Závody Nascar ekologicky – postaví solární elektrárnu

Závody Nascar chtějí zlepšit svůj ekologický otisk. Závodní dráha Pocono v Pennsylvanii, která je každý rok hostí, se proto rozroste o solární elektrárnu zabírající více než 25 akrů. ‚Myslím, že jde o unikátní projekt,‘ řekl ředitel dráhy Brandon Igdalsky novinám New York Times. Celkem půjde o 40 000 solárních panelů, které dohromady budou mít výkon kolem 3 MW. Dokončení se očekává v roce 2010, rozpočet je kolem 15 mil. dolarů. Závodní dráha Pocono tak bude dalším sportovním areálem, který využívá solární energii – podobně jako například národní stadion na Taiwanu. Právě rozlehlé plochy sportovišť, ať už jde o dráhy nebo stadiony, jsou pro instalaci solárních panelů ideální. Kromě této iniciativy se ale Nascar vyrovnat své účty s přírodou i jinak, například každý rok chce zasadit 20 akrů stromů.

Toyota - továrna Tsutsumi v Japonsku

Toyota má ekologickou továrnu na Priusy

Ekologická zátěž automobilů není zdaleka dána pouze jejich provozem, ale především také výrobou. „Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius,“ píše se v článku „Jsou hybridy ekologické?“ magazínu Osel.cz. A například podle Zprávy o trvale udržitelném rozvoji 2007/2008 společnosti Škoda Auto jsou celkové emise na jeden vyrobený vůz 5,57 kilogramu. „To jsou veškeré emise z provozu výrobního závodu. Nejde tedy jen o CO2. Jde o emise z teplárny, svařoven, ŠkoEnergo a podobně. Přesněji jde o všechny emise uváděné dle povinnosti dané zákonem o ochraně ovzduší,“ říká David Šikula ze Škody Auto v článku na webu EnwiWeb. Přitom se navíc spotřebuje kolem 1,81 MWh energie na výrobu jednoho vozu. To vše dává automobilkám důvod k modernizaci svých provozů. Některé instalují na své továrny solární panely, jako například Ferrari nebo General Motors. Toyota na to jde v domácím Japonsku od lesa. Továrna v Tsutsumi je jednou z pěti továren označovanou jako „Eco-Factories“, které mají za úkol minimalizovat dopad na životní prostředí a napomoct vyvinout ty nejlepší praktiky ekologické výroby, které by pak bylo možné uplatnit dál.

V továrně se vyrábějí modely Toyota Prius třetí generace. Střechu výrobního závodu pokrývá 50 000 m2 solárních panelů. Solární elektrárna má celkový výkon 2000 kW. Zbytek energie dodává efektivní kogenerační systém. Po celém provozu je nainstalováno úsporné osvětlení, energií se šetří v době, kdy je továrna mimo provoz, využívá se i přirozeného osvětlení slunečním světlem. Celkem 22 000 m2 továrny je pokryto fotokatalytickým nátěrem, který reaguje se slunečním zářením a uvolňuje do vzduchu aktivní kyslík zbavující okolí nebezpečných škodlivin. Aby se vyrovnala produkce oxidu uhličitého, zaměstnanci továrny spolu s místními lidmi vysadili celkem 50 000 stromů kolem celé továrny – jen v roce 2008. Podle tiskové zprávy automobilky se emise CO2 z továrny snížily v průběhu let 2003 až 2007 o 36%. Životnost ekologické továrny má být 100 let!

Lamborghini v laboratoři pro měření emisí

Lamborghini investuje do solární elektrárny i snižování emisí

Výrobce sportovních automobilů Lamborghini se po Ferrari a dalších luxusních značkách taktéž musí přizpůsobit módní zelené vlně. Chystá investici 35 mil. euro do velké solární elektrárny na jedné ze svých továren (Sant’Agata Bolognese), která má znamenat až 30% snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2010. Dále upraví některé své vozy tak, aby se jejich emise snížily o 35% do roku 2015. Střešní fotovoltaická elektrárna má do roku 2010 vyrábět ročně 1,582 MWh, pokryje plochu 17 000 m2. Zároveň bude střecha továrny zateplena, nainstalováno nové osvětlení a provedena další opatření ke snížení spotřeby energie. Co se týká automobilů, prvním modelem, který se nesl na zelené vlně bylo Lamborghini Gallardo LP 560-4 u kterého se konstruktérům podařilo snížit emise o 18%. To je mimochodem naživo k vidění na letošním Autosalonu Brno 2009. Další pokroky v budoucnosti se mají nést ve znamení snižování hmotnosti, zlepšení spalování, snižování odporu, zavedení Stop&Start systému, hybridním pohonu (!) a biopaliv.

