Švédsko učí své řidiče jezdit šetrněji

patří v Evropě mezi „ekologické premianty“. (co to je?) je v této zemi velice rozšířený, i když samozřejmě ne tak jako například v . Od začátku tohoto roku navíc musejí učitelé ve švédských autoškolách povinně učit své žáky základním technikám, které pomáhají snižovat spotřebu i emise. Podobné iniciativy fungují po celé Evropě, brzy se ke Švédsku má připojit také Finsko a Nizozemsko, v ČR už delší dobu běží kampaň www.uspornajizda.cz v rámci rozsáhlejší celoevropské iniciativy ecodrive.org.

Prius plug-in hybrid

Prius se spotřebou 2 l/100km

Pokud se vám zdá spotřeba u hybridní stále vysoká, nabízí řešení. Jedná se o nový rozšiřující kit, který udělá z klasického .

Kdo by si nepřál jezdit po městě se spotřebou 2 l/100km? Druhá strana mince je ovšem samotné pořízení takového rozšíření. Nejenže musí majitel nechat svůj vůz asi 4 týdny v servisu, ale ještě zaplatit v přepočtu kolem 400 tisíc korun.

koncept Zenz

Ženevský autosalon: koncept Zenz se spotřebou 3 l/100 km

Ženevský autosalon se blíží a zároveň přitahuje řadu malých, méně známých značek. Jednou z nich je návrhář Ralf Zenz, který hodlá v Ženevě představit svůj koncept úsporného dieselového kupé s výkonem 140 koní, max. rychlostí 230 km/h a spotřebou 3 l/100 km. Úsporný automobil nápadně připomíná jiný koncept, totiž německý super-lehký automobil Loremo. Nízká hmotnost a vysoká aerodynamičnost jsou hlavními přednostmi obou těchto úsporných automobilů.

kabriolet BMW 320d

Úsporný kabriolet BMW 320d

Ženevský autosalon letos kromě mnoha dalších novinek předvede také nový kabriolet BMW 320d. Ten vzde vybaven 2.0 l čtyřválcovým turbodieslem s výkonem 177 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak BMW 320d zvládne za 8,6 sekund. Co je ale na téhle novince nejzajímavější: průměrná spotřeba je pouze 5, l/100 km při emisích CO2 140g/km. S prodejem modelu BMW 320d se zatím počítá pouze v Evropě.

Porsche chce ekologičtější vozy

Značka Porsche je synonymem luxusu a slovo spotřeba bylo až donedávna snad i neslušné zmiňovat ve spojistosti s ní. To se ale mění. podle všeho chystá hybridní systém pro nové generace modelu a model , nicméně to nestačí. Nové přísné limity Evropské unie vyžadují další snížení spotřeby a emisí, Porsche proto v Británii nabírá další inženýry, kteří mají pomoci s vývojem pokročilých systémů hybridních pohonů. Kromě toho snižuje hmotnost svých modelů a zavádí další vylepšení, která mají pomoci snížení spotřeby.

Chevrolet Captiva

Žebříček nejekonomičtějších SUV a CUV

Vozy třídy SUV a CUV (Crossover) se těší velké oblibě. Skutečnost, že řidiči tyto „lehké teréňáky“ mnohdy využívají výhradně pro cesty po městě, kam nejsou primárně určeny, není předmětem článku. Existuje i nemalá skupina lidí, kteří se bez automobilu s větší světlou výškou neobejdou. Právě těm by mohlo posloužit následující srovnání aktuální nabídky SUV a CUV na evropském trhu.

Nissan bude mít měřiče spotřeby

Jako součást svého „zeleného programu programu 2010“ (Nissan Green Program 2010) se japonský výrobce automobilů rozhodl do všech svých budoucích modelů vozů už v základní výbavě montovat měříč spotřeby. Například prvními americkými modely vozů Nissan s tímto měřičem budou Infinity G35 a Nissan Altima, hybridní už tento měřič má. Měřiče budou – jak jinak – ukazovat okamžitou a průměrnou spotřebu . No, není to kdovíjak převratný vynález, ale určitě je dobré a chvályhodné, že řidiči budou mít okamžité povědomí o spotřebě svého automobilu a třeba svou jízdu případně i přizpůsobí.

