2010.

Mazda 6 2009

Nový čistší 2,2l motor pro Mazdu 6

Nadcházející Pařížský autosalon s sebou přináší spoustu novinek. Mazda přiveze mimo jiné nový dieselový motor o obsahu 2,2 l, který si evropský zákazník bude moci pořídit již přístí rok spolu s novou Mazdou 6. Výkon 186 koňských sil, kombinovaná spotřeba 5,6 l/100km a téměř žádné saze. Takových zajímavých parametrů bylo dosaženo pomocí moderního vstřikování common-rail, ale hlavně díky zbrusu novému filtru pevných částit, který si Mazda sama vyvinula.

Typické filtry pevných částic jsou vyrobeny z porézního keramického materiálu, který musí být periodicky čištěn zhruba každých 800 km. To se děje sice automaticky, ale za vyšší spotřeby paliva, kdy se pevné částice spalují.
Mazdě se díky použití nového materiálu podařilo zdvojnásobit interval čistění a přitom ještě významně celý proces urychlit na pohou třetinu času.

Paříž - půjčovny elektrokol Vélib

Půjčování elektromobilů v Paříži – podrobnosti

O tom, že automobily zaplavená Paříž hodlá zavést půjčování elektromobilů jsme psali už počátkem letošního roku. Tenhle plán byl ostatně jedním z důvodů, proč se podařilo současnému starostovi města znovu uspět ve volbách. A nyní jasou k dispozici podrobnější informace. V první části programu půjčování elektromobilů nazvaném Auto’lib neboli „Auto à libre disposition“ bude k dispozici 4000 elektromobilů. Půjčovny mají být instalované především na předměstích, aby tak doplnily už fungují systém půjčování kol Vé’lib. Celkem půjde o 700 půjčovacích stanic (200 z nich pod zemí), které mají začít operovat od příštího roku. Otázkou je, jak si radnice poradí s vandalstvím, které momentálně citelně sužuje půjčovny kol Vé’lib. Na internetu jsou mimo jiné k dispozici videa, na kterých jsou vidět mladí bikeři, kteří si elektrická kola v noci půjčují a dělají na nich podobné kousky, jako na kolech specializovaných na triky. Což by možná ještě nebylo tak hrozné, kdyby ovšem další partičky vandalů nedevastovaly a neohýbaly kola přímo ve stojanech.

Honda CR-Z

Honda představí dva nové hybridy

Už letos v září na Pařížském autosalonu chce Honda odhalit koncepty dvou nových hybridních automobilů. Dosud nepojmenovaný první hybrid by měl na evropský trh dorazit už na jaře 2009, do USA pak brzy poté. O tom druhém zatím nevíme zhola nic. Honda už v minulosti jeden čistě hybridní model vyráběla, šlo o automobil Honda Insight, který se však přestal vyrábět v roce 2006 z důvodu nízkého zájmu a konkurence modelu Toyota Prius. Právě Toyota je pro Hondu v oblasti hybridních automobilů největším konkurentem. V roce 2010 chce Honda prodávat 10% svých automobilů s .

Chystaný hybridní model má přilákat především evropské zákazníky – nabídne nízkou cenu (mezi €16 000 a €20 000) i nízkou spotřebu. Emise by se měly dostat pod 100g/km, pro srovnání Honda Civic Hybrid má 109g/km a Toyota Prius produkuje 106g/km. I přes tato velmi zajímavá čísla to Honda nebude mít jednoduchá. Jiná čísla jsou totiž podobně neúprosná a říkají, že zatímco Honda minulý rok v Evropě prodala 10 515 vozů Honda Civic Hybrid, Toyota prodala 31 963 vozů Toyota Prius.

Honda Insight

Paříž bude půjčovat elektromobily

Pařížská radnice hodlá v nejbližší době zprovoznit půjčování . Na celkem dvanácti různých místech bude možné si za příslušný poplatek nělika euro za hodinu vypůjčit a následně jej zanechat kdekoliv ve městě. K dispozici by mělo být až 2000 elektromobilů. V Paříži už velmi úspěšně funguje podobný systém půjčoven jízdních kol zvaný Vélib.

Paříž nabídne 20 000 kol

Jaký je nejrychlejší způsob dopravy po velkoměstech současnosti? No přeci kolo! Systém veřejných výpůjček kol se osvědčil už v Lyonu, a tak se pařížská radnice rozhodla k podobnému kroku. Do konce letošního roku nabídne obyvatelům více než 20 000 kol ve 1450 výpůjčních stanicích. Zrychlí se tím doprava po městě, sníží emise, hlučnost a navíc se lidé protáhnou. Odhodlá se někdy k něčemu podobnému ? Vždyť jí by stačilo takových stanic jen pár, aby se alespoň centrum zbavilo závalu automobilů.