Dobíjecí stanice pro elektromobily - ChargePoint

Amsterdam zavádí dobíjecí stanice pro elektromobily

Před časem se Amsterdam, hlavní město Nizozemí, rozhodl, že do roku 2040 tam budou jezdit jenom elektromobily. Zdánlivě fantastická představa však začíná pomalu nabírat reálné obrysy. Jako dodavatel technologie byla zvolena společnost Coulomb Technologies, přední světový dodavatel dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Ta během následujících dvou let nainstaluje v Amsterdamu 45 dobíjecích stanic v rámci demonstračního projektu. Do roku 2012 už chce mít město těchto stanic 200 a do roku 2015 z nich má energii sosat 10 000 elektromobilů. Energetická společnost Nuon poskytne pro dobíječky energii z obnovitelných zdrojů jako jsou solární elektrárny či větrné elektrárny. Celý projekt nese název ChargePoint Network. Řidiči elektromobilů si možnost dobíjení v této síti dobíječek předplatí na speciální webové stránce, skrze kterou zaké obdrží platební kartu. Díky ní si budou moct dobít svůj elektromobil na kterékoliv dobíjecí stanici. Ty bude možné hledat skrze službu Google Maps (vyzkoušejte), případně také budou moct zažádat o vybudování nové stanice. Očekává se, že síť ChargePoint Network postupně proroste Evropou, resp. zprvu především velkými metropolemi.

traktor New Holland NH2 na vodíkové palivové články

New Holland NH2 – traktor na palivové články

Už před časem jsme přinesli informaci, že společnost New Holland se chystá představit svůj první traktor na vodík. New Holland NH2 se ve své koncepční verzi nedávno konečně ukázal v plné parádě na výstavě v Itálii a doopravdy je na co koukat. Ačkoliv zemědělci obvykle více slyší na biopaliva jako je bioethanol nebo bionafta, ani vodík není tak docela ze hry. Energeticky plně nebo částečně sobestačné zemědělské farmy by mohly generovat vodík relativně snadno. New Holland s tím počítají, a tak jako hlavní zdroj energie jejich traktoru NH2 slouží vodíkové palivové články. Ty dodávají elektřinu elektromotoru o výkonu 106 koní pohánějícímu všechna čtyři kola. Samozřejmě, že v současné době se futuristický traktor potýká s několika zásadními nedostatky. Předně je to nízký dojezd a závratně vysoká cena. New Holland proto nepočítá s ostrou výrobou před rokem 2013.

Barack Obama prezident USA

Obama prosadil podporu hybridů a hromadné dopravy

Novopečený americký prezident Barack Obama se již brzy chystá podepsat konečně schválený záchranný balíček proti ekonomické krizi. Americký Senát v sobotu schválil stimulační plán v hodnotě 787 miliard dolarů, tedy asi 17,5 bilionu korun (více na IHned.cz). Součástí ohromného balíku výdajů, které si budou muset Spojené státy kompletně vypůjčit, je i masivní podpora hromadné dopravy. Vysokorychlostní vlaky a městské dráhy, které původně měly být dotovány pouze 300 miliony dolarů, si nově ukously 8 mld. dolarů spolu s 6,9 mld. dolarů pro veřejnou dopravu a 1,3 mld. dolarů pro Amtrak, americkou národní železnici. Velké podpory se dočkají také plug-in hybridy, hybridyauta na palivové články. Jde o 2 mld. dolarů jakožto půjčky na vývoj pokročilých technologií baterií. Kromě toho se balíček zabývá také chytrou rozvodnou sítí, která získá 4,5 mld. dolarů a je nezbytná pro další podporu obnovitelných zdrojů energie jako jsou větrné turbínysolární elektrárny.

Ferrari - továrna Maranello se solárními panely

Ferrari se solárními panely

Továrna Ferrari v italském Maranellu byla nedávno vybavena solární elektrárnou o celkovém ročním výkonu 213 985 kWh. Celkem 1075 solárních panelů má alespoň částečně kompenzovat fakt, že sportovní vozy Ferrari skutečně ke zlepšování životního prostředí ani byť snad jen malinko nepřispívají. Ferrari se to tedy snaží dohánět jinde a solární panely jsou velmi dobrá cesta. Kéž by se všechny ty nevzhledné šedivé krabice, kterým se říká továrny (případně sklady), na celém světě inspirovaly a zaujaly podobný postoj. O instalaci solárních modulů se postarala společnost EnerRay, jde o solární panely značky Mitsubishi. Fotovoltaika ušetří firmě významnou část prostředků. Na polovinu roku plánuje Ferrari spuštění trigenerace, kdy se v jedné provozovně bude vyrábět elektřina, teplo i chlad. Ta má pokrýt veškeré nároky továrny na spotřebu elektřiny a omezit produkci oxidu uhličitého o 25-30% proti současnému stavu. Kromě toho Ferrari také rozšiřuje plochy zeleně kolem své továrny i uvnitř, během posledních měsíců například vysadila 200 stromů. Fandíme!

