Minulý týden bylo v rámci balíku protikrizových opatření navrhovaných ČSSD schváleno šrotovné. Jakkoliv jde z ekonomického hlediska o rozporuplný krok, těšit nás může alespoň to, že jde o šrotovné, které bere v potaz pozměňovací návrh bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka. Šrotovné ve výši 30 000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený zemní plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 000 korun. O peníze se bude žádat u Státního fondu životního prostředí. Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Šrotovné by mělo začít platit od letošního podzimu. Očekává se zvýšený zájem především o malé automobily jako Peugeot 107, Toyota Aygo nebo Citroen C1, která se vyrábějí v továrně v Kolíně, případně další jako Hyundai i30, Chevrolet Spark nebo Fiat Panda. Příjemný bonus 60 000 Kč v případě hybridních aut nebo aut na plyn už ale umožňuje i tuzemskému spotřebiteli začít přemýšlet o vozech jako Toyota Prius.