ceny pohonných hmot čerpací stanice benzin nafta

Benzín je nejdražší za posledních pět let

se během uplynulého týdne posunuly opět vzhůru. zdražily o třicetník. Benzín je tak nejdražší za posledních pět let. Během tohoto týdne by se mělo zdražování zastavit a benzín a nafta by mohly i mírně zlevnit. V následujících dnech až do nového roku neočekávají analytici další zdražování .   

ropa - ropný vrt

Rok 2020: cena barelu ropy $300, ropný zlom přichází

Charles Maxwell pracuje v  už přes 50 let. V obsáhlém rozhovoru pro magazín IndexUniverse předpovídá, že v roce bude stát $300. To nezní příliš optimisticky. Lidé se podle něj budou must připravit na změny. Má to však i svá pozitiva: bude spustí vlnu technologických inovací, především v oblasti .   

Envion - přeměna plastu na ropu

Konec skládkám? Plastový odpad lze proměnit v palivo

Americká společnost Envion spustila o které tvrdí, že dokáže zpracovávat (ropu. Továrna za pět milionů dolarů údajně dokáže zpracovat ročně 6000 tun plastových odpadků na údajně asi 24 000 barelů ropy. Pokud se k ní pak přimíchají další příměsi, může se údajně tento produkt prodávat jako benzin nebo nafta.

Cena za jeden barel je zhruba 10 dolarů. Spojené státy patří k největším žroutům ropy na světě, přitom produkují nejvíce plastových . V  dokonce plove obrovský ostrov plastikových odpadků (přezdívaný Great Pacific Garbage Patch). Rozlohou se prý vyrovná státu . Amerika ročně vygeneruje zhruba 50 milionů tun plastového odpadu.

ropný vrt

Ropný magnát varuje: investujte, nebo bude málo ropy!

Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.

O co jde? zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.

„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.

Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do , vlády státu někdy dokonce zákonně požadují .

Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako . To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.

Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i . Tak uvidíme.

Craig Venter

Craig Venter slibuje ropu z mořských řas

Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.

Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.  

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.