elektromobily americké armády

Americká armáda má první elektromobily, chce jich tisíce

Minulý týden odhalila americká armáda prvních šest , které jsou součástí rozsáhlé dodávky zhruba 4000 elektrických vozů. Jde o malá elektrická vozítka sloužící k přepravě personálu na základnách po celých Spojených státech. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, jako baterie slouží klasické olověné a armádě mají ušetřit asi 43,5 mil. litrů paliva během následujících šesti let. Už teď armáda uvažuje o rozšíření programu až na 28 000 vozů. „Doufáme, že zbytku země ukážeme co se dá s elektromobily dělat a rozjedeme trh. Chevy VoltTesla už jsou venku a poptávka po nich stoupá,“ řekl armádní zástupce zodpovědný za energie. „Armáda je lídrem v mnoha společenských i technologických oblastech a tohle je další z nich,“ dodal. Nové elektromobily jsou vyrobeny společností Global Electric Motorcars, která spadá pod problémový Chrysler. „Tohle je první část ukázky toho, že to s elektromobily myslíme vážně, a že hodláme nakupovat další, dodávají armádní zdroje. „Všechno je to o technologii baterií. V armádě utrácíme miliony dolarů za výzkum technologií nových baterií, a to nejen pro naše vozidla, ale také naše základny. Pokud v nich chceme zapojit obnovitelné zdroje energie, ať už jsou to solární nebo větrné elektrárny, musíme být schopni tuto energii skladovat když slunce nesvítí nebo vítr nefouká,“ nastiňuje americká armáda svou ekologickou budoucnost.

traktor New Holland NH2 na palivové články vodík

New Holland představí traktor na vodík

Italské automobilky IvecoFiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný , resp. . NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze , nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.

SEAT instaluje na střechy solární panely

Španělská automobilka patřící pod koncern instaluje na střechy své továrny ve městě Martorell . To by mělo „ušetřit“ asi 11 700 tun CO2 ročně. Celkový výkon panelů je 8,5 MW, ročně vyprodukují 11,2 GWh . Postupně panely zaberou plochu až 206,000 m2. V nedaleké továrně El Prat de Llobregat instaloval nedávno také . vláda totiž momentálně poskytuje na podobné akce úlevy.

Ekologický létající vlak z Japonska

jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrnýchsolárních elektráren budovaných podél trati.

Portugalsko chce ekologickou energii

Potom co Švédsko oznámilo, že chce přejít kompletně na obnovitelné zdroje a ekologická paliva do roku 2020 už nezní nový záměř portugalské vlády zas tak odvážně, přesto je chvályhodný.
vláda oznámila, že do tří let chce získávat 45% procent z obnobitelných zdrojů jako jsou větrné, solární a přílivové elektrárny. Navíc hodlá prosadit záměr, aby 10% veškerých paliv byla biopaliva.

Švédsko chce zcela opustit fosilní paliva

Švédská vláda, spotřebitelé i společnosti vyjádřili podporu úsilí zbavit se do roku 2020 závislosti na . Už dnes pochází více než 26% energie (průměr je dnes 6%). Ponejvíce z vodních a , případně . Švédsko chce nově zavést daňová opatření, která zvýhodní energii z  i nové druhy paliv. Kromě toho automobilka oznámila, že hodlá být prvním velkým podnikem, který nebude produkovat žádné emise. A to už do konce tohoto roku. Jde o vskutku odvážný plán, avšak je otázkou do jaké míry se jej podaří uskutečnit a zda vůbec bude mít požadovaný účinek.

Honda bude vyrábět solární panely

Automobilka Honda Motor Company vytvořila sesterskou společnost Honda Soltec Co. Ltd., která se bude zabývat výrobou . Její sídlo je v továrně Kumamoto v japonském městě Kikuchi-gun. Výstavba továrny začala už toto září a hotová bude příští podzim. Produkční kapacita je 27,5 megawattu ročně. svou novou továrnu prezentuje jako cestu k redukci emisí CO2 nejen pomocí limitů na výfukové plyny, ale také skrze vývoj energetických technologií přívětivých pro . Dočkáme se tedy jednoho dne v každém autě od automobilky Honda , který bude bude dodávat další energii?