rychlovlak AGV

Francie představila nástupce TGV

Vysokorychlostní vlaky TGV (?) jsou chloubou . Francouzská strojírenská společnost Alstom však aktuálně představila jejich nástupce v podobě prototypu AGV. Rychlovlaky mají běžně cestovat rychlostí 360 km/h, což je o 40 km/h více než jezdí . První AGV mají jezdit v , objednala si je totiž italská společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV). Specifikem vlaků AGV je to, že nejsou taženy jednou lokomotivou, ale využívají motorů skrytých v podvozcích jednotlivých vozů. Rychlovlaky jsou dnes čím dál tím oblíbenější alternativnou letecké dopravě, která vypouští do ovzduší velké množství škodlivých emisí.

travelweekly

Ekologický létající vlak z Japonska

jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrnýchsolárních elektráren budovaných podél trati.