Žaloba kvůli spotřebě hybridní Hondy

Hudebník John True z jižní Kalifornie žaluje automobilku Honda. Předpokládal, že v době vzrůstajících cen pohonných hmot mu pomůže snížit náklady na dopravu. A právě spotřeba paliva je předmětem sporu. Honda v reklamě uváděla až 50 mil na jeden galon paliva (mpg), což odpovídá hodnotě 4,7 l/100km. Dosáhl však přinejlepším 34,6 mpg, v přepočtu 6,8 l/100km.
Příčinou je zřejmě to, že využívá automobil pro daleké cesty a nedostane se s ním prakticky vůbec do města. Hybridní pohon se pak stává spíše přítěží. „O tom však v reklamě Honda nic neříká“, uzavírá hudebník.

Loremo: spotřeba 1,5l/100 km

Německá automobilka představila revoluční dieselový automobil stejného jména, který se může pyšnit spotřebou 1,5l/100 km a emisemi 50g CO2/km. To je asi nejméně, kolik může motor na klasická paliva dosáhnout.

Konstruktéři Loremo šetřili kde se dalo, především na váze. Nikde není ani o gram navíc. Jako motor slouží automobilu buďto turbodieselový dvouválec o výkonu 20 koní, který z 0 na 100 km/h zrychlí za 20 sekund, nebo tříválec s výkonem 50 koní, který už je rychlejší a zvládne to za devět sekund.

V každém případě ale dosahují motory spotřeby kolem 1,5 l/100 km, a to se u benzinových/dieselových motorů jen tak nevidí. je zatím ve fázi testování a do prodeje se nejspíš dostane teprve během roku 2009. Prohlédněte si kompletní galerii vozu Loremo.

Toyota Prius se spotřebou 1,9 l/100 km

Automobilka chystá v nejbližší době uvést nový model vozu Toyota Prius, do té doby ovšem mají prostor jiné společnosti, které nejoblíbenější hybridní automobil světa neustále zlepšují. Nejnověji je to společnost Lithium Technology Corporation, která představila svůj model Toyota Prius vybavený speciální li-ion bateriemi (namísto klasických nikl-metal hydridových). Díky novým bateriím se spotřeba Priusu dostala až na neuvěřitelných 1,9 l/100 km. Na druhou stranu, extrémně nízká spotřeba bude nejspíš vykoupena extrémní cenou, protože lithium-iontové baterie jsou stále velmi drahé.

Jak jezdit šetrně

Aktuální vydání MD Dnes přináší přílohu týkající se spotřeby automobilů. Kromě dalších zajímavých informací zde najdete i sedm rad jak jezdit šetrněji a tím snížit spotřebu:

  1. Nevytáčejte motor, brzy řaďte
  2. Jezděte plynule, brzděte motorem
  3. Rychlá jízda se nevyplácí
  4. Využívejte palubní počítač a tempomat
  5. Nevozte zbytečné věci v autě ani na střeše
  6. Při delším stání vypínejte motor
  7. Hlídejte si podhuštěné pneumatiky

Právě nedávno byla také spuštěna kampaň za snižování spotřeby automobilů. Více informací najdete na adrese www.uspornajizda.cz.

Jak snížit spotřebu

Na adrese www.uspornajizda.cz byly aktuálně spuštěny stránky, které jsou součástí informační kampaně na podporu úspor energie a s tím spojeného snížení emisí v automobilové dopravě nesoucí název „Hledáme řidiče třídy A“.
Kampaň vedle dalších představitelů politické i podnikatelské sféry zahájili úspěšným absolvováním kurzu úsporné jízdy
Martin Bursík, ministr životního prostředí, Martin Jahn, člen představenstva pro Řízení lidských zdrojů a Pavel Šenych, generální ředitel Shell Czech Republic.
Součástí kampaně je školení, které vás nauší jak snížit spotřebu vozu. Ti nejlepší jsou schopni svůj vůz provozovat dokonce s o více než 20 % (!) nižší průměrnou spotřebou paliva, než jakou výrobce jako standardní uvádí. Jsou to prostě řidiči třídy A.