
Volvo nabídne robotická auta už v roce 2014
Volvo prochází nelehkými časy, a tak se snaží zaujmout seč může. Jen před pár dny Audi představilo vlastní robotické auto. Volvo chce auta, která sama řídí, uvést na trh už během příštího roku.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Volvo prochází nelehkými časy, a tak se snaží zaujmout seč může. Jen před pár dny Audi představilo vlastní robotické auto. Volvo chce auta, která sama řídí, uvést na trh už během příštího roku.
Planetary Resources je americká společnost, kterou jakožto investoři podpořily takové celebrity jako režisér James Cameron nebo zakladatel společnosti Google, Larry Page. Není se co divit. Tahle malá firma chce totiž otevřít sluneční soustavu byznysu a těžit na asteroidech vzácné kovy. Možná právě ty, ze kterých pak bude vyrobeno vaše nové auto na vodík.
Na tokijském autosalonu nejsou k vidění pouze automobily a motocykly předních světových značek, ale jak už to bývá, jsou zde také futuristicky vyhlížející vozítka rozličných tvarů a barev. Právě do této kategorie lze zařadit prototypy elektrických vozítek nezvykle nazvaných Kobot.
Koncem srpna oznámila Honda, že chce na autosalonu v Tokyu ukázat svůj první elektromobil. Jak řekla, tak se stalo. Honda EV-N je miniaturní městské autíčko s retro vzhledem, ale futuristickým vnitřkem. Vypadá trochu jako Trabant z budoucnosti, trochu jako Kachna a trochu moná jako Volkswagen E-Up!
Narozdíl od VW E-Up!, který má na dveřích kličky pro manuální stahování okének, má elektromobil Honda EV-N na dveřích připevněnu futuristickou jednokolku UX-3. A v kufru je dost možná schovaný robot ASIMO! Každopádně na střeše jsou solární panely. Další podrobnosti bohužel zatím nejsou známy.
![]() |
![]() |
![]() |
Elektrické vozítko Segway dvakrát vělký úspěch nemělo. Je pořád jednoduše příliš drahé. Toyota zkoušela redefinovat osobní dopravu po svém s robustním „jezdícím křeslem“ i-Real. A teď je tu i Honda, která zkouší něco podobné, jen v malém.
Honda je známá mimo jiné svým zájmem o robotiku. Její tančící robot ASIMO se předváděl snad ve všech koutech světa, včetně České republiky. Právě z nej pochází i technologie, kterou Honda využila pro svou elektrickou jednokolku nazvanou U3-X. Písmenko U v tomto případě znamená jak „univerzální“, tak i „Unicycle“, tedy „jednokolka“.
Možná by navíc mělo stát i za slovo „unikátní“. Tak lze totiž jednoduše popsat systém pohonu, který U3-X využívá. Podobně jako na elektrické vozíku Segway určujete směr pohybu tím, že se na jednokolce nakláníte (firma to nazývá „Honda Omni Traction Drive System“ čili HOT). Zábavné je však to, že se můžete naklánět také do stran a vozítko pojede také do stran.
Pohonná jednotka se totiž skládá z jednoho velkého kola a spousty malých, částečně nezávislých koleček. Velké kolo obstarává pohon dopředu a dozadu, malá kolečka pak pohon do stran. Díky tomu můžete ale jezdit vlastně kterýmkoliv směrem. Honda aktuálně předvádí svou elektrickou jednokolku poháněnou lithium-iontovým akumulátorem na autosalonu v Tokyu. Max. rychlost je asi 6 km/h a energie vydrží zhruba hodinu. Váží 10 kg.
![]() |
![]() |
![]() |
V roce 2030 má vypadat městská doprava úplně jinak než dnes. Myslí si to alespoň vědci, kteří představili svou koncepci dopravy budoucnosti na nedávném setkání Americké asociace pro pokroky ve vědě v San Franciscu.
Auta budoucnosti budou podle nich řízena inteligentními roboty, kteří dopraví pasažéry kamkoliv, rychle, bezpečně. Podobné stroje se však budou využívat už o mnoho dříve například na bojištích, a to kolem roku 2015. Ostatně, už dnes pronikají do luxusních modelů automobilů systémy, které alespoň zčásti automatizují řízení nebo řidičům alespoň pomáhají – například s parkováním. Plně robotické systémy budou nutně následovat zanedlouho.